polojasno Praha · 29°
18. 08. · Helena Změnit

reklama

AutoZet: Test Kii Optima 1.7 CRDI, představení Jaguaru F-Pace, supersporty z autosalonu v Ženevě

Brány ženevského autosalonu byly otevřeny a automobilový svět zaplavila vlna novinek a informací. To nemůžeme v AutoZet ignorovat. Řeč přijde hlavně na ta luxusnější a sportovnější auta - Bugatti Chiron, Aston Marti DB11, Maserati Levante nebo Alpine Vision. Představíme si ale i pár novinek, které dorazily na český trh.

Další díly pořadu

AKTUALITY

Minulý týden byly poprvé v České republice k vidění dvě novinky společnosti Jaguar Land Rover. Jednak Range Rover Evoque Convertible a jednak premiérové SUV Jagauru model F-Pace. Zatímco Evoque Convertible vychází ze známého úspěšného modelu a ve své podstatě umocňuje jeho wow efekt verzí bez střechy, Jaguar F-Pace je pro tradiční britskou automobilku krok do zcela nového segmentu. Podobně jako nedávno představené modely XE a XF i F-Pace v základní konstrukci hojně využívá hliník a je jedním z nejlehčích aut daného segmentu. Pokud je pak osazen dvoulitrovým dieselem z řady Ingenium, jedná se také o velice úsporné auto s tabulkovou hodnotou kombinované spotřeby 4,9 l/100 km. V nabídce motorů je také dvěma turbodmychadly přeplňovaný šestiválcový diesel a dvě výkonové verze zážehového V6 o objemu 3,0 litru přeplňovaného kompresorem. Jaguar F-Pace nabízí rovněž celou řadu chytrých systémů a prvků jako je vodotěsný náramek, který dovoluje zamknout klíče v autě, nebo multimediální systém InControl Touch Pro. Pozadu F-Pace nezůstává ani vnitřním prostorem, na zavazadla zbývá plných 650 litrů. Jaguar F-Pace bude na český trh uveden letos v dubnu a základní cena byla stanovena na 1 173 700 CZK. Range Rover Evoque Convertible startuje na 1 421 750 CZK.

Další novinkou představenou na českém trhu v minulém týdnu je nová generace Renaultu Mégane. Předchozích tří generací bylo dohromady prodáno 6,6 milionu a nižší střední třída je segment, který v posledních letech nabírá na síle. Konkurence je mezi hatchbacky silná, ale Renault se na boj o zákazníka patřičně vyzbrojil. Při pohledu z boku vynikne vysoký ponton karoserie a úzká okna, vpředu nechybí LED světlomety pro denní svícení vytvářející charakteristický světelný podpis Renaultu a podobné je to i s koncovými svítilnami, které jsou hodně vytažené do pátých dveří. Interiér nového Méganu je překvapivě prostorný a i při mých 185 cm a zvyku sedět dole a vzadu je za mnou dost místa pro dospělého člověka. Stejně tak pocítíte výrazný nárůst šířky vozu a potažmo interiéru. Kufr v základním uspořádání pojme 434 litrů. Specialitou Méganu je velký, vertikálně umístěný dotykový displej multimediálního systému R-Link 2, který zároveň slouží k nastavování nejrůznějších věcí. Přesto kvituji, že pro nejpoužívanější funkce zůstaly klasické ovladače. Nabídka motorů zahrnuje celkem pět různých verzí dieselů s výkony od 90 po 165 koní, zážehové motory pokrývají rozpětí od 115 do 205 koní. Oněch 205 koní je vyhrazeno pro verzi GT, která standardně nabízí také dvouspojkovou převodovku, řízení všech čtyř kol, atraktivnější vizáž, vyšperkovaný interiér s modrým prošíváním a doplňky a sportovními sedadly, bohatou výbavu, jiný typ posilovače řízení, větší brzdy, jinak naladěný podvozek atd. Měl jsem možnost se s Méganem GT krátce svézt a musím říct, že jsem byl moc mile překvapen. Jeho naladění odpovídá označení GT. Dovoluje vám pěkné svezení, aniž byste museli obětovat něco z praktičnosti a každodenní použitelnosti. Převodovka by mohla i ve sportovním nebo manuálním režimu řadit rychleji, ale přeplňovaná 1.6 jede moc pěkně, řízení všech kol dává zatáčení takový ten prvotní hurá styl, ale když si zvyknete, že vám zadní kola pomáhají, je to opravdu moc příjemné svezení. Základní cena nového Renaultu Mégane je u nás 339 900 CZK, ze velice povedenou verzi GT zaplatíte 589 900 CZK.

