zataženo, slabý déšť Praha · 12°
23. 02. · Svatopluk Změnit

reklama

AutoZet: Test Subaru XV, novinky pro autosalon v Detroitu, hybrid s rekordně nízkou spotřebou

První letošní vydání magazínu AutoZet přináší celou řadu novinek, včetně těch, které se představí na blížícím se autosalonu v Detroitu. Dozvíte se, který hybrid je zapsán v Guinnessově knize rekordů díky své nízké spotřebě i jak Ford bojuje proti usedání za volant po bujarém večírku. Otestujeme modernizované Subaru XV a nakonec nás čekají novinky ze světa motorsportu.

Další díly pořadu

AKTUALITY

Luxusní divize Nissanu na detroitský autosalon přiveze studii QX50 předznamenávající stejnojmenné sériové SUV značky Infiniti. Některé detaily, jako jsou třeba konvenčně vypadající vnější zpětná zrcátka, relativně normální velikost kol a tvary navazující na současné modely značky, naznačují, že se ve skutečnosti jedná o předprodukční model, který se velmi brzy objeví ve výrobě. Po stylistické stránce navazuje na studii QX Sport Inspiration představenou loni v dubnu, po technické stránce je zásadní novinkou změna koncepce. Zatímco předchůdce měl pohon zadních nebo všech kol, novinka je postavena na platformě s pohonem kol přední nápravy. Pohonná jednotka vozu je zatím tajemstvím, mluví se však o tom, že by se pod kapotou mohl objevit revoluční dvoulitrový čtyřválec VC-Turbo s variabilním kompresním poměrem, který sice nenabídne závratné výkony – 272 koní a 390 N.m – ale ve srovnání se stejně výkonným V6 by měl mít téměř o třetinu nižší spotřebu.

Suzuki oficiálně představila novou generaci modelu Swift. Na domácím japonském trhu dostanou zákazníci na výběr tři motorizace. Základem bude atmosférický zážehový čtyřválec 1.2 DualJet s parametry 67 koní a 118 N.m. Silnější alternativu představuje přeplňovaný tříválec 1.0 BoosterJet s výkonem 102 koní a točivým momentem 150 N.m. Novinkou bude hybridní pohonná jednotka kombinující zážehovou 1.2 s elektromotorem. Verze vybavené 1.2 DualJet mohou mít kromě pohonu přední nápravy také pohon všech kol. Základní zážehový motor bude nabízen s přímo řazenou i bezstupňovou převodovkou, hybrid nabídne pouze automat a litrový BoosterJet bude kombinován výhradně s pohonem předních kol a šestistupňovou samočinnou převodovkou. V Japonsku se nová Suzuki Swift prodává od tohoto týdne, v Evropě bude představena na autosalonu v Ženevě.

Kia naopak představila novou generaci svého nejmenšího modelu Picanto. Slibuje více prostoru a především kvalitněji zpracovaný interiér. Zájemci se dočkají také bohatší výbavy, širších možností individualizace a nového multimediálního systému, který si bude rozumět s nejnovějšími smartphony. Ačkoli nové Picanto vypadá pouze jako modernizovaná minulá generace, jedná se o nové auto. Pod kapotou můžeme očekávat zážehové tříválce, podle všeho se dočkáme i přeplňovaného litrového motoru s výkonem 120 koní. S dieselem se pro Picanto nepočítá, místo něj se mluví o jednoduchém mild-hybridu. K dispozici bude i sportovněji orientovaná verze GT-line. Premiéra nové Kii Picanto se odehraje na ženevském autosalonu.

Po faceliftu běžného provedení Octavie přišla Škoda s modernizací verzí RS a Scout. Octavia RS dostala v rámci modernizace upravený podvozek. Ten je proti předchůdci o 15 mm nižší a rozchod zadních kol byl rozšířen o 30 mm. Další změny se pak odehrály na designu. Kromě nových dělených hlavních světlometů má Octavia RS přepracovaný přední nárazník s většími vstupy vzduchu, jiné jsou rovněž koncové svítilny, v interiéru nově najdete sportovní sedadla kompletně čalouněná Alcantarou. Pod kapotou má RS posílený zážehový čtyřválec 2.0 TSI s výkonem zvýšeným na 230 koní, alternativou je diesel 2.0 TDI naladěný na stejných 184 koní. U faceliftované Octavie Scout je největší novinkou upravený design. Má větší masku chladiče, dělené hlavní světlomety mohou být kompletně diodové a přepracovány jsou rovněž koncové svítilny. Novinkou v oblasti motorizací je kombinace slabšího dieselu, pohonu všech kol a sedmistupňové dvouspojkové převodovky.

