reklama

AutoZet: Test Jaguaru XF; novinky z autosalonů v Detroitu a Tokiu i z veletrhu elektroniky v USA

V americkém Las Vegas právě probíhá veletrh spotřební elektroniky, příští týden začnou autosalony v Detroitu a Tokiu, a tak je jasné, že je o čem mluvit. V nejnovějším vydání Auto Zet kromě toho otestujeme nový Jaguar XF s třílitrovým dieselem, řekneme si, jakou spojitost má barva auta s osobností řidiče, nebo jaký materiál nově používá Bentley na obklad interiéru svých vozů.

Další díly pořadu

AKTUALITY

Kia na první velký mezinárodní autosalon letošního roku v Detroitu přiveze koncept nového velkého SUV. Pod jeho karoserií je podepsáno designerské studio Kii z Kalifornie a na prozatím jediném uveřejněném snímku je patrný extrémně krátký přední převis, hodně dozadu posunutá kabina nebo sebevražedné zadní dveře. Profil vozu pak vzdáleně připomíná Range Rover. Kia ale zatím k autu žádné informace neprozradila, musíme si tedy počkat na pondělí, to bude koncept na autosalonu v Detroitu oficiálně představen.

Volkswagen na veletrhu spotřební elektroniky v Las Vegas ukázal koncept BUDD-e, který svým tvarem připomíná legendární VW Bus. Svými rozměry by měl být podobně velký jako aktuální generace Multivanu a Volkswagen na něm demonstruje především novou platformu MEB určenou pro elektromobily. Do její podlahy jsou zabudované akumulátory, které dodávají elektřinu dvěma elektromotorům – jeden pohání přední nápravu, druhý zadní. Vůz umí jet rychlostí až 150 km/h a na jedno nabití ujede až 600 km. Nabití akumulátorů s kapacitou 101 kWh na 80 % trvá údajně jen 15 minut. Kvůli aerodynamice na karoserii konceptu BUDD-e nenajdete ani zpětná zrcátka, ani kliky dveří. Uvnitř zase nenajdete žádná tlačítka. Vše je ovládáno buď prostřednictvím dotykových displejů nebo gesty.

Nissan si pro domácí autosalon v Tokiu připravil celou plejádu upravených verzí svých modelů s přídomkem Nismo. A tak se po modelech GT-R, 370Z a Juke své Nismo verze dočká také model Note a SUV X-Trail. Nezbytností jsou doplňky karoserie v kontrastní barevné úpravě, ale zvýšený má být i výkon motoru. Aby toho nebylo málo, představí Nissan v Tokiu i aerodynamický paket pro elektrický model Leaf.

Fiat uvedl na český trh model nesoucí známé označení Tipo. Jedná se o klasický sedan, který tak osloví především poněkud konzervativněji laděné zákazníky. Těm už v základní výbavě nabídne vše potřebné pro každodenní používání jako je dálkově ovládané centrální zamykání, elektricky ovládaná okna nebo klimatizaci. A pokud vám bude stačit atmosférická zážehová 1.4 s výkonem 95 koní, přijde Fiat Tipo na 281 300 CZK. Kdo by raději diesel, bude muset zaplatit minimálně 351 300 CZK za diesel 1.3 MultiJet nebo ještě o dalších 30 000 víc za 1.6 s výkonem 120 koní.

Ford s největší pravděpodobností oslaví 40. narozeniny modelu Fiesta ostrou verzí RS, která by se do současné image Fordu opírající se o zajímavé sportovní modely vyloženě hodila. Recept na vytvoření Fiesty RS bude podobný jako u většího Focusu – silnější motor, strmější řízení, sportovnější podvozek a zvýrazněné křivky karoserie. Z důvodu udržení ceny a hmotnosti na rozumné hranici asi pohon všech kol nebude, ale chybět by neměl samosvorný diferenciál. K pohonu by měl být použit přeplňovaný zážehový čtyřválec o objemu 1,6 litru z Fiesty ST, naladěný ovšem na 250 koní a to by si vyžádalo už pár úprav na vnitřnostech motoru. Jestli ale Fiesta RS opravdu bude, na to si budeme muset ještě chvíli počkat.

