reklama

„Apple hraje o důvěru svých zákazníků a jejich morální hodnoty,“ říká advokát T. Štěrba

Spor společnosti Apple s Federálním úřadem pro vyšetřování (FBI) nabírá na intenzitě. Americký technologický gigant i navzdory rozhodnutí soudu odmítá spolupracovat na odblokování telefonu iPhone C5, který patřil podezřelému zločinci. Advokát z kanceláře Pokorný, Wagner a partneři Tomáš Štěrba na rádiu Zet řekl, že Apple chrání tímto krokem ochranu svých zákazníků a společností, s kterými spolupracuje. Mimo jiné s nimi sdílí i jejich morální hodnoty. Apple získal podporu ve svém počínání i od konkurentů, jako jsou Google nebo Twitter.

Mohlo by vás zajímat

Vyhraje ochrana osobních dat nebo národní bezpečnost?

Těžko říci, jak budou poté rozhodovat vyšší soudy, protože jde o ochranu soukromí, která se nás týká každý den. Není tomu jako v případě teroristického útoku, který je naštěstí pořád událostí spíše ojedinělou. Všechno závisí od toho, jaké hodnoty společnost sdílí a na jakých hodnotách je postavena. Celá řada informací podléhá vysokému stupni utajení a je opravdu složité se k nim dostat. Předpokládat, jak ten spor nakonec dopadne, je nyní opravdu ryzí spekulací.

Myslíte si, že Apple opravdu bojuje spíš o důvěru uživatelů, než o morální hodnoty?

V zásadě se v tomto případě jedná asi o kombinaci. Samozřejmě Apple má své zájmy stále legitimní. Politika ochrany dat by byla určitě prolomena, možná by se dokonce zbortila, pokud by nebyla dlouhodobě budována. Domnívám se, že Apple o důvěru svých zákazníků skutečně hraje a stejně tak sdílí i morální hodnoty, protože má své uživatele, které chrání a dlouhodobě chránit chce.

Applu se překvapivě dostalo podpory dalších velkých konkurenčních firem, jako jsou Google nebo Twitter. Je to z vašeho pohledu pro dané firmy tak zásadní otázka?

Určitě ano. Tato otázka je zásadní opravdu každý den. Všechny tyto společnosti investují opravdu zásadní částky do budování svých systémů na ochranu informací. Skutečně se snaží, aby pro uživatele zajišťovaly pokud možno maximální komfort a tato bezpečnost se promítá nejen pro běžného uživatele, ale i do korporátní sféry a je propojena i s různými segmenty. Myslím si, že jde o otázku precedentu. Pokud by Apple postupoval jinak, než jak by postupovali další konkurenti, tak by to mohlo způsobit dokonce lavinu ve světě internetu a velmi složitou, komplexní a možná neřešitelnou situaci.

Apple tvrdí, že nyní ani nemá nástroje k prolomení hesla toho telefonu. Nebylo by pro něj jednodušší naoko spolupracovat, ale nedobrat se kýženého efektu?

Tady vždy platí to, že každá společnost má zájem se státními orgány vycházet co nejlépe. To znamená, že nezřídka projevuje maximální snahu, aby zajistila opravdu všechny potřebné kroky pro to, aby mohlo dojít k řádnému dořešení všech těch vyšetřovaných záležitostí. Pokud na druou stranu taková společnost uskuteční první krok, tak se stává vzorem pro všechny další společnosti. Není to tedy o tom, že by primárně nebyla ochotna spolupracovat a vynaložit určité finanční prostředky, aby orgány dostaly to, co potřebují. Každá taková korporace si uvědomuje důsledky takového svého kroku. Ta znamená, že to opět může představovat enormní nárůst finančních prostředků do budoucna a precedens, který může být do budoucna v neprospěchu společnosti.

Nedostal se v tuto chvíli Apple tak trochu do kleští? Pokud by došlo k dalším teroristickým útokům spojeným s těmito lidmi, neodnesl by to Apple na své prestiži?

Určitě by to mohl odnést na své prestiži. Mediální obraz společnosti by se zajisté zhoršit mohl. Samozřejmě je zapotřebí vždycky vnímat i statistiky, které se týkají takovýchto útoků. Celkové náklady těch společností, jak jste uváděl při implementaci těch bezpečnostních řešení, jsou obecně vždy delikátním problémem, jak správně rozhodnout, jestli opravdu férově řešit zájem na svobodě projevu a na straně druhé národní bezpečnosti, ke které nemáme kolikrát potřebné informace a ani potřebná data. Jedná se totiž o výsledek nějaké zpravodajské činnosti. Obecně se dá říci, že jakákoli negativní reklama pro jakoukoli společnost, prospěšná není.

 

 

 

 

Článek obsahuje pouze úryvky rozhovoru s právníkem Tomášem Štěrbou z advokátní kanceláře Pokorný, Wagner a partneři. Celý rozhovor si můžete přehrát v playeru výše.

 

Zdroj: Zet

reklama

„Apple hraje o důvěru svých zákazníků a jejich morální hodnoty,“ říká advokát T. Štěrba Foto: Wachiwit / Shutterstock.com

reklama

Další články

  1. Řecko hlásí výrazný nárůst počtu imigrantů

    Společnost ·

    Řecké úřady v závěru týdne ohlásily výrazný nárůst počtu imigrantů, kteří do Řecka připlouvají z Turecka. Řecká média to v sobotu označila za snahu Ankary vyvíjet tlak…

  2. Počet nových smluv podle MF o stavebním spoření loni klesl o 23 %

    Byznys ·

    Stavební spořitelny loni uzavřely 373 tisíc nových smluv o stavebním spoření, což byl meziroční pokles o téměř 23 procent. Vyplývá to z dat, které

    Podle Ruska konzultace o zmrazení těžby ropy brzy skončí

    Byznys ·

    Konzultace k dohodě předních producentských zemí o zmrazení těžby ropy by měly být uzavřeny do 1. března. Uvedl to v sobotním rozhovoru pro ruskou televizi ministr ene…