Volkswagen chystá konkurenta pro větší Škodu Kodiaq – Tiguan Allspace. Jedná se o prodlouženou verzi Tiguanu, která bude představena na autosalonu v Detroitu. Evropská verze bude v nabídce figurovat s doplňkovým označením Allspace, zatímco v Severní Americe a Číně bude nová verze nabízena jen jako Tiguan. Jak název naznačuje, liší se nová prodloužená verze především větší nabídkou vnitřního prostoru díky o 110 mm delšímu rozvoru a možností sedmimístného provedení. Od začátku léta bude Tiguan Allspace postupně uváděn na trhy v Severní Americe, Číně a Evropě.

SEATu Ateca se dostalo významného ocenění v rámci ankety AutoBest 2017, když zvítězil v kategorie Best Buy Car of Europe. Toto ocenění dokládá velké úsilí SEATu upevnit své postavení na světových trzích. Španělská automobilka v brzké době chystá vekou modelovou ofenzivu, v rámci níž budou během 18 měsíců představeny nové modely. Patří mezi ně modernizovaný Leon, nová generace modelu Ibiza a nový crossover SEAT Arona, který bude představen později během letošního roku.

  

TEST – Subaru XV 2.0i

Subaru XV je na českém trhu už od roku 2012. Pro modelový rok 2016 japonská automobilka připravila několik vylepšení a to nejen kosmetického rázu. Do testu jsem si vzal verzi s atmosférickým dvoulitrem, bezestupňovou převodovkou Lineartronic a se středním stupněm výbavy Comfort.

Po stránce designu si Subaru pro XV připravilo hned několik novinek. Nová je příď vozu s jinou mřížkou chladiče, přepracován byl přední nárazník a jiné jsou i hlavní světlomety. Vzadu jsou zase nové koncové svítilny s LED technikou, jiný je spojler na hraně pátých dveří a pár rozdílů byste našli i při pohledu zboku. Co do rozměrů je „iks-véčko“ se svými 4,5 m o něco menší než Forester, ale zase ne o tolik. Pomocí plastových lemů blatníků a výrazných nárazníků patřičně zdrsněný vzhled XV sluší, což podtrhuje výrazný atraktivní design kol.

Také uvnitř se měnilo několik věcí. Lišty obložení interiéru jsou nově v klavírní černé, ostatní prvky jsou ve stříbrné barvě, oživení přináší i oranžové stehy na čalounění sedadel a obšívání dalších prvků. Volant je teď podobný tomu, který byste našli v kombíku Levorg a XV rovněž dostalo nový multimediální systém Starlink se 7“ dotykovým displejem. Interiér XV z dnešního pohledu nabízí standard Subaru. XV díky tomu v interiéru dohnalo Forester a Outback. Jinak je interiér XV jednoduše a svěže řešený. Na někoho by možná mohl působit trochu stroze, ale po chvíli ježdění zjistíte, že vás ničím neruší a je v něm vše, co ke každodennímu používání potřebujete. XV musíte dát chvíli na to, aby vás mohlo oslovit tím, co opravdu umí. Za zmínku stojí i velice dobré odhlučnění interiéru. Tradičně dobré sezení poskytují příjemně tvarovaná sedadla, chválím fakt, že i když sedíte ve vysokém SUV, lze dát sedačku hodně nízko a zaujmout polohu jako v běžném autě. Vzadu je místa na nohy tak akorát, kufr v základním uspořádání pojme průměrných 380 litrů.

Testované Subaru XV bylo osazeno atmosférickým dvoulitrem, který ctí typické uspořádání boxer. Disponuje výkonem 150 koní a točivým momentem 196 N.m. V dnešním světě downsizingových přeplňovaných motorů jsou jeho parametry spíše průměrné, ale má všechny přednosti atmosférického motoru - naprostou nenáročnost, kultivovanost a spolehlivost a v kombinaci s příplatkovou CVT převodovkou nabízí rychlé reakce na sešlápnutí plynu a příjemný zátah ve všech režimech. Pouze ve vyšších rychlostech nad 100 km/h mu pružnost trochu chybí.