Alfa Romeo dle všeho už příští rok představí novou generaci modelu Giulietta. Tento hatchback nižší střední třídy by měl být postaven na zkrácené platformě větší Giulie a to by pravděpodobně znamenalo i pohon zadních kol. Alfa Romeo by tak zaujala místo BMW řady 1, které je v současnosti jedinou zadokolkou mezi hatchbacky, ale od příští generace už i malé BMW bude mít poháněna kola přední. Měla by být i ostrá verze Quadrifoglio Verde s pohonem všech kol a motorem převzatým ze sportovního kupé 4C. Berme to ale zatím spíše s rezervou, stačí se podívat, jak si Alfa dává na čas právě s uvedením Giulie.

 

TEST – Jaguar XF 30d

Nová generace Jaguaru XF byla novinářům představena na konci loňských letních prázdnin a musím říct, že při prohánění se po horských silničkách na španělsko-francouzských hranicích na mne udělal veliký dojem.  Dokázalo XF potvrdit svou extratřídu z mezinárodní prezentace i na českých silnicích? To jsem zjišťoval na verzi s třílitrovým dieselem a pohonem zadních kol.

Nová generace Jaguaru XF rozvíjí designerský směr, jehož základy položila první generace XF a kterého se Jaguar drží dodnes. Nové XF je co do vzhledu modernizovanou interpretací svého předchůdce. Jednoduché linky a výrazné prvky jej činí nezaměnitelným. Téměř kolmá maska chladiče, velké vstupy vzduchu v předním nárazníku, krátký přední převis, linie střechy připomínající kupé nebo charakteristický světelný podpis předních LED světlometů pro denní svícení a zadních koncových svítilen ve stylu sportovního F-Typu, to vše dělá z nového XF moderní Jaguar se vším všudy. Co do rozměrů je nové XF o pár milimetrů kratší než předchůdce, má ovšem o znatelných 66 mm kratší přední převis a rozvor 2960 mm znamená nárůst o pět centimetrů.

Také uvnitř je nové XF typický Jaguar. Podobně jako karoserii charakterizuje interiér jednoduchost, nechybí ani tradiční lišta pod čelním oknem, která přechází až do výplní předních dveří, a v ní uprostřed umístěný nápis Jaguar. Z pohledu prostoru je XF velkorysé auto a to i na zadních sedadlech v oblasti hlavy, přestože silueta kupé na první pohled budí jiný dojem. V testovaném autě sice nebyl ten nejlepší multimediální systém InControl Touch Pro, který je svázán i s plně digitálním přístrojovým štítem, ale i tak není problém připojit jakékoli zařízení přes různá rozhraní a jednoduše je ovládat prostřednictvím dotykové obrazovky na středové konzole.

Jaguar sice nedávno oznámil, že se hodlá u šestiválců vrátit k řadovému uspořádání, ale použitý třílitrový diesel zatím stále ctí uspořádání do V. Přeplňován dvěma turbodmychadly dává pěkně kulaté hodnoty 300 koní a 700 N.m a ve spojení s výtečným osmistupňovým automatem ZF je těžké mu něco vytýkat. Síla, naléhavost, přesvědčivost a jakási nenucenost a samozřejmost zátahu je neoddiskutovatelná. Vypovídají o tom i hodnoty zrychlení z klidu na 100 km/h za 6,2 sekundy a maximální rychlost 250 km/h.

Dovolím si tvrdit, že šestiválcový diesel se k XF hodí víc než kompresorem přeplňovaný zážehový V6. Není to pila na vyloženě sportovní svezení, ale kousek slevte, využívejte rychlého řazení páčkami pod volantem a neste se na vlně obrovského točivého momentu, který vás mezi zatáčkami přenáší s vysoce nadprůměrnou dynamikou. V takovém režimu se XF cítí jako ryba ve vodě. Nezanedbatelnou stránkou pro vás může být i ekonomika provozu. Diesel s výkonem 300 koní se při testu spokojil se spotřebou 6,3 l/100 km a to mi přijde více než dobré. Tabulková hodnota v kombinovaném režimu dokonce hlásá 5,5 l/100 km.

