Skoro zataženo Praha · 5°
15. 12. · Radana / Radan Změnit

reklama

AutoZet: Test Mercedesu SL 400, průzkum mezi českými řičkami, nové BMW řady 5

V AutoZet pro vás tentokrát mám spoustu novinek od nás i ze světa. Dozvíte se, jakým autům a barvám dávají přednost české řidičky i ve kterých krajích České republiky se nejčastěji podvádí při pojistných událostech. Otestujeme Mercedes SL 400 a na závěr nás čekají novinky z motorsportu, mezi nimi i další velký úspěch českých motokáristů. 

Další díly pořadu

AKTUALITY

Představení faceliftu SEATu Leon je na spadnutí a automobilka prozradila první informace o tom, na co se můžeme těšit. Modernizovaný Leon dostane jinak tvarované nárazníky, halogenové světlomety budou mít od výbavy Style diodové světlomety pro denní svícení, světlomety plně osazené LED technikou se promění po vzoru SUV Ateca. Diodami budou osazeny i přední mlhovky. V nabídce barem přibydou tři nové odstíny a výbavu obohatí dva nové asistenty – Traffic Jam Assist a Emergency Assist. Drobné změny se odehrají i pod kapotou. Tou nejzajímavější je zvýšení výkonu vrcholného provedení Leon Cupra, to dostane rovných 300 koní. Prodej vylepšeného Leonu by měl začít už začátkem příštího roku.

Continental uvedl na český trh zimní pneumatiku určenou pro užitkové vozy pojmenovanou VanContact Winter. Nová pneumatika se vyznačuje především vynikajícím brzdným výkonem a vyváženými vlastnostmi na všech typech povrchů. Využití 3D lamel v celém průřezu dezénu přináší řidičům zlepšenou stabilitu na sněhu a mokru, stejně jako zkrácení brzdné dráhy. Nové pneumatiky se díky sníženému valivému odporu může podílet i na snížení nákladů na pohonné hmoty. Nová pneumatika Continental VanContact Winter je dispozici celkem ve 33 rozměrech.

Tesla slaví nový rekord. Za třetí čtvrtletí letošního roku dodala svým zákazníkům 24 500 aut, což v porovnání se stejným období minulého roku představuje nárůst o 111 %. Velký podíl na tomto čísle má Tesla Model S s 15 800 dodanými exempláři. Zbylých 8700 vozů připadá na nový crossover Model X. Tesla do celkového výsledku nezapočítala dalších 5500 aut, která už jsou na cestě k zákazníkům, ale ještě nebyla oficiálně předána. Americká automobilka má ambice do dvou let prodávat ročně půl milionu aut. Očekává se, že v tomto směru velmi dobře poslouží menší a cenově dostupnější Model 3, jehož výroba ovšem ještě nebyla spuštěna.

Toyota během prvních osmi měsíců tohoto roku zaznamenala meziroční nárůst prodejů hybridních modelů o slušných 45 %. Navíc Toyota a Lexus v nejbližší době rozšíří svoji nabídku o další tři hybridní modely. Půjde o Toyotu C-HR Hybrid, novou generaci Priusu Plug-in Hybrid a kupé Lexus LC 500h. Toyota letos plánuje v rámci Evropy prodat přes 900 tisíc vozů, z toho třetinu s hybridním pohonem. Vzhledem k rostoucí oblíbenosti alternativních pohonů se to nezdá jako nereálný cíl.

Podle nejnovějšího žebříčku Interbrandu, je Hyundai poprvé mezi 35 nejcennějšími značkami světa. Hodnota jihokorejské automobilky vzrostla o 11,1 % na současných 12,55 miliardy dolarů a také si o jednu příčku polepšila i v hodnocení automobilových značek. První místo mezi automobilkami obsadila Toyota, druhý je Mercedes-Benz a třetí je BMW.

