Částečně oblačno Praha · 7°
23. 01. · Zdeněk Změnit

reklama

AutoZet: Test Lexusu GS F, představení BMW M2, Land Rover Discovery táhl vlakové vagóny

V novém vydání magazínu AutoZet se dozvíte, jakým kaskadérským kouskem se blýskl Jaguar na Festivalu rychlosti v Goodwoodu nebo jak Land Rover demonstroval sílu Discovery Sport. Otestujeme rychlý manažerský sedan Lexus GS F, podělím se s vámi o dojmy z prvního svezení s BMW M2 a povím vám, o čem rozhodla Světová rada motorsportu při svém zasedání v Turíně.

Další díly pořadu

AKTUALITY

Peugeot uvedl na český trh modernizované provedení modelu 2008. Ten přináší osvěžený design, ale hlavně u něj nově najdete funkci Grip Control, která má zajistit kontrolu nad vozem na jakémkoliv povrchu. 2008 je nabízena ve čtyřech výbavách – Access, Active a Allure a nově také ve sportovně ražené výbavě GT Line. Ta vychází z nejvyšší výbavy Allure a charakterizuje ji především červeno-černé lakováním karoserie a prvky v interiéru vyvedené ve stejné kombinaci barev. Základní provedení ve výbavě Acces s motorem 1.2 PureTech o výkonu 82 koní a s pětistupňovou přímo řazenou převodovkou přijde na 315 000 korun. Na opačném konci ceníku je nová výbava GT Line s dieselem 1.6 Blue HDi o výkonu 120 koní, která má základní cenu stanovenou na 505 000 CZK.

Kia dosáhla historického milníku. Organizace J.D. Power jí ve studii kvality nových vozů za rok 2016 udělila nejvyšší skóre ze všech 33 značek na americkém trhu. Za 27 let je to vůbec poprvé, co nejvyššího umístění dosáhla nějaká z „neprémiových“ značek. Za vzestupem jihokorejské automobilky až na samý vrchol stojí vítězství modelů Sportage a Soul ve svých segmentech, stejně tak jako mimořádné výsledky modelů Rio, Forte a Sorento, které se ve svých třídách vždy umístily do třetího místa. Každoroční hodnocení organizace J.D. Power analyzuje odpovědi majitelů vozů napříč 26 segmenty trhu. Výsledky vycházejí z hodnocení majitelů, kteří si po dobu prvních 90 dnů vlastnictví všímají kvality jízdy, fungování motoru a převodovek i široké škály možných problémů v oblasti kvality. J.D. Power tento průzkum provádí už 30 let.

Tři měsíce po světové premiéře na ženevském autosalonu přichází na český trh nový VW up!.  Zájemci už mohou inovovaný nejmenší model z nabídky Volkswagenu objednávat a na výběr mají nespočet individuálních prvků výbavy, kterými mohou dát najevo svůj osobitý styl. Na vrcholu nabídky stojí high up! s novým přeplňovaným motorem 1.0 TSI o výkonu 90 koní. Ceny nového VW up! začínají na 219 900 CZK, pořídit si jej můžete i za pomoci zvýhodněného financování Volkswagen+.

Volvo obohatilo nabídku pro nové modely S90 a V90 o sportovně laděnou variantu R-Design. Už standardní provedení vypadají dobře, Švédové však dokázali pomocí paketu R-Design těmto modelům vtisknout navíc i špetku decentní agresivity. Balíček úprav obsahuje nový přední nárazník s integrovanými mlhovkami, jinou vnitřní strukturu mřížky chladiče, nechybí ani specifická kola a tisková zpráva mluví i o přepracovaném podvozku, co konkrétně a jak moc bylo změněno v ní ovšem uvedeno není. Dá se předpokládat nepatrné snížení a použití tužších pružin. V interiéru má paket R-Design sportovní sedadla, karbonové panely, lépe vypadající „sportovní“ volant a modifikováno bylo i ambientní osvětlení. R-Design tvoří novou nejvyšší výbavu nabídky modelů S90 a V90 a je ji možno kombinovat prakticky se všemi motorizacemi.

