Částečně oblačno Praha · 5°
18. 11. · Romana Změnit

reklama

AutoZet: Test Alfy Romeo 4C Spider, milionté Porsche 911, nový Nissan Micra

V nejnovějším vydání AutoZet si představíme řadu novinek od nás i ze světa, podělím se o první dojmy z nového Nissanu Micra a otestujeme báječnou Alfu Romeo 4C Spider. Dozvíte se také jak, Porsche a Range Rover oslavují významná jubilea a nakonec dojde i na novinky ze světa motorsportu.     

Další díly pořadu

AKTUALITY

Nissan oficiálně uvedl na český trh novou generaci modelu Micra. Ta je ve srovnání s tou předchozí takovou malou revolucí – co do rozměrů celkem narostla, je o 174 mm delší a o 800 mm širší a je tak plnohodnotným autem B segmentu, má výraznější a sportovnější vizáž, kvalitnější interiér i bohatší výbavu a nabízí rozsáhlé možnosti personalizace. Unikátním prvkem výbavy je audiosystém Bose Personal, který má reproduktory zabudované v hlavové opěrce sedadla řidiče a v žádném jiném autě jej zatím nenajdete. Při krátkém svezení jsem mohl vyzkoušet verzi s přeplňovaným zážehovým tříválcem o objemu 900 cm3 s výkonem 90 koní a kombinovaný s pětistupňovou přímo řazenou převodovkou. Motor je sice v interiéru trochu slyšet, ale jadrný zvuk tříválce mne neuráží a určitě je lepší než hučení a klapání dieselu. Podvozek Micry je dobře odhlučněn, ani při přejetí díry na silnici do interiéru nic nepřenáší, ale na zvlněné silnici je celkem uhoupaný a při svižnějším tempu se ukazuje, že by mohl být trochu tužší. Na běžné ježdění je ale příjemně komfortní. Ceny nového Nissanu Micra začínají částce 259 000 CZK.

Hyundai finišuje s vývojem sportovně laděné verze i30 N, jeho prototypy se už proháněly jako po zamrzlých jezerech ve Švédku, tak po obyčejných okreskách ve Velké Británii. Náročným testem pak bude pro i30 N start ve 24h na Nürburgringu, kde až na regulemi vyžadované bezpečnostní prvky pojedou sériová auta. Hyundai nabídne dvě výkonové verze i30 N, jedna bude mít výkon okolo 250, druhá 280 koní. Standardem bude šestistupňová přímo řazená převodovka, samosvorný diferenciál a pohon předních kol. Tým vývojářů si dává záležet především na podvozku, který by ovšem neměl být jen přitvrzenou a sníženou verzí toho z běžné i30, má mít zcela nová ramena i kinematiku a adaptivní tlumiče. Zábavnému projevu jistě přispěje i řádně hlasitý výfuk. V prodeji se má Hyundai i30 N objevit ještě letos.

Škoda představila facelift modelů Rapid a Rapid Spaceback. Obě verze ve vyšších úrovních výbavy mohou nově mít xenonové světlomety s LED denním svícením. Škoda rovněž zmiňuje upravený tvar předních mlhovek a zatmavené zadní svítilny. V interiéru designéři změnili podobu výdechů ventilace, dekoračních lišt a výškových reproduktorů v předních dveřích, stejně jako vzhled přístrojů a ovládacího panelu klimatizace. Vzadu pak přibyly dvě USB zásuvky pro dobíjení elektroniky. Škoda bude modernizovaný Rapid nabízet ve třech stupních výbavy – Active, Ambition a Style. Poněkud stranou stojí varianta Monte Carlo se sportovně stylizovanými detaily. Roli základní motorizace nově přebírá přeplňovaný tříválec 1.0 TSI s výkonem 95 koní, který lze párovat s pětistupňovou přímo řazenou převodovkou nebo sedmistupňovým DSG. Opačný konec nabídky patří dieselu 1.6 TDI. Ten nabídne výkon 116 koní, maximální rychlost 201 km/h a kombinovat jej můžete pouze s pětistupňovou přímo řazenou převodovkou.