Autotým představil zcela nový produkt pro zájemce o koupi ojetého auta. Jde o balíček služeb s označením Super, který nabízí kompletní prověření vozu. Jeho součástí je ověření historie vozu ve spolupráci se společností CEBIA, testovací jízda a osobní kontrola nezávislým rádcem Autotýmu. Dále je v balíčku prověření technického stavu ve smluvním autoservisu a zaměřuje se na stav všech podstatných součástí vozu – karoserie, motoru a hnacího ústrojí, podvozku, brzdového systému, kol a pneumatik. V ceně balíčku je rovněž výjezd odborného rádce do vzdálenosti 20 km od jedné z pěti poboček Autotýmu. Balíček služeb Super stojí 2990 CZK. 

  

TEST – Mercedes SL 400

Roadster SL má v hierarchii modelových řad Mercedesu už více než 60 let své výjimečné místo. Na samém počátku nebylo nic menšího než model 300 SL Roadster a pokračujíc přes slavnou Pagodu, „žehličku“ až k současné šesté generaci se vždy jednalo o krásné a designově výrazné vozy. Na letošním autosalonu v Ženevě bylo představeno modernizované provedení aktuální generace, které jsem do testu dostal v provedení SL 400.

Aktuální SL při svém uvedení v roce 2012 přineslo spoustu inovací, především bylo prvním sériově vyráběným Mercedesem s celohliníkovou konstrukcí karoserie. Pouze pár komponentů je vyrobeno z jiného materiálu. Například v předních A-sloupcích jsou z důvodu bezpečnosti integrovány trubky z vysokopevnostní ocele. Kdyby karoserie současného Mercedesu SL byla vyrobena z ocele, byla by o 110 kg těžší a stejně by nedosahovala takové úrovně pevnosti, bezpečnosti a komfortu. Jedním ze znaků faceliftované verze jsou například inteligentní LED hlavní světlomety.

Na interiéru je trochu znát, že SL není zrovna nejmladším modelem Mercedesu, upozorní vás na to jeho uspořádání. Z pohledu použitých materiálů a zpracování dostáváte špičkovou kvalitu. SL je čistokrevné GranTurismo, pohodlné, okázalé, stylové, moderní a uvnitř najdou dost místa i opravdu vysocí jedinci. SL je nabízeno se třemi typy pevné skládací střechy - kompozitovou, skleněnou nebo zatmavovací Magic Sky Control. Její skládání je plně elektrické a opravdu velice tiché. Nově s ní lze manipulovat i za jízdy do rychlosti 40 km/h.

Mercedes věnoval velkou pozornost tomu, jak SL hraje a bez ohledu na to, zda máte složenou nebo nataženou střechu je akustický přednes SL brilantní. Svou zásluhu na tom má konstrukce vozu, která od samého počátku zohledňovala i zástavbu audiosystému a reproduktorů. Například o hutné basy se stará subwoofer umístěný pod palubní deskou, který k vytváření nízkých frekvencí využívá rezonování příčky mezi motorovým prostorem a kabinou. To se odráží na krystalicky čistém zvuku i při velice hlasitém poslechu. Ve své podstatě audiosystém SL nedostanete do situace, kdy byste pozorovali byť jen sebemenší zkreslení, to spíš pro vás bude úroveň hlasitosti nesnesitelná, ale SL stále hraje neuvěřitelně průzračně.

Jednou z důležitých změn modernizace Mercedesu SL byly nové motory. Verze SL 400 je základním provedením a je poháněna přeplňovaným V6 o objemu 3,0 litru, který nově nabízí výkon 367 koní a točivý moment 500 N.m, což proti verzi SL 350 představuje nárůst o 35 koní a 20 N.m. Nové SL 400 umí akcelerovat z klidu na 100 km/h za 4,9 sekundy a maximální rychlost je omezena na 250 km/h.

Ačkoli je SL 400 základní verzí, napsat o něm, že je pomalé, by nebyla pravda. Nechybí mu chuť jít do otáček a díky přeplňování ani plynulý zátah v širokém rozsahu otáček. Po stisknutí tlačítka startování se motor probudí s pěkným zvukem linoucím se z výfuku a ani byste v něm nehledali jen šestiválec. V přímém směru předchůdci SL 350 chyběla ona suverenita a skoro opovrhovačný nadhled a lehkovážnost V8. U SL 400 jsem tenhle pocit neměl. Má dostatečný výkon i dynamiku a i zajímavý zvuk.

