Skoro zataženo Praha · 5°
15. 12. · Radana / Radan Změnit

reklama

Auto Zet: Recenze Peugeotu 308 SW kombi a nového Volkswagenu Passat

Automobilový magazín Auto Zet přináší recenzi Peugeot 308 SW kombi se základním tříválcovým motorem 1.2 PureTech. Dále se dočtete o novinkách z českého trhu, které budou konkurentem pro novou Škodu Fabia. V magazínu také najdete informace o chystaném unikátním vozu automobilky Ford. Dozvíte se i dojmy z jízdy v novém Volkswagenu Passat. 

Další díly pořadu

AKTUALITY

Ford ve svém výrobním závodě ve Valencii spustil výrobu hybridní verze Mondea. Tu pohání dvoulitrový zážehový čtyřválec pracující v Atkinsonově cyklu doplněný elektromotorem. Celkový výkon hybridní pohonné jednotky činí 190 koní a tabulková spotřeba v kombinovaném režimu zní 4,2 l/100 km. V České republice už lze Ford Mondeo HEV objednávat, dodáváno je v jediné výbavě, kterou lze rozšířit o akční balíčky. Se základní cenou 762 990 korun je hybridní Mondeo jen o 10 000 dražší než verze vybavená přeplňovaným zážehovým motorem 1.5 EcoBoost. K prvním zákazníkům Mondeo HEV dorazí začátkem příštího roku. Opel oznámil ceny, za které se bude na českém trhu prodávat nová generace modelu Corsa. Ty startují na částce 219 900 korun, za kterou dostanete třídveřovou Corsu se zážehovým motorem o objemu 1,2 litrus výkonem 68 koní a ve výbavě nebude chybět elektronický stabilizační systém ESP, čelní, boční a hlavové airbagy, asistent pro rozjezd do kopce, systém kontroly tlaku v pneumatikách nebo elektrické ovládání oken. Příplatek za pětidveřovou karoserii je 15 000 korun. Za týden bude Corsa v České republice oficiálně uvedena a budu mít příležitost se s ní svézt, následně se s vámi v AutoZet podělím o první dojmy.

 

Svou českou cenu už oficiálně zná i další soupeř nové Škody Fabia – Hyundai i20. Ten startuje na částce 239 990 korun za verzi se zážehovým motorem o objemu 1,2 litru a ve výbavě Family. Naopak jeho nejdražší verzí je ta s dieselem 1.4 CRDI ve výbavě Comfort za 379 990 korun. V přímém srovnání s Fabií začíná i20 o 5000 korun výš a při stejné ceně pak Fabia nabízí už paket plus s klimatizací. Na straně Hyundaie je ovšem výkonnější čtyřválec, zatímco základní Škoda Fabia má jen litrový tříválec.

 

Suzuki představila akční verzi modelu Swift, která je určená těm, kteří mají rádi své auto vyšperkované. V tomto případě auto zdobí 16“ kola s kombinací černého laku a leštěného kovu, jiné provedení masky chladiče, kůží čalouněný sportovní volant a nebo fialové prvky, které zvýrazňují některé části interiéru. Ve standardní výbavě je mimo jiné 7 airbagů, ESP, klimatizace, tempomat a LED světlomety pro denní svícení. Zákazníci budou mít na výběr ze čtyř metalíz. Cena speciální edice Suzuki Swift je 276 700 korun.

 

Hned dvě novinky pro majitele vozů Škoda si na konec roku připravila švédská společnost BSR zabývající se optimalizací softwarů řídících jednotek motorů. Ta první se týká nejnovější generace Octavie RS s dvoulitrovým dieselem. V tomto případě nový program řídící jednotky dodá motoru 213 koní a 443 N.m. Druhá novinka se týká oblíbeného malého dieselu 1.6 TDI, který s programem od BSR posílí o 29 koní a citelných 62 N.m. Na oba produkty poskytuje BSR záruku, stejně jako na pohonné ústrojí upraveného vozu. Pro obě auta je zvýšení výkonu v současnosti k dispozici za akční cenu 15 400 korun.

