Zataženo Praha · 1°
22. 01. · Slavomír Změnit

reklama

AutoZet: Test BMW X4 M40i, rekordní pokus Triumfu, Adam Kout obhájil titul mistra Evropy

V novém AutoZet si představíme nový koncept Mitsubishi i zajímavý sporťák od Nissanu. Otestujeme rychlé BMW X4 M40i, dozvíte se, kdo se chystá překonat rychlostní rekord na dvou kolech nebo jaký skvost se zajímavou historií se objeví na Concours d‘Elegance v Pebble Beach. V motorsportu se pak podíváme na velký úspěch českého kartingu.

Další díly pořadu

AKTUALITY

Mitsubishi představilo koncept malého crossoveru, který by měl konkurovat Hondě HR-V, Mazdě CX-3, Fordu Ecosport nebo Nissanu Juke. Dostal jméno XM a jeho premiéra se odehraje na mezinárodním autosalonu v Indonésii. Výroba sériového provedení bude v Indonésii zahájena příští rok v říjnu, ale bohužel zatím není známo, zda se tento zajímavě vypadající crossover dostane také do Evropy. Svým designem připomíná velice odvážný minivan, který by měl nabídnout až sedm míst. Mluví se také o tom, že by kromě varianty s malým přeplňovaným zážehovým motorem mohla dorazit také verze s hybridní pohonnou jednotkou, případně čistě elektřinou poháněná varianta.

Historicky první SUV SEATu, model Ateca, se na některých evropských trzích ještě nezačalo ani prodávat a už je vyprodané. Šéf britského zastoupení SEATu Richard Harrison nedávno prozradil, že zájem o Atecu je tak velký, že se obává toho, že nestihnou pokrýt veškerou poptávku. Letos prý budou mít problémy určitě a i první polovina příštího roku bude pro zákazníky i automobilku z pohledu dodávek vozů velice náročná. Velký zájem o Atecu je po celé Evropě, Česko nevyjímaje.

Koncern Fiat Chrysler hledá možnosti, jak snížit výrobní náklady a zvýšit prodejní marže. Jedno z řešení je dost radikální, ale zároveň velmi účinné. Automobilka se totiž rozhodla zcela ukončit výrobu osobních aut ve svých amerických továrnách. Nejedná se o definitivní konec americké výroby všech osobních aut, ale jen těch klasických. V domovských amerických továrnách budou nadále vyráběna větší SUV a pick-upy. Naopak produkce osobních aut se kompletně přesune do okolních států, tedy do Mexika nebo do Kanady. Plány souvisí s postupným ukončením výroby modelů Chrysler 200 a Dodge Dart, které nesplnily očekávání vedení koncernu. Jakmile tyto modely skončí, v USA budou z koncernu FCA vyrábět jen Jeep a Ram. Dojít by k tomu mohlo už v prvním čtvrtletí roku 2017.

Před třemi lety Nissan na tokijském autosalonu poprvé ukázal podivný třímístný koncept sportovního vozu s šípovitou karoserií jménem BladeGlider. Nyní představil jeho plně funkční prototyp, na kterém spolupracoval s Williamsem. Myšlenka vozu zůstává stejná – o pohon se starají dva vzadu umístěné elektromotory s celkovým výkonem 272 koní a točivým momentem 700 N.m. I díky tomu Nissan BladeGlider zrychlí z klidu na 100 km/h za 5 sekund a dosáhne maximální rychlosti 190 km/h. Tím, že každé zadní kolo je poháněno jedním motorem, je možné provádět vektorování točivého momentu, a to dokonce ve třech různých nastaveních. Nissan, co by sponzor právě probíhajících letních olympijských her v Riu, prezentuje BladeGlider právě tam a zájemci se dokonce mohou nechat i svézt.

  

TEST – BMW X4 M40i

BMW X4 je menším sourozencem modelu X6 a jak se ukazuje, má na automobilovém trhu své místo. Podobně jako v případě X6 se i u X4 snaží konkurenční značky zachytit vlnu zájmu o takový typ auta. BMW je ale o krok dál a už nabízí i ostré provedení X4 M40i z dílen M Performance a právě tohle auto jsem dostal do testu.

