Částečně oblačno Praha · 7°
11. 12. · Dana Změnit

reklama

AutoZet: Test modernizovaného VW Golf Variant; dražba nejdražšího Subaru

V novém dílu motoristického pořadu Auto Zet se dozvíte, za jaké ceny bude u nás prodávána nová Suzuki Swift. Otestujeme modernizovaný VW Golf Variant se zcela novým motorem 1.5 TSI evo. Rovněž poodhalíme nové SUV od Kii. Dozvíte se, za kolik bylo vydraženo nejdražší Subaru, řeč bude o nejexkluzivnějším Porsche 911 i o novém Audi RS 5 a nakonec dojde i na novinky ze světa motorsportu. 

Další díly pořadu

AKTUALITY

Suzuki uvedla na český trh novou generaci modelu Swift. Pro novinku, která co do rozměrů nepatrně narostla, jsou připraveny dva motory – atmosférická zážehová 1.2 DualJet s výkonem 90 koní a přeplňovaný litrový tříválec o výkonu 112 koní. Auto s atmosférickým motorem v kombinaci s pohonem předních kol, pětistupňovou přímo řazenou převodovkou a ve výbavě Comfort vyjde na 259 900 korun. Auto s tím samým motorem, s pohonem všech kol a ve vyšší výbavě Premium pořídíte za 327 900 korun. Za tu samou cenu pořídíte i verzi s litrovým tříválcem BoosterJet a pohonem předních kol. K oběma motorům je dostupný i lehký hybridní systém SHVS, jež využívá startér jako pomocný generátor. Rekuperuje energii při brzdění, při akceleraci pomáhá motoru a snižuje spotřebu paliva. Mild hybridní verze Suzuki Swift jsou výhradně v nejvyšší výbavě Elegance a cena začíná na částce 392 900 korun.

 

Kia poodhalila nové kompaktní SUV segmentu B s názvem Stonic. Podle automobilky přináší do svého segmentu něco svěžího a nového. Především pak má díky nízko položenému těžišti nabídnout nadprůměrné jízdní vlastnosti. Tomu se dá po zkušenostech s tím, jak nové modely Kii jezdí, věřit. Kia Stonic má být také model s doposud největšími možnostmi individualizace, protože zatím žádná jiná Kia nenabídla tolik barevných kombinací. Pod kapotou se objeví motory, které známe z nové generace Kii Rio. Vedle atmosférické zážehové 1.4 a čtyřválce o objemu 1,25 litru v základních verzích se počítá i s přeplňovaným litrovým tříválcem a také stále ještě s malým dieselem 1.4 CRDI. Novinka by se měla do prodeje dostat letos na podzim.

 

MINI Countryman získalo 5* v nárazových testech EuroNCAP. Při testech technici analyzují chování vozu při nejrůznějších typech nárazů s cílem posoudit, jak pevná je kabina cestujících, jak efektivně pracují bezpečnostní systémy a jakým silám je posádka vozu vystavena. Kromě toho se při zkoušce zohledňují také systémy aktivní bezpečnosti a ochrana chodců. Karoserie nového MINI Countryman se při čelním a bočním nárazu a také bočním nárazu do sloupu ukázala jako velice pevná. Vysoké ohodnocení získaly rovněž opěrky hlavy, které cestující chrání před poranění krku a páteře při nárazu zezadu. Nové MINI Countryman je pro optimální ochranu chodců vybaven deformační zónou v předním nárazníku a aktivní kapotou. Ta se v případě kolize s chodcem nebo cyklistou automaticky nadzvedne a omezí tak riziko poranění způsobených tvrdými součástmi v motorovém prostoru.

 

Honda na příští rok chystá nový elektromobil pro Čínu a hybridní CR-V pro evropský trh. To využije dvoustupňovou hybridní pohonnou jednotku z americké Hondy Accord složenou z atmosférického zážehového dvoulitru a dvojice elektromotorů. Jeden funguje jako startér a generátor, je spojen se spalovacím motorem a asistuje mu. Druhý je připojen přes spojku a umí auto pohánět sám. Celkový výkon hybridní jednotky je přes 210 koní, ale evropská specifikace hybridu může mít odlišné parametry než americká. O novém elektromobilu pro čínský trh Honda zatím mlčí a na bližší informace si musíme ještě počkat.

