Možnost deště Praha · 5°
15. 12. · Radana / Radan Změnit

reklama

AutoZet: Test Lexusu IS 300h F Sport, nové SUV Hyundai, společný projekt Fordu a Deutsche Post

Nové vydání AutoZet vám přinese představení nového SUV od Hyundaie i nové generace VW Polo, otestujeme modernizovaný Lexus IS 300h, dozvíte se, co vzniklo ze společného projektu Fordu a Deutsche Post, kde hodlá Škoda nově vyrábět svá auta nebo jaké nedostatky vykazují ojetá auta nabízená autobazarům. A nakonec tradičně přijde čas novinek z motorsportu. 

Další díly pořadu

Hyundai oficiálně představil nové SUV s názvem Kona. Jde o necelé 4,2 metru dlouhé auto, které nabídne hned několik motorizací, z nichž asi nejzajímavější bude přeplňovaný zážehový čtyřválec 1.6 T-GDI naladěný na 177 koní. Základem nabídky bude přeplňovaný litrový tříválec s výkonem 120 koní. Novince pochopitelně nechybí velmi slušná armáda asistenčních systémů. Posádku bude chránit přednárazový systém, asistent hlídání mrtvého úhlu, asistent pro jízdu v pruzích, ale potěší i automatické přepínání dálkových světel. Samozřejmostí jsou i široké možnosti připojitelnosti, multimediální systémy SUV Kona budou schopny spolupracovat jak s Android Auto, tak s Aplle CarPlay. Dotykový displej bude mít úhlopříčku 5,7 nebo 8“ a navíc přibude i moderní head-up displej. Zavazadlový prostor má standardní objem 361 litrů, po sklopení zadních sedadel vznikne rovná plocha a objem vzroste na 1143 litrů. Další podrobnosti evropské specifikace, stejně jako na ceny ještě oznámeny nebyly.

 

Šestá generace Volkswagenu Polo je tady. Z pohledu designu je spíše evolucí než revolucí, ale stojí na platformě MQB A0, na délku má jen lehce přes 4 metry a zavazadlový prostor pojme 351 litrů. Základní motorizací je atmosférický zážehový tříválec 1.0 MPI s výkonem 65 nebo 75 koní. Dalšími variantami jsou přeplňovaný tříválec 1.0 TSI naladěný na 95 nebo 115 koní a nový čtyřválec 1.5 TSI Evo s výkonem 150 koní. Polo GTI bude pod kapotou mít dvousetkoňový přeplňovaný dvoulitr. Naposledy je v nabídce i diesel, konkrétně 1.6 TDI ve verzích o výkonu 80 a 95 koní. Alternativou k dieselu je přeplňovaný litrový tříválec spalující CNG, ten nabídne 90 koní. V závislosti na motoru bude k dispozici pětistupňová nebo šestistupňová přímo řazená převodovka a sedmistupňové DSG. Do prodeje by mělo být nové Polo uvedeno ještě letos.

 

Stejně jako v loňském roce i letos přišli studenti učiliště v Mladé Boleslavi s předělanou Škodovkou. Letos představili auto ve stylu plážové buginy, která nemá ani střechu ani dveře. Jmenuje se Škoda Element a vychází z modelu Citigo. Na stavbě se podílel dvaadvacetičlenný tým učňů ve věku 17 a 18 let, kteří na otevřeném plážovém vozítku pracovali celých 1500 hodin. K pohonu přestavby je použit elektromotor o výkonu 82 koní. Novou elektrickou buginu učni symbolicky věnovali svému kolegovi Petru Stanislavovi, který v roce 2015 patřil k týmu a podílel se na stavbě jiného studentského vozu. V červenci minulého roku měl ovšem nehodu na motocyklu a od té doby je bohužel odkázán na invalidní vozík. I přesto je odhodlán své nástavbové studium dokončit.

 

Japonská společnost Takata čelí bankrotu, a to kvůli největší svolávací akci v dějinách automobilového průmyslu. Před dvěma lety se ukázalo, že airbagy této společnosti instalované do aut po celém světě byly vadné. Jako hnací náplň byl totiž použit nestabilní dusičnan amonný. Tato látka, je-li vystavena vlhkosti, může způsobit prudkou explozi. Vysoušecí prostředek ovšem spolu s ní ve zkoumaných airbazích nebyl. Takata o celém problému věděla, ale vedení společnosti tyto informace zamlčelo a automobilky tak dál dostávaly vadné airbagy. Poté, co pravda vyšla najevo, musí milióny aut po celém světě do servisů. Asi 35 miliónů aut už má airbag vyměněný, ovšem na svůj servisní den stále čeká další milióny aut a dokonce i motocyklů.

