Možnost sněžení Praha · 2°
16. 12. · Albína Změnit

reklama

AutoZET: Test MINI Cooper S Clubman, představení SEATu Leon Cupra 290, autosalon v Ženevě

Opět se budeme hodně věnovat novinkám pro autosalon v Ženevě, který vypukne už příští týden. Vedle toho otestujeme MINI Cooper S Clubman, podělím se s vámi o dojmy z prvního svezení vylepšeným SEATem Leon Cupra 290, dozvíte se, která auta mají v českých bazarech nejčastěji stočené tachometr a dojde i zajímavé supersporty.

Další díly pořadu

AKTUALITY

O tom, že Škoda na ženevském autosalonu vystaví koncept SUV VisionS, z něhož časem bude sériový model, u kterého se vžilo označení Kodiaq, o tom jsme už v AutoZet mluvili. Mladoboleslavská automobilka mezi tím vypustila do světa další informace a to především o pohonném ústrojí. Koncept je osazen hybridní pohonnou jednotkou s možností dobíjení ze zásuvky. Zážehový čtyřválec 1.4 TSI o výkonu 156 koní spolupracuje s elektromotorem o výkonu 54 koní. Celkový výkon hybridní jednotky je 225 koní a v podle tabulek má VisionS v kombinovaném režimu jezdit za 1,9 l/100 km. Sériová Škoda Kodiaq bude nejspíš trochu umírněnější z pohledu designu, nabídne přeplňované zážehové a vznětové motory, volbu mezi pohonem předních nebo všech kol a údajně by měl být i hybrid kombinující elektromotor s dieselem. Na trhu by se sedmimístné SUV Škoda mělo objevit začátkem příštího roku a postaví se konkurentům jako jsou Kia Sorento a Hyundai Santa Fe.

Pamatujete si na krásný koncept Kia Sportspace? Tak právě ten se stal základem kombíku Kia Optima Sportswagon. Nabídne praktickou záď, na délku i na šířku má stejně jako u sedan, je jen nepatrně vyšší. Zavazadlový prostor pojme v základním uspořádání 553 litrů, pro snazší nakládání má bezdotykové otvírání i nízko položenou nakládací hranu. V nabídce budou tři různé motorizace – atmosférický zážehový čtyřválec o objemu 2,0 litru s výkonem 163 koní, jeho přeplňovaná varianta s výkonem 245 koní a vznětový čtyřválec 1.7 CRDi s parametry 141 koní a 340 N.m. Nechybí ani možnost volby nové sedmistupňové dvouspojkové převodovky. Podobně jako už prodávaný sedan si ani Optima Sportswagon z pohledu výbavy v ničem nezadá s konkurencí - má samočinné parkování, panoramatické parkovací kamery, plnou konektivitu přes Apple CarPlay i Android Auto a můžete mít i výkonný audiosystém Harman Kardon. Do prodeje by kombi Kia Optima Sportswagon mělo jít letos na podzim.

Už dlouho se ví, že Volvo do Ženevy přiveze praktičtější variantu sedanu S90 – kombík V90. Podobně jako už dříve představený sedan S90 a SUV XC90 stojí na modulární platformě SPA a k pohonu jsou použity výhradně přeplňované čtyřválce, které spolupracují s osmistupňovou samočinnou převodovkou. Zajímavostí vznětových agregátů je technologie PowerPulse, která ukládá vzduch do dvoulitrového zásobníku a při potřebě rychlé reakce turbodmychadla je vzduch vpuštěn do výfukového potrubí, díky čemuž je reakce na plyn mnohem rychlejší. Praktická stránka bezmála 5 metrů dlouhého kombi je vyjádřena zavazadlovým prostorem o maximálním objemu 1526 litrů a šikovnými schránkami pod podlahou. Vzadu je možné mít za příplatek pneumatické odpružení. Interiér je prakticky shodný jako u sedanu S90, a nebylo by to Volvo, kdyby ve výbavě nebyla celá řada nejrůznějších elektronických asistentů a pomocníků. Na trh nové Volvo V90 dorazí letos na podzim.