Dle tabulek umí Subaru XV s atmosférickým dvoulitrem zrychlit z klidu na 100 km/h za 10,7 s a jet maximální rychlostí 187 km/h, což je průměrná dynamika naprosto dostačující na běžné ježdění. Mně se na něm ale líbila hlavně spolupráce CVT převodovky s motorem. Při jízdě po dálnici se otáčky ustálí okolo 2500 min-1, což přispívá i ke zvukovému komfortu v kabině, a i při výrazně dynamické jízdě převodovka dovoluje maximálně využívat potenciál motoru a zároveň držet spotřebu v přijatelných mezích. Tabulková hodnota v kombinovaném režimu zní 6,6 l/100 km, já při testu ujel přes 1000 km, hlavně po městě nebo na dálnicích a počítač na konci testu ukázal hodnotu rovných 8 l/100 km.

Co vás ale na Subaru XV udiví nejvíc, to je pocit z podvozku. Je stále hodně pevný, i když o něco méně než tomu bývalo a díky tomu není auto na náhlých nerovnostech tak uskákané. Řízení jde příjemně ztuha, takže se necítíte odtrženi od toho, co se děje pod koly. To vše ale není nic proti tomu, s jakou suverenitou si XV dává zatáčky. Nejeví prakticky žádné náznaky naklánění, jede jako po kolejích a možnosti podvozku jsou o dost dál, než na co si podvědomě troufáte. Z pohledu pohybu mimo silnice určitě přijde vhod světlá výška 22 cm, to hned tak nějaké SUV nabídnout neumí. Je ale neuvěřitelné, jaké jízdní vlastnosti XV dostalo do vínku při takové světlé výšce.

Subaru XV se zážehovým dvoulitrem, s bezestupňovou převodovkou a ve výbavě Comfort má ceníkovou cenu 669 000 CZK. K tomu si připočítejte balíček prodloužené záruky na 5 let a 200 000 km. Ale hlavně pod kabátem XV se skrývají osvědčené hodnoty, které dělají Subaru tím, čím je a svezení s tímhle autem mne opět přesvědčilo, že pokud vám záleží na tom, jak se s autem jezdí, pak by auta téhle automobilky měla být na vašem žebříčku hodně vysoko.

   

ZAJÍMAVOSTI

Kia Niro se zapsala do Guinnessovy knihy rekordů jako nejúspornější vůz s hybridním pohonem. Novým rekordním údajem je spotřeba 3,7 l/100 km, které bylo dosaženo během přejezdu napříč USA. Start rekordní cesty byl u radnice Los Angeles a cíl o 5978 km dál u radnice v New Yorku. Kia Niro si vystačila se 183,6 litru benzínu, což znamená jen lehce přes čtyři nádrže. Městský crossover Niro je prvním modelem Kii, který je dostupný výhradně s hybridní pohonnou jednotkou. Je koncipován tak, aby reflektoval volání zákazníků po mimořádně nízké spotřebě paliva při zachování praktičnosti kompaktního crossoveru. Na českém trhu je k dostání od listopadu loňského roku.

Počet v České republice ukradených aut sice podle policejních statistik dlouhodobě klesá, každoročně ale o své auto stále přijde na 6000 motoristů. Systém krádeží je podle policistů v podstatě velice jednoduchý, zato však účinný. Jakmile je zloděj v autě, musí jen překonat jeho elektronické zabezpečení. To se provádí buď pomocí zařízení, které přeprogramuje řídicí jednotku vozidla a vyřadí tím jeho imobilizér, nebo se, zjednodušeně řečeno, celá řídicí jednotka rovnou vymění za jednotku, která je předprogramovaná přímo ke krádežím. Velkou část ukradených aut zloději pak odvezou jen o několik kilometrů dál. Snaží se tím eliminovat riziko, že je vozidlo monitorováno nějakým vyhledávacím zařízením. Teprve po nějaké době zloděj auto převeze koncovému odběrateli nebo na místo, kde je rozebráno na náhradní díly. Právě to je podle policie běžná praxe u 70 až 80 % ukradených aut. Menší část je pak za pomoci padělaných dokumentů v Česku zlegalizována. Tento trend může zbrzdit jen důkladné zabezpečení vozu, na to ale někteří řidiči stále zapomínají.