 

Ačkoli se nástupce malého VW Up! nedočkáme, automobilka připravila speciální edici současné generace. VW special up! je inspirován Beetlem Special Bug. Zákazníci si mohou vybrat mezi barvami Savana Gold a Black Pearl. V prvním případě dostanou k autu šedočerná litá kola, v tom druhé budou kola lakována žlutou barvou Sandstorm Yellow. Karoserii dále vylepšují kryty zpětných zrcátek ve stříbrné nebo černé barvě. Interiér speciální edice přináší zejména bohatou výbavu včetně například vyhřívaných sedadel. Nechybí ani ambientní osvětlení, hliníkové lišty na prazích, případě je možné si vybrat žluté čalounění sedadel a žlutou palubní desku.

 

TEST – Lexus IS 300h F Sport

Lexus loni na podzimním autosalonu v Paříži představil facelift modelu IS. Ještě na podzim jej jako ochutnávku přivezl ukázat do Prahy, ale reálné prodeje se rozeběhly až letos začátkem roku. Do testu jsem tentokrát dostal Lexus IS 300h s hybridní pohonnou jednotkou.

Na zevnějšku faceliftovaného IS se toho moc neměnilo, pozměněna je maska chladiče v tradičním tvaru přesýpacích hodin, která stále zůstává dominantou vzhledu vozu. Jinou grafiku mají hlavní světlomety plně osazené LED technikou, přední nárazník dostal větší vstupy vzduchu, které účinněji chladí brzdy, a jiná je kapota. Nové jsou rovněž designy 17“ a 18“ kol a barvy karoserie. Autu zůstala skvěle vypadající boční linka začínající na prahu za předním kolem a končící pod koncovými svítilnami. A když k tomu přidáte F Sport paket, pak je IS atraktivním autem, z jehož z designu dynamika vyloženě prýští.

Uvnitř je pak nejpatrnější změnou větší displej multimediálního systému s úhlopříčkou 10,25“. Lexus rovněž zapracoval na svém ovladači tohoto systému, za který bývá často a nutno říci, že i oprávněně kritizován. Ale upřímně, pořád to není úplně ono. Modernizované IS má rovněž vylepšený Lexus Safety System+ obsahující celou řadu jízdních asistentů a bezpečnostních prvků. Základ interiéru ale zůstal stejný, je velice jednoduše a přehledně řešený a v některých ohledech připomíná supersportovní LFA. Nestane se vám, že byste se ztratili v záplavě tlačítek, přepínačů a čudlíků. Zároveň uvnitř cítíte smysl pro detail a vysokou kvalitu použitých materiálů a zpracování. Dlouhý rozvor pomáhá prostoru uvnitř a kolik při mých 185 cm za mnou zbylo místa na nohy, mne příjemně překvapilo.

Lexus IS je u nás nabízen ve dvou provedeních - IS 200t s přeplňovaným zážehovým čtyřválcem o objemu 2,0 litru a hybridní IS 300h. Bohužel sametový atmosférický V6 z nabídky už zmizel. Hybridní pohonnou jednotku tvoří atmosférický zážehový čtyřválec o objemu 2,5 litru spojený s elektromotorem. Výkon spalovacího motoru je 181 koní, elektromotor přidává dalších 143 koní a celkový výkon hybridní jednotky činí 223 koní. To vše pak putuje na zadní kola prostřednictvím elektronicky řízené převodovky s plynule měnitelným převodem. Lexus IS 300h umí akcelerovat z klidu na 100 km/h za 8,4 sekundy, skoro o 1,5 pomaleji než verze 200t, a jede maximálně 200 km/h, což je o celých 30 km/h méně než u IS 200t.