Ford bude mít na svém stánku v Ženevě omlazené SUV Kuga. To nyní sází na design s více hranami, šestiúhelníkovou masku chladiče, hlavní světlomety dodávají výrazu předních partií na agresivitě a celkově Kuga vypadá jako robustnější auto. Uvnitř modernizace přináší novou generaci multimediálního systému SYNC 3. Ta jednak nabídne snazší ovládání přes 8“ dotykovou obrazovku a jednak zjednodušené hlasové povely. Vylepšení se dočkal rovněž systém Active City Stop, který zabraňuje kolizím při popojíždění ve městě, nyní funguje až do rychlosti 50 km/h. Kuga umí nově sama zajet do podélného i příčného parkovacího místa a také z něj vyjet. Pro starostlivé rodiče je zde technologie Ford MyKey, díky které mohou omezit rychlost, hlasitost audiosystému, zabránit vypnutí bezpečnostních systémů nebo vypnout zvuk, pokud nejsou pasažéři připoutáni.

Na český trh byl právě uveden nový Renault Megane a jeho podrobnější představení společně s dojmy z prvního svezení jeho prozatím nejlepší verzí GT pro vás chystám do příštího vydání AutoZet. Na autosalonu v Ženevě ale bude představen kombík Megane Grandtour. Podobně jako tomu bylo u normálního Meganu, ukázal jej Renault nejprve ve vrcholném provedení GT. K jeho pohonu tak slouží přeplňovaná zážehová 1.6 TCe o výkonu 205 koní párovaná výhradně s dvouspojkovou převodovkou a karoserii zdobí řada sportovně střižených doplňků. Megane Grandtour je přitom nejdelší kombi svého segmentu, jako první v daném segmentu přichází se systémem řízením všech kol 4Control, které mu má propůjčit mimořádnou obratnost. Po uvedení na trh bude nabídka motorů stejná jako u hatchbacku, bude tak zahrnovat zážehové motory s výkonem 100 a 132 koní a diesely naladěné na 90, 110 a 130 koní.

  

TEST – MINI Cooper S Clubman

Nová generace MINI Clubman byla představena loni na podzim. Tenkrát jsme se s ní mohl svézt při mezinárodní prezentaci ve Švédsku. Už tehdy se mi na Clubmanu některé věci líbily a jiné zase méně. Teď jsem měl možnost jej vyzkoušet na českých silnicích při běžném testu.

První, čeho si u nového Clubmanu všimnete, jsou jeho rozměry. Aktuální generace MINI proti té předchozí trochu narostla a platí to i pro Clubman. Ten vlastně narostl celkem dost. Na délku měří 4253 mm a rozvor činí 2670 mm, to je údaj, který před deseti lety byl zcela běžný u vozů střední třídy! Příď vozu je prakticky shodná s tří- a pětidveřovým MINI, zbytek už je svébytný. Nechybí vertikálně dělené dveře zavazadlového prostoru otvírané do stran, což byl typický znak i předchozí generace Clubmanu. Bohužel ovšem zmizel fór se zadními dveřmi pouze na pravé straně, které se navíc otevíraly proti směru jízdy a činily tak Clubman zajímavým. Nová generace má klasické zadní dveře po obou stranách karoserie a ze všeho nejvíc tak vlastně připomíná kombík odvozený od pětidvéřového MINI. Chápu důvody, které k tomu konstruktéry vedly, ale Clubman tak přišel o svůj charakteristický prvek, který jej odlišoval.

Interiér MINI Clubman potvrdil jen to, co už jsem zjistil při testech třídveřových MINI nové generace. Výrazný posun je cítit především ve zpracování a použitých materiálech. Z pohledu prostoru je na tom Clubman na předních sedadlech stejně jako ostatní verze, vzadu je místa překvapivě dost. Nakonec hodnotu rozvoru jsem před malou chvíli zmiňoval. Základní objem kufru je slušných 360 litrů, po sklopení zadních sedadel do Clubmanu dostanete až 1250 litrů zavazadel. Opět nechybí možno vůz vybavit celou řadou komfortních, bezpečnostních, ale i praktických prvků. Za všechny zmíním alespoň senzor pod zadním nárazníkem, stačí máchnout nohou s klíčkem v kapse a dveře zavazadlového prostoru se otevřou.

V testu jsem měl prozatím nejsilnější provedení Clubmanu Cooper S. To v aktuální generaci „miníků“ pohání nový přeplňovaný zážehový čtyřválec o objemu 2,0 litru. Ten disponuje výkonem 192 koní a točivým momentem 280 N.m, který je k dispozici už od 1250 min-1. Z toho je patrné, že se žádný turboefekt nekoná a přeplňovaný motor Cooperu S pěkně jede v celém spektru otáček, byť výraznější výkonová špička mu trochu chybí. Tento motor v kombinaci se samočinnou převodovkou Clubmanu zaručuje akceleraci z klidu na 100 km/h za 7,1 sekundy a maximální rychlost 228 km/h.

