Skoro zataženo Praha · 6°
23. 01. · Zdeněk Změnit

reklama

AutoZet: Test Jaguaru F-Pace 30d, nejdražší registrační značka světa, nové Audi Q2

V novém AutoZet si představíme pár novinek z českého trhu.Dozvíte se, za kolik byla vydražena nejdražší registrační značka světa, která čerpací stanice je pro letošek v České republice ta nej nebo o kolik stočený tachometr mělo auto nabízené jednomu českému autobazaru. Otestujeme Jaguar F-Pace s třílitrovým dieselem a nakonec se dozvíte, která další automobilka oznámila svůj odchod ze světového šampionátu.

Další díly pořadu

AKTUALITY

Volkswagen uvedl na český trh novou variantu svého nejmenšího modelu pojmenovanou cross up!. Ta se vyznačuje outdoorově vypadajícími úpravami zevnějšku, ale kromě estetiky žádné další úpravy na ježdění mimo silnice nečekejte, včetně pohonu všech kol. Zákazníci mohou vybírat ze dvou litrových tříválců. Ten atmosférický má výkon 75 koní, přeplňovaná varianta disponuje výkonem 90 koní, obě pak jsou párovány výhradně s přímo řazenou převodovkou. V tomto segmentu je tak nějak povinností mít i různé možnosti pro další individualizaci vozu. České ceny nového VW cross up! začínají na částce 337 900 CZK.

Kia přivezla na tuningovou SEMA Show čtyři zbrusu nové koncepty. Každý z nich vyvolává představy o tom, na co se můžeme těšit již v blízké budoucnosti. Kia přitom dává nahlédnout, jaké to bude, až automobily nebudou potřebovat řidiče a navíc budou uzpůsobeny našemu životnímu stylu. Na SEMA Show proběhla rovněž premiéra konceptu velkého SUV s označením Telluride.

Honda Clarity poháněná palivovými články překonala podle pravidel amerického Úřadu pro ochranu životního prostředí dojezd 589 km. Clarity Fuel Cell je první automobil s palivovými články, u kterého je celé hnací ústrojí umístěno pod kapotou. V porovnání s minulým modelem FCX Clarity byla zmenšena velikost svazku palivových článků o 33 % a zároveň byla o 60 % zvýšena jeho výkonová hustota. Díky kompaktnímu svazku palivových článků a integrovanému hnacímu ústrojí nabízí Clarity Fuel Cell prostornější interiér s místem až pro pět osob. V Evropě Honda model Clarity Fuel Cell uvede na omezený počet trhů s cílem podpořit rozvoj, používání a životaschopnost infrastruktury pro tankování vodíku coby paliva. První Hondy Clarity Fuel Cell do Evropy dorazí před koncem roku.

Nová generace asistenčních technologií Fordu ještě více usnadní parkování a zabrání také najetí na dálnici v protisměru. Stres, potenciální nebezpečí a v případě nehody vysoký účet za opravu laku a nárazníků. Není divu, že parkování je napříč Evropou noční můrou řidičů.  Například ve Velké Británii představují kolize na parkovištích čtvrtinu všech dopravních nehod. Téměř polovina řidičů tvrdí, že raději pokračuje dál v jízdě, než aby museli zaparkovat do podélného stání. Nový systém Fordu při parkování sleduje prostor za vozem, upozorní řidiče na chodce nebo jiné objekty a v případě hrozící srážky také automaticky zabrzdí. Širokoúhlá parkovací kamera poskytuje lepší přehled o situaci než dosavadní řešení. Rozšířený parkovací asistent navíc dokáže po stisknutí tlačítka sám zaparkovat mezi podélně i příčně stojící vozy.

Toyota oznámila svůj plán vyrábět v Polsku převodovky pro hybridní modely a dva zážehové motory. Převodovky budou od roku 2018 montovány v závodě ve Walbrzychu. O rok dříve pak začne výroba zážehových motorů v podniku v Jelcz-Laskowicích. První z motorů bude mít objem 1,5 litru. Druhý o objemu 2,0 litrů přijde na řadu v roce 2019. Tyhle projekty představují investice ve výši cca 150 milionů eur, čímž celkové investice Toyoty do výrobních závodů v Polsku od roku 2002 přesáhnou částku 950 milionů eur.

