Jasno Praha · 4°
13. 12. · Lucie Změnit

reklama

AutoZet: Novinky autosalonu v Ženevě, test Toyoty C-HR Hybrid, český trh s ojetinami

V neděli skončí ženevský autosalon a v AutoZet se i dnes budeme věnovat novinkám, které tam byly představeny. Mimo to otestujeme hybridní Toyotu C-HR, dozvíte se pár zajímavých věcí o českém trhu s ojetými auty a nakonec jsou pro vás připraveny z zprávy z motorsportu.     

Další díly pořadu

AKTUALITY

Volvo na autosalonu v Ženevě představilo novou generaci kompaktního SUV XC60. Podobně jako u modelů „devadesátkové“ řady budou k jeho pohonu sloužit výhradně čtyřválcové motory o objemu 2,0 litru. Vrcholem bude plug-in hybridní pohonná jednotka T8 Twin Engine, která nabídne výkon 407 koní a zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,3 sekundy. V XC60 najdete ale i diesely – D4 s výkonem 190 koní a D5 s výkonem 235 koní. Zážehové motory budou reprezentovat verze T5 s výkonem 254 koní a T6, což je dvoulitrový čtyřválec přeplňovaný kompresorem a turbodmychadlem, s parametry 320 koní a 400 N.m. Volvo bude novou XC60 vyrábět v závodě ve švédské Torslandě, zahájení výroby je plánováno na polovinu dubna.

Na ženevském autosalonu si svou premiéru odbyla také nová Suzuki Swift. Ta nabídne pouze zážehové motory – přeplňovaný litrový tříválec Boosterjet s parametry 116 koní a 170 N.m a atmosférický čtyřválec 1.2 Dualjet s výkonem 90 koní. Oba motory bude možné objednávat i ve verzi SHVS, což je hybridní verze, kde spalovacím motorům pomáhá malý elektromotor. Atmosférická 1.2 navíc může být párována i s pohonem všech kol. Časem se určitě dočkáme i oblíbené verze Swift Sport. Nová Suzuki Swift půjde do prodeje v průběhu léta, už v příštím AutoZet se ale můžete těšit na podrobnější představení a dojmy z prvního svezení.

Nissan si pro ženevský autosalon připravil hned několik novinek. Jednou z nich je modernizovaný crossover Qashqai, který má výrazně přepracovanou vizáž navazující na design nové Micry. Důležitými novinkami jsou pokročilé asistenční systémy, tím nejzajímavějším je ProPilot, což je poloautomatický systém, díky kterému budete moci na dálnici přenechat řízení jen na autě. Qashqai rovněž nově umí při couvání upozornit na ze strany se blížící vozy a přednárazový systém dokáže rozpoznat chodce. Nově si můžete objednat až 19“ kola a spolu s modernizací nabídku rozšířily také dva nové laky karoserie - světlá modrá a bronzová. Do prodeje bude nový Nissan Qashqai uveden v červnu.

Honda vyvinula platformu MyHonda Connected Car, která jako základní stavební kámen využívá technologie internetu od Cisco Jasper a společnosti Bright Box. Jejich telematické řešení slouží k automatizovanému připojení k internetu a v současnosti ho využívá 23 největších světových automobilek. Řidiči modelů Hondy tak díky internetu budou moci využívat výhod typu kontrola stavu vozu a diagnostika, jednoduché plánování údržby nebo lokalizace na bázi GPS.

Volkswagen a Škoda se dohodly na vytvoření aliance s indickou automobilkou Tata. Společně budou působit především na velkém indickém trhu a cílem je vytvořit konkurenceschopné portfolio nových modelů, které se budou vyrábět výhradně v Indii. Tata doufá, že ji Volkswagen pomůže s vývojem technologií, automobilky by mohly sdílet platformy a motory, ale většinu výroby a část vývoje si provede Tata sama. Na čem přesně se automobilky dohodly, je ještě tajné, zatím byla pouze oznámena budoucí spolupráce.

Ještě letos bude představena nová generace Dacie Duster, rumunská automobilka však i nadále vylepšuje tu stávající. Nově se tak v Dusteru objevuje šestistupňová dvouspojková převodovka EDC v kombinaci s dieselem 1.5 dCi a pohonem předních kol. Navíc ji můžete objednat jen do nejvyšší verze Outdoor a kromě nové převodovky zákazníci dostanou také plastovou ochranu karoserie, 16“ kola, multimediální systém včetně navigace, manuální klimatizaci nebo tempomat. Základní cena Dacie Duster Outdoor s dieselem a dvouspojkovou převodovkou je stanovena na 424 900 CZK.