Kia slaví 7 let od zavedení sedmileté záruky. Ta zvyšuje zůstatkovou hodnotu jejích modelů v průměru o 6 % a je v prvních třech letech provozu auta bez omezení ujetého počtu kilometrů. Od čtvrtého roku platí omezení na maximálně 150 000 km. Sedmiletá záruka se vztahuje na celou modelovou řadu Kia, tedy i na hybridy, elektromobily a pohonné akumulátory. Sedmiletá záruka je nabízena nejen v České republice, ale v celé Evropě.

Organizace Global NCAP otestovala indický Duster bez airbagů. Na indickém trhu se Duster prodává pod značkou Renault. V základním provedení se vzhledem k citlivosti tamních zákazníků na ceny prodává bez airbagů, které jsou za příplatek. Podle Global NCAP došlo při nárazu ke kontaktu figurín s volantem i s dalšími díly interiéru. Posádce hrozí velice vážné nebo i smrtelné zranění. Celkem indický Duster nedostal ani jeden bod nebo hvězdičku za ochranu dospělých cestujících vpředu. Za ochranu dětské posádky ve schválených sedačkách obdržel dvě hvězdičky a 17 bodů z 49 možných. Zajímavé je, že ani příplatkový airbag řidiče si nevede nejlépe. Je menší než ten dodávaný ve verzi pro Evropu nebo Jižní Ameriku. Podle Global NCAP existuje vážné riziko, že hlava řidiče airbag při nehodě úplně mine. I s airbagy dosáhne indický Duster nejvýše na tři hvězdičky z pěti možných.

 

TEST – Alfa Romeo 4C Spider

Alfa Romeo 4C Spider je auto určené pro poskytování čirých řidičských zážitků a je tomu přizpůsobeno vše, na co se podíváte. Minulý týden jsem měl možnost tuhle lahůdku s italským temperamentem vyzkoušet.

Jestli Italové něco opravdu umí, pak je to postavit auto, které vám řádně rozbuší srdce už jen když se na něj podíváte. Italský design je proslulý a 4C je auto, za kterým se otočí i ti, kterým auta nic neříkají. Je krásně nizoučké a drobné. Nízká příď, jen dvoumístná kabina a pod průhledným krytem uprostřed uložený motor – to jsou věci, které se u běžných aut prostě nevidí. A když k tomu přidáte ještě sytou červenou barvu a příplatkový a patřičně teatrální výfukový systém Akrapovič, máte auto, které prostě neumí být nenápadné. Verzi Spider od kupé odlišuje karbonový oblouk za sedadly a pochopitelně odnímatelný panel střechy.

Stejně emotivní jako karoserie je i interiér. Otevřete dveře a je vám odhalen mohutný práh karbonového monokoku, který hrdě přiznává strukturu uhlíkových vláken. Skořepinová sedadla se skvělým držením těla jsou položena až na podlaze a celkem utopena pod prahem, což někomu může komplikovat především vystupování z auta. Za maličkým volantem, jehož věnec je částečně čalouněn Alcantorou, je malý displej zobrazující jen to nejnutnější. Na středovém panelu je jednoduché ovládání manuální klimatizace, na úzkém tunelu mezi sedadly najdete tlačítka ovládání převodovky a přepínač jízdních režimů. A to je vše. Nic jiného v interiéru není, žádné odkládací prostory, na držáky na pití vůbec zapomeňte. Schránku před spolujezdcem nahrazuje jen jakási malá kapsa lemovaná gumou. Zavazadlový prostor je vzadu za motorem a vejde se do něj větší cestovní taška.