Nastavitelný podvozek umí SL vtisknout různé tváře, v režimu Comfort se dá SL označit za dvoumístnou S-klasse bez střechy, za auto, které vás hýčká a plavně, neobtěžujíc při tom posádku, vás přenese přes nerovnosti českých silnic. Přitom si i měkčí nastavení SL uchovává dostatečnou dávku agility a i když s většími náklony v zatáčkách se s ním dá jet velice svižně a podvozek poskytuje slušnou jistotu. I v tomto režimu je podvozek pěkně vyvážený a chování ve své podstatě neutrální. Tvrdší režim Sport vám dá více pocítit tuhost hliníkové karoserie a zároveň i její nízkou hmotnost, protože se SL protahuje zatáčkami s lehkostí a samozřejmostí.

Mercedes SL 400 je moc pěknou základní verzí a pokud nepotřebujete ukazovat své ego, společenskou prestiž a nebo si prostě jen nepotrpíte na tom nejlepším, zvládne svou roli výborně. Dobře vypadá, pěkně zní i jede. Pochopitelně, že osmiválec SL 500 nebo AMG verze SL 63 a SL 65 jsou na tom ještě lépe, ale otázka je, jestli o 0,6 sekundy lepší čas v akceleraci na 100 km/h stojí za téměř 590 000 CZK, o tolik je SL 500 dražší než SL 400. To má stanovenou základní cenu 2 577 300 CZK.

  

ZAJÍMAVOSTI

Kia si nechala udělat průzkum, jehož cílem bylo zjistit, jaké mají ženy preference při nákupu nového auta. Zúčastnilo se jej 1017 žen, které tvrdí, že by jejich jasnou volbou bylo buď SUV nebo kombík v červené či stříbrné barvě. Kromě ceny se přitom při výběru auta rozhodují především podle jeho technických parametrů jako je výkon, prostornost a spotřeba a také na základě spolehlivosti a bezpečnosti. Každá šestá žena přitom rozhoduje o výběru auta sama a téměř třetina žen přiznává, že je při výběru dokáže alespoň z části ovlivnit reklama. Průzkum ukázal, že pětina žen by si ráda pořídila rovnou dvě auta naráz. SUV by si rádo pořídilo 34 % žen. 32 % dotázaných by doma rádo vidělo jakékoli kombi s velkým kufrem. Malé auto preferuje 28 % respondentek, zatímco sedan by si pořídila pouze pětina českých žen. Nejpreferovanějšími barvami jsou červená a stříbrná. Tyhle barvy by na svém autě uvítalo 37 %, respektive 32 % žen. S odstupem se na třetím místě se umístila modrá, ta se líbí čtvrtině českých žen.

Detektivové pojišťovny Generali během prvních devíti měsíců letošního roku odhalili pojistné podvody za více než 32 milionů korun. Nejvíce podvodů je již tradičně v oblasti pojištění motorových vozidel. Mezi regiony nadále dominuje Praha, která je dlouhodobým lídrem nejen v počtu podvodů, ale také v jejich objemu. Na opačném pólu tabulky jsou s čistým štítem kraje Zlínský, Královehradecký a Plzeňský. Lidé si často neuvědomují, že pojistná událost je považována za podvodnou i tehdy, když se podvodné jednání vztahuje pouze na část pojistného plnění. Většinou to vypadá tak, že klient nahlásí pojistnou událost, která se skutečně stala. Současně ale hlásí škody, ke kterým nedošlo. Celosvětové statistiky uvádějí, že zhruba 14 % všech pojistných událostí může vykazovat znaky pojistného podvodu.

Slavný britský televizní pořad Top Gear má opět nové moderátory. Top Gear se potýká s problémy už dlouho. Nejdříve skončila trojice Clarkson, Hammond a May a místo nich byla dodána celá řada nových tváří. Z nich se ale většina neosvědčila a tak se řešilo, co dál. Nedávno bylo potvrzeno, že smlouvu na další sezónu podepsal herec Matt LeBlanc a s ním i Chris Harris a Rory Reid. Role tajemného Stiga by prý měla být lehce upozaděna. Muž v bílé helmě by měl nadále jen zajíždět ta nejrychlejší kola na okruhu.

