Částečně oblačno Praha · 17°
18. 10. · Lukáš Změnit

reklama

AutoZet: Test Audi SQ7 TDI, anketa Mezinárodní motor roku, velká motoristická událost v Praze

V novém vydání AutoZet na vás čeká několik nových SUV, otestujeme velké a rychlé Audi SQ7 TDI a dozvíte se, jak dopadl letošní ročník ankety Mezinárodní motor roku. Podíváme se také, jakou velkou motoristickou událost bude hostit Praha příští rok a jak Renault chytře zabil dvě mouchy jednou ranou. Nakonec přijde řeč i na novou zbraň Peugeotu pro příští ročník Rallye Dakar.   

Další díly pořadu

AKTUALITY

Kia oficiálně ukázala nové malé SUV s názvem Stonic. To stojí na stejné platformě jako nová Kia Rio a sdílí s ním nabídku motorů. Zájemci mohou volit mezi přeplňovaným tříválcem 1.0 T-GDI s výkonem 120 koní a atmosférickými zážehovými motory o objemu 1,25 nebo 1,4 litru s výkonem 84, resp. 100 koní. Později přibude i malý diesel. Kia Stonic nabízí nejširší možnosti individualizace v historii značky, což platí pro interiér i karoserii. Vybírat bude možné například až z 20 dvoubarevných kombinací, včetně pěti výrazných barev střechy. Vůz je standardně vybaven systémy Apple CarPlay a Android Auto. Nechybí vyhřívání předních sedadel, asistent dálkových světel, tempomat či bezklíčkové odemykání auta. Kufr má dvojité dno a objem 352 litrů. Kia Stonic se v Česku začne prodávat velmi záhy po výstavní premiéře, ta je plánována na autosalon ve Frankfurtu.

SEAT představil nový malý crossover s názve Arona. Novinka stojí na stejné platformě MQB A0 jako Ibiza. Je ale o 79 mm delší a o 99 mm vyšší. Proti Ibize nabídne také více místa v interiéru. Kufr má objem rovných 400 litrů. Pod kapotou se objeví přeplňovaný tříválec 1.0 TSI o výkonech 95 nebo 115 koní, vždy s pohonem pouze předních kol. SEAT nabídne i nový čtyřválec 1.5 TSI evo se systémem vypínání válců a výkonem 150 koní. Ten bude k dispozici ve sportovní verzi FR se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou. Nebude chybět ani diesel 1.6 TDI o výkonu 95 nebo 115 koní. V závislosti na motoru a verzi bude možné si připlatit i za sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku DSG. Pohon všech kol Arona mít nebude. SEAT umí vytvořit celkem 68 různých kombinací barev a potahů interiéru. Postupně má být nabídka ještě rozšiřována a pro vybrané trhy nebudou chybět ani speciální edice s originálními doplňky. SEAT dokonce nevyloučil ani ostrou verzi Cupra. Výstavní premiéra SEATu Arona se odehraje v září na autosalonu ve Frankfurtu.

Na český trh dorazil Hyundai i30 kombi. Na délku měří 4,6 metru a objem zavazadlového prostoru je 602 litrů. V nabídce jsou tři stupně výbavy – Entry, Trikolor a Style. Už v té základní je klimatizace, rádio, multifunkční volant, tempomat, palubní počítač, elektrické ovládání předních oken nebo třeba samočinné přepínání dálkových a potkávacích světel. I30 kombi se dá pořídit s pěticí různých motorů – tři zážehové pokrývají výkonové rozpětí od 100 do 140 koní, diesely pak mají 110 koní nebo 136 koní. Standardem je šestistupňová přímo řazená převodovka, za příplatek 50 000 CZK Hyundai nabízí sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku DCT.