A ještě jedna novinka minulého týdne, tentokrát jednostopá. Jmenuje se Ferat 2 a jedná se o český motocykl postavený na rámu a s motorem Ducati. Zbytek je ale zakázkové dílo orientované na výkonnost, nízkou hmotnost a výjimečnost. Motor disponuje výkonem 169 koní, ale brzy bude i přeplňovaná verze s výkonem 230 koní. To jsou při hmotnosti 169 kg zajímavé hodnoty. Nízké hmotnosti je dosaženo použitím karbonu, jsou z něj nejen díly skromné kapotáže, ale také na zakázku v Jihoafrické republice vyrobená kola. Každý zákazník dostane na míru nastavený podvozek laděný renomovanou švédskou firmou Öhlins nebo speciální brzdy Brembo. Výjimečný tento motocykl dělá i fakt, že je ze 70 % vyráběn ručně a vznikne jen 25 kusů. Tvůrci předpokládají, že u nás si najde 2-3 zájemce, zbytek malé produkce půjde do zahraničí. A cena? Odpovídá originalitě – 2,5 milionu CZK.

Asi není automobilového nadšence, který by neznal legendární Alpinu A110. Renault by rád na její věhlas navázal a proto má v Ženevě koncept nového lehkého kupé s pohonem zadních kol pojmenovaného Alpine Vision. Budoucí sériová verze by měla být dle všeho z 80 % shodná. Připomínek slavné „alpinky“ je na novém konceptu hned několik - vyvážené proporce, tvar zadního skla a sloupků nebo čtveřice hlavních světlometů s grafikou, která připomíná polepy závodních aut. Interiér vozu má být moderní a svěží, což dokládá digitální přístrojový štít a zajímavé materiály jako jsou například karbon a hliník. Cílem konstruktérů bylo udržet hmotnost okolo 1000 kg, toho by však nebylo dosaženo bez výraznějšího použití uhlíkových vláken a to by auto výrazně prodražovalo. Spekuluje se, že hmotnost Alpine Vision je okolo 1100 kg, ale vzhledem k tomu, že přeplňovaný čtyřválec by měl mít 250, ve sportovnější verzi dokonce 300 koní, mělo by být svezení naprosto v pořádku. To dokládá i oficiální údaj pro akceleraci z klidu na 100 km/h za 4,5 sekundy. Dá se očekávat, že sériová podoba Alpine Vision bude cenou konkurovat čtyřválcovému Porsche 718 Cayman.

  

TEST – Kia Optima 1.7 CRDI

Druhá generace Kii Optima byla na český trh uvedena na přelomu loňského a letošního roku. Už ta minulá se mi líbila, ale bohužel zůstávala trochu v ústraní svých úspěšnějších sourozenců, především pak cee’du. Důvodů bylo několik, například chudá paleta nabízených motorů nebo pouze karoserie sedan. Že ale Optima nebyla špatné auto dokládal její úspěch na jiných trzích. O to víc jsem se těšil na svezení novou generací.

Na první pohled by nová generace mohla budit dojem, že se jedná jen o výrazný facelift té předchozí. Jde ale o zcela nové auto. Příď dostala užší světlomety a celkově bylo přidáno na dynamice exteriéru. Zajímavým detailem je ztvárnění C sloupku karoserie, který opticky bokorysu odlehčuje. Celkově je design Optimy jednoduchý a přímočarý. Svou velikostí by pak mohla kdekoho překvapit, jedná se o pravdu velké auto s celkovou délkou 4855 mm.