 

 

TEST – Peugeot 308 SW 1.2 PureTec

Praktičtější karosářská verze Peugeotu 308 dorazila na český trh letos na jaře. Už jednou jsem měl 308 SW objednanou do testu, ale nepovedlo se. Až nyní, kdy jsem ji mohl vyzkoušet s novým přeplňovaným tříválcem 1.2 PureTech.

308 svým designem navazuje na menší 208, která jako první z Peugeotů přišla s novým stylem, který neprovokuje, má zajímavé detaily a je spíš elegantní a jednoduchý než komplikovaný a výstřední. Nová generace 308 SW je stejně jako hatchback postavena na nové platformě EMP2 a i díky tomu je o 140 kg lehčí než předchůdce. Co do rozměrů, je nová generace o 8 cm delší, o 10 cm nižší a silueta kombíku při pohledu zboku vypadá vyváženější a atraktivnější než u hatchbacku.

Také interiér Peugeotu 308 jde ve šlépějích 208 – čeká vás tedy maličký, dole zploštělý volant, přístroje umístěné hodně vysoko v palubní desce, takže na ně koukáte přes věnec volantu a u vyšších výbav byl minimalizován počet tlačítek na středové konzole, vše bylo přesunuto do multifunkčního dotykového displeje. V 308 se sedí lépe, než se sedělo v předchozí generaci, nepřipadáte si jako na kozlíku, ale na pojetí pracoviště řidiče je třeba si zvyknout. Ve srovnání s hatchbackem je pro prostor uvnitř vozu důležité prodloužení rozvoru, proti současnému hatchbacku o plných 11 cm, z čehož vedle kufru profitují i cestující na zadních sedadlech. Kufr mezigeneračně narostl o 37 litrů na 610, čímž se 308 SW vyrovnává modle českých chalupářů Octavii Combi. Navíc po sklopení zadních sedadel dostanete zcela rovnou plochu.

Testovaný Peugeot 308 SW byl vybaven novým přeplňovaným zážehovým tříválcem 1.2 PureTech. Ten v případě kombinace se šestistupňovou samočinnou převodovkou disponuje výkonem 130 koní a točivým momentem 230 N.m, který je k dispozici od 1750 min-1. Tříválec se pod větším zatížením projevuje typickým jadrným zvukem, jinak je ale dobře odhlučněn a v běžných jízdních režimech o něm v interiéru prakticky nevíte.

Jízdní projev motoru je občas ve stylu všechno nebo nic. Když se například na křižovatce chcete rychle zařadit do řady jedoucích aut a šlápnete razantněji na plyn, chvíli se nic naděje a pak, jak se motor nadechne, vrhne veškerou sílu na přední kola, která se jen v minimu případů nemají tendenci protáčet. Naopak pružné zrychlení při běžném ježdění je až překvapivě dobré a z jízdy jako takové je cítit lehkost. Hmotnost kombíku v této konfiguraci je zajímavých 1440 kg.

Příjemným překvapením pro mne bylo chování nové samočinné převodovky. Relativně brzy uzamyká hydrodynamický měnič, takže nedochází ke zbytečným ztrátám a řazení jako takové je při běžné jízdě velice jemné. Pouze při jízdě nižšími rychlostmi převodovka občas nechá zařazený nízký převodový stupeň na můj vkus až zbytečně dlouho. Ve sportovním režimu pak můžete řadit řadičkou na tunelu mezi předními sedadly a to ve správném schématu jako u závodních aut – přitažením řadičky k sobě řadíte nahoru, zatlačením páky dopředu podřazujete. Navíc reakce na váš pokyn i samotné přeřazení jsou celkem rychlé.