BMW X4 technicky vychází z modelu X3 – mají stejný rozvor, až na pár milimetrů jsou stejně dlouhé, ale karoserie X4 je o citelných 36 mm nižší a pochopitelně ji od X3 odlišuje i silueta kupé se splývavou zádí. X3 také nemá verzi M. Tu od běžných provedení X4 odlišuje celá řada detailů, tím nejviditelnějším je agresivní přední nárazník, s řadou vstupů vzduchu, který má za úkol uchladit motor pod kapotou. Neklamným znamením verze M jsou i dvě dvojité koncovky výfuku vykukující ze zadního výrazněji tvarovaného nárazníku. A že tohle auto asi trochu pojede naznačují i velké brzdové kotouče prosvítající za koly.

Také uvnitř je základem X3, v X4 se ovšem vředu sedí o 2 cm níž, vzadu téměř o 3. I tak mi ale pozice za volantem přišla celkem vysoká a X4, i verzi M40i je asi jediné BMW, ve kterém si pohodlnou polohu nenajdu. To ale neznamená, že sportovní sedadla nejsou dobrá, dobře drží tělo a jsou i příjemně tvrdá, takže ani po dlouhé cestě nevystupujete rozlámaní. Tradičně výborná je možnost prodloužení sedáku. Byť se to při pohledu zvenčí nezdá, je uvnitř celkem dost prostoru a i pod svažující se zádí se vzadu posadí běžně vzrostlý dospělý. Kufr v základní konfiguraci disponuje objemem rovných 500 litrů, má pravidelný tvar a díky výklopné zadní stěně je i dobře přístupný. Opěradla zadních sedadel se dají sklápět v poměru 40:20:40.

Interiér jako takový a jeho uspořádání vám okamžitě přijde povědomé, protože ctí stejné principy jako v ostatních současných BMW. To znamená uprostřed umístěný velký displej multimediálního systému, na tunelu mezi sedadly otočný ovladač výborného systému iDrive, který má na horní plošce touchpad například pro psaní písmen při zadávání destinace v navigaci, a pochopitelně velice dobré materiály a dílenské zpracování. Čalounění X4 M40i standardně kombinuje látku a kůži, nechybí hliníkové prvky, sportovní volant s páčkami řazení, znáčky M a další drobnosti.

BMW X4 M40i pohání výrazně přepracovaný přeplňovaný zážehový řadový šestiválec o objemu 3,0 litru. Má například upravené sání, kovanou klikovou hřídel, jiné písty a pístní kroužky a další úpravy. Proto disponuje výkonem 360 koní a točivým momentem 465 N.m, který je k dispozici od 1350-5250 min-1. X4 M40i je díky tomu velice rychlým autem, z nuly na 100 km/h akceleruje za 4,9 sekundy a v rozletu ji zarazí omezovač nastavený na 250 km/h. Z toho je patrné, že X4 M40i je opravdu dost rychlé auto, v akceleraci na „stovku“ je například jen o půl sekundy pomalejší než BMW M2.

Stiskněte tlačítko startéru a z výfuku se ozve tak akorát tlumené bručení. Už v normální režimu to lehce poutá pozornost, co teprve, když přepnete do sportovního režimu, to zvuk ještě umocní. Při prudkém ubrání plynu si motor do výfuku pěkně odchrchlá, při rychlém řazení nahoru zase každou změnu převodového stupně doprovodí zaprskáním do výfuku. Je to maličko teatrální, ale dnešní doba si to asi žádá.

Jedinou převodovkou pro BMW X4 M40i je osmistupňový automat ZF. Ten se nachází v mnoha různých autech, včetně těch se sportovních. Jeho fungování je proto sázkou na jistotu. V normálním a eco režimu řadí hladce, ve sportovních režimech zase přidá na razanci a rychlosti změny převodových stupňů. Objeví se i jakési škubnutí, pro dokreslení sportovního feelingu.