Na evropský trh dorazil prodloužený VW Tiguan Allspace. Ve srovnání se standardním pětimístným Tiguanem je o 215 mm delší a má o 109 mm delší rozvor. Ve druhé řadě sedadel je nyní o 54 mm více místa na nohy a kufr narostl až 1920 litrů. Základem palety motorů je zážehová 1.4 TSI o výkonu 150 koní a se systémem vypínáním válců, základním dieselem je čtyřválec 2.0 TDI se stejným výkonem a vrcholem je dvěma turbodmychadly přeplňovaný diesel 2.0 BiTDI o výkonu 240 koní. Základní motorizace budou nabízeny s pohonem předních kol a přímo řazenou převodovkou, od 180 koní je standardem pohon všech kol a dvouspojková převodovka DSG.

 

 

TEST – Toyota C-HR Hybrid 

Extravagantní crossover Toyota C-HR jsme v AutoZet testovali před pár týdny ve verzi s malým přeplňovaným zážehovým motorem 1.2 Turbo. Prodávanější je ale u nás s hybridní pohonnou jednotkou. Proto jsem si tentokrát vypůjčil hybrid, abych zjistil, v čem se od sebe liší.

Po vizuální stránce se zážehová a hybridní verze liší jen v detailech, hybrid má kolem znaku na přídi a zádi modré pozadí a na předních blatnících najdete nápis Hybrid. Jinak jsou ale stejné a tak i hybridní Toyota C-HR vypadá jako přizvednuté kupé. Její design je plný zajímavých prvků – hlavní světlomety jsou vytaženy hluboko do boku, klika zadních dveří je maskována do C-sloupku, směrem dozadu se zužující boční prosklení dává pocit dynamiky a celkově C-HR působí jako menší auto, než jakým ve skutečnosti je. Že je stejně veliké jako Nissan Qashqai by hádal opravdu asi jen málokdo.

Také uvnitř se C-HR s hybridní a zážehovou jednotkou liší jen minimálně, například budíky v přístrojovém štítu. V interiéru C-HR se často objevuje motiv lichoběžníku, v řeči Toyoty diamant, ale nic to nemění na tom, že například část výplně dveří s tímhle motivem vypadá pěkně. Jak od Toyoty čekáte, je na vysoké úrovni zpracování interiéru, typické jsou ale i kratší sedáky předních sedadel. S jinými modely C-HR sdílí i ovládací prvky, panel s ovládáním klimatizace nebo multimediální systém s displejem trčícím z palubní desky. Už jsme zmiňoval, že C-HR je větší, než se na první pohled zdá a pochopíte to ve chvíli, kdy se posadíte na zadní sedadla. Je tam víc místa, než byste čekali a průměrně velký dospělí netrpí nedostatkem místa ani v oblasti kolen, ani v oblasti hlavy. Za to kufr je na velikost auta podprůměrný a jak u hybridní, tak u zážehové verze má jen 377 litrů. Navíc je hluboký a po složení zadních sedadel vznikne schod.

Hybridní Toyota C-HR přebírá pohonnou jednotku z modelu Prius, tvoří ji atmosférický zážehový čtyřválec o objemu 1,8 litru pracující v Atkinsonově cyklu a elektromotor. Kombinovaný výkon hybridní pohonné jednotky je 122 koní a prostřednictvím bezestupňové převodovky e-CVT pohání přední kola. Toyota C-HR Hybrid umí akcelerovat z klidu na 100 km/h za 11 sekund, tedy prakticky stejně rychle jako verze s 1.2 Turbo, přímo řazenou převodovkou a pohonem předních kol. Maximální rychlost činí 170 km/h a to je nejméně ze všech verzí.