Služba Chytré auto společnosti T-Mobile prošla vylepšením, v jehož rámci má dvě nové funkce. Jednou z nich je SOS tlačítko umožňující odeslat v případě nehody SMS na předem definovaný seznam příjemců, druhou novinkou je možnost zobrazení až tří aut na mapě současně. Na podzim letošního roku dojde k ještě významnějšímu rozšíření služby. Operátor totiž spustí novou verzi Chytrého auta poskytující možnost vytvoření Wi-Fi sítě. Nové funkce mohou využívat jak majitelé přístrojů s operačním systémem Android tak iOS.

Peugeot se vrací do segmentu terénních pick-upů. Jeho novinka s prostým jménem Pick Up signalizuje návrat na africký trh s těmito vozy. S délkou lehce přes 5 metrů a provedením DoubleCab se řadí do kategorie kompaktních pick-upů, základem je žebřinový rám s pevnou zadní nápravou a odpružení listovými pery. Korba je na vnější straně opatřena upevňovacími háky, boční stěny a zadní panel jsou pokryty vrstvou pryskyřice, která zvyšuje odolnost korby. Maximální užitečné zatížení vozu je pak 815 kg. Dvouapůllitrový diesel Peugeotu Pick Up je přizpůsoben potřebám trhu, disponuje výkonem 115 koní a točivým momentem 208 N.m a spolupracuje s pětistupňovou přímo řazenou převodovkou. Zákazníci mohou vybírat mezi pohonem všech nebo jen zadních kol.

Škoda už vyrobila čtyři miliony Fabií. Jubilejním autem je Fabia Combi 1.0 TSI s dvouspojkovou převodovkou DSG a v bílé barvě Moon. Současná třetí generace Fabie začala svou kariéru v roce 2014 ve dvou karosářských verzích. Fabia se v květnu rovněž stala nejprodávanějším autem na českém trhu. Historicky byl ale pro Fabii nejúspěšnější rok 2004, kdy jich bylo v Evropě prodáno 235 600.

  

TEST – Audi SQ7

Audi se aktuální generace Q7 povedla. Jednak je výrazně lehčí a hlavně mnohem lépe jezdí. Naprostým vrcholem této modelové řady je pak verze SQ7 TDI, kterou jsem měl možnost vyzkoušet minulý týden.

Hodnocení vzhledu je věc čistě individuální. Aktuální generace Audi Q7 vzhledově výrazně omládla a je cítit snaha o vizuální odlehčení, které má dokládat reálnou úsporu hmotnosti až 325 kg. Stále je to ovšem pořádný kus auta, na délku měří přes pět metrů. V případě SQ7 TDI najdete na zevnějšku pár specifik, jako je označení v masce chladiče a na zádi nebo ze zadního nárazníku na každé straně vyčuhující dvě hranaté koncovky, které vrcholné provedení odlišují. Daleko důležitější jsou ale například veliké karbon-keramické kotouče vykukující z poza obřích 21“ kol.

Interiéry jsou parádní disciplínou současných Audi, především pak u modelů vyšších tříd a protože Q7 je modelem z horního spektra, nabízí to nej, co Audi uvnitř nabídnout může. Interiér jako takový je velice útulný, preciznost zpracování, slícování jednotlivých dílů a péče věnovaná detailům je takřka do očí bijící a to samé lze říci i k výběru materiálů. Nechybí pochopitelně Virtual Cocpit, kde je přístrojový štít tvořen velkým displejem a vy si můžete konfigurovat, jaké informace na něm chcete mít zobrazeny. Pocit kvality a luxusu je vytvářen opravdu dokonale. Nikoho asi nepřekvapí ani fakt, že je Q7 velice prostorná a také precizně odhlučněná.

Při uvedení na trh bylo Audi SQ7 TDI prvním sériově vyráběným autem, které mělo pohonnou jednotku s elektrickým turbodmychadlem. To pracuje pouze v nízkých otáčkách motoru do chvíle, než se nadechnou klasická výfuková turbodmychadla. Díky tomu se u zcela nového čtyřlitrového V8 TDI podařilo krásně vyhladit průběh křivky točivého momentu, jehož maximum 900 N.m nastupuje v pouhých 1000 min-1 a drží do 3250 min-1. Elektrické turbo má reakční dobu 250 ms a pracuje s napětím 48 V, zatímco ostatní palubní systémy s klasickým napětím 12 V.