Proti Top Gearu se koncem listopadu naplno postaví nový pořad The Grand Tour. Jde o projekt bývalých moderátorů Top Gearu Jeremyho Clarksona, Richarda Hammonda a Jamese Maye. Trojice prozradila, že pod křídly Amazonu se má královsky a na jednotlivých epizodách to prý bude znát. Startují již 18. listopadu na internetovém kanále Amazon Prime. Každý díl bude trvat 70 minut a vysílán bude každý pátek. Jen úvodní scéna série přišla v přepočtu na 77 milionů CZK.

 

NOVINKY

Stranou hemžení pařížského autosalonu BMW představilo novou generaci řady 5. Ta je postavena na nové platformě CLAR, která je příbuzná s větší „sedmičkou“. Základ karoserie je vyroben z kombinace hliníku, vysokopevnostní ocele a karbonu. Výsledkem je nejen mezigenerační snížení hmotnosti o 100 kg, ale také výrazné zvýšení torzní tuhosti. Motor je tradičně umístěn vpředu podél za přední nápravou a pohání zadní kola. V závislosti na motorizaci je ve standardu, případně za příplatek pohon všech kol xDrive, který je nově doplněn o funkci aktivního natáčení zadní nápravy. Přímo řazená převodovka je k dispozici pro základní čtyřválcový diesel 520d, všechny ostatní verze mají standardně osmistupňovou samočinnou převodovku. Ta spolupracuje s navigací a volí převodové stupně podle profilu silnice. To má nejen zlepšit dynamiku, ale také snížit spotřebu paliva. Nabídku standardních verzí se spalovacím motorem v březnu příštího roku doplní plug-in hybrid 530e s parametry 252 koní a 420 N.m, s kombinovanou spotřebou 2,0 l/100 km a s dojezdem 45 km v čistě elektrickém režimu. Sedan by v průběhu příštího roku mělo doplnit kombi a přibližně za dva roky se dočkáme i ostré verze BMW M5.

Audi uvedlo na český trh plug-in hybridní verzi modelu Q7 s přídomkem e-tron quattro. Jde o první auto na světě vybavené hybridním pohonnou jednotkou s možností vnějšího nabíjení, vznětovým motorem a pohonem všech kol. Hybridní pohonná jednotka se skládá ze šestiválcového dieselu 3.0 TDI s parametry 258 koní a 600 Nm a elektromotoru o výkonu 128 koní a točivým momentem 350 N.m. Hybridní systém s osmistupňovou samočinnou převodovkou může k pohonu používat pouze spalovací motor, pouze elektromotor nebo obě jednotky současně. V čistě elektrickém režimu lze ujet až 56 km a kombinovaná spotřeba činí pouze 1,9 l/100 kilometrů. Sadu lithium-iontových akumulátorů je možné nabít za 2,5 hodiny. Audi už přijímá na Q7 e-tron quattro objednávky, základní cena je 2 251 900 CZK.

Bentley má historicky první model osazený vznětovým motorem. Je jím Bentayga Diesel, která má pod kapotou třemi turbodmychadly přeplňovaný osmiválcový diesel o objemu 4,0 litru. Jeho 435 koní a 900 N.m stačí na dosažení maximální rychlosti 270 km/h a z nuly na 100 km/h zrychlí za 4,8 sekundy. Bentaygu Diesel poznáte podle koncovek výfuku, kterým Bentley říká twin-quad. Pro opravdové nadšence je připravena možnost nechat Bentaygu Diesel upravit řemeslníky společnosti Mulliner, kteří vyhoví všem individuálním požadavkům. V Evropě půjde Bentley Bentayga Diesel do prodeje začátkem příštího roku.