Stejně přímočaře jako design karoserie působí také interiér. Namísto laciných pozlátek je vše přehledné, precizně udělané a vzbuzující pocit kvality. Líbila se mi například palubní deska z měkčeného plastu, do kterého byly vylisovány imitace švů, což budilo dojem, že je potažená kůží. Dokud jste se nepodívali zblízka, bylo těžké to rozeznat. Rámečky kolem výdechů ventilace i celé pojetí interiéru ve mne nejvíce vyvolávalo pocit, který umí vytvořit například Audi svou neprůstřelnou kvalitou interiéru. A Kia Optima se mu v tomto ohledu v mnohém podobá.

Co do množství nabízeného místa na tom není Optima vůbec špatně a nedostatkem nebude trpět ani na předních, ani na zadních sedačkách. Snad jen sedadlo řidiče by mohlo jít dát ještě o kousek níž. Do kufru naložíte slušných 510 litrů, ale nedostatkem je malý vstupní otvor daný karoserií sedan. Navíc přímá konkurence v podobě Passatu nebo Talismanu má kufr ještě o kus větší. Optima ale umí zabodovat výbavou, ve které najdete například vyhřívaná a ventilovaná sedadla, nebo vyhřívaný celý věnec volantu, což u této třídy aut pořád není zcela běžné. Pochvalu si zaslouží i audioaparatura Harman Kardon.

Kia pro Optimu nabízí pouze dva motory – zážehový atmosférický dvoulitr a diesel 1.7 CRDI. A právě ten byl v testovaném autě. Proti předchozí generaci sice trochu posílil na 141 koní a 340 N.m. To nejsou vůbec špatné hodnoty, zejména když si uvědomíte, že řada konkurentů také nabízí verze s podobně výkonnými diesely, většinou o objemu 1,6 litru. Ale má i silnější varianty a to Optima bohužel pro ni ne. Pokud si připlatíte 55 000 CZK za sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku, umí Optima zrychlit z klidu na 100 km/h za rovných 11 sekund a jede maximálně 203 km/h.

S dieselem 1.7 CRDI tak Optima nabízí průměrnou dynamiku, která je ovšem na běžné ježdění zcela dostačující. Pouze cítíte, že jsou sem tam okamžiky, kdy by se větší výkonová rezerva hodila. Pokud ale neholdujete rychlejší jízdě, je motor vyhovující a umí se odměnit dobrou spotřebou. Mne po týdnu ježdění a asi 500 ujetých km počítač ukázal hodnotu 5,3 l/100 km a uvážíte-li, že má Optima velkou nádrž na 70 litrů, je reálný dojezd velice slušný. Tabulková hodnota kombinované spotřeby je 4,4 l/100 km.

Nedostatek výkonu pocítíte také ve chvíli, kdy na klikaté silnici začnete využívat podvozek Kii Optima. Je totiž docela schopný a určitě by si poradil i s větší porcí výkonu. Už aby tu byla verze GT s výkonem 240 koní. Celkové naladění podvozku je rozumným kompromisem mezi agilitou a komfortem. Většinu nerovností českých silnic Optima zdolává naprosto bez problémů a bez přenášení nějakých pazvuků a vibrací do karoserie a interiéru. Jen nenadálé větší nerovnosti vám dá trochu pocítit. Brzdy Optimy jsou docela jedovaté, nebo alespoň jejich nástup. Ten je celkem rychlý a musíte si na něj trochu zvyknout, abyste při každém lehkém přibrzdění neposlali posádku směrem k čelnímu oknu.

Kia Optima je zajímavou alternativou k zavedeným hráčům manažerských sedanů střední třídy. Mně osobně se líbí její jednoduchost, precizní zpracování a to, jak příjemně jezdí. Škoda omezené nabídky motorů. Verze kombi ale dorazí na podzim a jestli pro vás vyloženě sportovní ježdění není to hlavní, vyzkoušejte si Optimu, třeba budete mile překvapeni. Dle mého je to už od minulé generace trochu zneuznané auto a neprávem. Ceny Kii Optima s dieselem 1.7 CRDI začínají na částce 566 099 CZK, za plně vybavené auto s dvouspojkovou převodovkou a výbavě Premium dáte 718 992 CZK.