 

Koncern Volkswagen pravděpodobně vůbec neplánuje nástupce malých městských modelů Up!, Citigo a Mii. Zákaznicí o tyto modely nemají takový zájem, a tak se koncernu nevyplatí investovat do jejich vývoje. Problém malých aut je rovněž v tom, že i na ně se vztahují velice přísná kritéria ohledně pasivní a aktivní bezpečnosti a emisí. To prodražuje vývoj a zvyšuje cenu, která se tak hodně blíží některým modelům vyššího segmentu B. Většina značek koncernu tak malá městská auta nahradí dnes velmi populárními crossovery.

 

TEST – VW Golf Varinat 1.5 TSI evo

Nový VW Golf byl na český trh oficiálně uveden letos v únoru. Ponechme stranou, zda mu budeme říkat nový Golf, jako to dělá samotný Volkswagen, nebo budeme mluvit jen o výrazné modernizaci stávající generace, kterou ve skutečnosti je. Do testu jsme dostal kombík Golf Variant osazený novým přeplňovaným zážehovým motorem 1.5 TSI evo.

Modernizovaný VW Golf se na zevnějšku celkem proměnil. Má jiné nárazníky, které jeho výraz hodně odlišují, stejně jako hlavní světlomety plně osazené LED technikou. Celkové proporce karoserie zůstaly pochopitelně stejné, ale stačí se podívat na pár detailů a vidíte, jak VW svůj klenot stále cizeluje. Tenké spáry mezi panely karoserie, odhlučnění a těsnění dveří – tady všude je vidět ta péče, kterou VW své ikoně věnuje a drží ji tak stále na čele svého segmentu.

Interiér Golfů posledních let jet ukázkou německé preciznosti a dílenskému zpracování se nedá nic vytknout. Nejrůznější rámečky, dekory palubní desky a dveří - to vše vypadá neuvěřitelně pečlivě udělané. Modernizovaný Golf se může pochlubit i plně digitálním přístrojovým štítem a novým multimediálním systémem, který má větší displej, má lepší grafiku a tak nějak lépe sedí do středového panelu. Má i ovládání gesty, což se v tomhle segmentu zatím nenosí. Je také zcela prostý klasických tlačítek, což je trochu škoda. Minimálně klasický otočný ovladač hlasitosti mi prostě chyběl.

Už jsme zmiňoval, precizní slícování panelů karoserie, těsnění dveří a podobně. Výsledek toho objevíte ihned po rozjetí. Nový Golf je uvnitř neuvěřitelně tichý. Žádný aerodynamický hluk, žádný hluk od pneumatik, nic. To ticho je neuvěřitelné a Golf tím svým konkurentům zase trochu utíká. Pochvalu zaslouží i příjemně tvrdá sedadla s dlouhými sedáky a opravdu veliký rozsah nastavení sedadla řidiče i volantu. Najít si vhodnou polohu by neměl být problém pro kohokoli. Líbí se mi i velice precizní, nevtíravé, nicméně atraktivní ambientní osvětlení interiéru.

Velká změna se u nového Golfu odehrála pod kapotou – přeplňovaný zážehový čtyřválec 1.4 TSI nahradil zcela nový motor 1.5 TSI evo a jedná se o vskutku revoluční motor. Má hodně vysoký kompresní poměr 12:1, ve slabší verzi používá turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek, které dosud u zážehových motorů používalo pouze Porsche, a motor nepracuje v klasickém Ottově, ale Millerově cyklu. V testovaném autě byla silnější varianta motoru s parametry 150 koní a 250 Nm, dostupných v rozmezí 1500-3500 min-1. VW Golf Variant s tímto motorem a sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG umí zrychlit z klidu na 100 km/h za 8,7 sekundy, což je o více jak 1,5 sekundy pomaleji než verze s přímo řazenou převodovkou. Pro obě varianty je pak stejná maximální rychlost 218 km/h.

Nový motor je ve srovnání s předchozí 1.4 TSI takový měkčí a rychleji reaguje. To ale částečně souvisí i s jiných chováním dvouspojkové převodovky, která při rozjezdu tak dlouhou nepřemýšlí a pak nevyrazí jako splašená, tady jako by vše bylo lépe sladěné. Samotné řazení probíhá také o něco hladším způsobem, než tomu bylo u předchůdce. Nový motor je podobně jako 1.4 TSI vybaven systémem vypínání válců, v částečném zatížení se z něj stává dvouválec. Na digitálním přístrojovém štítu si můžete zvolit zobrazení, které vás o tom informuje a nebýt nápisu na displeji, ani byste si toho nevšimli. Tabulková hodnota spotřeby v kombinovaném režimu zní 5,0-4,9 l/100 km, já po týdenním ježdění po dálnicích a po městě dosáhl na 7,1. I to mi ale přejde naprosto v pohodě hodnota.