Po nastartování se ozve na diesel zcela netypický zvuk. Hodně bublavý. Neřekl bych, že se k autu vyloženě hodí, ale je to lepší než nějaké chrčení dieselu. Motor i s 2,3 tuny těžkých autem dokáže pěkně hýbat a jeho 435 koní a 900 N.m dostanou SQ7 z klidu na 100 km/h za 4,8 sekundy. To není špatné. Pod pedálem plynu máte neustále dostatečnou rezervu, abyste mohli suverénně předjíždět případně uháněli vysokou rychlostí po dálnici. Zátah motoru je plynulý a silný, v komfortním režimu jsou možná reakce motoru lehce opožděné, ale po přepnutí do režimu Dynamic i tohle zmizí. Překvapí i spotřeba, pokud jedete na pohodu, bude se držet okolo 8 l/100 km, při využívání potenciálu pohonné jednotky se můžete dostat zhruba na dvojnásobek.

Co vás ale dostane ještě více než motor, to jsou jízdní vlastnosti. Tady si Audi SQ7 TDI pomáhá dalšími technologiemi. Jednak je to natáčení kol zadní nápravy a jednak systém aktivní elektromechanické stabilizace náklonu karoserie. To je druhé zařízení v autě, které pracuje s napětím 48 V, skládá se z elektromotoru a třístupňové planetové převodovky a v podstatě jde o to, že při rychlých průjezdech zatáček je stabilizátor rozdělen na dvě části a elektromotor je natáčí proti sobě. Funguje to neuvěřitelně a na klikaté silnici dokážete jet podobně rychle jako například Ford Focus RS a to je pro SQ7 sakra pochvala. Své rozměry a hmotnost umí zásluhou aktivních stabilizátorů, natáčení zadních kol a sportovnímu zadnímu diferenciálu celkem dobře maskovat. Dokáže se pěkně opřít do pneumatik, reakce na pohyby volantu jsou adekvátní a když budete využívat obrovský točivý moment a pružnost motoru, moc pěkně se svezete.

Chápu ty, kteří při vyslovení spojení sportovně laděné SUV mají osypky. Ano není moc aut, která by tomuto označení opravdu dostála. Ono kolikrát také záleží na úhlu pohledu a co se Audi SQ7 TDI nedá upřít, to je jistá dávka pozoruhodného talentu. A také technické finesy, které jej podporují. Jeho doménou zřejmě budou především rychlé dálniční přesuny, ale když na to přijde, ostudu si rozhodně neuděláte ani na silnici se zatáčkami. Základní cena Audi SQ7 TDI je 2 564 900 CZK, testované auto s příplatkovými věcmi stálo ovšem o nějakých 800 000 CZK víc.

  

ZAJÍMAVOSTI

V celkovém hodnocení tradiční ankety Mezinárodní motor roku letos zvítězil přeplňovaný V8 Ferrari z modelu 488 GTB, který je zároveň nejlepším výkonným motorem a ovládl i svou kategorii dle zdvihového objemu. Na druhém místě skončil přeplňovaný třílitrový šestiválcový boxer Porsche a třetí příčku obsadil přeplňovaný zážehový tříválec o objemu 1,5 litru z BMW i8. Nejlepším novým motorem je hybridní pohonná jednotka Hondy NSX, a v jednotlivých objemových kategoriích si vítězství připsali – litrový tříválec Ford EcoBoost, tříválec Peugeotu 1.2 PureTech, přeplňovaný dvoulitr z Porsche Boxster a Cayman a pětiválec Audi 2.5 TFSI. Letošní ročník byl v pořadí již devatenáctý. Nejlepší motory vybírá porota čítající 58 novinářů z 31 zemí, Českou republiku nevyjímaje. Hlavní novinkou pro rok 2017 bylo zařazení čistě elektrických pohonů. První místo si v této kategorii odnesla Tesla s Modelem S a Modelem X, druhé skončilo čistě elektrické BMW i3 a třetí Chevrolet Bolt.

