reklama

AutoZet: Test Mercedes-Benz GLE Coupe 350d; novinky z blížícího se autosalonu v Ženevě

Nový díl AutoZet se ve velké míře zaměří na novinky z blížícího se autosalonu v Ženevě. Kromě toho ale otestuje Mercedes GLE Coupé s třílitrovým dieselem. Dále si řekneme, v jakých barvách se nejčastěji prodávala auta v loňském roce nebo jakým způsobem poutá pozornost Nissan svým modelem X-Trail.

Další díly pořadu

AKTUALITY

Kia na autosalonu v Chicagu představila svůj první model, který byl od samého začátku koncipován jako hybrid. Jmenuje se Niro, je to SUV a techniku si vypůjčil od sesterského Hyundaie Ioniq. Znamená to, že pod kapotou je jednak zážehová 1.6 GDI pracující v Atkinsonově cyklu a disponující výkonem 105 koní a jednak elektromotor o výkonu 45 koní. Kia Niro má poháněná pouze přední kola a hybridní pohonná jednotka spolupracuje s šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Vůz je vybaven systémem, který je schopen řidiče učit využívat výhody hybridního pohonu na maximum. V takovém případě by se spotřeba měla pohybovat okolo 4,7 l/100 km. Co je na hybridní Kie Niro sympatické, je její design, který prvoplánovitě nekřičí do světa, že je Niro ekologicky orientované auto. Jako první se objeví hybridní verze, následovat bude plug-in hybrid a jako poslední přijde Niro ve verzi elektromobilu.

 

Toyota do Ženevy přiveze sériovou verzi konceptu C-HR který se v posledních dvou letech objevil na různých autosalonech. Jedná se o kompaktní crossover, který se na evropském trhu postaví vozům jako je například Renault Kadjar. Novinka je postavena na nové modulární platformě TNGA, která si svou premiéru odbyla u aktuální generace modelu Prius. Toyota chce u zákazníků bodovat neotřelým designem a prostorným interiérem. Ten by podle vyjádření automobilky měl nabídnout podobně místa jako Nissan Qashqai, ačkoli model Toyoty bude co do vnějších rozměrů o něco menší. Nový crossover Toyoty se bude vyrábět v jejím závodě v Turecku, jedna z variant bude mít hybridní pohonnou jednotku a na trh dorazí na sklonku letošního roku. Zbývá už jen prozradit jméno, nejčastěji se objevuje Auris Cross.

 

Na stánku Hondy se v Ženevě objeví prototyp Civicu s karoserií hatchback, který se stane základem pro příští generaci tohoto modelu prodávaného především v Evropě. Honda zatím pustila na veřejnost jen jedinou skicu, ale z ní je patrné, že vůz ponese výrazný design s ostrými hranami, které ostatně nesou i sedan a kupé uvedená v zámoří. Nová generace Civicu také znamená přechod na přeplňované motory, zážehový litrový tříválec a čtyřválec o objemu 1,5 litru. Vedle toho bude na stánku Hondy také palivovými články poháněný model Clarity s elektromotorem o výkonu 177 koní a dojezdem až 700 km. Superspot NSX zase návštěvníkům autosalonu připomene, že se letos konečně začne prodávat.

 

Největší novinkou španělského SEATu bude na autosalonu v Ženevě nové SUV Ateca, což je sourozenec budoucího SUV od Škody a společně se obě auta budou vyrábět v závodě Škody v Kvasinách. Po stránce designu není SEAT Ateca žádným velkým překvapením, poznáte na něm prvky, které přinesla aktuální generace Leonu. V podstatě vypadá jako kříženec Leonu a VW Tiguan s ještě ostřejšími hranami. Zajímavé je, že paleta motorů začíná na přeplňovaném zážehovém tříválci 1.0 TSI, dále je tam čtyřválec 1.4 TSI se systémem vypínání válců a diesely 1.6 a 2.0 TDI s výkony od 115 do 190 koní. V nabídce zatím nefiguruje dvěma turbodmychadly přeplňovaný diesel, který byl v konceptu. SEAT Ateca nabídne na výběr pohon předních nebo všech kol, přímo řazenou nebo dvouspojkovou převodovku a celou řadu jízdních asistentů. Velkou předností premiérového SUV SEATu má být využití vnitřního prostoru, pro zavazadla je u verze s pohonem předních kol vyhrazeno 510 litrů, u verze s pohonem všech kol o 25 litrů méně. Na českém trhu by se měl nový SEAT Ateca objevit už na jaře.