 

MOTORSPORT

Velké pozdvižení ve světě F1 způsobila zpráva, že Nico Hülkenberg podepsal víceletý kontrakt s Renaultem a od příští sezóny bude závodit v jeho barvách. Podle platných smluv měl Hülkenberg ještě příští rok závodit za stávající tým Force India. Ten se ale rozhodl Hülkenbergovi nebránit a ze smlouvy jej v pátek před Velkou cenou Japonska uvolnil. Šéf týmu Vijay Mallya ovšem neskrýval překvapení z toho, že oznámení smlouvy s Renaultem přišlo pouhý den po dohodě se samotným pilotem. Indický tým s hledáním náhrady spěchat nebude a chce si dát trochu času na rozmyšlenou. V úvahu přicházejí i oba současní piloti Renaultu.

Toyota konečně oficiálně oznámila jméno prvního pilota, který bude v příští sezóně závodit s Yarisem WRC při návratu Toyoty do mistrovství světa v rallye. Podle očekávání je jím bývalý tovární pilot Škoda Motorsportu Fin Juho Hänninen, který odvedl velký kus práce při testování a vývoji nového vozu. Hänninen s týmem podepsal roční smlouvu s opcí na prodloužení. Zdroje blízké týmu M-Sport zase mluví o tom, že se do sestavy příští rok vrátí Ott Tanak. Tomu by nasvědčoval i fakt, že Estonec je nejvytíženějším pilotem při testování nové Fiesty WRC. Malcolm Wilson by mu nedával tolik prostoru, kdyby s ním nepočítal. Optimistický je rovněž Mads Ostberg, který věří, že příští rok bude ve WRC závodit. Naopak to vypadá, že se nepovede comeback Elfyna Evanse. Připomínám jen, že plno už je u VW, Citrioenu i Hyundaie a volná místa mají jen M-Sport a Toyota.

Desetiletý český motokárista Adam Kowalski završil před pár dny v italském Castellettu letošní velice vydařenou sezonu. Na horké italské půdě v konkurenci závodníků ze čtrnácti zemí zvítězil ve světovém finále kategorie Easykart 60. Navázal tak na 12 let staré vítězství dalšího českého motokáristy Jana Midrly. Adam Kowalski v motokáře seděl ve čtyřech letech. Závodit začal v roce 2012 ve třídě Easykart 50, loni ve třídě Easykart 60 vyhrál hodnocení jezdců do devíti let a získal tak vstupenku pro světové finále 2016. V kvalifikačních jízdách vybojoval mezi dvaačtyřiceti soupeři start z první řady vedle Lorenza Patreseho, syna bývalého pilota Formule 1. Po startu finálové jízdy se Adam propadl na čtvrté místo, ale bezchybnou jízdou se probojoval do čela a s náskokem zvítězil. Není bez zajímavosti, že česká výprava byla po domácích Italech druhá nejpočetnější a úspěch české motokárové školy Easykart zdůraznili ještě Josef Knopp a Tereza Bábíčková třetími místy v kategorii Easy 60, respektive Easy 100.

Dramatické vyvrcholení měla letošní sezóna americké série Global Rallyecross. O titul bojovali dva týmoví kolegové s VW Beetle Scott Speed a Tanner Foust. Druhý jmenovaný před posledním podnikem v Los Angeles vedl o 13 bodů a rozhodovalo se až v závěrečné finálové jízdě celé sezóny. Speed měl lepší start a usadil se na druhém místě. Foust byl třetí. Zatímco ale Speed v samotném závěru předjel před ním jedoucího Patricka Sandella, Foust už svou pozici nevylepšil, Speed jej v konečném hodnocení o 4 body přeskočil a obhájil svůj loňský titul.

 

 

Zdroj: Zet

 

 

Mercedes SL 400

Mercedes SL 400

Mercedes SL 400

Mercedes SL 400

AutoZet: Test Mercedesu SL 400, průzkum mezi českými řičkami, nové BMW řady 5 Foto: Mercedes SL 400

reklama

Další články

  1. D8 bude zprovozněna v termínu, ujišťuje Ťok

    Byznys ·

    Ministr dopravy Dan Ťok je na základě dosavadních informací přesvědčen, že se zbývající úsek dálnice D8 podaří navzdory problémům zprovoznit včas. Otevření je plánován…