Testované auto bylo vybaveno adaptivními tlumiči DCC a v režimu Comfort je Golf Variant na dlouhých vlnách trochu houpavý, ale i celkem velké nerovnosti žehlí bravurně. Díky lehkému motoru pak prakticky nevykazuje žádnou nedotáčivost. Celkově je z projevu Golfu Variant s tímhle motorem cítit lehkost a nenásilnost, kterou vám diesel prostě nenabídne. Podvozek je navíc skvěle odhlučněn a do interiéru nepronikají žádné pazvuky ani vibrace. Izolace posádky od rušivých projevů jízdy je neuvěřitelná. Důležitá je rovněž jistota a čitelný jízdní projev, které Golf Variant umí nabídnout.

VW Golf Variant je jednoduše řečeno velice dobré auto, které díky své nenásilné univerzálnosti dokáže vyhovět požadavkům různých skupin zákazníků. Golf prostě všechno dělá tak, jak má, a dostane vás tím, jak jednoduše dobrý je. Cena verze s novým a moc povedeným motorem 1.5 TSI evo, přímo řazenou šestistupňovou převodovkou a v nejvyšší výbavě Highline je 601 900 korun, za převodovku DSG se připlácí 60 000 korun. Ve srovnatelné výbavě je o 40 000 korun levnější než stejně výkonný dvoulitrový diesel. I proto doporučuji motor 1.5 TSI evo upřednostnit proti dieselu, spotřeba je prakticky stejná, dynamika také a komfort cestování a kultivovanost je naprosto jednoznačně na straně zážehového motoru.

  

ZAJÍMAVOSTI

Před pár dny bylo v aukci prodáno historicky nejdražší Subaru. Jde o soutěžní Imprezu WRC z roku 1997, s níž mimo jiné závodil i legendární Colin McRae. Nový majitel za Imprezu WRC zaplatil 250 750 GPB, což je v přepočtu přibližně 7,5 milionu korun. Podle aukční síně H&H Auctioneers, která měla prodej na starosti, jde o světový rekord, protože se zatím ještě nikdy nestalo, aby byl nějaký model Subaru prodán v rámci dražby za takovou sumu.

 

Nová generace Audi A8 bude mít poprvé v sériové výbavě elektrifikovaný pohon, což znamená, že v něm najdeme  generátor, který zároveň zastává funkci startéru, a lithium-iontové akumulátory. Kapalinou chlazený generátor bude pracovat s napětím 48 V, bude poháněn řemenem a doplní konvenční pastorkový startér, který je v novém Audi A8 používán už pouze ke spuštění studeného motoru. Sada lithium-iontových akumulátorů s kapacitou 10 Ah je uložena v zavazadlovém prostoru a slouží jako zásobník energie. Nové Audi A8 bude mít světovou premiéru 11. července na Audi Summitu v Barceloně.

 

SEAT zrenovoval model 600 ve verzi kabriolet. O tuto renovaci se postaral tým 30 odborníků, kterým ruční kompletní rozebrání a renovace každého jednotlivého dílu zabrala 1500 hodin práce. Jde o auto z roku 1965, které je v soukromém vlastnictví a posledních 25 let bylo mimo provoz. Podle vedoucího celého projektu bylo jednou z největších výzev najít více než 1000 originálních dílů, které byly vyměněny. K nalakování karoserie bylo zapotřebí 15 litrů modravě šedého laku a pro interiér bylo vyrobeno 50 metrů exkluzivní tkaniny. Fantastický výsledek náročné práce byl vystaven na autosalonu v Barceloně a nyní ho má jeho majitel už u sebe. Automobilka si ho prý čas od času půjčí pro marketingové účely.

 

Volvo bylo opět oceněno americkým úřadem pro bezpečnost silničního provozu National Highway Traffic Safety Administration. Stalo se tak za zlepšování bezpečnosti dopravního provozu a za příspěvek ke snižování počtu smrtelných a vážných zranění na silnicích. Díky svému přístupu k bezpečnosti hraje Volvo v automobilovém průmyslu jedinečnou roli. Švédská automobilka již od roku 1970 sbírá data z tisíců skutečných dopravních nehod, aby s jejich pomocí dokázala lépe pochopit a vyřešit potřeby reálné bezpečnosti na silnicích.