 

TEST – Mercedes-Benz GLE Coupe 350d

Jakkoli může BMW X6 někomu připadat nesmyslné, mnichovská automobilka už vyrábí druhou generaci a úspěch tohoto modelu inspiruje řadu dalších k tomu, aby si z tohoto koláče chtěli rovněž ukousnout. Jasným příkladem je Mercedes-Benz GLE Coupé. Bývalá modelová řada ML dostala dle nového sytému značení modelů Mercedesu označení GLE a vedle klasického SUV je k mání i ve verzi Coupé. Do testu jsem ji dostal v provedení s třílitrovým dieselem.

Jakmile Mercedes GLE Coupé potkáte na silnici, nenapadne vás v danou chvíli nic jiného než X6 s hvězdou ve znaku. Nakonec, těžko vymýšlet něco nového, když chcete zkřížit kupé a SUV. Když se ale na GLE Coupé zadíváte, objevíte v něm trochu jiné auto. Působí jako větší než X6, je opulentnější a ne tak vyzývavé jako X6, oblé hrany a prvky inspirované třídou S i sportovním kupé GT mu dodávají nonšalanci. Dojem udělají také 21“ ráfky. A protože Mercedes GLE Coupé není zatím na našich silnicích tak běžný jako konkurent od BMW, budí zaslouženou pozornost.

Uvnitř ctí GLE Coupé vzhled současných Mercedesů. Líbí se mi decentní rámečky kolem výdechů ventilace a displeje multimediálního systému Command, který není integrován do palubní desky, ale vyčnívá z ní ven. Díky přesunutí voliče samočinné převodovky pod volant, je na středovém tunelu více místa pro opravdu velké držáky nápojů a také ovládání systému Command s touchpadem. Upřímně ale říkám, že verze pouze s otočným ovladačem mi přišla lepší. Navíc u touchpadu se vám občas stane, že po něm nechtíc přejedete rukou a přeladíte si rádio nebo přeskočíte skladbu v přehrávači.

V Mercedesu GLE Coupé se sedí docela vysoko, pocitově výš než v BMW X6. Prostor ale nechybí v žádném směru a to ani na zadních sedadlech, kde jsou sedadla hezky tvarovaná a podobně jako ta vpředu dobře podpírají stehna v celé délce. Navíc i cestující vyšších postav se vzadu posadí bez problémů a mají i dost místa na nohy. Tomu se nedá nic vytknout. Také kufr se základním objemem 650 litrů nabízí prostoru více než dost a jeho velikost je větší než u modly českých řidičů Škody Octavia Combi. Po sklopení sedadel do GLE Coupé dostanete až 1720 litrů, pihou na kráse je ovšem hodně vysoko umístěná nakládací hrana. 900 mm je opravdu vysoko a máte-li nakládat něco těžkého, není to úplně příjemné.

Testovaný Mercedes GLE Coupé 350 d byl poháněn šestiválcovým dieselem o objemu 3,0 litru, který je zároveň základním dieselem pro verzi Coupé. Klasické GLE totiž můžete mít i ve verzi GLE 250 d s dvakrát přeplňovaným čtyřválcem. V6 disponuje parametry 258 koní a 620 N.m, přičemž maximum točivého momentu je k dispozici už v 1600 min-1. To GLE Coupé 350 d stačí na sprint z klidu na 100 km/h za rovných 7 sekund a dosahuje maximální rychlosti 226 km/h.