Puristickému zaměření Alfy Romeo 4C odpovídá také odhlučnění interiéru. Je prakticky nulové a vy tak slyšíte vše – bubnování kamínků do podběhů i syčení, funění a práskání motoru. Jízdě to dodává správnou sportovní atmosféru, ale pro každodenní používání nebo delší dálniční přesuny to není zrovna ideální. Hladina hluku uvnitř je opravdu vysoká a prakticky ani nevyřídíte telefon, ani nepopovídáte se spolujezdcem, což každodenní použitelnosti 4C Spider nepřispívá.

Motor je v Alfě Romeo 4C umístěn uprostřed napříč. Jedná se o přeplňovaný čtyřválec o objemu 1750 cm3 s parametry 240 koní a 350 N.m. Uvážíte-li, že musí hýbat s hmotností 930 kg a že převodovka má vcelku krátké odstupňování, zaručuje to velice zajímavou dynamiku. Z klidu na 100 km/h se 4C Spider dostane na 4,5 sekundy a dosahuje maximální rychlosti 258 km/h.

Motor má docela neurvalý charakter, který občas připomíná dřevní doby přeplňování – v nízkých otáčkách se nic neděje a pak se najednou k zadním kolům žene obrovská síla. U 4C tenhle zlom nastává mezi 2500–3000 min-1, takže pak máte k dispozici ještě přibližně další 3000 min-1. Krátké převody na sebe naštěstí dobře navazují, takže se vám nestane, že byste spadli s otáčkami příliš nízko. Tedy pokud motor správně točíte. Jakmile se na tuto charakteristiku adaptujete a sladíte s ní vaši pravou nohu a vlastně i všechny další úkony, 4C si na správné silnici dokonale užijete.

Alfa Romeo 4C Spider v každém okamžiku těží ze své koncepce a filozofie. Řízení bez posilovače a úzké přední pneumatiky dokonale kopírují povrch, takže volant musíte neustále pevně držet v rukou – a to doslova. Na hladkých silnicích je 4C fantastická. Neskutečně přesně reaguje na pohyby volantu, díky přímému spojení s koly máte pocit, jako by tohle auto následovalo vaše příkazy tak nějak telepaticky. Nájezdové rychlosti do zatáček jsou vysoké, ale možná ne tak, jak byste očekávali, protože relativně úzké přední pneumatiky mají své limity. A to je vlastně dobře, protože si tak můžete se 4C více hrát. Máte pocit, že přední kola svíráte doslova ve svých dlaních – tak přesná a intenzivní je zpětná vazba. Pokud se ovšem netrápíte na příliš rozbitém a hrbolatém povrchu, kde je to s autem dost boj. Na suchu se přitom není třeba obávat, že by vám utekl zadek. Alfa naladila 4C docela neutrálně, a tak se v ideálních podmínkách opírá o zadní kolo, ale současně cítíte, jak auto účinně a na maximum využívá i grip vpředu.

Alfa Romeo 4C Spider není stylový roadster. Je to auto vyžadující pevnou ruku, trochu odvahy a hlavně rychlé ruce. Není to auto pro každého, ostatně, při základní ceně 2 060 000 CZK, která se u testovaného auta díky příplatkovým prvkům vyšplhala na 2 200 000 CZK, byste určitě našli docela dost objektivně lepších a rychlejších aut. Pokud ale chcete jít až na dřeň a milujete krásné stroje, které si není snadné podmanit, hodnota peněz rapidně klesá…

 

ZAJÍMAVOSTI

Porsche vyrobilo miliontý exemplář modelu 911. Jubilejním vozem je Carrera S s klasickou přímo řazenou převodovku a místo k zákazníkovi míří do muzea automobilky mezi ty nejvzácnější exponáty. Mimo to jde ale o velice speciální kus. Karoserie dostala lak Irish Green a originální je rovněž pojetí interiéru s dekorem z pravého dřeva a jedinečným čalouněním sedadel. Ještě než ale miliontá 911 zamíří do muzea, Porsche ji vezme na cestu kolem světa. Chce ji představit na nejdůležitějších trzích, navštívit s ní několik významných výstav a podobně. Porsche se rovněž chlubí, že 911 je dlouhodobě nejlépe hodnocené auto v nejrůznějších statistikách spolehlivosti nebo spokojenosti zákazníků.