Testovaný vůz byl vybaven šestistupňovým automatem a ačkoli bych v případě verze Cooper S dal raději přednost přímo řazené převodovce, neubírá automat na zábavnosti téměř nic. Jak v samočinném, tak manuálním režimu řadí rychle, v manuálním režimu pak dokonce sám nepřeřadí ani ve chvíli, kdy narazíte na omezovač. Můžete řadit buď páčkami pod volantem a nebo relativně dlouhou řadičkou na podlaze, tou se řadí ve správném schématu – přitažením páky dozadu se řadí vyšší převodový stupeň, zatlačením páky dopředu se podřazuje. Mne bavilo víc oldschool řazení pákou na podlaze, připomíná mi to závodní cestovní auta a má to trochu jinou atmosféru než páčky pod volantem.

Jestliže už u třídveřového MINI je z jízdních vlastností hodně cítit větší mateřské BMW, pak pro Clubman s jeho rozměry a délkou rozvoru to platí dvojnásob. Také MINI Clubman má tu vlastnost, že v rychleji projížděných zatáčkách poskytuje velkou dávku jistoty a navzdory pohonu předních kol, umí zatížit vnější zadní kolo a s jistotou zatáčky vykružovat. Chování MINI Cooper S Clubman je velice dospělé, na nerovnostech nijak neodskakuje, podvozek stále tlačí kola k vozovce a propůjčuje vozu velice dobrou trakci a co je důležité, podvozek je výborně odhlučněn a nepřenáší do karoserie žádné rázy. Z pohledu svezení je to tedy výrazně lepší auto než byla minulá generace, je pohodlnější a kultivovanější, přesto ale je i v Clubmanu cítit takový ten rarášek, kterého má v sobě každé MINI.

Na českém trhu za Cooper S Clubman dáte minimálně 700 700 CZK. To je cena, za níž byste pořídili celou řadu větších a podobně výkonných aut. Otázka je, zda by vám nabídly také podobně zábavné svezení v kombinaci s takovou stylovostí. MINI není o výhodném poměru ceny a užitné hodnoty, ale vše nelze přepočítávat na peníze, že?

 

ZAJÍMAVOSTI

Se zajímavou statistikou přišla společnost Cebia, která se zabývá prověřováním původu ojetých vozů. Na základě údajů, které má k dispozici sestavila žebříček ojetých aut, u kterých nejčastěji narazíte na stočený tachometr. Největší riziko je u Škody Octavia, kde podíl vozů se stočeným tachometrem dosahuje hrozivých 49 %. Jinak řečeno, každá druhá Octavia v bazaru má stočený tachometr. Druhé místo patří Fabii se 46 % a třetí je VW Passat s 45 %. V nelichotivé Top 10 jsou dále Audi A6, BMW řady 3, Ford Focus, Škoda Superb, Renault Scenic, VW Golf a Audi A4, které je stále na 40% podílu aut se stočeným tachometrem. Není také žádným překvapením, že pořadí v žebříčku nejstáčenějších aut plus mínus odpovídá pořadí nejprodávanějších ojetin. Pokud byste hledali značky, u kterých na stočený tachometr narazíte nejméně často, skončíte u vozů značek Kia a Hyundai.

Děti rádi dělají to samé, co dospělí. A jestliže táta jezdí elektrickou Teslou Model S, jeho malý syn by určitě moc rád také. Řešení nabízí společnost Radio Flyer, která ve spolupráci s automobilkou připravila elektrický model Tesly Model S. Snaha dosáhnout podobného efektu jako u velkého auta je dotažena do detailů. Při objednávání si můžete vůz specifikovat dle vlastních přání v konfigurátoru, který nabízí na výběr ze tří barev, připlatit můžete za stříbrné ráfky, krycí plachtu nebo si nechat vyrobit registrační značku s vlastním textem. Auto má funkční světlomety a úložný prostor pod kapotou. Vedle standardního balíčku baterií je za příplatek k dispozici výkonnější varianta. Základní provedení přijde na 499 USD, tedy zhruba 12 000 CZK. Plně vybavené auto se všemi příplatkovými věcmi stojí okolo 18 000 CZK. Objednávat je možné už nyní, první auta by malým řidičům měla být doručena v květnu.