O zpoplatnění dálnic Německo usiluje už delší dobu, nyní se ale blíží dohodě s Evropskou komisí, která původní návrh Berlína kritizovala. Ten totiž počítal s tím, že majitelé aut registrovaných v Německu budou od platby za dálniční známku de facto osvobozeni, protože se jim o zaplacenou částku sníží daň z motorových vozidel. Řidiči z ostatních zemí Evropské unie by tím ale byli diskriminováni. Komise kvůli tomu koncem září Berlín zažalovala u evropského soudu. Nyní ale všechny strany dospěly ke kompromisu. Ten by měl spočívat v tom, že Berlín nebude platbu mýtného kompenzovat všem německým řidičům, ale jen těm, kteří jezdí ekologicky šetrnými auty. Kompenzace tak už nebude přímo vázaná na platbu za dálniční známku. Druhý krok ke kompromisu učinil Berlín tím, že souhlasil se snížením cen za krátkodobé dálniční známky. Musíme se tak připravit na to, že brzy budeme za cestování Německem platit i my.

 

TEST – Jaguar F-Pace 30d

Jaguar své historicky první SUV představil na jaře letošního roku a už při prvním svezení během prezentace na mne model F-Pace udělal velice dobrý dojem. Tentokrát jsem jej do testu dostal s třílitrovým dieselem.

F-Pace, podobně jako chvíli před ním představené modely XE a XF, využívá konstrukci v hojné míře tvořenou hliníkem. To mu zajišťuje nejen vysokou pevnost, ale také nízkou hmotnost. Obě tyto vlastnosti jsou důležité pro sportovní jízdní vlastnosti, jimiž se poslední modely Jaguaru vyznačují a které je zdobí. Když se na F-Pace podíváte, okamžitě v něm poznáte Jaguar – má typickou masku chladiče, nízkou boční siluetu nebo koncové svítilny ve stylu F-Typu. Při pohledu z boku vynikne extrémně krátký přední převis a vzdálenost předního kola od dveří. Vynikající je aerodynamika se součinitelem čelního odporu vzduchu 0,34.

Interiér v mnohém připomíná aktuální generaci modelu XF. Vpředu i vzadu je až překvapivě hodně místa a kufr nabízí základní objem 650 litrů. Standardem je virtuální přístrojový štít tvořený displejem o úhlopříčce 12,3“, který umí čtyři různé podoby zobrazování přístrojů. Na středové konzole je další velký displej multimediálního systému InControl Touch Pro s úhlopříčkou 10,2“. Zmínit je třeba výbornou konektivitu a rychlost. Vyjmenovávat ale veškeré dovednosti systému by bylo opravdu na dlouho. Spokojte se s tím, že i velcí hračičkové si přijdou na své, a ti, kdo u starších modelů Jaguaru žehrali na opožděné reakce multimediálního systému, ne právě nejjemnější grafiku displejů a podobně, budou v F-Pacu hledat mouchy marně.

Testovaný F-Pace byl osazen dvěma turbodmychadly přeplňovaným šestiválcovým dieselem o objemu 3,0 litru s parametry 300 koní a 700 N.m. F-Pace s tímto motorem zvládne sprint na „stovku“ za 6,2 sekundy a jede maximálně 241 km/h. A vzhledem k silnému, ale úspornému motoru je právě tohle nejoblíbenější verze. Motor má totiž velice silné střední pásmo, a pokud chcete jet rychle, ale nehnat se do extrému, stačí využívat této jeho přednosti. Pružný motor v kombinaci se standardně dodávanou osmistupňovou převodovkou ZF zaručí, že F-Pace rozhodně nebude působit jako pomalý.

Z pohledu zavěšení má F-Pace hodně společného s modely XE a XF, potažmo se sportovním F-Typem. Vpředu jsou použita dvojitá ramena, vzadu víceprvková náprava Integral Link. Šestiválcové verze mají podvozek Adaptive Dynamics jinak naladěný než verze se čtyřválci.