Parádní disciplínou BMW vždy byl a stále je podvozek. V případě X4 M40i to platí dvojnásob. Proti běžným verzím je přitvrzen a auto na silnici drží jako přibité. S ohledem na sportovní zaměření je naladěn také pohon všech kol xDrive. BMW říká, že dává více síly na zadní kola. Těžko povědět, ale na výjezdech ze zatáček pod plynem je cítit, jak X4 M40i zaklekává na vnější zadní kolo a podobně jako to umí BMW s pohonem zadních kol, s velkou dávkou trakce vystřelí ze zatáčky ven. Není moc aut, která by vám při hmotnosti téměř 2 tuny a světlé výšce okolo 20 cm nabídla takové svezení s velkou dávkou zábavy. Snad možná Porsche Macan GTS. Trochu to kalí svezení po rozbitých českých silnicích. Na náhlých nerovnostech a roletách už kola trochu odskakují a podvozek je až moc tvrdý. Jestliže u běžné X4 mi přišlo, že se brzdy při rychlé jízdě na klikaté okresce unaví, v případě X4 M40i se brzdy drží statečně, a to i navzdory tomu, že váží téměř 2 tuny.

Hmotnost je ve finále asi největší slabinou X4 M40i. Silný motor ji při akceleraci umí zamaskovat, ale cítíte ji při brzdění i v zatáčkách. Nejsem příznivcem těchto sportovně laděných SUV, ale nepopírám, že X4 M40i funguje na auto tohoto segmentu výborně. Na hladké silnici si tahle X4 téměř v ničem nezadá s auty typu Ford Focus RS, a to už je co říct. Na nerovnostech některých českých silnic už ale trochu znervózní. Budete muset akceptovat také spotřebu okolo 11 l/100 km při pohodovém ježdění a klidně i 20 l/100 km při užívání si talentu X4 M40i. Nejnižší není ani základní cena, 1 863 800 CZK je cena v ranku BMW M4, i když je pravda, že X4 M40i je už v základu moc pěkně vybavená. Rozhodnutí tedy nakonec stejně bude na vás... 

 

ZAJÍMAVOSTI

Výrobce motocyklů Triumph oficiálně potvrdil, že se letos pokusí o překonání rychlostního rekordu pro jednostopé stroje. Cílem je pokořit rychlost 605,697 km/h, kterou od roku 2010 drží rekord Rocky Robinson se svým proudnicovým strojem Top Oil-Ack Attack. Britové míří na solné pláně se strojem pojmenovaným Triumph Infor Rocket, který klasickou motorku připomíná jen počtem kol, jejichž větší část je ukryta v aerodynamicky tvarované kapotáži z uhlíkových vláken. Díky použité technice a také díky přeplňování se stroj Triumphu chlubí celkovým výkonem 1014 koní. Za řídítka se při rekordních jízdách posadí čtyřiatřicetiletý Guy Martin, který se proslavil především svými výkony ve slavné Tourist Trophy na ostrově Man.

Jedním z klenotů letošního ročníku Concours d’Elegance v kalifornském Pebble Beach bude pečlivě zrestaurovaný roadster BMW 507, jehož majitelem byl Elvis Presley. Mnichovská automobilka tento vůz od posledního majitele koupila před dvěma roky a oddělení BMW Classic jej uvedlo do stavu, v jakém sjel z výrobní linky. Bílé BMW 507 s výrobním číslem 70079 bylo vyrobeno 13. září 1957 a o pár týdnů později bylo vystaveno na autosalonu ve Frankfurtu. Elvis Presley si auto koupil v prosinci roku 1958. BMW během renovace vozu použilo jak dobové, tak moderní výrobní postupy jako je například 3D tisk.

I přes narůstající ztrátu chce Tesla v příštím roce představit další nové modely. Šéf automobilky Elon Musk nedávno prozradil plány pro následující roky a nechybí v něm ani představení minibusu nebo nákladního auta. Blízké odhalení však neznamená, že se obou vozů v dohledné době dočkáme. Tesle obvykle nějakou dobu trvá, než po představení začne nový model vyrábět a nejinak tomu bude i v tomto případě. Zatímco minibus má být postaven na základech Modelu X, tedy již vyráběného SUV, náklaďák bude zcela nový a bude třeba jej od začátku vyvinout. Minibus má být inspirován slavným Volkswagenem T2. Jak bude vypadat nákladní auto, zatím jasné není. Musk o něm hovoří jako o tahači. U obou bude kladen důraz na autonomní řízení, protože dovolí zmenšit prostor pro řidiče, navíc může zvýšit i jejich bezpečnost.