Projev hybridní jednotky kombinované s bezestupňovou převodovkou je specifický, při požadavku vyššího výkonu se zážehový motor vytočí to otáček, kde dosahuje nejvyššího výkonu, převodovka plynule mění převodový poměr a auto akceleruje. Akustický vjem je tak jiný, než jste zvyklí z aut s klasickými převodovkami. Pokud ale zrovna nevyžadujete plný výkon, je motor dobře odhlučněn. Změna režimu pohonu a připojování nebo odpojování spalovacího motoru je sice postřehnutelné, ale nijak obtěžující. Když pak na displejích sledujete grafiku s aktuálními toky energií, začne vás bavit jezdit tak, abyste efektivně rekuperovali nebo maximálně využívali elektromotoru. Výhody hybridní pohonné jednotky se projeví především ve městě, ale i po týdnu ježdění, kdy jsem půlku ujetých kilometrů strávil na dálnici, mi palubní počítač ukázal průměrnou spotřebu 5,1 l/100 km. Tabulková hodnota je 3,8-3,9 l/100 km.

Podvozkově je Toyota C-HR velice milým překvapením, auto působí velice pevně a v zatáčkách se naklání jen minimálně. To je i zásluha nové platformy, s níž má auto nízko položené těžiště. Přitom se ale nedá říci, že by podvozek byl přehnaně tvrdý. Jen rolety českých silnic mu občas nedělají dobře a podvozek jako by najednou na chvíli nezvládal hmotnost velkých kol. Za všech ostatních okolností je ovšem velice schopný, až si říkáte, že by si CHR zasloužilo větší motor. Mimochodem, verze Hybrid váží stejně jako 1.2 Turbo s převodovkou Multidrive S.

Toyota C-HR svou vizáží oslovuje jiné zákazníky než zbytek modelové řady, ale přináší jim stejné hodnoty – poctivě udělané auto, které i v základní výbavě nabízí vysoký standard. A nedejte se zmást dojmem její velikosti, je větší, než se zdá. Hybridní verze začíná na výbavě Active a má základní cenu 629 900 CZK, ve srovnání s odpovídající a stejně vybavenou 1.2 Turbo s převodovkou Multidrive S a pohonem předních kol se za hybrid připlácí 45 000 CZK.

 

ZAJÍMAVOSTI

Aktuální čísla serveru Sauto.cz potvrzují stále rostoucí popularitu SUV. Jejich podíl v nabídce ojetin meziročně stoupl o téměř 2 %. V příštích letech navíc začnou do nabídky ojetých vozů přicházet dnes nové modely. Velký zájem lze očekávat o první velké SUV Škodovky, model Kodiaq, nebo o SEAT Ateca, které budou konkurovat především levnějším korejským vozům. O dalším růstu napovídá i paralela se sousedním Německem. Pohled na tamní velké inzertní portály ukazuje, že SUV představují zhruba 15 % celkové nabídky. V České republice mezi ojetými SUV dlouhodobě vládne BMW, které je zároveň nejvyhledávanější, až za ním následují Hyundai, Kia a Škoda.

Auto Palace loni v České republice prodal celkem 11 243 nových a 2 826 ojetých aut, což představuje meziroční nárůst 18 %. V porovnání let 2015 a 2016 vzrostl prodej nových vozů o 16 % a ojetin o 26 %. To znamená, že Auto Palace vloni rostl dynamičtěji než český automobilový trh, ten podle nedávno zveřejněných výsledků vykázal u nových vozů nárůst o 12,5 %. Největší podíl mezi Auto Palacem prodanými novými vozy měl loni Ford, druhou příčku obsadila Škoda a třetí nejprodávanější značkou v Auto Palacu byl Hyundai.

Nejčastějším problémem ojetin v České republice jsou chybějící filtry pevných částic. České autobazary denně odmítají vykoupit stovky takových aut, přitom v nedávné minulosti to bylo především kvůli stočeným tachometrům nebo celkově nevyhovujícímu technickému stavu. Filtry pevných částic jsou do aut s diesely montovány od začátku tisíciletí a jeho životnost se pohybuje v rozmezí 80 až 240 000 km, podle toho jak je konkrétní auto používáno. Výměna filtru však může stát až několik desítek tisíc korun. Proto se majitelé starších dieselů snaží auto s nefunkčním filtrem prodat za každou cenu, nebo ho dokonce demontují, upraví řídící jednotku motoru a auto prodávají jako bez závad. Auto bez filtru pevných částic ovšem neprojde STK a v sousedním Rakousku může Policie auto s vymontovaným nebo nefunkčním filtrem dokonce zabavit, odebrat registrační značku a dát pokutu až 5000 EUR.