Podvozkově je Peugeot 308 SW až nefrancouzsky tuhý. V kombinaci s velkými koly možná na české silnice až moc. Velké ráfky s pneumatikami už něco váží a podvozek si s tím na náhlých nerovnostech neví úplně rady a kola odskakují. Ideální velikost je dle mého soudu 17“. Není to ale první auto, u kterého jsem došel ke zjištění, že nekvalitní české silnice nebyly hlavním cílem ladění podvozkových inženýrů. Věřím, že v Německu, kam hlavně 308 SW cílí, budou podvozek hodnotit úplně jinak. Brzdy mají výborný nástup, možná až příliš ostrý, ale když na to přijde, brzdí 308 SW hodně dobře.

Test Peugeotu 308 SW s přeplňovaným zážehovým tříválcem 1.2 PureTech ukázal, že se jedná o velice povedené auto a jak si Francouzi dávají za cíl VW Golf, jsou mu blíž než kdykoli před tím. Do jeho preciznosti a celkového projevu jako auta ale Peugeotu 308 pořád něco chybí. Jsou to drobnosti, ale o těch to ve finále přece je. Například tempomat. Tváří se jako adaptivní, umí udržovat odstup před autem před vámi, ale ve chvíli, kdy auto před vámi zpomalí až příliš a bylo by nutné aplikovat brzdy, to už 308 neumí a jen se ozve zvukový signál a na displeji se rozsvítí nápis, že máte začít brzdit sami. Zvláštní. Přesto bych 308 nezatracoval a pokud hledáte elegantní a prostorný kombík, zkuste se s ním svézt, třeba vám jeho interpretace některých detailů bude vyhovovat. Cena 308 SW s 1.2 PureTech a samočinnou převodovkou začíná na částce 473 500 korun.

 

 

ZAJÍMAVOSTI

Škoda Muzeum v Mladé Boleslavi se stalo ještě přístupnější – zájemci z celého světa do něho mají přístup 24 hodin denně. Díky Google Street View si totiž můžete virtuálně projít celé muzeum a v případě některých vybraných exponátů se dokonce můžete posadit i za volant. Samozřejmě, rovněž virtuálně. Muzeum automobilky Škoda bylo otevřeno před dvěma lety a na ploše 1800 m² je vystaveno na 340 exponátů, mezi nimiž najdete sériové vozy, závodní auta, prototypy, různé motory, motocykly a jízdní kola.

Ford plánuje stavbu nového aerodynamického a klimatického tunelu. Ten by měl vyrůst na ploše 5500 metrů čtverečních v německém Merkenichu nedaleko Kolína nad Rýnem, kde má Ford vedení designu a vývoje globálních modelů nižší a nižší střední třídy, a půjde o nejvyspělejší zařízení svého druhu. Aerodynamický tunel dokáže simulovat rychlost větru až 250 km/h, což je téměř hurikán kategorie 5. V tunelu bude možné napodobit podmínky odpovídající nadmořské výšce až 5200 m, což je víc než průměrná výška náhorních plošin v Tibetu. Určitě také není bez zajímavosti, že podle údajů samotného Fordu jezdí zhruba polovina prodaných vozů ve výškách přes 1000 metrů nad mořem. V tunelu bude rovněž možné testovat za teplot v rozmezí od -40 do 55 °C a vlhkost vzduchu bude možné regulovat od 10 po 95 % a simulovat tak nejen nejsušší pouště, ale i nejvlhčí deštné pralesy.

 

 

NOVINKY

Audi na autosalonu v Los Angeles světu ukázalo, jak budou vypadat jeho příští modely, a to na konceptu velkého dvoudveřového kupé Prologue. Zůstanou tradiční prvky automobilky z Ingolstadtu včetně velké masky chladiče Single frame, pouze se jim dostane trochu jiného ztvárnění. U konceptu je použito několika zajímavých řešení, například negativně vykrojené zadní okno, veškeré ovládací prvky v interiéru jsou řešeny dotykovými displeji, informační displej integrovaný do lišty obložení je i před spolujezdcem a auto umí rozpoznat mobilní telefon řidiče a podle něj nastavit sedačku, zrcátka nebo teplotu klimatizace. Samotné Audi Prologue pak svými rozměry a pojetím zavdává spekulacím, že se jedná o předobraz velkého kupé Audi A9 odvozeného z limuzíny A8 a které by mělo být konkurencí pro Mercedes třídy S Coupé.