Harley-Davidson v příštím roce oslaví už 115. výročí svého založení a centrem celosvětových oslav se stane Praha. Na základě zkušeností s oslavami 110. narozenin legendární motocyklové značky v Římě pořadatelé očekávají příjezd nejméně 60 000 motocyklů, 18 000 spolujezdců a přibližně stejný počet návštěvníků bez motorky. Hlavním centrem oslav bude holešovické výstaviště. Harley-Davidson na organizaci spolupracuje s ministerstvem pro místní rozvoj, magistrátem hl. m. Prahy, Středočeským krajem i Policií ČR.

Renault vyvinul speciální lak na nehty, kterým lze opravit i malé škrábance na karoserii auta. Lak je nabízen k modelu Twingo a to ve čtyřech barvách, ve kterých je k dostání i auto samotné. Jde o blankytnou modř, plamennou červenou, hvězdnou čerň a blyštivou žlutou. Cena jedné lahvičky s lakem na auto i nehty je 9 EUR a k dostání je zatím pouze ve Francii. Renault ale není jediný, který chce dělat radost řidičkám. V nejbližší době své laky na nehty, které jsou použitelné i na drobné opravy laku karoserie auta představí také španělský SEAT.

SEAT před nedávnem vyzval veřejnost, aby mu posílala návrhy, jak by se mělo jmenovat nové, velké SUV. Výzva zaznamenala velký úspěch, reagovalo na ni přes 133 000 lidí ze 106 zemí světa a ti poslali celkem 10 130 návrhů jména pro nové SUV. Ty teď prochází první fází selekce, které se zúčastní nejen zástupci automobilky, ale také externí agentury a vybraní zákazníci a mají za úkol zjistit, zda se některé z navrhovaných jmen nedá v některém jazyce přeložit vulgárně či jinak nevhodně. Finální výběr bude zveřejněn na letošním podzimním autosalonu ve Frankfurtu a fanoušci pro to nejlepší budou hlasovat od 12. do 25. září. Vítězné jméno pak bude oznámeno 15. října.

Nový Nissan Leaf bude vybaven nejmodernější technologií ProPilot umožňující autonomní jízdu v jednom dálničním pruhu. Systém, obsluhovaný stiskem jediného tlačítka, bude ovládat směr jízdy, akceleraci a brzdění při jízdě v jednom dálničním pruhu a bude tak pomáhat řidičům ve velice hustém provozu nebo při dlouhém dojíždění. V následujících letech bude ProPilot postupovat na stále vyšší úroveň autonomie, dokud nebude schopen samostatné jízdy na městských křižovatkách. Vývoj systému, jehož cílem je zajistit větší bezpečnost, je součástí projektu inteligentní mobility Nissanu. Ten má změnit způsob, jakým se auta řídí, pohání a integrují do společnosti.

Český e-shop Alza.cz začal prodávat elektromobily Tesla – Model S za 2 999 999 CZK a Model X za 3 499 999 CZK. V budoucnu by podle všeho měly přijít i všechny ostatní elektrické modely americké značky. Alza slibuje, že objednaný vůz doručí do dvou dnů. Obchod navíc nabízí možnost platby v internetové měně bitcoin, financování nákupu auta nebo dodání Tesly až před dům. Zákazníci, kteří si elektromobil u Alzy koupí ho pak mohou zdarma nabíjet na rychlonabíjecích stanicích v prostorách společnosti v pražských Holešovicích. Tam jsou také oba modely vystaveny a je možné si domluvit testovací jízdu. Alza nicméně prý brzy plánuje nabídku elektromobilů ve svém e-shopu rozšířit. V showroomu v pražských Holešovicích už stojí také elektrický Volkswagen Golf, který údajně předznamenává další novinky v nabídce elektromobility.