Výroba Range Roveru Evoque překročila 600 tisíc vozů. K oslavě této skutečnosti automobilka připravila speciální edici. Evoque Landmark, jak se novinka jmenuje, dostane novou barvu karoserie Moraine Blue. Sáhnout ale můžete ještě po bílé, nebo šedé. V každém případě dostanete šedou střechu, šedé detaily a šedá jsou i 19“ kola. Interiéru dominují kůží čalouněná sportovní sedadla a opět šedé detaily. Kromě jiného edice Landmark disponuje například i nejnovější verzí multimediálního systému InControl Touch Pro s možností dálkového přístupu k některým funkcím auta. Objednávky na Evoque Landmark Land Rover přijímá od 10. května.

Volkswagen zrušil projekt desetistupňové dvouspojkové převodovky DSG. Důvodem zrušení je především přílišná složitost převodovky a z toho plynoucí hodně vysoká cena. Navíc se poslední dobou ukazuje, že moderní automaty s hydrodynamickým měničem umí dvouspojkové převodovky zastoupit. Řadí rychle, výrazně komfortněji a jsou levnější. Volkswagen tak zřejmě dlouhou dobu zůstane u svých současných sedmistupňových DSG. Hlavní úsilí koncern nyní upře na vývoj elektrických pohonů včetně mild-hybridů. Ty by měly brzy nahradit diesely, zejména v menších modelech už jsou výrobní náklady kompaktních hybridů dokonce nižší než výroba dieselů se všemi systémy pro dočišťování výfukových plynů.

Jízda po českých dálnicích by měla být od roku 2019 dražší než dosud. Stát vážně zvažuje zdražení dálničních známek pro osobní auta a řeší i vyšší sazby mýtného pro nákladní auta a autobusy. Ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyněk Hořelica k tomu dodal, že Státní fond s ministerstvem dopravy řeší úpravu zákona, která by umožnila zavést elektronické dálniční známky. Při této příležitosti v rámci připomínek budou navrhovat posunutí horní hranice ceny dálničních kuponů. Dosud zákon státu dovoluje vybírat za dálniční známky maximálně 1500 CZK za každé auto. Poslední zdražení na tuto částku nastalo v roce 2012, od té doby nebylo s cenou hýbáno.

Z průzkumu, který si nechala zpracovat iniciativa Nekupuj auto na ulici, vyplývá, že nákup ojetého vozidla mimo autobazar, tedy takzvaně na ulici, považuje za rizikový 96 % obyvatel České republiky. Největší část Čechů by se při koupi ojetého vozu mimo autobazar obávala, že jim prodávající zatají technické závady. Lidé mají strach i ze zatajení skutečnosti, že vůz byl bouraný, nebo že má stočený tachometr. I přesto podstupuje ročně tato rizika více než 300 tisíc Čechů. Důvodem je především zdánlivě výhodná cena takových aut a přetrvávající nedůvěra v české autobazary, které nemají potřebnou certifikaci. Průzkum ale ukázal ještě jeden zajímavý fakt. Více než 92 % Čechů by uvítalo, aby data o autech evidovaná v centrálním registru vozidel Ministerstva dopravy byla volně přístupná veřejnosti. Pokud by byla, výrazně by se snížily možnosti zatajovat skutečný technický stav vozu nebo tachometru.