 

 

PŘEDSTAVENÍ – VW Passat

Minulý týden byla novinářům oficiálně představena nová, v pořadí 8. generace VW Passat. A má na co navazovat, v předchozích sedmi generacích bylo prodáno 7 milionů vozů. Jak ale ukázalo první krátké svezení, je nový Passat připraven v úspěšném tažení pokračovat.

 

Design nového Passatu je evolucí toho předchozího. Žádné extravagantní výstřelky a uhlazenost – tak by se dal charakterizovat. Díky stříbrné liště táhnoucí se z jednoho světlometu přes masku chladiče až do druhého světlometu působí nový Passat výrazně širším dojmem. Na můj vkus je ale Passat zvenčí až příliš zdobený různými chromovanými lištami a rámečky. V tomto případě by méně bylo více, nepůsobilo by to tak lacině.

 

Důležitou změnou v rozměrech nového Passatu je o 79 mm delší rozvor, to se pozitivně podepisuje na vnitřním prostoru, především na zadních sedadlech. Použití vysokopevnostní ocele a další optimalizace pomohly snížit hmotnost až o 85 kg a to je zase cítit na jízdě. Od vstupu na trh je Passat k dispozici se zážehovou 1.4 TSI a několika výkonovými provedeními dieselů 1.6 a 2.0 TDI. Prozatímním vrcholem je dvakrát přeplňovaný čtyřválec 2.0 TDI s výkonem 240 koní, který je vždy spojen s pohonem všech kol 4Motion. Později přijdou ještě zážehové motory 1.8 a 2.0 TSI, bude i plug-in hybridní Passat GTE a outdoorově laděný Passat AllTrack.

 

Měl jsem možnost usednout do Passatů s nejvyšší výbavou Highline a řadou příplatkových věcí. V takovém případě tam najdete vysoce kvalitní materiály, naprosto precizní zpracování a celou řadu asistenčních systémů. Většina z nich řidiči opravdu pomůže, ale u některých nejsem přesvědčen, zda jsou úplně tím správným přínosem k bezpečnosti, protože vlastně řidiči naznačují, že se řízení zase tak věnovat nemusí. Podobně jako u karoserie i v interiéru najdete spoustu blyštivých ozdob, které mne osobně vadí, působí jako laciné pozlátko a shazují jinak velice povedený, byť trochu chladný interiér.

 

K prvnímu svezení byly k dispozici pouze Passaty s dvoulitrovým dieselem – vyzkoušel jsem jak 2.0 TDI s výkonem 150 koní a pohonem předních kol, tak 2.0 TDI se dvěma turbodmychadly a výkonem 240 koní. Po nastartování je diesel v interiéru slyšet, ale po zahřátí se úroveň hluku pronikajícího do interiéru výrazně sníží. Přesto při každé prudší akceleraci dá motor o sobě vědět typickým zvukem dieselu. Z projevu obou verzí je cítit lehkost, interiér je skvěle izolován od rušivých jevů podvozku. Testovací trasa ovšem vedla pouze po městě a tak je na nějaké velké soudy brzy.

 

VW Passat je typické fleetové auto, nevzbudí ve vás žádné emoce, je prostě dobrým a oddaným sluhou, který bez mrknutí oka udělá to, co po něm chcete. A udělá to velice precizně. Z tohoto pohledu je to hodně povedené auto. Koho ale řízení baví, bude mu Passat připadat odtažitý a sterilní. Mne osobně pak vadí jeho přezdobenost chromovanými prvky na karoserii i v interiéru. A pak je tu ještě jedna věc. Základní cena nového Passatu je sice 638 900 korun, ale Passat 2.0 TDI ve výbavě Higline a s celou řadou příplatkových prvků, ve kterém jsem se svezl, stál přes 1,4 milionu korun a neměl jsem pocit, že by byl něčím výjimečný. Za tyto peníze pořídíte celou řadu jiných aut i z prémiového segmentu, například BMW řady 3 nebo Mercedes třídy C a to je na svezení přece jen jiná káva.