Asociace autobazarů a společnost AutoDetect se věnovaly poplašným zprávám o tom, že se povodní zaplavené vozy z Francie a Německa valí do českých autobazarů. Celá situace byla důkladně prověřena ve všech členských autobazarech a také u těch největších autobazarů na trhu. U žádného z nich nebylo zjištěno nic, co by něčemu takovému nasvědčovalo. Největší riziko pro kupující ojetého auta tak hrozí při nákupu vozu od neznámého prodejce na inzerát. Vzhledem k tomu, že zatopení vozu je pojistná událost, která je zaznamenána v systémech jednotlivých pojišťoven, je velice těžké tuhle skutečnost utajit. Zákazníci by tak při nákupu ojetého auta měli být především ostražití.

 

TEST – Lexus GS F

V japonštině je písmeno F používáno jako výraz respektu a v případě Lexusu GS F je zcela na místě. Tohle auto si totiž respekt zaslouží. Jedná se teprve o čtvrtý, čistokrevný F model japonské automobilky a první, který má čtyři dveře a pohodlně se v něm usadí čtveřice pasažérů.

S trochou nadsázky by se dalo říci, že Lexus GS F je praktičtější verzí kupé RC F, to ale pochopitelně není tak úplně pravda, byť obě auta nesou spoustu společných znaků. Na karoserii je to například stylisticky velice extravagantně pojatá příď s řadou vstupů vzduchu a velkou maskou chladiče v typickém tvaru přesýpacích hodin. Nechybí ani rozšířené blatníky, tmavá 19“ kola, na každé straně zadního nárazníku dvojice nad sebou umístěných koncovek výfuku a na víku zavazadlového prostoru decentní karbonová lišta. Lexus GS F vypadá jako vyrýsovaný atlet v dobře padnoucím obleku.

Interiér GS F je dobře namíchanou směsicí luxusu a sportovní atmosféry. O tu se starají především výrazně tvarovaná sedala, které skvěle drží tělo, ale jsou i pohodlná na dlouhé cesty. Přístrojovému štítu dominuje centrálně umístěný otáčkoměr, vlevo od něj je displej, kde si lze zobrazovat nejrůznější údaje, včetně například teploty vody a oleje, což už se u dnešních aut moc nenosí. Luxusní prvky interiéru zastupuje například vyhřívání a ventilace sedadel nebo audioaparatura Mark Levinson se 17 reproduktory a výkonem 835 Wattů. Co je ale příjemné, Lexus to nijak nepřeháněl s řidičskými asistenty, GS F sice má adaptivní tempomat nebo přednárazový systém, ale nesklouzlo k řadě systémů věštící příchod autonomního ovládání.

Jeden z velkých klenotů Lexusu GS F se skrývá pod kapotou. Zatímco veškerá konkurence v podobě BMW M5 nebo Mercedesu-AMG E 63 sází na přeplňované motory, Lexus se přidržel atmosférického pětilitrového V8 známého z menšího kupé RC F. Disponuje výkonem 477 koní a točivým momentem 530 N.m a z pohledu použité techniky rozhodně není žádným dinosaurem. Využívá přímé i nepřímé vstřikování paliva, což zaručuje správnou odezvu na sešlápnutí plynu v různých režimech, má variabilní časování ventilů a při nízkém zatížení umí pracovat v Atkinsonově cyklu, který bývá používán u zážehových motorů hybridních pohonných jednotek, a díky tomu je o 14 % úspornější než kdyby pracoval výhradně v Ottově cyklu. Navíc motor točí krásných 7300 min-1 a když se okolo 3500 min-1 změní zvuk, naskočí vám husí kůže a začnete si vytvářet závislost. Nejlepší na tom je, že zvuk, byť jde z části z reproduktorů, není vytvářen uměle. V interiéru jsou potlačeny ruchy a umocněn zvuk motoru, ale nikoli uměle vytvářen.

Akceleraci z klidu na 100 km/h zvládne 1800 kg těžké GS F za 4,6 sekundy a jede maximálně 270 km/h, zastaví vás totiž omezovač. Rozhodně se tedy nejedná o pomalé auto. Motor spolupracuje s osmistupňovým automatem a podle zvoleného jízdního režimu může GS F být buď krotkou limuzínou nebo bez nadsázky okruhovou zbraní. Režimy Eco, Normal, Sport a Sport+ ovlivňují chování motoru a převodovky. A také spotřebu. Zatímco v režimu Eco můžete jet po dálnici 130 km/h se spotřebou pod 10 l/100km, při využívání plného potenciálu to je přes 15. Při kombinaci obojího jsem po týdenním testu auto vracel s průměrnou spotřebou necelých 14 l/100km.