Motoru zdatně sekunduje vynikající podvozek, který sice na českých silnicích a obutý do velkých kol občas trochu trpí a ztrácí svou neochvějnost, ale které auto na velkých kolech to nedělá? I tak Jaguar XF patří k tomu nejlepšímu. Líbí se mi ten pocit, že kdykoli dostanete chuť projet si nějakou zatáčku ne právě nejpomaleji, prostě můžete. Jakýkoli sjezd z dálnice, odbočku do vaší ulice. A XF se přitom jen zapře do vnějších pneumatik a oblouk bez odmlouvání vykrojí. Diesel zatím můžete mít pouze s pohonem zadních kol – a to je jen dobře. Čtyřkolka do něj přijde s příchodem zmiňovaného řadového šestiválce, ale i tak bych si nekazil požitek z jízdy. Jaguar navíc v XF nabízí chytrý systém All Surface Progress Control, fungující na principu tempomatu pro vyloženě nízké rychlosti a rozjezdy na velice kluzkých površích, takže vyložený strach ze sněhu mít opravdu nemusíte.

Chyby se na novém Jaguaru XF hledají jen velice těžce a spíše je to jen o detailech a osobních preferencích, ale základ jako takový je zatraceně dobrý. A je to jen dobře, že se Jaguar vyhraňuje a opírá o svůj historický odkaz v době, kdy řada jiných automobilek svoji identitu trochu ztrácí a podléhá tlaku mainstreamu. Jestli je XF nejlepší řidičská limuzína vyšší střední třídy? S velkou pravděpodobností ano, napadá mě snad jen BMW řady 6 Gran Coupé, které by mohlo postavení Jaguaru ohrozit. Snad Jaguar najde dost zákazníků, kteří dokáží jeho přístup ocenit, v dnešním světě je to balzám na duši. Verze s třílitrovým dieselem má základní cenu 1 701 865 CZK.

 

ZAJÍMAVOSTI

Ford si nechal zpracovat průzkum, který zkoumal spojitost mezi osobnostmi mužů a žen a tím, jakou barvu auta si vybírají. Například ženy jezdící v černých autech se často považují za cílevědomé a energické. Vadí jim, když není hned po jejich. Naopak muži, kteří upřednostňují černá auta sami sebe označují za chaotické. Přiznávají, že se nechají snadno rozptýlit a spoléhají na to, že věci, které začnou, dotáhne do konce někdo jiný. Muži, kteří vybírají modrá auta, naslouchají svým pocitům a emocím, při rozhodování dají spíš na city než na fakta. To ženy za volanty modrých aut hledají harmonické vztahy a vyhýbají se konfliktům, mají však silnou vůli. Z průzkumu také vyplynulo, že pro muže, kteří dávají přednost stříbrným autům, je snazší zachovat klid ve stresových situacích. Muži se zálibou v červené bývají nadprůměrně systematičtí a orientovaní na výsledek. Pánové v tmavomodrých vozech jsou zase často konzervativně založení. To mimochodem platí i o těch, co nosí tmavomodrý oblek. Naproti tomu u žen upřednostňujících stříbrnou, tmavomodrou a červenou se žádné specifické osobnostní rysy neprojevily.

Společnost Faraday Future si pro veletrh spotřební elektroniky v Las Vegas připravila koncept jednomístného závodního vozu budoucnosti. K pohonu slouží celkem čtyři elektromotory s celkovým výkonem přes 1000 koní, které konceptu pojmenovanému FFZERO 1 dovolí akcelerovat z klidu na 100 km/h za 3 sekundy a jet rychlostí přes 320 km/h. Vůz má být schopen jezdit zcela autonomně a to nejen na běžných silnicích, ale i na závodním okruhu, kde je schopen se sám učit ideální stopu. Pokud v něm bude sedět pilot, pak bude mít ve středu volantu zacvaknutý smartphone a jeho prostřednictvím ovládat všechny důležité funkce. Pro praktické využití je ale u tohoto konceptu asi nejdůležitější variabilní platforma VPA. Ta má uprostřed umístěnou kazetu akumulátorů, kterou lze přidáváním nebo odebíráním bateriových článků zkracovat nebo prodlužovat a tím dovoluje měnit rozvor a montovat různé karoserie.