 

NOVINKY

BMW odhalilo podobu nové generace modelu X3 a přidalo navrch pár základních informací. Nová generace X3 je lehčí, prostornější a má dokonce i sportovní verzi M Performance. Revoluce se ale nekoná, nová generace spíše uhlazuje a vylepšuje to, v čem ta odcházející zaostávala. Nová platforma a použité materiály stojí v závislosti na verzi a motorizaci za mezigeneračním snížením hmotnosti až o 55 kg. Velikostí je X3 vlastně skoro stejná, ale rozvor byl prodloužen o pět centimetrů a bylo dosaženo optimálního rozložení hmotnosti mezi nápravy v poměru 50:50. BMW u nové X3 upravilo pohon všech kol xDrive tak, aby více pracoval se zadní nápravou, na některých trzích bude dokonce prodávána verze sDrive jen s pohonem zadních kol, ale v České republice koupíte vždy jen čtyřkolku s osmistupňovým automatem. Základem nabídky motorů jsou přeplňované dvoulitrové čtyřválce spalující benzin a naftu. Můžete mít samozřejmě i šestiválcový diesel a zajímavostí je sportovněji ražená verze X3 M40i s řadovým zážehovým šestiválcem o výkonu 360 koní. Premiéru si nové BMW X3 odbude na autosalonu ve Frankfurtu a teprve pak se dozvíme i české ceny.

Jaguar představil novou generaci kombíku XF Sportbrake. Proti předchozí generaci je o malý kousíček kratší, ale rozvor je o pět centimetrů delší. A abychom si odbyli ony kombíkové záležitosti, tak kufr má v základním uspořádání objem 565, po sklopení zadních sedadel až 1700 litrů. Kdo se ale těšil na dynamické kombi od Jaguaru, ten bude mít smůlu. Verze XF Sportbrake S s přeplňovaným zážehovým šestiválcem o výkonu 380 koní v Evropě vůbec prodávána nebude. Na benzín tak bude jezdit jen dvoulitrový čtyřválec s turbodmychadlem o výkonu 250 koní. Nejsilnější civilní variantou bude třílitrový šestiválcový diesel o výkonu 300 koní. Ten ale bude dokonce jen jako zadokolka. Z dalších verzí nechybí tři varianty vznětového čtyřválce s výkony 163, 180 a 240 koní. V závislosti na verzi lze objednávat i pohon všech kol, ovšem přímo řazenou převodovku dostanete jen k základnímu dieselu. Jaguar už na nové kombi přijímá objednávky.

Aktuální generace Fordu Focus pomalu dosluhuje a tak ostrý Focus RS dostal příplatkový paket RS Edition, který zvýhodňuje některé jinak samostatně objednatelné prvky výbavy. Stačí si tak připlatit 111 000 korun a máte skořepinová sedadla Recaro, kovaná 19“ kola, modré brzdové třmeny Brembo, matně černou střechu, zrcátka a spoiler a také modrý lak Nitrous. Nejdůležitější položkou paketu RS Edition je ovšem klasický mechanický samosvorný diferenciál Quaife na přední nápravě. Ten podle Fordu pracuje ještě lépe než standardní provedení a je určen především pro ty, kteří s Focusem RS jezdí často na okruh. Automobilka slibuje ještě větší požitek z jízdy a intenzivnější spojení s vozem. Jinak se na pohonu nic nemění a i dynamické parametry jako zrychlení nebo maximální rychlost zůstávají stejné.

