reklama

AutoZet: Test BMW 520d; novinky z blížícího se autosalonu v Ženevě

Hlavním tématem nového pořadu Auto Zet budou novinky chystané pro ženevský autosalon. Vedle toho se ale dozvíte, kolik v Česku prodaných SUV a crossoverů má pohon všech kol, jakým zajímavým způsobem si poradili s plynulostí dopravy v Anglii nebo koho lanaří Toyota do svého týmu pro WRC.

Další díly pořadu

AKTUALITY

Segment SUV a crossoverů je stále jedním z vůbec nejrychleji rostoucích segmentů automobilového trhu. Jak ale ukazují statistiky prodejů těchto vozů v České republice za rok 2015, zdaleka ne všichni si tahle auta kupují kvůli pohonu všech kol a to zejména u těch menších. Podíl verzí s pohonem všech kol totiž tvoří jen lehce přes 50 %. Je třeba si uvědomit, že na jedné straně jsou modely, které bez pohonu všech kol nekoupíte, na druhé straně jsou modely, které se v drtivé většině prodávají pouze jako předokolky. Jasným důkazem je například Nissan Qashqai, který je třetím nejprodávanějším SUV u nás, ale podíl verzí s pohonem všech kol je ani ne 3,5 %. U celkem 16 u nás prodávaných SUV a crossoverů je podíl čtyřkolek menší než 50 % a když se podíváme na deset nejprodávanějších, tak verze s pohonem všech kol má většinu pouze u Hondy CR-V.

 

Audi pokračuje v rozšiřování svých nejostřejších modelů s přídomkem performance. Po modelech RS 6 a RS 7 přišlo na řadu malé SUV RS Q3. Přeplňovaný řadový pětiválec s úžasným zvukem posílil ze 340 na 367 koní, resp. ze 450 na 465 N.m, akceleraci z klidu na 100 km/h RS Q3 zvládne za 4,4 sekundy, tedy o 0,4 sekundy rychleji a maximálně jede 270 km/h. Samozřejmostí je pohon všech kol a sedmistupňová dvouspojková převodovka, za příplatek je možné si objednat adaptivní tlumiče. Svou premiéru si Audi RS Q3 performance odbude na autosalonu v Ženevě, na trhu se objeví letos v dubnu.

 

Opel vedle konceptu malého lehkého kupé GT přiveze do Ženevy také omlazené malé SUV Mokka a aby bylo jasné, že je jiné, má za svým jménem ještě písmeno X. Na zevnějšku Mokku X odlišují především nové hlavní světlomety kompletně osazené LED technikou, které Opel poprvé ukázal na nové Astře. Vedle toho je ve výbavě vylepšený systém Opel Eye spojený s pre-crash systémem, s funkcí čtení dopravních značek nebo systémem hlídání jízdy v pruhu. Modernizovaný interiér přináší nový multimediální systém s dotykovou obrazovkou, který si rovněž odbyl svou premiéru v Astře. V nabídce motorů starý diesel 1.7 CDTI nahradily dvě výkonové verze nového čtyřválce 1.6 CDTI s výkony 110 a 136 koní. Novinkou je také zážehová 1.4 Turbo s výkonem 152 koní. Modernizovaný byl rovněž pohon všech kol a zcela nová je šestistupňová samočinná převodovka s hydrodynamickým měničem. Do prodeje půjde modernizovaný Opel Mokka X letos na podzim.

 

Mitsubishi si pro ženevský autosalon připravilo dva koncepty založené na aktuálních modelech L200 a ASX. Charakterizuje je atraktivní šedo-oranžové zbarvení, černá kola, oranžová barva na detailech jako jsou vnější zpětná zrcátka, rámečky mřížek v nárazníku nebo lemy ráfků. Obě auta dostala drsňáckou vizáž, mají střešní nosiče a dost možná ukazují možnou podobu nějakých limitovaných sérií. Vedle toho bude mít Mitsubishi na stánku ještě jeden koncept – eX. To je kompaktní crossover, který byl k vidění už na podzimním autosalonu v Tokiu. Pohání jej dva elektromotory s celkovým výkonem 190 koní a dojezd na jedno nabití má činit až 400 km.