 

Tesla zvažuje výstavbu nové továrny, ve které by vyráběla nový Model Y a menší crossover, který by se měl objevit na trhu koncem roku 2019. Tesla má nyní jediný závod na výrobu aut, a to v kalifornském Fremontu. Ten ovšem podle šéfa automobilka, Elona Muska, doslova praská ve švech. Vyrábí se v něm totiž sedan Model S, crossover Model X a připravuje se na výrobu nového Modelu 3. Kdy a kde se továrna začne stavět prozradí sám Elon Musk. Údajně již brzy.

 

NOVINKY

Porsche představilo 911 Turbo S ve speciální edici Exclusive. Pohání ji dvěma turbodmychadly přeplňovaný šestiválcový boxer naladěný na 607 koní a 750 N.m. Na 100 km/h 911 Turbo S Exclusive akceleruje za 2,9 sekundy, na 200 km/h za 9,6 sekundy a jede maximálně 330 km/h. Limitovaná edice má také bohatou výbavu a speciální design kol s centrální maticí, nový zlatý lak a nové barevné provedení interiéru s novým čalouněním. Nic z toho nikdy nepůjde do žádné jiné 911 objednat. 911 Turbo S Exclusive vznikne pouze v 500 exemplářích a automobilka k ní nabízí jedinečné hodinky Porsche Design Chronograph 911 Turbo S Exclusive Series v hodnotě 259 000 korun a sadu ručně šitých zavazadel, jejíž cena byla stanovena na 142 000 korun. Samotné auto si pak Porsche cení na necelých 7 milionů korun.

 

Nové Audi RS 5 druhé generace je v prodeji už od května, ale teprve před pár dny ho české zastoupení oficiálně představilo novinářům. Pod kapotou je nový vidlicový šestiválec 2.9 TFSI s turbodmychadly umístěnými mezi řadami válců. Přenos síly na všechna čtyři kola nezajišťuje sedmistupňová dvouspojková převodovka S-tronic jako dříve, ale osmistupňový automat ZF. Výkon 450 koní je stejný jako u minulé generace, ovšem točivý moment 600 N.m je výrazně vyšší než u točivého atmosférického V8, navíc je dostupný již od 1900 min-1. Jak krátké svezení ukázalo, z auta je cítit lehkost a špatný není ani zvuk. Na více dojmů bude třeba si počkat na pořádný test. Základní cena nového Audi RS 5 je 2 254 900 korun, ale jak už u Audi bývá zvykem, nabídne dlouhý seznam příplatkové výbavy. Ta může konečnou cenu snadno vyhnat i přes 3 miliony korun.

 

Subaru představilo upravené BRZ a vylepšené WRX STI RA. BRZ tS dostalo obrovské karbonové křídlo, které lze manuálně nastavovat. Aerodynamiku vylepšuje také malý spoiler vpředu a nástavce prahů. Interiér nabídne čalounění Alcantarou, loga tS, červené bezpečnostní pásy a další drobnosti. To důležité se ale odehrálo na podvozku, kde najdeme pružiny i tlumiče Sachs. Reakce řízení pak vylepšují nové výztuhy. Vůz stojí na 18“ kolech obutých do pneumatik 215/40 R 18 a brzdy dodala společnost Brembo. To WRX STI RA dostalo v rámci úprav karbonovou střechu i velké karbonové křídlo. Subaru vsadilo na 19“ kola BBS a také na lehkou úpravou čtyřválcového boxeru o objemu 2,5 litru. Ten má nové sání a nové mapy řídící jednotky. Díky tomu a díky montáži titanového výfuku je jeho výkon 310 koní. Jak Subaru BRZ tS, tak WRX STI RA vznikne v počtu 500 kusů a na prodej budou jen v Americe.

 

Honda konečně zveřejnila oficiální technické informace o novém Civicu Type R. Už víme, že jde o vskutku rychlý hot hatch a té rychlosti Civic Type R dosahuje především díky vylepšené stabilitě. Má širší rozchod, širší gumy, delší rozvor a novou víceprvkovou zadní nápravu. Ve srovnání s předchůdcem byla přepracována geometrie a zavěšení, čímž se výrazně zlepšila ovladatelnost auta. Novinka nabízí tři jízdní režimy – Comfort, Sport a +R – které pracují mimo jiné s adaptivními tlumiči. Pod lehkými kovanými koly se ukrývá sada ostrých brzd Brembo. Pod kapotou je přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec s parametry 320 koní a 400 N.m. Z klidu na 100 km/h zrychluje za 5,7 sekundy a maximální rychlost je 272 km/h. K tomu všemu Honda dodává, že kombinovaná spotřeba nového Civicu Type R je zhruba 7 litrů na 100 kilometrů.