Testované auto bylo na 20“ kolech a podvozek, který byl při mezinárodní prezentaci krásně poddajný, ale stále dost pevný a vlastně F-Pace 30d svým jízdním projevem připomínal sedan XF, je na českých silnicích přece jen trochu jiný a volil bych asi ještě o něco menší kola.

Neberte to špatně, podvozek F-Pacu je na SUV zatraceně dobrý. Z mého pohledu představuje velice jemně nastavený kompromis, schopný oslovit širokou škálu uživatelů. Už jen to, že jízdním projevem připomíná XF, které je jedním z nejlepších aut ve své třídě, ukazuje, jak dobrý F-Pace je. Pro srovnání mezi SUV by možná bylo vhodné BMW X6, jenže to je větší a těžší – a nižší hmotnost je tady na straně Jaguaru.

Ačkoli je F-Pace prvotinou Jaguaru v daném segmentu, náramně se povedl a konkurence v podobě Porsche Macan, BMW X4 nebo Audi Q5 má rozhodně o čem přemýšlet. F-Pace je totiž velké, výborně jezdící auto plné nejmodernějších prvků konstrukce a výbavy. Úžasné na něm je, jak Jaguar dokázal do SUV přenést onu esenci toho, jak dnešní modely Jaguaru jezdí, jak je jako řidič vnímáte a jak na vás působí. Není divu, že je o F-Pace velký zájem. Základní cena verze 30d s šestiválcovým dieselem je 1 614 866 CZK, pokud ale budete statečně zaškrtávat v seznamu příplatkové výbavy, můžete se dostat o slušný kus výš.

  

ZAJÍMAVOSTI

V minulých dnech byl výkupním oddělením bazaru Auto ESA odmítnut vůz Peugeot Boxer, který měl tachometr stočený o neuvěřitelných 350 000 kilometrů. Vozidlo sice vykoupeno nebylo, ale kvůli zákonu na ochranu osobních údajů není možné zveřejnit VIN auta a varovat tak případné zájemce před jeho koupí. Vůz tak pravděpodobně skončí v jiném autobazaru nebo v soukromé inzerci na internetu. Auto ESA se i díky tomuto případu jednoznačně připojuje k názoru, že v zájmu ochrany spotřebitele by data o vozech měla být veřejně dostupná všem zájemcům o jejich prověření, a VIN by nemělo být považováno za osobní údaj.

V Dubaji byla vydražena registrační značka za v přepočtu 243 milionů korun. Šťastným majitelem se stal indický businessman Balwinder Sahani, který si tak pořídil nejdražší registrační značku světa. Prý ji dá na jeden ze svých Rolls-Royců. Na značce je písmeno D a číslovka 5, což v Dubaji značí fakt, že majitel takové značky je hodně bohatý. Například číslo 1 má na svém Mercedesu G 63 AMG jeden z tamních šejků.

Po dokončení testování na cestách kolem Francie, Spojených států a na pařížském okruhu se autonomní vozidlo společnosti Valeo vydává na jízdu Evropou. Cesta bude zahrnovat řízení v automatizovaném režimu skrz centra metropolí západní Evropy, od Velké Británie až k jižnímu Španělsku. Jakmile je řidičem aktivován, převezme automatizovaný systém řízení, akceleraci a brzdění v reálných podmínkách dopravy. Vozidlo Cruise4U započalo svou pouť v Edinburghu. Jízda bude pokračovat středem Evropy přes Berlín, Karlsruhe a Mnichov, dále přes Amsterodam a Prahu, a pak přes Francii a Španělsko až do Sevilly, kde se otočí a namíří si to zpět do Paříže.