 

AKTUALITY

Automobilka Horacia Paganiho vždy produkovala krásná a rychlá auta. Nejnovějším počinem je především na okruhy zaměřená verze modelu Huayra. Ta jde ve šlépějích Zondy R a Zondy Cinque, prakticky nic nezůstalo bez vylepšení a odlehčení a výsledkem je úžasné auto. Je o plných 132 kg lehčí než standardní Huayrá, dvěma turbodmychadly přeplňovaný V12 AMG posílil ze 710 koní a 900 N.m na rovných 800 koní a 1000 N.m. Robotizovaná převodovka X-Trac vychází z těch, které byste našli v závodních prototypech LMP1, a mimo jiné používá karbonové synchrony. Společně s novým elektronicky řízeným samosvorným diferenciálem je o plných 40 % lehčí než dvouspojková převodovka standardní Huayry. Na karoserii nezůstal stejný jediný díl, vše je optimalizováno pro větší přítlak a nižší čelní odpor vzduchu. Upraveno je také nastavení podvozku, jeho komponenty jsou o čtvrtinu lehčí, nechybí ani karbon-keramické brzdy a na míru navržené pneumatiky Pirelli. Speciální Pagani Huayra nese přízvisko BC, což jsou iniciály Bennyho Caioly, který je vůbec prvním zákazníkem Pagani. Vyrobeno bude jen dvacet exemplářů Huayry BC, každý přijde minimálně na zhruba 75 milionů korun.

Chorvatská společnost Rimac Automobili už na autosalonu ve Frankfurtu v roce 2011 představila svůj supersport Concept One. V Ženevě bude k vidění sériové provedení, které si ovšem uchovává své původní jméno. Auto je poháněno čtyřmi elektromotory, které jsou uloženy co nejblíže jednotlivým kolům a spolupracují  s dvoustupňovými dvouspojkovými převodovkami. Přední motory mají výkon 680 koní, zadní dokonce 815 koní, maximální točivý moment celé soustavy motorů je 1600 N.m a je dostupný od 0 do 6500 min-1. To tomuto vozu dovoluje akcelerovat z klidu na 100 km/h za 2,6 sekundy, na 200 km/h za 6,2 sekundy a na 300 km/h to trvá pouze 14,2 sekundy. Automobilka zatím neuvedla jak dlouho například trvá nabití baterií a jak velký zaručují dojezd. Původní plán byl vyrobit 88 vozů, nakonec jich bude vyrobeno jen osm. Odhadovaná základní cena supersportu Concept One je 800 000 eur, tedy necelých 22 milionů korun.

 

PŘEDSTAVENÍ – SEAT Leon Cupra 290

Minulý týden jsem měl příležitost zúčastnit se mezinárodní prezentace vylepšeného SEATu Leon Cupra s přídomkem 290. Co nového přináší a jak se s ním jezdí? To jsem zkoušel na silničkách okolo Barcelony.

Nejprve si shrňme fakta. SEAT do České republiky až dosud vozil jen silnější provedení 280, slabší verze 265 u nás vůbec v prodeji nebyla. A když ji někteří kolegové vzali na válcovou brzdu, zjistili, že výkon motoru bohatě překračuje udávaných 280 koní, v některých případech byl dokonce i přes 300 koní. A tak byl nápad na uvedení posílené verze na světě.

Upřímně, nového toho na Leonu Cupra 290 proti 280 moc není. Motor by měl být silnější, ale omlouvám se, že to nedokážu 100% potvrdit, zda tomu tak pocitově je. Na to by bylo třeba přesednout z auta do auta. Ovšem vzhledem k tomu, že už předchozí verze 280 poskytovala více než udávaný výkon, ani 290 zaostávat zřejmě nebude. A tak jedinou citelnou změnou je nový výfukový systém pro třídveřové SC a klasické pětidveřové provedení. Ten je hlasitější a to zejména při poslechu venku. Uvnitř vozu se toho moc nemění. Pokud si mohu dovolit soudit, pak nejlépe Leon Cupra 290 zní v režimu Sport. To se z výfuku linou nepřikrášlované libé zvuky. V režimu Cupra je to dle mého už trochu přehrávané. Bohužel kombi ST se nový výfuk ale netýká.

Další drobná změna se odehrála v interiéru, kde se v palubní desce usadil nový multimediální systém s lepší grafikou, vylepšenou konektivitou, funkcí MirrorLink a dalšími „fičurami“ jako je čtení zpráv z Facebooku atd. Nevím, jestli tohle je zrovna to, co ve sportovním autě potřebujete, ale přání zákazníků jsou zřejmě různá.