Lexus GS F spoléhá na vyztuženou karoserii, která sice má vyšší hmotnost, ale propůjčuje autu potřebnou tuhost. Při rychlé jízdě GS F inklinuje k lehké nedotáčivosti, ale koně pod kapotou nikdy nemají problém auto přemluvit ke kontrolovatelné přetáčivosti. Při čisté jízdě se dá skvěle využívat přilnavosti pneumatik Micheli Pilot Super Sport. Pevně nastavené tlumiče ZF Sachs sice skvěle reagují při rychlé jízdě, ale GS F je i pozoruhodně poddajné na nerovné silnici. Mezi zadními koly je diferenciál s vektorováním točivého momentu. Na poloosách jsou planetové převodovky, které elektronice dovolují přidávat nebo ubírat otáčky na každé straně tak, aby autu pomohla stáčet se do zatáčky. Důstojným oponentem silného motoru jsou brzdy Brembo s šestipístkovými třmeny vpředu.

Týden s Lexusem GS F mne neuvěřitelně bavil. Na jedné straně je to auto, které má veškerý luxus, který byste od vozu téhle japonské automobilky čekávali, na straně druhé umí nabídnout velice podmanivé svezení a to včetně patřičné zvukové kulisy atmosférického V8. Možná v honbě za čísly v kolonce výkonu, točivého momentu nebo zrychlení není Lexus GS F na prvním místě, ale patří k absolutní špičce a za tu jemnost a opravdovost danou atmosférickým motorem, je to mezi podobně raženými auty můj favorit. Pokud to cítíte stejně, připravte si  minimálně 2 559 000 CZK.

 

ZAJÍMAVOSTI

Land Rover demonstroval schopnosti modelu Discovery Sport zajímavým kouskem. Nechal Discovery Sport táhnout po železniční trati tři luxusní vlakové vagóny vážící přes 100 tun. 10 km dlouhá cesta rýnským regionem na severu Švýcarska byla extrémním testem výkonu tohoto kompaktního SUV. Přestože má Discovery Sport certifikované maximální zatížení tažného zařízení 2 500 kg, dokázala utáhnout 58 násobek své vlastní hmotnosti. K pohonu daného vozu sloužil nový diesel z řady Ingenium s výkonem 180 koní a točivým momentem 430 N.m kombinovaný s devítistupňovou samočinnou převodovku, o potřebnou trakci se postaral systém Terrain Response. Pozoruhodné je, že se Discovery Sport při tomto pokusu obešla bez redukční převodovky.

Zdroj: Youtube/Land Rover

Jaguar si pro Festival rychlosti v Goodwoodu připravil malé kaskadérské číslo. Jeho hlavními aktéry byli kaskadér Terry Grant, motocyklový freestyle kaskadér Lee Bowers a Jaguar F-Pace. Grant v premiérovém SUV Jaguaru vyjel slavný kopec v Goodwodu po dvou kolech. Aby toho nebylo málo, náročnost tohoto kousku ještě zvýšil Lee Bowers, který usedl vedle něj. Zatímco F-Pace na dvou kolech šplhal do kopce, Bowers vylezl oknem spolujezdce, postavil se na bok auta a zdravil diváky. Před cílem opět vlezl zpět do auta a posadil se na sedadlo spolujezdce. Terry Grant se ale za volant tohoto Jaguaru F-Pace neposadil poprvé, loni při uvedení tohoto modelu na trh s ním projel největší spirálu světa a překonal světový rekord zapsaný v Guinnessově knize rekordů.

 

AKTUALITY

Porsche v polovině týdne představilo druhou generaci svého čtyřdveřového modelu Panamera. A aby nebylo pochyb, o jak dobré auto se jedná, rovnou premiéru ozdobilo rekordním časem na Nürburgringu. Prozatím nejsilnější verze Panamera Turbo zvládla jedenadvacet kilometrů za 7:38 a to vzbuzuje zasloužený respekt.