 

NOVINKY

Na český trh vstoupila druhá generace Audi RS 5. Na rozdíl od té první s krásně znějícím atmosférickým V8 ta aktuální sází na nový přeplňovaný V6 o objemu 2,9 litru s parametry 450 koní a 600 N.m a spolupracující se sedmistupňovou samočinnou převodovkou, přičemž poháněna jsou samozřejmě všechna čtyři kola. Cena Audi RS 5 začíná na částce 2 254 900 CZK a to včetně záruky na 4 roky či ujetí 120 000 km. Součástí sériové výbavy jsou mimo jiné 19“ kovaná kola, podvozek s adaptivními tlumiči, LED světlomety či sportovní sedadla čalouněná Alcantarou. K zákazníkům se první auta dostanou letos v létě.

BMW řady 1 a 2 prošla decentním faceliftem. Dostala nové hlavní LED světlomety a nový design charakteristických ledvinek. Několik nových detailů je i v interiéru, ale především byly rozšířeny funkce multimediálního systému. Například možnost připojení telefonu přes USB a Bluetooth je nově bez příplatku. Ani pod kapotou se nic zásadního nemění, stále tam jsou známé motory, které už mají všechny přeplňování. Základem řady 1 je verze BMW 116i s tříválcem o objemu 1,5 litru a s výkonem 109 koní. Opačný konec nabídky patří přeplňovanému řadovému šestiválci o objemu 3,0 litru s výkonem 340 koní ve verzi M140i. U řady 2 modernizací prošly i asistenční systémy a nově hlídá vyjetí z pruhu a umí sama brzdit, pokud zaregistruje překážku, na kterou řidič nereaguje. Zatímco u kupé lze objednat pohon všech kol xDrive k verzím M240i a 220d, kabriolet může mít čtyřkolku jen u vrcholného zážehového šestiválce. Modernizovaná BMW řady 1 a 2 půjdou do prodeje v červenci.

Mercedes spolu s konceptem sedanu třídy A představil novou platformu, která poslouží jako základ osmi různých modelů Mercedesu. Nese označení MFA2 a bude o něco lehčí a pevnější než ta současná. Zároveň dovolí zástavbu hybridních i plug-in hybridních systémů pohonu. Dočká se jí Mercedes třídy A, třídy B a také CLA, CLA Shooting Brake a GLA. V portfoliu se ale zároveň objeví tři nové předokolky. Pokud jde o skladbu motorů, půjde především o evoluci těch stávajících a pod kapotou se tak opět objeví motory vzniklé ve spolupráci s Renaultem, což Mercedesu pomůže snížit náklady a především zvýšit marže.

BMW by mělo již brzy představit novou generaci modelu X3. Ta přejde na moderní platformu CLAR, která ve větší míře využívá karbonové výztuhy. To podle BMW nejen snižuje hmotnost, ale také zvyšuje pevnost a bezpečnost. Velikostí bude X3 srovnatelná s první generací X5. BMW ještě nepotvrdilo jaké motory můžeme očekávat, ale dá se předpokládat, že nejčastější budou přeplňované dvoulitrové čtyřválce spalující benzín a naftu v různých výkonových provedeních. Na vrcholu by měla stát X3 se šestiválcovým dieselem ve verzi M40d. Počítá se ale i se zážehovým šestiválcem a časem přijde i sportovní verze X3 M s motorem odvozeným od aktuální generace M3. Počítá se samozřejmě také s elektrifikovanou verzí. V případě X3 půjde o dva různé hybridy. Jeden se bude spoléhat na elektrickou asistenci spalovacímu motoru, druhý bude plug-in hybrid se schopností ujet v čistě elektrickém režimu zhruba 50 km. Vývoj vozu je prakticky hotový, nyní je laděn podvozek a několik drobností. Představení nového BMW X3 se s největší pravděpodobností odehraje na autosalonu ve Frankfurtu.