 

AKTUALITY

O nástupci Bugatti Veyron, modelu Chiron, byla napsána spousta spekulací, ale až s odhalením na ženevském autosalonu jsou známy veškeré detaily. Bugatti Chiron pohání výrazně přepracovaný šestnáctiválec přeplňovaný hned čtveřicí turbodmychadel. V nízkých otáčkách jsou v činnosti pouze dvě, při překročení 3800 min-1 se přidají i zbývající dvě. Motor ve větší míře využívá díly z karbonu a titanu, zmiňovaná turbodmychadla jsou rovněž nová, stejně jako vstřikovače paliva. Parametry motor jsou dechberoucí - 1500 koní a 1600 N.m. Přenášeny jsou na všechna kola přes sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku. Chiron má také adaptivní odpružení, karbonový monokok i panely karoserie, karbon-keramické brzdy a jezdí na speciálních pneumatikách Michelin. Maximální rychlost Bugati Chiron činí 420 km/h, ale jen ve speciálním režimu, který je nutno aktivovat druhým klíčem. Akceleraci na 100 km/h zvládá za méně než 2,5 sekundy, 200 km/h dosáhne za 6,5 sekundy a 300 km/h jede za 13,6 sekundy. Cena je podobně výjimečná - 2 400 000 eur. Vyrobeno bude pouze 500 kusů, třetina už zná svého majitele.

Podobně jako Veyron nenechá ani Chiron příliš na pokoji švédský Koenigsegg. Pamatujete si ještě na koncept One:1 s hmotností 1360 kg a výkonem 1360 koní? Z něj vznikl sériový Koenigsegg Regera a pyšní se opravdu extrémními parametry. Přeplňovaný V8 o objemu 5,0 litru je kombinován se třemi elektromotory - jeden je spojen přímo s klikovou hřídelí spalovacího motoru, další dva jsou umístěny u zadních kol. Spalovací motor a „hlavní" elektromotor přenášejí svou sílu na kola přes hydraulickou spojku se stálým poměrem 1:2,85, následně svou silou přispívají zbývající dva elektromotory, které plní i funkci vektorování točivého momentu. Systém Direct Drive je schopen generovat výkon přes 1500 koní a točivý moment překračující 2000 N.m. Koenigsegg Regera tak zrychlí na 100 km/h za 2,8 sekundy, dvojnásobnou rychlostí jede za 6,6 sekundy, rychlostí 300 km/h jede za 10,9 sekundy a hranici 400 km/h dosáhne za 20 sekund. Maximální rychlost ale švédský výrobce zatím neprozradil.

Aston Martin už potřeboval nový model jako sůl a konečně se dočkal. V Ženevě představený model DB11 přináší po všech stránkách zcela novou techniku. Základem karoserie je lehká a pevná lepená hliníková konstrukce, vzhled vozu je inspirován jak ikonickými modely minulosti, tak modelem DB10 stvořeným čistě pro potřeby natáčení poslední Bondovky Spectre. Inženýři Astonu si rovněž hodně pohráli s aerodynamikou vozu. Pod kapotou se pak skrývá zcela nový, dvěma turbodmychadly přeplňovaný V12, který je dílem Aston Martinu, disponuje parametry 608 koní a 700 N.m a je párován s osmistupňovou samočinnou převodovkou ZF, která nahradila obstarožní robotizovanou skříň. DB11 zvládne zrychlení z klidu na 100 km/h za 3,9 sekundy a jede maximálně 321 km/h. První zákazníci by se Aston Martinu DB11 měli dočkat na konci letošního roku, cena by měla začínat na 5,5 milionu korun.