Nejjemnější kůže? Exotické dřevo? Karbon nebo ušlechtilé kovy? Zapomeňte! Podle Bentley budoucnost luxusních interiérů představuje tzv. kamenná dýha. Ta je vyrobena z malých kousků břidlice a křemence z indických lomů, které jsou vytvrzeny skelnými vlákny a spojeny pryskyřicí. Následně je materiál ručně tvarován a broušen. Bentley má kamennou dýhu ve čtyřech barevných odstínech a prozatím ji nabízí pro modely Continental a Flaying Spur. To je prý ovšem jen začátek. Uvidíme, co všechno Bentley s tímhle novým materiálem pro interiéry svých vozů zamýšlí.

Volvo ve spolupráci s Microsoftem vyvinulo software, který pomocí hlasových povelů vyřčených do hodinek Microsoft Band 2 umožňuje ovládat některé funkce auta. Podmínkou ovšem je, aby vůz byl vybaven systémem dálkového ovládání Volvo on Call. V takovém případě pak můžete vůz na dálku odemykat a zamykat, ovládat klimatizaci a topení, světlomety nebo navigaci. Zatím prý není možné si hlasem auto přivolat z parkoviště nebo jej poslat samotné do servisu. Nemusí se ale jednat o hudbu tak daleké budoucnosti. Nakonec Volvo ovládání pomocí hodinek zprovozní u sériových modelů vybavených systémem Volvo on Call už letos na jaře. Cílem je dovolit řidiči, aby si nastavení auta připravil ještě před tím, než k němu přijde.

 

AKTUALITY

Znáte výmluvný Cimrmanův epitaf „Budoucnost patří aluminiu“? Dospěl k tomu i Rolls-Royce, který do světa vypustil fotku maskovaného vozu, na němž testuje novou hliníkovou podvozkovou platformu. Ta se stane základem všech budoucích modelů, první z nich vyjede v roce 2018. Hliníkové šasi dostanou jak limuzíny Phantom a Ghost, tak nové SUV. Hlavním cílem testování je dosáhnout pověstného komfortu, přirovnávaného k jízdě na kouzelném koberci. I v budoucnu si budou moci zákazníci pořídit Rolls-Royce osazený charakterním V12, nová platforma ovšem počítá i s využitím hybridní nebo čistě elektrické pohonné jednotky. Je více méně jisté, že nová hliníková platforma poslouží rovněž odvozeným karosářským variantám zmiňovaných modelů, případně zcela novým.

Jaguar připravil limitovanou edici modelu F-Type připomínající více než tři úspěšného roky jeho působení v automobilovém světě. F-Type totiž od svého uvedení na trh v roce 2012 získal zhruba 140 nejrůznějších ocenění. F-Type British Design Edition odlišuje od běžných F-Typů nabídka laků karoserie – Caldera Red, Glacier White, Ultimate Black a vůbec poprvé nabízená Ultra Blue. Má také 20“ ráfky Cyclone v barvě Satin Dark Grey, vylepšené brzdy s červenými třmeny, kožený interiér, multimediální systém InControl Touch Plus a audiosystém Meridian s 12 reproduktory a další prvky výbavy. British Design Edition je postavena na verzi s kompresorem přeplňovaným V6 s výkonem 380 koní a nabízí na výběr pohon zadních nebo všech kol, přímo řazenou nebo samočinnou převodovkou a karoserií kupé nebo roadster.

Mercedes příští týden na autosalonu v Detroitu oficiálně představí novou generaci třídy E. Ta podobně jako aktuální „céčko“ vypadá jako zmenšená S-klasse, jen je o něco větší než třída C, ale zase o něco menší než „esko“. Velice luxusně pojatý interiér, který si zřejmě v ničem nezadá s tím ve větší S-klasse byl na oficiálních snímcích představen už na konci minulého roku. Základ nabídky budou tvořit přeplňované zážehové a vznětové čtyřválce, chybět ale nebude ani zážehový šestiválec ve verzi E400 a plug-in hybrid E 350e. Další motorizace budou brzy následovat.