Lexus IS byl až na IS F vždy především o pohodlném svezení s akorát výkonným, kultivovaným a hospodárným motorem. Víceméně to platí i o faceliftovaném IS 300h, ve sportovním režimu sice e-CVT převodovka operuje se šesti přednastavenými převodovými poměry, ale bůhvíjaké sportovní uspokojení vám to nepřinese. Proto je lepší nechat auto dělat to, co umí nejlépe. Výhody hybridní pohonné jednotky oceníte hlavně ve městě, kde dovoluje držet spotřebu okolo 6,0 l/100 km, nijak výrazně to ale nevyleze ani při jízdě po dálnici. Tabulkové hodnoty 4,6 ale asi nedosáhnete.

Verze F Sport vedle výraznější vizáže disponuje také navíc jízdním režimem Sport+ a aktivními tlumiči. V tomto režimu vám IS dává více jistoty při rychlé jízdě a také tužší nastavení elektrického posilovače řízení. V režimu Sport+ je k dispozici syntetická náhražka zvuku motoru, ale naštěstí se dá zcela ztlumit. Za vyváženými neutrálními jízdními vlastnostmi je rozložení hmotnosti téměř v ideálním poměru 50:50. IS i na velkých kolech s pneumatikami s nízkým profilem obdivuhodně filtruje nerovnosti silnice, odhlučnění interiéru a izolace podvozku od karoserie je příkladná. Při faceliftu byla zvýšena tuhost předních ramen, změněno bylo uložení zadní nápravy a provedeny další drobné změny, které z IS dělají po stránce podvozku ještě lepší auto. Také u brzd už je více potlačen přechod od rekuperace k brzdění kotouči a brzdy jako takové si zaslouží pochvalu. Celkově je chování hybridního IS 300h příjemně uklidněné a v mnohém se hodně podobá „trojkovému“ BMW, které si Lexus vzal jako vzor. Dost možná, že jej svou vytříbeností v něčem i lehce překonává.

Základní cena Lexusu IS 300h je 999 000 korun a už v základu dostanete hodně zajímavou výbavu. Verze F Sport začíná na 1 235 000 korun, což stále vzhledem k výbavě není vůbec špatné. Navíc i vizáž auta je výraznější a Lexus IS na silnici jen tak nepřehlédnete. Škoda jen, že v nabídce chybí silnější motor, který by dokázal na maximum vytěžit povedený podvozek a atraktivní vzhled Lexusu IS.

  

ZAJÍMAVOSTI

Fiat spojil síly s italským výrobcem luxusních lodí Riva, který letos slaví 175 let od svého založení, a jako připomínka této skutečnosti vznikla speciální edice vycházející z ostré verze malého Fiatu 500. Abarthu 695 Rivale 175 Anniversary vznikne pouze 175 kabrioletů a 175 hatchbacků. Inspirací pro tento vůz byla luxusní jachta a proto Abarth dostal dvoubarevném lakování jako zmiňovaná loď. Uvnitř jsou sedadla čalouněná modrou kůží a karbonové dekory, ty je případně možné vyměnit za mahagonové dřevo. Limitované provedení 175 Anniversary přidá navíc lepší čalounění a logo vyšité na opěrkách hlavy. O pohon se stará přeplňovaná 1.4 MultiAir s parametry 180 koní a 250 N.m. Agresivní zvuk auta si vzal na starosti výrobce výfuků Akrapovič, brzdy dodalo Brembo a odpružení nese značku Koni. Cenu speciální edice Fiatu 500 automobilka prozatím nezveřejnila.

 

Deutsche Post a Ford budou společně vyrábět elektrickou dodávku. Její technický základ bude tvořit šasi Fordu Transit. Vůz bude opatřen elektrickým pohonem a speciální karoserií zkonstruovanou dle specifikací Deutsche Post a DHL Paket. Zahájení výroby je naplánováno na letošní červenec a do konce roku 2018 vstoupí do rozvážkových služeb Deutsche Post DHL Group nejméně 2500 těchto vozů. Společný projekt je Deutsche Post a Fordu se stane největším evropským výrobcem elektrických dodávek střední velikosti.

 

Škoda se rozhodla rozšířit výrobu do Afriky a chce touto cestou v první řadě podchytit zatím stále takřka neobsazený, ale také malý středoafrický trh. Navíc tím, že bude Škoda vyrábět auta přímo v Africe, konkrétně v Alžíru, se zbaví povinnosti platit vysoká dovozní cla, která má Afrika stanovena. Škoda tam bude vyrábět model Octavia, a to v již zaběhnuté továrně, v níž Volkswagen vyrábí společně s alžírskou společností Sovac, která má v Alžíru na starosti distribuci koncernových značek. Podobné plány má i španělský SEAT. Ten bude v budoucnu v Africe možná vyrábět model Ibiza.