 

Citroen hodlá na autosalonu v Ženevě podpořit image své nové dodávky SpaceTourer a spojil proto síly s hudební skupinou Hyphen Hyphen. Výsledkem je stylový a outdoorově vypadající SpaceTourer Hyphen, který vedle nejrůznějších designových prvků nese jednu zásadní novinku a tou je pohon všech kol. O ten se u užitkových vozů koncernu PSA stará společnost Dangel a nejinak je tomu i v tomto případě. SpaceTourer Hyphen má blíže nespecifikovaný systém přiřazení pohonu zadních kol, který tak v případě potřeby pomůže s přenosem síly dvoulitrového dieselu BlueHDI. Sériovou výrobu Citroenu SpaceTourer Hyphen ale asi čekat nelze.

 

Škoda Octavia RS je nejen u nás velice oblíbeným autem. A pokud jste si ji pořídili tu se zážehovým motorem 2.0 TSI, přináší švédská společnost BSR jednoduché zvýšení parametrů na 301 koní a 421 N.m a to bez ohledu na to, zda máte standardní verzi nebo vylepšenou RS 230. Prostřednictvím OBD zástrčky a PPC3 jednotky jednoduše nahrajete do řídící jednotky optimalizovaný software nebo v případě potřeby opět zpět ten původní s továrním nastavením. BSR poskytuje záruku nejen na svůj produkt ale i pohonné ústrojí vašeho vozu. Optimalizační software pro Škodu Octavia RS přijde na 17 670 korun.

 

 

TEST – BMW 520d

Aktuální BMW řady 5 s typovým označením F10 už se pomalu chystá do svého automobilového důchodu. Například takový Jaguar XF nastavuje nová měřítka. Zajímalo mne proto, jak si služebně starší „pětka“ vede ve srovnání s novější konkurencí. Do testu jsem ji navíc dostal s relativně malým dvoulitrovým dieselem ve verzi 520d.

Aktuální 5 nevypadá nijak vyzývavě a ačkoli například ve srovnání s „trojkou“ nebo „sedmičkou“ je starší, není to na ní tak úplně vidět a BMW v ní poznáte okamžitě - krátké převisy a především velice dlouhá kapota ji hned prozradí. Navíc v M Paketu to „pětce“ pořád celkem dost sluší. Rozvor 2968 mm rovněž stále patří k tomu lepšímu v daném segmentu a „pětka“ v kombíku je už pořádný kus auta, proti sedanu je ale delší jen o 8 mm.

Dlouhý rozvor se příznivě projevuje na prostoru pro cestující, především pak na zadních sedadlech. Těm se pohodlně nastupuje i díky velice širokým dveřím. Interiér si zachovává pro BMW typickou útulnost a pocit, že vás zcela obepnul a spolkl, což je u verze s M Paketem umocněno černým čalouněním stropnice a sloupků. Cítíte se jako součást auta, což je důležité pro jeho vnímání, když jedete rychle. Zavazadlový prostor kombíku pojme v základní konfiguraci 560, po sklopení zadních sedadel až 1670 litrů. Za zmínku stojí i přístup do kufru, buď můžete otevřít celé 5. dveře a s nimi se nadzdvihne i roletka. Pokud chcete do kufru hodit jen pár drobností, stačí si otevřít pouze sklo 5. dveří.

Jak už označení napovídá, zadní kola testovaného BMW 520d poháněl nový dvoulitrový čtyřválec spalující naftu. Jeho parametry zní 184 koní a 380 N.m. V kombinaci s výborným osmistupňovým automatem to „pětkovému" kombi stačí na sprint z 0 na 100 km/h v čase 8,2 sekundy a maximální rychlost je 224 km/h. To na 1800 kg těžké auto s dvoulitrovým dieselem nejsou špatné hodnoty. Devizou motoru je na dvoulitr celkem silný zátah v širokém spektru otáček, jeho jemný nástup a to jak si motor rozumí se samočinnou převodovkou. Odhlučnění motoru je velice dobré, při dálničních rychlostech o něm nevíte a zaslechnete jej pouze při prudké akceleraci.