 

 

MOTORSPORT

BMW uprostřed týdne testovalo s vozy DTM ve španělském Jerezu a pozvalo celou řadu mladých jezdců. Mezi nimi i letošního vicemistra Evropy F3 Toma Blomqvista, druhého ze zámořské série Indy Light Jacka Harveyho, šampiona GP3 Alexe Lynna a bývalého rezervního jezdce Mercedesu v F1 Sama Birda. Dále se testu zúčastnil Australan Richie Stanaway, loňský šampion Formule Renault 3.5 Robin Frijns a tovární pilot BMW ve sportovních vozech Lucas Luhr, který už v minulosti v DTM závodil v barvách Audi. Připomenu také, že v září s BMW testoval bývalý pilot F1 Heikki Kovalainen. Testu v Jerezu se zúčastnilo i šest letošních pilotů BMW, chyběli jen Martin Tomczyk a Joey Hand. Doposud jediným potvrzeným pilotem BMW pro příští sezónu je letošní šampion Marco Wittmann.

 

Porsche potvrdilo, že v příští sezóně nasadí do závodů ve Spa-Francorchamps a v Le Mans třetí hybridní prototyp 919 Hybrid. A už také podepsalo prvního pilota, kterým bude Němec Nico Hülkenberg. Ten zároveň bude v příští sezóně závodit v F1 s týmem Force India a stane se tak prvním aktivním pilotem F1 od roku 2009, který bude zároveň startovat ve 24h Le Mans. Naposledy to byl Sebastien Bourdais, který závodil za Toro Rosso a zároveň jel v Le Mans s Peugeotem. Porsche nyní chystá program, který má Hülkenberga připravit na specifika vytrvalostních závodů – především pak silný provoz pomalejších GT vozů a jízdu v noci.

 

Mercedes potvrdil, že do příští sezóny DTM nasadí opět osm vozů, podobně jako zbývající dvě automobilky. Přitom ještě na konci letošní sezóny to vypadalo, že i příští rok pojede Mercedes jen se sedmi vozy, což Audi a BMW přijaly se značnou nevolí, neboť se automobilky domluvily na nasazení osmi aut. Mercedes ale ke svým stávajícím týmům HWA a Mücke přidal třetí, který se bude starat o dvojici vozů. Je jím tým ART, který v letech 2003-2010 používal motory Mercedes ve svých vozech F3 a mimo jiné dovedl k titulu v GP2 oba současné piloty týmu Mercedes v F1. Kteří jezdci budou pro značku s trojcípou hvězdou ve znaku v DTM příští rok závodit a jak budou rozděleni do jednotlivých týmů ale zatím oznámeno nebylo.

 

Šéf závodního oddělení Toyoty Pascal Vasselon připustil, že u vylepšené verze závodního prototypu TS040 Hybrid pro příští sezónu by Toyota mohla nahradit systém ukládání rekuperované energie do superkapacitoru za systém s klasickým akumulátorem. Podobný systém využívá u svého prototypu Porsche. Přestože Toyota se svým vozem letos v mistrovství světa vytrvalostních závodů ovládla jak hodnocení jezdců, tak značek, rozhodně nehodlá usnout na vavřínech, a ví, že konkurence přes zimu výrazně posílí. S vozem pro příští sezónu nebude začínat od nuly, ale hodlá letošní prototyp výrazně vylepšit.

 

Peugeot 308 SW kombi

Peugeot 308 SW kombi

Peugeot 308 SW kombi

Peugeot 308 SW kombi

Peugeot 308 SW kombi

Auto Zet: Recenze Peugeotu 308 SW kombi a nového Volkswagenu Passat Foto: Peugeot 308 SW kombi

reklama

Další články