 

Podle průzkumu autobazaru Auto ESA, který v dubnu a květnu probíhal na výkupu aut, už dávno neplatí, že by nejčastějším podvodem byla snaha prodat auto se stočeným tachometrem. Nejčastěji se majitelé snaží zbavit auta s nefunkčním nebo odstraněným filtrem pevných částic. Takových aut bazar odhalil 73. Na druhém místě se objevila snaha prodat auto v exekuci, těch bylo za dva měsíce 49 a třetí místo patří autům s nějakou narychlo zamaskovanou technickou vadou, takových autobazar odhalil 37. Přetočené tachometry jsou s 29 pokusy prodat takové auto až čtvrté, na pátém místě se pak s 12 případy usadila auta se zfalšovanou servisní knížkou a historií. Mezi další oblíbené triky pak patří například zatajení opravy auta po havárii, přelakování, nefunkčnost airbagů nebo montáž neschválených kol.

 

Státní tiskárna cenin navrhla změnu a zároveň povinnou výměnu technických průkazů. Stane se tak nejpozději do dvou let. Nový malý technický průkaz bude vypadat jako platební karta a dostane čip. Na něj pak bude možné nahrát řadu informací, jako například výsledky poslední technické kontroly, kompletní historii auta, ale také třeba informace o nehodách a opravách. Pokud by se v budoucnu změnil zákon, mohla by na něj policie nahrávat i informace o případných pokutách a přestupcích provozovatele auta. Změna čeká i velké technické průkazy. Ty by měly dostat nové, a hlavně lepší bezpečnostní prvky, protože právě tyto doklady se podle Státní tiskárny cenin často padělají.

 

NOVINKY

McLaren představil dvoumístný supersport se stahovací střechou 570S Spider. Dvoudílná pevná a elektricky ovládaná střecha potřebuje ke složení 15 sekund a posádka s ní může manipulovat i při jízdě do rychlosti 40 km/h. Pokud je střecha dole, rozjede se Spider maximálně na 315 km/h, se střechou je maximální rychlost o 13 km/h vyšší. Jinak je novinka odvozena od kupé 570S a sdílí s ním veškerou techniku od brzd přes podvozek či motor až po základní karbonový monokok MonoCell II. McLaren 570S Spider pohání dvakrát přeplňovaný V8 o objemu 3,8 litru s výkonem 570 koní a točivým momentem 600 N.m. Poháněna jsou zadní kola, a to přes sedmistupňovou automatickou převodovku. Premiéra nového McLarenu 570S Spider je plánována na 29. června v rámci Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Objednávky McLaren ale přijímá už nyní a první sťastlivci se dočkají v srpnu.

 

Také Audi uvedlo na trh rychlý kabriolet, který se zároveň pyšní titulem nejvýkonnější otevřené Audi v celé historii automobilky. Jde o Audi R8 Spyder V10 plus, které pohání atmosférický desetiválec o objemu 5,2 litru s parametry 610 koní a 560 N.m. Motor spolupracuje se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou a pohonem všech kol quattro. Akcelerace z klidu na 100 km/h trvá 3,3 sekundy a maximální rychlost činí 328 km/h. Malá látková střecha je skládána a natahována elektricky a můžete tak činit i za jízdy při rychlostech do 50 km/h. V základu má R8 Spyder V10 plus 19“ kola, za příplatek je možné mít i „dvacítky“, standardem jsou i karbon-keramické brzdy.

 