S BMW 520d jsem při testu ujel přes 500 km, jezdil po městě i dálnicích a na konci testu jsem neměl pryč ani půl nádrže. Palubní počítač ukazoval spotřebu 6,2 l/100 km. Tabulková hodnota spotřeby v kombinovaném cyklu je 5,3 l/100 km. Nejsou to špatné hodnoty, ale vím, že s šestiválcovým BMW 530d by spotřeba nebyla o moc vyšší, k dispozici by bylo mnohem více výkonu a především točivého momentu, ale bylo by třeba připlatit zhruba 300 000 korun.

Pod kapotu „pětkového“ BMW se vejde i V8, takže když otevřete kapotu a vidíte tam skromný čtyřválec, vypadá to skoro legračně. Malý motor ale přispívá k ideálnímu rozložení hmotnosti mezi přední a zadní kola a tedy i k lepšímu jízdnímu projevu. Dnešní auta jsou bez rozdílu koncepce pohonu laděna „blbuvzdorně“, což znamená, že řidiče dopředu varují nedotáčivostí. Dělá to i tohle BMW s pohonem zadních kol. Na druhou stranu ale stále dovoluje zcela vypnout kontrolu stability a trakce a užívat si trochu zábavy za volantem. Pochvalu zaslouží brzdy, které mají příjemně silný nástup a přesvědčivou účinnost i z vysokých rychlostí.

BMW 520d Touring se u nás prodává od 1 203 800 korun, kombík stále nabízí všeho dostatek… prostoru, komfortu, výbavy a stále i slušnou dávku radosti z jízdy. Za cenu, kterou dáte za BMW 520d v základní, ne nijak chudé výbavě, můžete pořídit novou Škodu Superb se stejně výkonným dieselem 2.0 TDI a lepší výbavou. Rozhodně se ale nesvezete tak pěkně jako s BMW. Je to otázka priorit, ale jestli vás řízení baví, je i přes svůj nesporný věk „pětkové“ BMW pořád autem, které za to stojí.

 

ZAJÍMAVOSTI

Subaru uvedlo systém EyeSight na evropské trhy teprve loni na jaře s novým Outbackem. Na domácím japonském trhu jej však prodává mnohem déle a má k dispozici zajímavé statistiky. Z údajů japonského Institutu pro výzkum dopravních nehod a analýzu dat vyplývá, že vztaženo na skupinu 10 000 vozů prodaných v období let 2010-2014 vozy vybavené systémem EyeSight mají o 80 % méně nehod, kdy zezadu narazí do vozu před sebou, o 50 % méně střetů s chodci a celkově mají vozy vybavené systémem EyeSight o 60 % méně dopravních nehod. Do průzkumu bylo zahrnuto téměř 250 000 vozů vybavených tímto systémem a necelých 50 000 vozů, které jej nemají. Subaru hodlá i nadále statistiku nehod sledovat.

 

Zatímco česká policie nutně potřebuje víc rychlých Passatů a civilních Octavií, aby mohla na řidiče číhat, Britové na to jdou trochu jinak. Na výpadovkách z Londýna zrušili vodorovné dopravní značení na silnicích a zjistili zajímavé věci – průměrná rychlost v daných úsecích klesla o 13 %, nižší je rovněž nehodovost a provoz je plynulejší. Důvodem je odstranění dělících čar, čímž řidiči ztratili jistotu a musí být pozornější. Toto opatření vychází z konceptu tzv. Sdíleného prostoru, který už v 90. letech vyvinul Nizozemec Hans Monderman. Podle něj spousta příkazů a zákazů v provozu omezuje schopnost společensky odpovědného jednání řidičů. Podle Mondermanova konceptu by bylo vůbec nejlepší, kdyby na silnicích nebylo žádné značení, omezení rychlosti nebo určení přednosti v jízdě a účastníci silničního provozu by se mezi sebou museli domluvit. Potvrzením této teze je i chování řidičů na německých dálnicích pouze s doporučenou rychlostí. Ačkoli je možné jet neomezeně rychle, reálná průměrná rychlost jen lehce překračuje 130 km/h.