Motor je příkladně kultivovaný a výborně odhlučněn, takže vyjma pár sekund po studeném startu o něm prakticky nevíte. Motor spolupracuje s devítistupňovým automatem 9G-Tronic, ten řadí tak jemně, že si toho skoro ani nevšimnete. Ale v nízkých rychlostech občas zaškube, což je dáno tím, že se řídící elektronika převodovky snaží co nejdříve zamknout hydrodynamický měnič. Rovněž reakce převodovky na náhlé sešlápnutí plynu by mohly být rychlejší. Nepomohlo ani navolení sportovního režimu. Mercedes slibuje kombinovanou spotřebu 6,9 l/100 km, mně po týdnu ježdění počítač ukázal 8,8. Zajímavé je, že při dálničních 130 km/h motor při zařazené „devítce“ točí jen 1700 min-1.

Testované GLE Coupé bylo vybaveno příplatkovým pneumatickým odpružením, které je nedostižné v míře nabízeného komfortu. Typickým neduhem je jakási rosolovitost na drobných nerovnostech. Na tom se podepisovala i velká 21“ kola, která měla na zadních kolech šířku 315 mm. Takové kolo už něco váží. Na 2 a ¼ tuny těžké auto se ale chová Mercedes GLE Coupé moc pěkně. Není tak sportovně orientované jako konkurenční X6 a v agilitě se jí rovnat nemůže, ale stále je to velice pěkné svezení s velkou dávkou komfortu. Velikosti a hmotnosti vozu odpovídají brzdy. Mají rychlý nástup, celkem dobře se dávkují a nevadnou.

Mercedes GLE se nevyhne srovnávání s BMW X6. Ano, jsou si podobná, ale jejich charakter je jiný a mají oslovit jiného uživatele. Zatímco BMW X6 má primárně za úkol přinést co možná nejsportovnější svezení s patřičnou dávkou pohodlí a luxusu, u Mercedesu je to přesně naopak. U něj je na prvním místě pohodlí a luxus a k tomu jako mimoděk jsou přidány velice dobré jízdní vlastnosti. Základní cena Mercedesu GLE Coupé 350 d je 1 778 700 CZK, což je téměř stejná suma, jakou dáte za konkurenta z Mnichova se srovnatelnou motorizací. Ve finále to tak je o vašich preferencích a třeba i sympatiích k té či oné značce.

 

ZAJÍMAVOSTI

Zatím není úplně jasné, kolik bude koncern Volkswagen stát aféra Dieselgate, existují zatím jen odhady. Ty nejhorší při započítání ztráty hodnoty společnosti, pokut, kompenzací a nápravných opatření mluví o sumě 55 miliard dolarů! Volkswagen si zatím vyčlenil 7 miliard dolarů a zajistil si u evropských bank půjčku dalších 20 miliard pro případ, že by peníze potřeboval získat rychle. Mluví se ovšem také o možnosti prodeje některých značek, které pod křídla koncernu spadají, konkrétně o značkách MAN a Scania, jejichž cena je zhruba 13,5 miliard dolarů. Jako další je pak Volkswagen ochoten obětovat motocyklovou značku Ducati.

 

Společnost BASF každoročně zveřejňuje zprávu European Color, ve které se ohlíží za uplynulým rokem z pohledu oblíbenosti barev na nových vozech. Žádné překvapení ale nečekejte, od roku 2007 žebříčkům oblíbenosti kraluje bílá a bylo tomu tak i v loňské roce, její podíl je aktuálně 30 %. Následují černá, stříbrná a šedá, které dohromady s bílou představují ¾ loni prodaných aut. Z těch zbývajících je nejoblíbenější modrá a na vozech SUV se prosazuje červená a hnědá. Zajímavý je také pohled na podíl různých speciálních efektů. Více než polovina loni prodaných aut měla metalízu a 16 % perleťový lak. Nejvíce se v metalíze loni prodávaly vozy vyšší střední třídy a sportovní auta a kabriolety, naopak nejméně vozů s metalickým lakem připadá překvapivě na SUV.