Společnost Trust uvedla na trh unikátní produkt Car Jump Starter & Powerbank. Novinka nabízí vysokou kapacitu 10 Ah, možnost dobíjení chytrých zařízení, ale také nouzové nastartování automobilu. Obsahuje startovací kabely, nabíječku do zásuvky a micro USB kabel. Powerbanka s kapacitou 10 Ah umožňuje bezpečné a rychlé nabíjení chytrých telefonů a tabletů prostřednictvím dvou USB portů. Díky dodávané sadě startovacích kabelů s ochranou proti zkratu a obrácené polaritě dokáže nouzově nastartovat také automobil se zážehovým motorem o objemu až 4 litry a diesel objemu max. 2,5 litru. Dále nabízí funkci kapesní svítilny s funkcí S.O.S. signalizace a ukazatel stavu akumulátoru, který lze dobít za 5 hodin pomocí dodávaného napájecího kabelu, případně za 10 hodin přes micro USB kabel. Chytrá nabíječka se dá pořídit za 3 499 CZK.

Čerpací stanicí roku 2016 se v jubilejním 10. ročníku soutěže Petrol Awards stala čerpací stanice Shell v Plzni na Koterovské ulici. Navazuje tak na ocenění čerpacích stanic Shell v Dobšicích u dálnice D11 v loňském roce a ve Slavkově u Brna v roce 2014. Čerpací stanice Shell na Koterovské ulici v Plzni se nachází na okraji města a patří mezi jednu z nejdéle provozovaných čerpacích stanic Shell v České republice. Motoristům vedle standardní nabídky pěti druhů pohonných hmot nabízí také řadu dalších služeb. Po celých 24 hodin jsou zákazníkům k dispozici venkovní obsluha, nový prodejní koncept Billa stop & shop, nechybí ani myčka a kompresor s vysavačem.

 

NOVINKY

BMW oslavuje titul Marca Wittmanna v DTM speciální edicí modelu M4. Ta dostala jméno M4 DTM Champion Edition, vychází z M4 GTS a k dispozici bude pouze 200 exemplářů. Pohání ji dvojicí turbodmychadel přeplňovaný řadový šestiválec o objemu 3,0 litru, který disponuje výkonem 500 koní a točivým momentem 600 N.m. Z klidu na 100 km/h zrychlí za 3,8 sekundy a maximální rychlost je elektronicky omezena na 305 km/h. V interiéru nenajdete zadní sedačky, místo nich je tam trubkový bezpečnostní rám. Přední sedačky byly nahrazeny závodními skořepinami s pětibodovými pásy. Cena BMW M4 DTM Champion Edition je 148 500 EUR, tedy v přepočtu lehce přes čtyři miliony korun.

Audi oficiálně uvedlo na český trh své nejmenší SUV –Audi Q2. I když samo Audi jej nerado škatulkuje. Někdo v něm prý uvidí SUV, jiný hatchback a další zase kupé. Audi Q2 dává na výběr mezi trojicí zážehových a trojicí vznětových motorů. Nejdostupnější je přeplňovaný zážehový tříválec 1.0 TFSI s výkonem 116 koní, silnější alternativou je čtyřválec 1.4 TFSI s výkonem 150 koní a systémem deaktivace poloviny válců. Vrchol pak představuje čtyřválec 2.0 TFSI naladěný na 190 koní. Příznivci nafty mohou sáhnout buď základní 1.6 TDI o výkonu 116 koní nebo po dvou verzích většího čtyřválce 2.0 TDI s výkonem 150, respektive 190 koní. Ceny začínají na částce 584 900 CZK za verzi s motorem 1.0 TFSI s přímo řazenou šestistupňovou převodovkou a pohonem předních kol. Na opačném konci ceníku je verze 2.0 TDI s pohonem všech kol a s dvouspojkovou převodovkou S tronic, ta vyjde na 899 900 CZK.

Příští rok se dočkáme faceliftu Jaguaru F-Type. Žádné zásadní změny vzhledu čekat nelze, ale malá revoluce se odehraje pod kapotou. Kromě nové generace řadových šestiválců přeplňovaných turbodmychadlem Jaguar nabídne také čtyřválce a dokonce i diesely. Zákazníci se po nich ptali tak dlouho, až na to Jaguar kývl. Jestli se diesel opravdu pod kapotu podívá, mohlo by to pomoci prodejům v zemích, kde se daně určují podle emisí CO2.