 

MOTORSPORT

Andreas Mikkelsen si minulý víkend na Sardinii odbyl návrat do WRC, když startoval s Citroenem C3 WRC místo Stephana Lefebvra. Už před soutěží obě strany mluvili o tom, že hledají možnosti jak spolupracovat dále, řešení jim na Sardinii dal Kris Meeke, který pět havaroval. Už se mu to povedlo v Monte Carlu, ve Švédsku, v Argentině dokonce dvakrát a teď opět na Sardinii. Má tak na svém kontě jen 27 bodů za vítězství v Mexiku a power stage ve Švédsku a na lídra šampionátu Sebastiena Ogiera ztrácí propastných 114 bodů. Šéf Citroen Racingu Yves Matton proto Meeka požádal, jestli by nechtěl vynechat další soutěž v Polsku a Meeke souhlasil. Mikkelsen se tak s C3 WRC představí i na rychlých tratích okolo Mazurských jezer a Meeke by se měl do sestavy Citroenu vrátit pro Finskou rallye, kterou loni suverénně vyhrál.

 

Bývalý pilot F1 Jenson Button si splní jeden ze svých snů a pojede závod japonského šampionátu Super GT. Jeho debut se odehraje při srpnovém 1000km závodě na Suzuce. Button byl se startem v některém závodě Super GT spojován od loňského prosince, kdy NSX-GT poprvé testoval a svezení se mu moc zamlouvalo. Minulý týden se na Suzuce s týmem Mugen zúčastnil testů pneumatik a už je jisté, že bude startovat s dvojicí regulérních jezdců Hidekah Mutoh – Daisuke Nakajima. Hondě se ale aktuálně v Super GT příliš nedaří a na konkurenci Lexusu a Nissanu zatím příliš nestačí. Poslední vítězství získala v září 2015 a v letošním roce je jejím nejlepším umístěním 2. místo ze závodu v Autopolisu.

 

Závod v Melbourne je nedílnou součástí kalendáře australské série Supercars, od příštího roku se v něm konečně pojede o body. Nejprestižnější australská závodní série sice patří k doprovodnému víkendovému programu Grand Prix F1 v Melbourne od přesunu závodu do Albert Parku z Adelaide v roce 1996, ale nikdy to nebyl bodovaný podnik. To se ovšem od příštího roku změní, na základě dohody s novým majitelem komerčních práv F1, americkou skupinou Liberty Media bude minimálně až do roku 2023 závod série Supercars plnohodnotným bodovaným podnikem. Zatím nebylo rozhodnuto o formátu závodů, letos se během závodního víkendu jely tři krátké sprinty, to je ale pouhý detail. Četné zástupy fanoušků a mnozí z řad pilotů mohou být spokojeni, jejich dlouhotrvající touha byla naplněna a mohou se na nádherném okruhu těšit na skvělé závodění. Termín Velké ceny Austrálie a formát závodu série Supercars bude oznámen v nadcházejících měsících.

 

 

VW Golf Variant

VW Golf Variant

VW Golf Variant

VW Golf Variant

VW Golf Variant

AutoZet: Test modernizovaného VW Golf Variant; dražba nejdražšího Subaru Foto: VW Golf Variant

reklama

Další články

  1. Ruské letectvo údajně zabilo vůdce IS Bagdádího

    Společnost ·

    Ruské letectvo při náletu na poradu vedení Islámského státu zřejmě zabilo vůdce této teroristické organizace abú Bakra Bagdádího. Oznámilo to v pátek ruské ministerstv…

  2. Kanada chce být příští Silicon Valley

    Byznys ·

    Americká vláda firmám ze Silicon Valley činí čím dál tím těžší rychle najmout talenty z jiných zemí. Chystá se totiž ukončit vízový program H-1B pro vysoce kvalifikova…

  3. Ceny ropy jsou na sedmiměsíčním minimu

    Byznys ·

    Ceny ropy na světových trzích se propadly o více než tři procenta a sestoupily na nejnižší úrovně za sedm měsíců. Dolů trh stáhly údaje, podle kterých zásoby suroviny …