Porsche si nejspíš chce udobřit své skalní příznivce, kterým se moc nezamlouvají přeplňované motory a samočinné převodovky. Na autosalonu v Ženevě proto představilo model 911 v provedení R, což má znamená Racing. To z velké části vychází z 911 GT3 RS, ale postrádá agresivní zadní křídlo a naopak přináší přímo řazenou převodovku, která u GT3 RS není. K pohonu tak slouží atmosférický čtyřlitrový šestiválcový boxer s výkonem 500 koní až v 8250 min-1. Nechybí samosvorný diferenciál, karbon-keramické brzdy, kované ráfky upevněné centrální maticí, hořčíková střecha nebo kapota a blatníky z karbonu. Dále ubylo zvukové izolace, zcela chybí zadní sedačky a zadní a boční okna jsou z plastu. Výsledkem je hmotnost pouhých 1370 kg, což je ještě méně, než váží 911 GT3 RS. Akcelerace z klidu na 100 km/h za 3,8 sekundy a maximální rychlost 323 km/h jsou jen třešničkou na dortu. Porsche vyrobí 991 exemplářů 911 R, cena byla v Německu stanovena na 189 544 eur a prodej začne už letos v květnu.

Lamborghini oslavuje 100 let od narození zakladatele automobilky limitovanou edicí 20 kupé a 20 roadsterů pojmenovaných Centenario. Jejich základem je model Aventador s karbonovým monokokem a karbonovou karoserií. Díky tomu nové Lamborghini váží jen 1520 kg. K pohonu je použit známý atmosférický V12 o objemu 6,5 litru, pro potřeby Centenaria ovšem naladěný na 770 koní. Poháněna jsou všechna kola a v tomto případě také řízená, jak se v poslední době stalo u supersportů módou. Kvůli vytvoření většího přítlaku se vzadu vysouvá rozměrné křídlo. V kolonkách tradičních jízdních disciplín má Centenario zapsáno 350 km/h a 2,8 sekundy. Vzhledem k exkluzivitě Lamborghini Centenario nepřekvapí ani cena 1 750 000 eur. Pokud jste ovšem měli zájem, máte smůlu, všech 40 vozů je už prodáno.

O SUV od Maserati se spekulovalo už dlouho. Svou premiéru si odbylo ovšem až nyní na ženevském autosalonu. Společně s modely Quattroporte a Ghibli má zajistit, že automobilka s trojzubcem ve znaku bude do konce roku 2018 prodávat 70 000 aut ročně. Maserati Levante dostalo agresivní příď s dělenými světlomety, na bocích nechybí typické tři otvory a trojzubec nad zadními blatníky. Levante údajně nabídne vysoký jízdní komfort na silnici a poradí si i s terénem. Pomoci mu k tomu má pneumatické odpružení s možností volby pěti různých úrovní světlé výšky a pohon všech kol Q4. Nabídku motorů tvoří dvěma turbodmychadly přeplňovaný zážehový V6 o objemu 3,0 litru s výkonem buď 350 nebo 430 koní a třílitrový diesel o výkonu 275 koní. Standardní převodovkou pro všechny motory je osmistupňový automat. V Evropě by se mělo Maserati Levante začít prodávat už na jaře.

 

MOTORSPORT

Toyota se vedle vývoje Yarisu WRC pro příští sezónu mistrovství světa v rallye věnuje také zákaznickému motorsportu. Její program se točí kolem malého kupé GT86. To se opět zapojí do letošní sezóny německé vytrvalostní série VLN a to včetně 24h na Nürburgringu. Ve Spojených arabských emirátech se s identickými GT86 CS-V3 pojede TRD 86 Cup a pro rallye nabízí Toyota privátním týmům GT86 upravenou pro třídu R3. Ta by se měla objevit v národních šampionátech v Německu, Velké Británii a dalších evropských zemích a po Porsche 911 GT3 závodící v rallye GT kategorii je to další zadokolka na tratích rychlostních zkoušek. Navíc vývoj soutěžní verze přinesl své ovoce i pro okruhovou specifikaci a po domluvě s účastníky pohárových závodů bude uvedena její evoluce. Ta by měla přinést nižší hmotnost, vylepšený motor, novou aerodynamiku a další úpravy na brzdách a podvozku.

 

 

Zdroj: Zet

 

 

 

Kia Optima

Kia Optima

Kia Optima - interiér

Kia Optima - interiér

AutoZet: Test Kii Optima 1.7 CRDI, představení Jaguaru F-Pace, supersporty z autosalonu v Ženevě Foto: Kia Optima

reklama

Další články