Modernizací už prošla Toyota GT86 a přichází s mnoha vylepšeními, jež se promítly jak do interiéru, tak do zevnějšku. Sportovní charakter zdůrazňuje nový přední nárazník s upravenou dolní částí, přepracované jsou diodové světlomety, blinkry a rámečky světlometů do mlhy. Vzadu pak jsou nové koncové svítilny s LED technikou, zadní spojler a difuzor. Uvnitř zaujme přepracovaný volant, nový je barevný TFT displej, na němž si můžete mimo jiné zobrazit informace z telemetrie jako je například přetížení, průběh točivého momentu, stopky i přehled zajetých časů na kolo. V modernizované GT86 zůstává čtyřválcový boxer 2.0 D-4S s výkonem 200 koní. Na výběr je přímo řazená i samočinná převodovka a novinkou je i zvýšená tuhost karosérie a citlivější tlumiče.

 

MOTORSPORT

Po té, co Audi ohlásilo odchod z mistrovství světa vytrvalostních závodů a VW z WRC je tu další odchod – Lada se na konci sezóny rozloučí s mistrovstvím světa cestovních vozů. Poprvé do něj vstoupila v roce 2008 a od roku 2012 je jeho nedílnou součástí. Loni Lada do WTCC nasadila nový model Vesta postavený podle předpisů pro třídu TC1 a letos se dočkala prvního vítězství, o které se postaral Gabriele Tarquini na Moscow Raceway. Lada se ale ze závodění nestahuje úplně, na příští sezónu připravuje Vestu postavenou podle regulí pro TCR, kterou nasadí do ruského šampionátu cestovních vozů. Kromě Lady už dříve svůj odchod na konci sezóny oznámil také Citroen a v WTCC tak z továrních týmů zůstanou pouze Honda a Volvo.

To, o čem se už delší dobu spekulovalo, je skutečností – startovní listina DTM bude pro příští rok o čtvrtinu chudší. Zástupci všech tří zúčastněných automobilek se sešli při závěrečném podniku na Hockenheimu a dohodli se na snížení počtu každou automobilkou nasazovaných vozů z osmi na šest. To znamená, že na startu bude stát 18 vozů místo 24. Audi už tento fakt oficiálně potvrdilo a vzhledem k tomu, že neprodloužilo smlouvu s Timem Scheiderem a Edoardo Mortara odchází k Mercedesu, má teoreticky v jezdeckém složení jasno. Podobně je na tom také BMW, které už dříve potvrdilo, že Martin Tomczyk po letošní sezóně v DTM končí a zaměří se na GT vozy a Antonio Felix da Costa se zase bude plně soustředit na Formula E. BMW však jako jediné ještě fakt zeštíhlení pole vozů oficiálně nekomentovalo. Také Mercedes oficiálně potvrdil pouze šest vozů pro příští sezónu, přičemž o všechny se bude starat tým HWA a týmy Mücke a ART v DTM končí. Zmenšení počtu nasazovaných vozů a tedy i zlevnění závodění v DTM má prý usnadnit příchod nových automobilek. Na internetu už byly například k vidění kresby nové Alfy Romeo Giulia v provedení pro DTM a i představitelé automobilky naznačovali, že Alfa něco chystá. Nakonec v první polovině 90. let byla v DTM velice úspěšná s modelem 155 V6 TI. Stávající týmy už testují na příští sezónu, kdy dojde k úpravám technických předpisů, především v oblasti aerodynamiky.

 

 

Zdroj: Zet

AutoZet: Test Jaguaru F-Pace 30d, nejdražší registrační značka světa, nové Audi Q2 Foto: Jaguar F-Pace 30d

reklama

Další články

  1. Rusko zablokuje stránky LinkedIn

    Byznys ·

    Ruský soud ve čtvrtek potvrdil rozhodnutí o zablokování sociální sítě LinkedIn v zemi kvůli porušování zákona o uchování dat. Informaci oznámila ruská tisková agentura…