Důležité je, že provedené změny zachovaly charakter auta jako takového a v některých oblastech jej ještě vylepšily. Leon Cupra 290 tak zůstává tím autem, které při využívání celé nabízené škály otáček umí být opravdu velice, velice rychlé. Na krátkém uzavřeném úseku silnice jsem vyzkoušel verzi s příplatkovým paketem, který přináší větší brzdy Brembo a lepivější pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2 a dostat se s ním na limit už chce slušnou dávku odvahy a důvěry ve vlastní řidičské schopnosti. Úroveň přilnavosti pneumatik je hodně vysoko, v zatáčkách cítíte vydatnou pomoc samosvorného diferenciálu a brzdy Brembo můžu jedině doporučit.

Co je ale na Leonu Cupra poutavé, to je fakt, jak kombinuje tuhle svou animálnost s relativní uživatelskou přívětivostí – dovolí jet opravdu rychle i méně zdatným řidičům a za drobné prohřešky je hned krutě netrestá – a především pak s každodenní použitelností. Protože v režimu Comfort není problém cestovat dálničními rychlostmi v pohodlí, bez rušivých zvuků a spotřebou paliva okolo 8 l/100 km. Troufám si tvrdit, že v tomhle je nejsilnější zbraň SEATu Leon Cupra 290. Ceny na českém trhu začínají na částce 733 900 CZK.

 

MOTORSPORT

Bývalý vítěz 24h v Le Mans a britský šampion cestovních vozů Rickard Rydell se rozhodl v 48 letech pověsit závodnický volant na hřebík. Ve světě špičkového motorsportu strávil téměř tři desetiletí a z toho posledních 20 let jako člen továrních týmů. Jak sám sympatický Švéd uvedl na svých webových stránkách, měl to privilegium na světové scéně reprezentovat značky jako Toyota, Volvo, SEAT nebo Aston Martin. Jeho kariéru pořádně odstartovalo vítězství v Grand Prix Macaa s F3 v roce 1992 a do podvědomí veřejnosti se poprvé zapsal jako pilot továrního Volva 850 v BTCC. V britském šampionátu se rychle stal jednou z hvězd a v roce 1998 získal s Volvem S40 mistrovský titul. V roce 2005 zazářil v mistrovství světa cestovních vozů, když dokázal vyhrát hned šestý závod, do kterého v WTCC nastoupil, a stal se jedním z vážných kandidátů na mistrovský titul. Často si také odskakoval za volant GT vozů a v roce 2007 společně s Davidem Brabhamem a Darrenem Turnerem zvítězili ve 24h v Le Mans v kategorii GT1 a skončili pátí absolutně. Od roku 2011 Rickard Rydell závodil ve skandinávském šampionátu cestovních vozů a v WTCC se objevoval jen sporadicky. Nyní se hodlá naplno věnovat roli mentora Gustava Malji, který závodí v GP2, a pracovat pro TV Viasat Motors.

Mercedes zkompletoval svou jezdeckou sestavu pro nadcházející sezónu DTM. Po odchodu loňského šampiona Pascala Wehrleina do F1 jeho místo podle předpokladů zaujal mladý Francouz Esteban Ocon, který bude tvořit dvojici týmu ART Grand Prix spolu s velezkušeným Garym Paffettem. Přesuny se ovšem dotkly i dalších čtyř jezdců. V hlavním týmu HWA pojedou Paul Di Resta, Robert Wickens a nově také Maxmilian Götz a Daniel Juncadella. Zcela novou dvojici pak bude mít Team Mücke, kde letos budou závodit Lucas Auer a Christian Vietoris, když oba dva za berlínský tým Petera Mückeho v minulosti už závodili v evropské sérii F3. První podnik letošní sezóny DTM se koná 7. a 8. května na Hockenheimu.

 

 

Zdroj: Zet

 

 

MINI Cooper S Clubman

MINI Cooper S Clubman

MINI Cooper S Clubman - interiér

MINI Cooper S Clubman - interiér

MINI Cooper S Clubman

AutoZET: Test MINI Cooper S Clubman, představení SEATu Leon Cupra 290, autosalon v Ženevě Foto: MINI Cooper S Clubman

reklama

Další články

  1. Ruský Gazprom snížil dodávky plynu do Turecka

    Byznys ·

    Ruská státní plynárenská společnost Gazprom snížila dodávky zemního plynu soukromým podnikům v Turecku o deset procent. Důvodem byly spory ohledně cen za komoditu. Age…