Nová Panamera je ve srovnání s tou předchozí o kousek delší, širší a má i delší rozvor. Základní motorizací je pro tuto chvíli zbrusu nový přeplňovaný zážehový V6 o objemu 2,9 litru, který produkuje 440 koní a 550 N.m. Druhá verze nese označení Diesel 4S a pod kapotou je V8 o objemu 4,0 litru s parametry 422 koní a 850 Nm.

Vrcholná verze Panamera Turbo má pod kapotou čtyřlitrový V8 přeplňovaný dvě turbodmychadly, 550 koní a 770 N.m ji dostanou z klidu na 100 km/h za 3,8 sekundy, maximální rychlost je 306 km/h a v Německu bude stát nová Panamera Turbo 153 011 eur.

 

PŘEDSTAVENÍ – BMW M2

Minulý týden jsem měl možnost na maďarském Hungaroringu vyzkoušet nejnovější auto z dílen BMW M – malé kupé BMW M2, které je novým vstupním modelem do světa magického písmene M. Tady jsou moje první dojmy.

BMW ke stavbě M2 přistoupilo s podobným receptem, jako před pár lety v případě BMW 1M Coupé. Vzalo kupé řady 2, nainstalovalo do něj podvozek z většího BMW M4 a pak tomu přizpůsobilo šířku blatníků a nárazníků. Z venčí tak M2 vypadá skvěle, designéři rozšíření o plných 8 cm zamaskovali různými linkami a prolisy, takže na první pohled sice vidíte, že auto je nějaké jiné, než klasická „dvojka“, ale nevíte v čem přesně. Příslušnost k rodině M prozrazuje výdech na předním blatníku za kolem a dvě dvojice koncovek výfuku.

Jakmile si sednete do sportovního sedadla, auto vás krásně obepne. Měřím 185 cm, ale tohle auto je dle mého ideální – ani malé, ani velké. Prostě akorát. Výborný volant s tlustým věncem, to je typický prvek BMW, stejně jako jeho široký rozsah nastavení a tedy i snadné hledání správné pozice za volantem. Ve výbavě sice chybí možnost přednastavit si oblíbený set-up pod tlačítka na volantu – máte k dispozici jen standardní režimy z jiných BMW Eco, Normal, Sport a Sport+ – ale jak jsem později zjistil, ničemu to zásadně nevadí.

BMW M2 pohání dvoukomorovým turbodmychadlem přeplňovaný řadový šestiválec o objemu 3,0 litru, který sice není tak nekompromisní a výkonný jako ten ve větší M4, ale má celou řadu konstrukčních řešení převzatých právě z tohoto modelu. 370 koní a 456 N.m, když točivý moment je k dispozici od 1400 do 5560 min-1, dělají z M2 pěkně rychlé auto. Akceleraci z klidu na 100 km/h zvládne za 4,5 sekundy. V testovaném autě byla sedmistupňová dvouspojková převodovka DCT s typickou kulatou hlavicí voliče jízdních režimů. Ta je ovšem za příplatek, standardem je šestistupňový manuál.

Měl jsem možnost M2 vyzkoušet hlavně na okruhu a už první metry ukazovaly, že tohle auto je zaměřeno úplně jinak než M4. Zatímco větší M4 je nekompromisní, pevná, chirurgicky přesná a zaměřená na ježdění na okruhu, M2 je takový ten darebák, který vás poňouká k lumpárnám. Samozřejmě, že se s ní dá jezdit čistě a dosahovat rychlých časů na okruhu, ale je o poznání hodnějším a tolerantnější autem, které je ovšem pro ježdění na normálních silnicích také daleko použitelnější než M4. Navíc se mi i více líbí zvuk M2 než u M4.

Díky přeplňování máte neustále k dispozici spoustu točivého momentu, což vám při rychlé jízdě dovolí napravit nějakou tu chybičku v řazení, případně se můžete spolehnout na točivý moment a se zařazeným vyšším převodovým stupněm dosáhnout uklidnění auta. Dvouspojková převodovka vám pak dovoluje využít M2 v maximální možné míře a navíc je příjemná pro chvíle, kdy chcete jet uvolněně. Manuál je sice více řidičská volba, ovšem brzy zjistíte, že to nejpomalejší při rychlé jízdě jste ve voze právě vy, protože rychlé vytáčení přeplňovaného motoru na klikaté silnici prostě nestihnete uřadit.