 

Land Rover Defender a jeho předchůdci Series se v závodě v britském Solihullu vyráběly více než 68 let a vzniklo jich více než dva miliony. Na konci ledna sjel z výrobní linky ten vůbec poslední – Land Rover Defender 90 v provedení Heritage Edition Soft Top – který zamířil do muzea. Aby však výrobní hala nezela prázdnotou, představila automobilka nový program Heritage Restoration a tým inženýrů a zaměstnanců specializovaných na model Defender bude dohlížet na renovaci Land Roverů Series. Land Rover spustil také on-line platformu Defender Journeys, kde mohou majitelé a fanoušci legendárního modelu sdílet své zážitky a cesty. Jak je vidět, Defender i jeho předchůdci tu s námi budou ještě dlouho.

 

AKTUALITY

Ferrari si pro autosalon v Ženevě připravilo modernizovaný model FF a to tak výrazně, že dostal i nové jméno. Na původním FF nezůstal kámen na kameni a tak na FF zapomeňte, je tu Ferrari GTC4Lusso. Hodně se mění vzhled – nový je přední nárazník s rozměrnějším vstupem vzduchu, jiné jsou hlavní světlomety i koncové svítilny, vylepšena je aerodynamika a změn se dočkal také interiér. Atmosférický V12 o objemu 6,3 litru má výkon zvýšený o 30 koní na 690 a stále pohání všechna čtyři kola. Ta jsou také řiditelná. U Ferrari s tímto systémem jako první přišla výjimečná verze F12tdf, z konkurentů ho používá rovněž Porsche 911 Turbo. Dá se předpokládat, že jízdní vlastnosti budou opravdu excelentní. Podobně také jízdní dynamika – akceleraci z klidu na 100 km/h Ferrari GTC4Lusso zvládne za 3,4 sekundy a maximálně se rozjede na 335 km/h.

 

Porsche pomaličku překopává hierarchii svých modelů. Nejprve byla uvedena 911 s přeplňovaným třílitrovým šestiválcem, nyní přichází na řadu Boxster s novým označením 718 a Cayman bude brzy následovat. Základní verzi pohání přeplňovaný čtyřválcový boxer o objemu 2,0 litru s parametry 300 koní a 380 N.m. Ve srovnání s předchozím atmosférickým šestiválcem je to o 35 koní a 100 N.m navíc a adekvátně tomu byly vylepšeny i jízdní výkony. Verzi 718 Boxster S pohání také přeplňovaný čtyřválec, v tomto případě o objemu 2,5 litru. S parametry 350 koní a 420 N.m překonává starší šestiválec o 35 koní a 60 N.m. Obě provedení jsou v základu k dispozici se šestistupňovým manuálem, za příplatek je dvouspojková převodovka PDK. Aby Porsche 718 Boxster odlišilo od starších verzí, důkladně omladilo také její vizáž. Přední část nyní působí jako širší a má větší vstupy vzduchu, zcela nové jsou bi-xenonové světlomety s integrovanými diodami pro denní svícení. Za příplatek jsou k dispozici čtyřbodové diodové světlomety, podobné těm z větších a dražších modelů. Při pohledu z profilu si všimnete větších vstupů vzduchu s dvěma lištami a nových klik, zádi dominuje nový pás mezi koncovými svítilnami, který zdůrazňuje šířku auta. Nové Porsche 718 Boxster vstupuje na evropský trh 4. dubna, v Německu je základní cena stanovena na 55 646 EUR.

 

Aktuální generace Mercedesu třídy C už existuje s karoserií sedan, kombi a kupé. V Ženevě se k nim oficiálně přidá také kabriolet. Jednou z důležitých věcí je, že Mercedes vsadil na tradiční plátěnou střechu, která bude k dostání ve čtyřech různých barvách. Se střechou bude možné manipulovat i při jízdě a to až do rychlosti 60 km/h a nechybí ani systém AirScarf, tedy ofukování krku cestujících na předních sedadlech teplým vzduchem. Nabídka motorů nebude žádným překvapením a později se nejspíš objeví i výkonné AMG verze. Do prodeje půjde nový Mercedes třídy C Cabrio v červnu letošního roku.