Kvůli aféře Dieselgate české Ministerstvo dopravy dosud pozvalo do servisů 18 500 z celkem 106 000 vozů Škoda, kterých se problém se softwarem obelhávajícím při testu spotřeby týká. Servisní akce se zatím dotkla předchozí generace Škody Superb a Octavia s dieselem 2.0 TDI o výkonu 140 koní. Servisní akce spočívá v přehrání softwaru řídicí jednotky. Majitelé aut jsou upozorňováni, že svolávací akce je dobrovolná a aby svůj vůz nechali upravit v rámci pravidelného servisu nebo jiného servisního úkonu. Dovolím si ale pozastavit se nad tím, že náprava problému je u nás dobrovolná, když inkriminovaná auta se lživým softwarem v podstatě neodpovídají homologaci a tudíž by ani neměla po českých silnicích jezdit. Tohle Ministerstvo dopravy úplně nedomyslelo...

Na jaře letošního roku spustila Asociace dopravních psychologů průzkum zabývající se veřejným míněním o řidičích seniorech. Průzkumu, který se skládá ze sedmi otázek, se prozatím zúčastnilo na 400 aktivních řidičů - 46 % mužů a 54 % žen a průměrný věk respondentů je 36 let. Ze statistik zatím vyplývá, že 52 % českých řidičů zná ve svém okolí seniora, který z nějakého důvodu své auto již nezvládá řídit bez problémů. 62 % účastníků průzkumu si ale nemyslí, že by měla být stanovena zákonná hranice pro možnost držení řidičského průkazu. Respondenti zároveň vyjmenovávají konkrétní problémy, které senioři za volantem mají. Jsou jimi například neochota vzdát se zažitého způsobu řízení a adaptovat se na nové podmínky nebo neuvědomění si fyzických omezení. Pochvalu si naopak senioři vysloužili za vyrovnanost, klid, systematičnost a opatrnost.

 

NOVINKY

Na loňském autosalonu v Los Angeles Porsche představilo ostrý Cayman GT4 Clubsport, který v sobě skrývá řadu věcí z 911 GT3. Komu by i to bylo málo, může sáhnout po úpravě společnosti Manthey Racing. Upravená verze nese jméno GT4 Clubsport MR a přidává dveře a kapotu z karbonu a okna z polykarbonátu. Navíc dostala také plně nastavitelný závodní podvozek a přepracovaný spoiler na zádi. Celkem se podařil ušetřit zhruba 40 kg a Cayman GT4 Clubsport MR se díky zmíněným úpravám může účastnit celé řady závodů vypsaných pro auta kategorie GT4.

Aktuální generace Fordu Focus RS disponuje výkonem 350 koní a točivým momentem 440 N.m, ale divize Ford Performance ve spolupráci s britským úpravcem Mountune, který například připravuje motory do závodních Focusů v BTCC, pracuje na úpravě čtyřválce 2.3 EcoBoost na ještě vyšší výkon. Nebude to ovšem jen o jiném programu řídící jednotky motoru, jiné bude například i sání a vzduchový filtr. Výsledkem mají být parametry 375 koní a 510 N.m, což by zkrátilo čas potřebný k akceleraci z klidu na 100 km/h ze 4,7 na 4,5 sekundy. Kit na zvýšení výkonu motoru by měl být k dispozici na vybraných evropských trzích a bude se na něj vztahovat tovární záruka Fordu. Ve Velké Británii už je stanovena i cena – 899 GBP, v přepočtu zhruba 29 000 CZK.