BMW M2 je sice entry modelem do světa BMW M, ale zároveň musím říci, že jeden z nejpovedenějších. Tím, jak se M4 svým charakterem odklonila k výrazně okruhovému náčiní, M2 jako by zaplnila místo, které před tím okupovala osmiválcová M3 nebo ještě před tím M3 E46. M2 je rychlé auto se všemi charakteristikami vozů divize M, ale z těch minulých M3 si bere onu hravost a přátelskost, která dle mého nové M4 už trochu chybí. Kdybych si měl vybírat mezi M4 a M2, moje volba by padla na M2, protože řidiče víc pobaví. Základní cena BMW M2 je 1 567 800 CZK, to je zhruba o 300 000 níž, než začíná M4 a to by mohl být také argument.

 

MOTORSPORT

FIA na zasedání Světovém rady motorsportu v Turíně potvrdila, že s novými výkonnějšími vozy WRC budou moci jezdit jen jezdci továrních týmů, privátním pilotům budou zapovězeny. V podstatě to znamená konec takových jezdců jako je Čech Martin Prokop, Nor Henning Solberg nebo Ital Lorenzo Bertelli. Na toto rozhodnutí doplatí také tým M-Sport, který dovoloval starty privátních jezdců pod jeho hlavičkou. To už od příští sezóny možné nebude, FIA takové piloty s novým vozem WRC startovat nenechá. Při tom M-Sport byl pravděpodobně jediný tým, který uvažoval o prodeji vozu nové specifikace soukromníkům. VW, Hyundai, Citroen a Toyota se budou soustředit pouze na své tovární týmy se třemi vozy.

Další novinkou je zrušení povinnosti jmenovat jedničku týmu, která odjede minimálně 10 ze 14 soutěží. Nebylo ale potvrzeno, že by se pravidla vrátila ke znění z roku 2003, kdy body do hodnocení značek braly dva nejvýš umístěné vozy dané značky. Poslední novinkou je pak pravidlo, které upravuje rozdělení bodů v případě, že bude soutěž zkrácena. To ve své podstatě kopíruje pravidlo používané na okruzích. Od příštího roku je tedy pro udělení plného počtu bodů nutné odjet 75 % délky soutěže, dosud to bylo 50 %. Poloviční body budou uděleny v případě, že ze soutěže bude odjeto více jak ½ a méně jak ¾ délky soutěže. A třetinové body budou uděleny pokud bude ze soutěže odjeto jen mezi 25-50 % původní délky.

Letošní ročník 24h v Le Mans měl dramatické vyvrcholení, když dlouhou dobu vedoucí Toyota se #5 s posádkou Anthony Davidson, Sebastien Buemi a Kazuki Nakajima se v posledních 4 minutách závodu dostala do problémů a japonské automobilce tak i tentokrát uniklo vytoužené vítězství. Toyota už také identifikovala, že na vině byl vadný konektor na vzduchovém potrubí mezi turbodmychadlem a mezichladičem stlačeného vzduchu. Ten způsobil ztrátu plnícího tlaku, tím ztrátu výkonu a tedy i vítězství. Toyota rovněž uveřejnila řešení, které dovolilo Nakajimovi auto znovu dostat do pohybu, ale čas posledního kola byl delší než 6 minut a tak Toyota se #5 nemilosrdně vypadla ze stupňů vítězů a skončila hluboko v poli poražených. Vyšetřování problému nadále pokračuje, aby bylo možné přesně identifikovat příčinu vzniku problému a zamezit jeho opakování.

 

 

Auto Zet je pravidelný pořad rádia Zet, který připravuje Petr Horák. Premiéru si můžete poslechnout každý pátek krátce po 10:45 na těchto frekvencích

 

Zdroj: Zet

Lexus GS F - interiér

Lexus GS F - interiér

Lexus GS F - interiér

Lexus GS F - palubní deska

Lexus GS F

AutoZet: Test Lexusu GS F, představení BMW M2, Land Rover Discovery táhl vlakové vagóny Foto: Lexus GS F

reklama

Další články

  1. Do čela ČNB dnes usedl Jiří Rusnok

    Byznys ·

    Funkce guvernéra České národní banky se dnes ujal Jiří Rusnok (55). Nahradil Miroslava Singera, kterému skončil druhý šestiletý mandát a nemohl být znovu jmenován. Nov…