Společnost Cebia uvedla, že zhruba třetina ojetin nabízených na českém trhu pochází z jiné země, než je uvedeno v inzerátu. Nadpoloviční většina z nich má deklarovaný původ v Německu, ale reálně pochází ze zemí jižní Evropy, nebo dokonce z jihovýchodní Evropy a států bývalého Sovětského svazu. Z prověřeného vzorku více jak 71 000 dovezených aut mělo v inzerátech více jak 39 000 jako zemi původu uvedeno Německo, 7900 Itálii, 4700 Rakousko a 4000 Francii. Po prověření skutečné země původu podle VIN bylo zjištěno, že téměř u 22 000 aut je země původu uvedena chybně. Ve skutečnosti bylo z Německa dovezeno jen necelých 29 000 ojetin. V praxi podvod probíhá tak, že auto například původem z Rumunska se před dovozem do České republiky krátce zaregistruje v Německu, kde dostane německý technický průkaz a registrační značky, a následně je pak v České republice přihlášeno jako dovoz z Německa a Německo je jako země původu uvedeno i v českém technickém průkazu.

 

NOVINKY

Bugatti dokončilo první tři exempláře modelu Chiron a odeslalo je k novým majitelům. Kam přesně mají první vyrobené Bugatti Chiron namířeno, automobilka zatím neprozradila. Pouze zmiňuje, že jeden z těchto vozů skončí v Evropě a jiný zase na Blízkém Východě. Bugatti má připraven ještě jeden vůz, který byl vystaven na autosalonu v Ženevě a ke svému majiteli dorazí o něco později. Bugatti chce letos postavit dohromady 70 Chironů, přičemž všechny už mají své majitele.

Ford na autosalonu v Ženevě ukázal odlehčenou okruhovou verzi Fordu GT s přídomkem Competition Series. Auto přišlo o všechny komfortní a rozmazlující zbytečnosti - nemá rádio, klimatizaci, zvukovou izolaci nebo držáky nápojů. Místo toho dostalo lehké karbonové ráfky, odlehčený titanový výfuk, homologovaný bezpečnostní rám a odlehčený kryt motoru z průhledného akrylátu. Motor zůstal beze změny – přeplňovaný V6 EcoBoost o objemu 3,5 litru má stejných 655 koní. Ford ale snížil těžiště auta a zredukována byla i neodpružená hmota. Podle automobilky se to vše projeví na lepší ovladatelnosti, preciznějším a komunikativnějším řízení a hlavně na ještě lepších časech zajížděných na okruhu.

V Ženevě proběhla také premiéra Audi RS 5. To má kapotou zcela nový dvojicí turbodmychadel přeplňovaný V6 2.9 TFSI, který má obě turbodmychadla umístěná mezi válci. Proto má nabídnout rychlou reakci na plyn srovnatelnou s atmosférickými motory. Disponuje parametry 450 koní a 600 Nm, zrychlení z klidu na 100 km/h RS 5 zvládne za 3,9 sekundy a i když je standardně omezovač rychlosti nastaven na 250 km/h, Audi ho za příplatek umí posunout o 30 km/h výš. Za příplatek je možné mít také karbonovou střechu s odhalenou strukturou vláken, odlehčená kola, sportovní výfuk, keramické brzdy, adaptivní podvozek a adaptivní řízení.

Mercedes na autosalonu v Ženevě zkompletoval portfolio karosářských verzí třídy E. Jako poslední spatřilo světlo světa cabrio a asi nikoho nepřekvapí, že si vypůjčilo prakticky celý technický základ od dříve představeného E Coupé a to včetně motorů. Pod kapotou tak může být čtyřválcový diesel, zážehový čtyřválec a jediný šestiválec, ten najdete ve verzi E 400. K vybraným motorům je možné přiobjednat i pohon všech kol 4Matic. Časem se nejspíš dočkáme i verze AMG E 43 a možná i vrcholného AMG E 63. Ve srovnání s minulou generací třídy E Cabrio je v té nové více místa a pocítit by to měli i příležitostní cestující na zadních sedadel. Například na nohy tam je o 10 cm více prostoru. Mercedes opět použil několik drobností, které mají zpříjemnit cestování v horším počasí i se střechou dole. Nechybí tak deflektor vysouvající se z rámu čelního okna, který snižuje turbulence v kabině, samozřejmostí je systém Air Scarf foukající teplý vzduch z výdechů v hlavových opěrkách na zátylky cestujících a už se stalo standardem, že s látkovou střechou můžete manipulovat za jízdy.