Caterham přidal do svého portfolia další verzi repliky Lotusu Seven. Jmenuje se Caterham Seven 310 a pohání ji atmosférický čtyřválec Ford o objemu 1,6 litru naladěný na 154 koní. Vzhledem k tomu, že auto váží jen 540 kg, akcelerace z klidu na 100 km/h mu trvá jen 5 sekund a jede maximálně 204 km/h. Model 310 je jako první Caterham osazený LED světlomety a k mání budou i dva příplatkové pakety. Paket S má tlumiče nastavené pro ježdění na běžné silnici, plné čalounění interiéru, čelní okno, dveře a například i topení. Naopak paket R je zaměřen pro ježdění na okruhu, má 15“ kola, výkonnější brzdy, samosvorný diferenciál, karbonovou palubní desku i sedadla a čtyřbodové bezpečnostní pásy. Základní cena je zhruba 710 000 CZK.

V průběhu roku 2018 by měla na trh dorazit již čtvrtá generace Mercedesu třídy A. Na typu karoserie se nic měnit nebude, nadále tedy můžeme počítat s hatchbackem. Ten by ale měl značně povyrůst a nabídnout více vnitřního prostoru. V interiéru přibude několik dotykových obrazovek a multifunkční volant s dotykovými plochami, který se objevil již v nové třídě E. Základem auta bude vylepšená platforma MFA2 určená pro vozy s pohonem předních kol.

 

MOTORSPORT

Adam Kout obhájil titul mistra Evropy v Superkartech. Rozhodující podnik sezóny se jel minulý víkend na krásné a rychlé trati v holandském Assenu. Adam položil základ úspěchu už v kvalifikaci, v níž si vyjel pole position i navzdory tomu, že jej v rychlém kole přibrzdili pomalejší jezdci. Start se mu sice nepovedl, ale po boji v závodě zvítězil. „Všechno to ze mě spadlo. Říká se, že obhájit bývá těžší než získat poprvé, a asi to bude pravda. Jsem opravdu rád, že to nakonec dopadlo,“ zářil v cíli štěstím Adam. Adam Kout jako první z českých motokáristů titul mistra Evropy obhájil, v minulosti se evropskými šampióny stali Milan Šimák a Erik Janiš.

Tommi Mäkinen, šéf týmu Toyota, který se příští sezónu vrátí do mistrovství světa v rallye, prozradil jména jezdců, které má v hledáčku. Po výkonech v Polsku a Finsku je žhavým kandidátem na místo u Toyoty Estonec Ott Tänak. Mäkinen ale má na seznamu i Tänakova loňského týmového kolegu z M-Sportu Elfyna Evanse a trojici pilotů z kategorie WRC2 Esapekka Lappi, Teemu Suninen a Pontus Tidemand. Dlouho se mluvilo o tom, že místo má jisté Juho Hanninen, který odvádí největší porci práce při testování. U týmu zůstane, ale závodní sedačka na něho nejspíš nezbyde. Mäkinen rovněž popřel, že by se s Toyotou do WRC vrátil Mikko Hirvonen. Toyota by do příští sezóny měla vstoupit se dvěma vozy a teprve v jejím průběhu přidat třetí. Zároveň bere příští sezónu jako testovací a na vítězství chce útočit až v roce 2018.

Bývalý pilot F1 Rubens Barrichello, který aktuálně závodí v brazilském šampionátu Stock Car, bude na přelomu srpna a září závodit v závodě mistrovství světa motokár třídy KZ ve švédském Kristianstadu. Na začátku své závodní kariéry se v motokárách stal dvojnásobným juniorským a trojnásobným seniorským mistrem Brazílie, ale na mezinárodní úrovni s motokárou moc nezávodil. Proto si tento sen chce splnit nyní. Ve svých 44 letech bude mezi všemi těmi mladíky působit exoticky, jak sám ale říká, nechce být jen do počtu a na svůj start v závodě se připravuje jako v letech své největší slávy v F1. Startovat bude se strojem italského výrobce Birel ART Racing.

 

 

Zdroj: Zet

 

 

BMW X4 M40i

BMW X4 M40i

BMW X4 M40i

BMW X4 M40i

BMW X4 M40i

BMW X4 M40i

AutoZet: Test BMW X4 M40i, rekordní pokus Triumfu, Adam Kout obhájil titul mistra Evropy Foto: BMW X4 M40i

reklama

Další články