 

MOTORSPORT

Trojnásobný mistr světa cestovních vozů Jose Maria Lopez byl pro 24h v Le Mans přesunut do třetího auta Toyoty. Jeho místo pak u dvojice Kamui Kobayashi a Mike Conway zaujme zkušený Stephane Sarrazin, který měl původně jet ve třetím voze s Nicolasem Lapierrem a Yujim Kunimotem. Toyotu k tomuto rozhodnutí vedl fakt, že Lopez vážně havaroval v úvodu prvního závodu sezóny na Silverstonu, zlomil si dva obratle a kvůli zranění nestartoval ve Spa-Francorchamps. A protože je v týmu nováčkem a odjel v závodním režimu s prototypem LMP1 jen velice málo kol, byla Toyota nucena složením posádek trochu zamíchat. Navíc Lopez i Kunimoto budou v Le Mans startovat poprvé a tak potřebují především sbírat zkušenosti. Posádka Sebastien Buemi, Anthony Davidson a Kazuki Nakajima, která vyhrála první dva podniky sezóny, zůstává beze změny.

Příští měsíc na Festivalu rychlosti v Goodwoodu by měl být odhalen nový Proton Iriz R5, který vyvíjí britská společnost MEM. Ta se podílela i na minulém závodním autě Protonu postaveném podle regulí S2000, s nímž automobilka závodila v asijsko-pacifickém šampionátu. Iriz je prý skvělý základ pro auto kategorie R5, je kratší než předchozí Satria S2000, ale má delší rozvor, vysoká příď nabízí spoustu místa pro chladiče a podobně. K pohonu je použit motor z Mitsubishi Lancer Evo X s objemem zmenšeným na 1,6 litru, dodavatelem transmisí je Xtrac, tlumiče nesou značku Reiger, brzdy jsou od Bremba a elektroniku dodává Cosworth – jak je vidět, ingredience jsou správné. Proton své závodní aktivity ukončil před čtyřmi lety, protože neměl vhodné auto, z něhož by postavil vůz kategorie R5. Nové auto chce nasadit nejen do WRC2, ale i v asijsko-pacifickém rallye šampionátu. Iriz R5 bude k mání s pravostranným i levostranným řízením a homologován by měl být k 1. lednu 2018.

Bývalý mistr světa MotoGP a aktuálně tovární pilot Hondy v mistrovství světa superbiků Nicky Hayden je v nemocnici s vážnými zraněními a jeho stav je vážný. Srazil jej nepozorný řidič, když si s přáteli vyjel na kole nedaleko italského Rimini. 35letý Američan byl převezen do nemocnice v Rimini a podle posledních informací je na jednotce intenzivní péče a má difuzní edém mozku. Nicky Hayden v MotoGP závodil v letech 2003-2015 a mistrovský titul získal v roce 2006, když v souboji o něj porazil Valentina Rossiho. V MotoGP startoval i v loňské sezóně, když v jednom závodě zaskakoval za Jacka Millera a v jednom za Daniho Pedrosu, poslední dva roky se ale naplno věnuje superbikům.

 

 

Zdroj: Zet

 

 

Alfa Romeo 4C Spider · Zdroj: Alfa Romeo

Alfa Romeo 4C Spider · Zdroj: Alfa Romeo

Alfa Romeo 4C Spider · Zdroj: Alfa Romeo

Alfa Romeo 4C Spider · Zdroj: Alfa Romeo

AutoZet: Test Alfy Romeo 4C Spider, milionté Porsche 911, nový Nissan Micra Foto: Alfa Romeo 4C Spider

reklama

Další články

  1. BBC: Švédsko pozastavilo stíhání Assange

    Společnost ·

    Švédská prokuratura zastavila vyšetřování zakladatele portálu WikiLeaks Juliana Assange, kterého stíhala kvůli údajnému znásilnění. Rozhlasové vysílání BBC World Servi…

  2. Na Alza.cz lze platit v bitcoinech

    Byznys ·

    Největší tuzemský e-shop Alza.cz umožňuje ode dneška platby v bitcoinech. Showroomy prodejce v Praze a Bratislavě jsou již vybaveny směnnými automaty, ve kterých mohou…