 

MOTORSPORT

Promotér mistrovství světa cestovních vozů hlásí před letošní sezónou plný startovní rošt. Tam by mělo být celkem 16 vozů kategorie TC1 a podle odborníků má minimálně osm pilotů reálnou šanci na mistrovský titul. Na poslední chvíli startovní listinu rozšířil Argentinec Esteban Guerieri, který se upsal týmu Campos Racing a bude startovat s Chevroletem RML Cruze TC1. Guerieri může být černým koněm letošního ročníku, když ještě závodil ve formulových monopostech, dokázal porážet jezdce jako Lewis Hamilton, Daniel Ricciardo nebo Sebastian Vettel. Není bez zajímavosti, že Gurierimu jen těsně unikl mistrovský titul ve Formuli Renault 3.5, když závodil u českého týmu I.S.R. Racing. Navzdory odchodu továrního týmu Lady se i letos v WTCC Lady Vesta TC1 objeví, dva vozy nasadí francouzský tým RC Motorsport, známé je ale zatím pouze jméno jedno pilota – tím bude teprve dvacetiletý Yann Ehrlacher, synovec čtyřnásobného mistra světa Yvana Mullera, a startovat bude se startovním číslem 68, s nímž v posledních dvou sezónách jezdil jeho strýc.

Roger Penske prozradil, že jednal s Audi o možnosti nasadit prototypy LMP1 pod hlavičkou svého privátního týmu v letošním ročníku 24h v Le Mans. Audi ovšem jeho nabídku odmítlo a nechalo se slyšet, že se žádná stará Audi v Le Mans neobjeví. Bývalý šéf Audi Sportu Dr. Wolfgang Ullrich také prozradil, že projekt vozu pro rok 2017 nedošel dál než do podoby modelu v měřítku 1:8. Roger Penske se netají touhou zúčastnit se 24h v Le Mans, chce ovšem k dispozici auta s tovární podporou, aby mohl bojovat o příčky nejvyšší. Brzy by měl být oznámen projekt, s nímž se Penske vrátí do americké série sportovních vozů IMSA, mělo by jít o automobilkou podporovaný tým pro kategorii Daytona Prototypes a mezi nejčastěji skloňovanými jmény pilotů jsou Juan Pablo Montoya a Helio Castroneves. Penske byl v zámořských vytrvalostních závodech v minulosti velice úspěšný, když měl jeho tým na starosti tovární Porsche RS Spyder a získal několik titulů.

Český rallye tým Racing 21 odtajnil své plány pro letošní sezónu. Po loňském třetím místě Vojtěcha Štajfa ve „velkém“ mistrovství České republiky by rád tuto pozici obhájil. Vzhledem k tomu, že o titul si to nejspíš rozdají Jan Kopecký a Václav Pech, nejsou to malé cíle. Novinkou ovšem je, že tým koupil nové auto a s tím loňským v jeho barvách pojede Daniel Landa, kterého bude navigovat zkušený Julius Gál. Není ani bez zajímavosti, že tým spoluvlastněný matematikem Karlem Janečkem si zakládá na nejrůznějších detailech. Zeleno- šedé zbarvení je vyvedeno v tzv. zlatém řezu a nově pořízená Škoda Fabia R5 má výrobní číslo 111.

Toyota C-HR Hybrid · Zdroj: Toyota

Toyota C-HR Hybrid · Zdroj: Toyota

Toyota C-HR Hybrid · Zdroj: Toyota

Toyota C-HR Hybrid · Zdroj: Toyota

Toyota C-HR Hybrid · Zdroj: Toyota

Toyota C-HR Hybrid · Zdroj: Toyota

Toyota C-HR Hybrid · Zdroj: Toyota

AutoZet: Novinky autosalonu v Ženevě, test Toyoty C-HR Hybrid, český trh s ojetinami Foto: Toyota C-HR Hybrid

reklama

Další články

  1. Warholův portrét Maa jde do aukce v Hongkongu

    ·

    Obraz popartového umělce Andyho Warhola, který ztvárňuje předsedu Komunistické strany Číny Mao Ce-tunga, bude 2. dubna vydražen na aukci v Hongkongu. Očekává se, že by…

  2. Tesla shání 1,15 miliard dolarů na Model 3

    Byznys ·

    Americký výrobce elektromobilů Tesla ve středu uvedl, že plánuje zvýšit kapitál o 1,15 miliard dolarů (29 miliard korun). Další finanční injekci firma potřebuje na roz…