 

MOTORSPORT

Loňský šampion DTM Pascal Wehrlein byl tento týden potvrzen jako pilot týmu F1 Manor. Wehrlein už toho v minulosti hodně natestoval pro Mercedes a Force India a jeho umístění do Manoru jen posiluje spolupráci Manoru a Mercedesu. Manor například výměnou za Wehrleinovo angažmá získá možnost využívat aerodynamický tunel Mercedesu. Volné místo v sestavě Mercedesu pro DTM velice pravděpodobně zaplní devatenáctiletý Francouz Esteban Ocon, který už v minulosti prohlásil, že by raději závodil v DTM než v GP2. Ocon navíc v předchozích letech řídil taxi vůz DTM při jízdách s VIP osobnostmi.

 

BMW si sice pro letošní sezónu DTM ponechalo stejnou jezdeckou sestavu, ale zamíchalo s jejím rozdělením mezi jednotlivými týmy. Jediný tým, který proti loňsku nedoznal žádných změn je BMW Team Schnitzer, kde i letos budou závodit Antonio Felix da Costa a Martin Tomczyk. Timo Glock ovšem přechází z týmu MTEK do týmu RBM, kde se opět sejde společně s Marcem Wittmannem, s nímž v sezóně 2013 závodil u týmu MTEK. Glockovo místo u týmu MTEK tak převezme Augusto Farfus, který po dlouhých a úspěšných letech opouští tým RBM Bartha Mampaeye a bude tvořit silnou dvojici s bývalým šampionem Brunem Spenglerem. V týmu RBM se pak sejdou nově Maxime Martin a Tom Blomqvist.

 

Toyota se usilovně chystá na návrat do WRC v příští sezóně. Když ale ztroskotala jednání s Krisem Meekem, který se upsal Citroenu na další tři roky, stále hledá zkušeného jezdce, který by pomohl s vývojem auta a naučil ho závodit. Šéf týmu Tommi Makinen potvrdil, že už se potkal s bývalým mistrem světa v rallye a aktuálně dvojnásobným mistrem světa v rallyekrosu Petterem Solbergem. Proslýchá se, že má Toyota zájem i o Sebastiena Loeba. Pro sezónu 2017 by měl být bez smlouvy také Thierry Neuville. Pro Toyotu v současné době pracují vítěz 15 soutěží WRC Mikko Hirvonen a bývalý tovární pilot Škody v IRC Juho Hänninen.

 

Sebastien Loeb sice letos v sestavě Citroenu pro mistrovství světa cestovních vozů chybí, ale jeho tým ve startovní listině nikoli. Nasadí hned trojici Citroenů C-Elysée, za jejichž volanty se posadí ostřílení borci. Tím nejzajímavějším je třicetiletý Brit Tom Chilton, který se chystá na svou pátou sezónu v WTCC a podle jeho vlastních slov si těžko představit lepší sedačku, než tu, kterou dostal – v profesionálním týmů a ve voze, který už prokázal, že dokáže vyhrávat závody i šampionát. Vedle Chiltona bude s týmem i letos pokračovat Maročan Mehdy Bennani a Francouz Grégoire Demoustier, který dosud závodil především s vozy kategorie GT a loni absolvoval sezónu v WTCC s Chevroletem týmu Bamboo Racing.

 

Výrobce pneumatik Dunlop se vrací do nejprestižnější kategorie vytrvalostních závodů – LMP1. Zatímco tovární týmy Porsche, Audi a Toyoty jezdí na pneumatikách značky Michelin, privátní tým Rebellion Racing pro letošní sezónu přechází na Dunlopy a to včetně 24h v Le Mans. Dunlop přitom v prestižní kategorii LMP1 chyběl od roku 2012 a během té doby se soustředil především na nižší kategorii LPM2. Poslední vítězství Dunlopu v kategorii LMP1 spadá do roku 2011 v American Le Mans Series.

AutoZet: Test BMW 520d; novinky z blížícího se autosalonu v Ženevě Foto: BMW 520d

reklama

Další články