 

Společnost Jaguar Land Rover v posledních letech výrazně investuje do nových technologií, tím posledním odvětvím jsou technologie připojených a autonomních vozidel. Zapojila se například do projektu MOVE-UK, který zkoumá chování řidičů a jejich reakce na různé situace v každodenní provozu. Získaná data pak mají pomoci naprogramovat chování autonomních vozidel tak, aby co nejvěrněji odpovídalo chování řidiče. Díky tomu by i lidé měli získat k autonomním vozidlům větší důvěru a neměli by se zdráhat jim přenechat ovládání vozu. Druhým projektem je pak UK-CITE, který hodlá vytvořit první testovací trasu ve Velké Británii, kde bude možné testovat komunikaci připojených vozidel mezi sebou a infrastrukturou. Trasa bude dlouhá 66 km, testovat na ni bude flotila až 100 vozů s patřičnými technologiemi, přičemž pět vozů ponese značku Jaguar nebo Land Rover.

 

V České republice je registrováno zhruba 6,5 milionu řidičů, přičemž podle očních lékařů z nich téměř ¾ mají nebo potřebují korekci zraku. Přední výrobce optiky, společnost Carl Zeis se tímto problémem zabývá a vyvinula čočky do brýlí, které jsou vhodné pro řidiče. Čočky DriveSafe se hodí i pro pro celodenní nošení, ale přináší navíc benefity pro řidiče. Jedním z nich je lepší vidění při zhoršených světelných podmínkách, dále až o 64 % snižují riziko oslnění tím, že jejich antireflexní vrstva eliminuje modré části světelného spektra, které jsou typické pro výkonné xenonové nebo LED světlomety, a v neposlední řadě konstrukce čočky s optimalizovanými zónami usnadňuje přeostřování očí, když například ze silnice upřete zrak na přístrojový štít nebo vnější zpětná zrcátka.

 

Opel odhalil evropskou variantu amerického elektromobilu Chevrolet Bolt. Jmenuje se Ampera-e a má představovat prostornější a levnější alternativu k BMW i3. Ampera-e je pětidveřové auto nabízející místo pěti pasažérům a 479 litrům zavazadel a na jedno nabití má ujet 320 km. Další podrobnosti si Opel zatím nechává pro sebe. Ani není jisté, zda se novinka objeví na autosalonu v Ženevě, dá se ovšem předpokládat, že ano. V tiskové zprávě je ale přece jen ještě jedna zajímavá informace – Opel chystá výraznou modelovou ofenzívu a během příštích čtyř let chce představit celkem 29 nových modelů.

 

Automobilky se čas od času pouštějí do projektů, které s automobilovým odvětvím vůbec nesouvisí. Něco takového podnikl Nissan, aby upoutal na svůj model X-Trail a v něm použité technologie. Japonská automobilka spojila své síly s experty na závodní boby Ianem Richardsonem a Diegem Menardim a čtyřbob přestavěla na sedmimístné provedení. Design bobu reflektuje vzhled X-Trailu včetně například tvaru LED světlometů pro denní svícení nebo masky chladiče. Postavený bob je plně funkční, dosahuje rychlosti 100 km/h a v zatáčkách zvládne přetížení až 4,5 G. Svou první jízdu sedmimístný bob Nissanu absolvoval na olympijské dráze v rakouském Innsbrucku.

 

Guinnessova kniha rekordů je plná bláznivých výkonů, nad kterými mnohdy zůstává rozum stát. Jedním z nejnovějších zápisů je rychlostní rekord vozíku pro seniory. Postarali se o něj pánové David Anderson a Matthew Hine z britského ostrova Man. Vzali podvozek z motokáry, zabudovali do něj motocyklový motor ze Suzuki Bandit o objemu 600 cm3 a výkonu 80 koní a na to postavili cosi, co připomíná vozík pro seniory. Tenhle stroj se jim pak podařilo rozjet na 173 km/h a zápis do Guinnessovy knihy rekordů byl na světě. Otázka je, zda je bude někdo následovat a bude usilovat o překonání jejich rekordu.

 

AKTUALITY

BMW si pro ženevský autosalon připravilo vrcholné provedení aktuální generace řady 7 – M760Li xDrive. Z názvu lze vyčíst mnohé – jedná se o auto laděné sportovní divizí M Performance, k pohonu je použit dvakrát přeplňovaný V12 o objemu 6,6 litru s parametry rovných 600 koní a 800 N.m, vůz je postaven na podvozku s prodlouženým rozvorem a má pohon všech kol. Z klidu na 100 km/h umí BMW M760Li xDrive zrychlit za 3,9 sekundy a za příplatek můžete mít omezovač maximální rychlosti posunutý na 305 km/h. Ve srovnání s běžným provedením BMW řady 7 je tu spousta změn, od jiných nárazníků, přes podvozek označovaný jako Executive Drive Pro, aktivní stabilizátory, natáčecí zadní nápravu, až po posílené brzdy nebo standardně dodávaná 20“ kola.