 

MOTORSPORT

Ford pár týdnů po té, co zveřejnil svou jezdeckou sestavu pro vytrvalostní závody zámořské série IMSA, oznámil jména jezdců, kteří budou jeho barvy hájit v mistrovství světa vytrvalostních závodů. Podobně jako pro americkou sérii i v tomto případě platí, že vybral to nejlepší, co se dalo a tak základním kvartetem jsou Andy Priaulx, Stefan Mücke, Olivier Pla a Marino Franchitti. Ford tím směrem ke svým soupeřům vyslal jasnou zprávu – hned v první sezóně hodlá se závodní verzí modelu GT útočit na vítězství v závodech a pokud možno i titul mistra světa. Jak budou jezdci rozděleni do dvojic zatím oznámeno nebylo, provozováním vozů v mistrovství světa i v sérii IMSA byl pověřen tým Chipa Ganassiho.

Sebastien Loeb, který v těchto dnech celý svět opět přesvědčuje o svém nezměrném talentu na Rallye Dakar, poodhalil události loňského podzimu, kdy se rozešel s Citroenem, s nímž získal devět titulů mistra světa v rallye. Loeb plánoval, že letos pojede třetím rokem v mistrovství světa cestovních vozů, ale zároveň se bude podílet na vývoji a přípravách Citroenu C3 WRC pro sezónu 2017 a chtěl pro Citroen odjet i pár soutěží mistrovství světa. Ještě dřív než si o tom stihl s lidmi od Citroenu promluvit, přibouchli mu dveře. Proto také vzal nabídku Peugeotu jet celou sezónu mistrovství světa v cross country rallye. V současné situaci už bude jeho návrat do rallye komplikovaný a sám Loeb už příliš nedoufá, že by se mohl vrátit do soutěží na plný úvazek. Škoda. Svého jmenovce Ogiera by určitě dokázal pěkně potrápit.

Renault se po měsících vyjednávání domluvil s Lotusem o jeho převzetí a šest let po té, co F1 opustil a stáhl se pouze do role dodavatele motorů, se do královny motorsportu vrací co by plně tovární tým. Protože ale v posledních dvou letech motory Renaultu zaostávaly za nejlepšími jak výkonem, tak spolehlivostí, angažovala francouzská automobilka motorkářského guru Maria Illiena, jehož společnost Ilmor stála například za úspešnou sérií McLarenů s motory Mercedes na přelomu tisíciletí. Illien se rovnu pustil do práce a bude se v krátícím se čase do začátku sezóny snažit motory vylepšit v zásadních oblastech, i když připouští, že je třeba přemýšlet nejen o sezóně 2016, ale i o těch dalších. Motory Renault, ovšem pod značkou TAG-Heuer bude v příští sezóně odebírat také Red Bull, kterému se nepodařilo domluvit s žádným z dalších dodavatelů motorů a to zejména proto, že se obávali, že by Red Bully s jejich motory byly rychlejší než vozy vlastních týmů.

Volkswagen, M-Sport a Hyundai nominovali své první tovární jezdce pro letošní sezónu WRC. Nominace Sebastiena Ogiera u Volkswagenu a Madse Ostberga u M-Sportu není ničím překvapivým, ale Hyundai dal před Thierrym Neuveillem a Haydenem Paddonem přednost Danimu Sordovi. Nominovaní jezdci musí odjet minimálně 10 podniků WRC, přestože se očekává, že trio Hyundaie pojede kompletní sezónu. Abu Dhabi World Rally Team, dříve podporovaný Citroenem, zatím neoznámil kolik soutěží letos pojede, potvrzen je zatím start Krise Meeka v Monte Carlu a ve Švédsku. Několika soutěží by se letos měl zúčastnit také bývalý pilot F1 Robert Kubica.

 

 

Auto Zet je pravidelný pořad rádia Zet, který připravuje Petr Horák. Premiéru nového dílu si můžete poslechnout každý pátek krátce po 10:45 na těchto frekvencích.

 

 

 

Jaguar XF - interiér · Zdroj: Martin Sznapka

Jaguar XF - interiér · Zdroj: Martin Sznapka

Jaguar XF - interiér · Zdroj: Martin Sznapka

Jaguar XF · Zdroj: Martin Sznapka

Jaguar XF · Zdroj: Martin Sznapka

Jaguar XF · Zdroj: Martin Sznapka

reklama

AutoZet: Test Jaguaru XF; novinky z autosalonů v Detroitu a Tokiu i z veletrhu elektroniky v USA Foto: Jaguar XF; Zdroj: Martin Sznapka

reklama

Další články