 

MOTORSPORT

Nedávno jsme v AutoZet mluvili o tom, že Peugeot vyhrožuje odchodem z cross country soutěží, pokud by došlo ke změně pravidel, která by zmenšila rozdíly mezi vozy s pohonem jedné nápravy a všech čtyř kol. S tím odchodem to ale nebude zase tak žhavé, protože Peugeot v týdnu ukázal svou novou zbraň pro příští ročník Dakaru – 3008 DKR Maxi. Jak už jméno naznačuje, ve srovnání s předchůdcem je verze Maxi jednoduše větší, především má větší rozchod kol a tím i o 20 cm širší karoserii. Zdvih pérování byl zvětšen o 10 cm, což si vyžádalo nová ramena, těhlice i poloosy. Výsledkem je pak větší stabilita a lepší dynamika. Vůz je stále ještě ve fázi vývoje, ale už za pár dnů sním bude v Silk Way Rally startovat Sebastien Loeb. Dle slov šéfa Peugeot Sportu Bruna Famina nemá Peugeot pro nadcházející Dakar jiný cíl, než vítězství.

FIA a ACO zveřejnily technické předpisy, které budou platit pro prototypy LMP1 závodící v Le Mans od roku 2020. Na jejich utváření spolupracovaly nejen s Porsche a Toyotou, které se šampionátu účastní nyní, ale i s dalšími automobilkami, které projevují o závodění v kategorii LMP1 zájem. Prakticky veřejně se už mluví o tom, že zájem o návrat má Peugeot. Údajně tam jsou ovšem i další. Změna předpisů sleduje pět důležitých aspektů – aby technologie vyvinuté pro závodní vozy byly přenositelné na běžná sériová auta, aby existoval finanční strop, aby byla umožněna rozmanitost technických řešení, aby byla zaručena vyrovnanost výkonnosti a aby byla prostřednictvím top úrovně zachována atraktivita pro diváky, sponzory a média. Jednou z důležitých změn je, že vozy LMP1 budou plug-in hybridy a při zastávce v boxech bude nejen doplňováno palivo pro spalovací motor, ale zároveň bude probíhat rychlonabíjení akumulátorů. Závodní auta pak budou muset po zastávce v boxech ujet první kilometr v čistě elektrickém režimu.

Další důležitou změnou je zavedení aktivních aerodynamických prvků, jejichž cílem je zvýšit efektivitu vozů a kompenzovat tím snížení povoleného počtu hodin pro testování v aerodynamickém tunelu. A bude dovoleno použití dalších typů pohonu, například vodíkového, ale to přijde až později.

 

 

Zdroj: Zet

 

 

Audi SQ7 · Zdroj: Audi

Audi SQ7 · Zdroj: Audi

Audi SQ7 · Zdroj: Audi

Audi SQ7 · Zdroj: Audi

Audi SQ7 · Zdroj: Audi

AutoZet: Test Audi SQ7 TDI, anketa Mezinárodní motor roku, velká motoristická událost v Praze Foto: Audi SQ7

reklama

Další články

  1. Trump se s Putinem poprvé setká na summitu G20

    Společnost ·

    Americký prezident Donald Trump se vůbec poprvé osobně setká se svým ruským protějškem Vladimirem Putinem během summitu skupiny velkých ekonomik G20. Oznámil to Trumpů…

  2. Sony Music začne opět vyrábět vinylové desky

    Byznys ·

    Jedno ze tří největších hudebních vydavatelství světa, japonská firma Sony Music, obnoví po téměř 30 letech vydávání nahrávek na vinylových gramofonových deskách. Čtvr…

  3. Uber překročil hranici pěti miliard jízd

    Byznys ·

    Přední světový provozovatel alternativní taxislužby Uber překročil 20. května milník pěti miliard zprostředkovaných jízd. Sanfranciská společnost o tom ve čtvrtek info…

  4. Britská vláda těsně získala důvěru parlamentu

    Společnost ·

    Britský parlament dnes vyslovil důvěru vládě premiérky Theresy Mayové, když schválil vládní program na příští dva roky. Menšinový kabinet konzervativců, kteří nemají v…