BMW oficiálně představilo nový model 6 Gran Turismo, který tak nahrazuje verzi 5 Gran Turismo. Novinka nabídne elegantní tvary a snížený aerodynamický odpor, mimo jiné díky výsuvnému křídlu na zádi a aktivním klapkám vpředu. Velké víko kufru je nyní celé výklopné namísto dřívějšího dvojitého otevírání, vozu však zůstaly sportovní bezrámové dveře. Rozvor 3070 mm a celková délka 5091 mm pomohly znatelně zvětšit zavazadlový prostor, jehož objem narostl na současných 610 litrů. Pro začátek bude na výběr ze tří motorizací. Verze 630i se zážehovým dvoulitrem s parametry 258 koní a 400 N.m pokoří „stovku“ za 6,3 sekundy, šestiválcové 640i o výkonu 340 koní a točivém momentu 450 N.m pak umí sprint z klidu na 100 km/h za 5,4 sekundy. Třílitrový diesel v provedení 630d pak nabídne 265 koní, 620 Nm a zrychlení 0-100 km/h za 6,1 sekundy. Standardem je vždy osmistupňový automat, dvě silnější motorizace lze mít také s pohonem všech kol xDrive. Vůz bude oficiálně představen v září na autosalonu ve Frankfurtu a ještě na podzim bude zahájen jeho prodej.

 

MOTORSPORT

Prezident FIA Jean Todt potvrdil, že se o vstup do F1 zajímá několik nových týmů. Přitom po odchodu Manoru je letos na startu jen 10 týmů, což je nejméně od roku 2009. Todt se přitom nechal slyšet, že by rád dva nové týmy v F1 a že je možná čas vypsat výběrové řízení na nové týmy. Prozatím poslední tým, který tímto tenderem prošel byl v roce 2016 tým Haas. FIA si chce ale nejdříve jistou formou auditu ověřit, zda zájemci o nová místa v F1 jsou vůbec dostatečně finančně silní, aby účast zvládli. Nového týmu se ale určitě nedočkáme už v příští sezóně, asi by bylo bláznivé se domnívat, že by se nějaký tým zvládl na sezónu připravit během pouhých 8 měsíců.

 

FIA zveřejnila kalendář F1 pro rok 2018 a asi nejzásadnější změnou je návrat Grand Prix Francie, která se pojede na okruhu Paula Ricarda v Le Castelet týden po 24h v Le Mans. Tento fakt jistě souvisí i s tím, že nový majitel F1 Chase Carey byl tím, kdo odstartoval letošní ročník 24h v Le Mans. Do kalendáře F1 se rovněž vrací Grand Prix Německa a pojede se na Hockenheimu. Z kalendáře na druhou stranu zmizel závod v Malajsii a závody v Číně a Singapuru zůstávají zatím nepotvrzené, naopak Brazílie, která čekala na potvrzení letos, je pro příští rok bez otazníku. F1 tak příští rok čeká celkem 21 závodů, sezóna odstartuje 25. března v Austrálii a skončí 25. listopadu v Abu Dhabi.

 

Svůj kalendář závodů pro příští sezónu odhalila také Formula E a ten se rozrostl o tři nová města a další dvě budou brzy oznámena. Cílem je kompaktnější program série během zimy. Nový závod je tak plánován na 3. února v Santiagu de Chille a 17. března v Sao Paulu. Poprvé se pojede také 14. dubna v Římě. Na 19. května je plánován závod v Německu, ale zatím nebylo rozhodnuto, zda se pojede opět v Berlíně nebo v nově v Mnichově. Poslední volné místo je pak 9. června, kde se pojede v tomto termínu, bude teprve oznámeno. Sezóna tak čítá 14 závodů, vše vypukne první prosincový víkend dvěma závody v Hong Kongu a sezónu zavřou další dva dvojité závody v New Yorku 7. a 8. července a v Montrealu o 14 dnů později. Novinkou příští sezóny Formula E bude rovněž navýšení výkonu vozů se stávajících 231 na 245 koní.

Lexus IS 300h F Sport

Lexus IS 300h F Sport

Lexus IS 300h F Sport

Lexus IS 300h F Sport

AutoZet: Test Lexusu IS 300h F Sport, nové SUV Hyundai, společný projekt Fordu a Deutsche Post Foto: Lexus IS 300h F Sport

reklama

Další články

  1. EU prodlouží sankce proti Rusku, uvedl Tusk

    Byznys ·

    Evropská unie prodlouží hospodářské sankce uvalené na Rusko kvůli ukrajinské krizi. Rozhodnutí vrcholné schůzky oznámil na twitteru předseda Evropské rady Donald Tusk.…

  2. Řecko by se brzy mohlo vrátit na trh dluhopisů

    Byznys ·

    Řecko by už brzy mělo být připraveno k návratu na trhy dluhopisů. Na středečním zasedání vlády to prohlásil řecký premiér Alexis Tsipras. Atény by emisí státních dluho…