 

MOTORSPORT

Toyota Gazzoo Racing oficiálně oznámil svou jezdeckou sestavu pro letošní sezónu v mistrovství světa vytrvalostních závodů. Jeden z vozů bude pilotovat trojice Anthony Davidson, Sebastien Buemi a Kazuki Nakajima, která v tomto složení závodila už v loňské sezóně. Ve druhém voze se budou střídat Stephane Sarrazin, Mike Conway a nováček v týmu, bývalý pilot F1 Kamui Kobayashi. Ten v sestavě nahrazuje Alexe Wurze, který se rozhodl na konci loňské sezóny ukončit svou závodnickou kariéru. Toyota pro letošek připravila kompletně nový vůz s označením TS050 Hybrid, který proti tomu loňskému doznal změn ve všech klíčových oblastech. Má nový monokok, motor i hybridní systém. Toyota zatím žádné detaily k vozu nezveřejnila, proslýchá se ale, že uspíšila vývoj nového přeplňovaného motoru, který původně chystala až na rok 2017 a už před loňskou sezónou koketovala s nahrazením superkapacitoru za akumulátory u systému pro rekuperaci energie.

 

Závodní program Fordu s novým Fordem GT nabírá na obrátkách. Po té, co byly oznámeno jezdecké složení jak pro mistrovství světa vytrvalostních závodů, tak pro zámořskou sérii IMSA, Ford potvrdil, že v letošním ročníku 24h v Le Mans, který bude přesně 50 let od prvního vítězství Fordu GT v tomto maratonu, nasadí hned čtyři vozy. Všechny pojedou v kategorii GTE Pro a všechny pod hlavičkou Chip Ganassi Racing. Navíc ponesou startovní čísla 66 až 69, které jsou připomínkou čtyř po sobě jdoucích ročníků, v nichž původní Ford GT v Le Mans zvítězil.

 

Ferrari je stálicí startovní listiny F1 a těžko si královnu motorsportu bez značky z Maranella představit. Jenže Ferrari poslední titul mezi jezdci získalo v roce 2007 zásluhou Kimiho Raikkonena a je to více než deset let, co si užívalo úspěšnou éru s Michaelem Schumacherem. Loňská sezóna by mohla být blýskáním se na lepší časy. Šéf automobilky Sergio Marchionne připustil, že Ferrari neporozumělo změně pravidel tak rychle jako Mercedes a nemělo prozatím k dispozici dostatečně výkonnou pohonnou jednotku. Ocenil ovšem práci a změny provedené šéfem týmu Mauriziem Arrivabenem v loňském roce. Zároveň ale také řekl, že pokud Ferrari v F1 do roku 2018 nezíská titul mistra světa, bude to tragédi.

 

 

 

Zdroj: Zet

AutoZet: Test Mercedes-Benz GLE Coupe 350d; novinky z blížícího se autosalonu v Ženevě Foto: Mercedes-Benz GLE Coupe 350d

reklama

Další články

  1. USA zpřísnily sankce proti Severní Koreji

    Společnost ·

    Prezident Barack Obama včera podepsal zákon rozšiřující americké sankce namířené proti Severní Koreji. USA zpřísnili sankce po severokorejském jaderném testu z letošní…

  2. ČSA se loni dostaly do zisku 223 milionů korun

    Byznys ·

    České aerolinie (ČSA) loni dosáhly zisku 223 milionů korun. Minulý rok se přitom společnost dostala do ztráty 631 milionů korun. Při zmenšení flotily se národnímu dopr…

  3. Pražský hotel President koupil ruský investor

    Byznys ·

    Pražský pětihvězdičkový hotel President odkoupil loni od španělské společnosti Comar ruský investor Rafik Gasanov. Ten už v Česku vlastní například golfový resort Cihe…