Kocovinový oblek Fordu věrně simuluje chování člověka se zbytkovým alkoholem. Řízení ráno po společenské akci nebo bujarém večírku totiž může být stejně nebezpečné, jako jízda přímo po konzumaci alkoholu. Oblek váží více než 17 kg a tvoří ho speciální vesta, závaží na zápěstí a kotníky, čepice, brýle a sluchátka. Simuluje klasické příznaky kocoviny, jako jsou únava, malátnost, pulzující tlak v hlavě a zhoršené soustředění. Podle průzkumů se v Evropě alkohol podílí na každé šesté dopravní nehodě se smrtelnými následky. Například ve Velké Británii připadá desetina všech případů, kdy policie přistihne řidiče s nadlimitním množstvím alkoholu v krvi, na čas mezi šestou a osmou hodinou ranní. Ford si nechal zhotovit kocovinový oblek právě proto, aby na toto nebezpečí upozornil. Lidé si často neuvědomují, do jaké míry mohou vedlejší účinky konzumace alkoholu ovlivňovat jejich schopnost základního fungování a zmiňovaný oblek jim to umí rychle a bez následků ukázat.

 

NOVINKY

Ferrari v tokijském National Art Center představilo speciální limitovanou edici postavenou na bázi modelu 488 Spider. Italská automobilka postaví pouze deset exemplářů tohoto vozu. Více ani ťuk. Oficiální označení novinky je J50 a jde o poctu původním špičkovým modelům značky ze sedmdesátých a osmdesátých let, jako byly 288 GTO, F40 a F50. Jako základ posloužil model 488 Spider poháněný dvěma turbodmychadly přeplňovaným V8 o objemu 3,9 litru, který má výkon 690 koní. „Stovku“ pokoří za rovné tři sekundy a rozjede se na 325 km/h. Místo skládací hliníkové střechy má J50 odnímatelné karbonové panely, které lze uložit za sedadla. Za zmínku stojí také černo-červené čalounění kombinující kůži a Alcantaru, jejichž barvy korespondují se zevnějškem i palubní deskou.

Po téměř šesti letech ve výrobě podrobilo Lamborghini rozsáhlejší modernizaci svoji vlajkovou loď – model Aventador. Modernizovaná verze dostala do jména písmeno S, nadále si ale ponechává atmosférický V12 o objemu 6,5 litru, který posílil ze 700 na 740 koní a došlo také k posunu omezovače otáček na 8500 min-1. Aventador S zůstává u sedmistupňové automatizované převodovky ISR a pohonu všech kol se spojkou Haldex, díky čemuž akceleruje z klidu na „stovku“ za 2,9 sekundy. O zpomalení vozu se naopak starají karbon-keramické brzdy se šestipístkovými třmeny vpředu a Lamborghini slibuje zastavení ze 100 km/h na pouhých třiceti metrech. Absolutní novinkou je u Aventadoru S systém řízení kol zadní nápravy převzatý z přísně limitované edice Centenario. Součástí modernizace je rovněž pozměněná aerodynamika s novou přídí, přičemž souběžně s instalací nového difuzoru i stavitelného zadního křídla se podařilo zvýšit přítlak o 130 %. Za tohle všechno pak zaplatíte 281 555 eur, v přepočtu tedy 7 600 000 CZK.

Audi připravilo pro autosalon v Detroitu koncept crossoveru Q8, který by se do dvou let měl stát konkurencí pro BMW X6 a Mercedes GLE Coupé. Půjde o auto využívající technické základy modelu Q7 s přepracovanou karoserii se splývající zadní částí. Vyloučit nelze ani možnost, že Q8 bude stát v hierarchii ještě o kousek výš než Q7, aby tak trochu kanibalizovala prodeje Porsche Cayenne a Bentley Bentayga. Nápis e-tron na jednom z oficiálních obrázků naznačuje, že auto dostane hybridní anebo čistě elektrickou pohonnou jednotku a zřejmě můžeme očekávat rovněž provedení SQ8 se čtyřlitrovým dieselem s elektrickým kompresorem, který nabídne nejméně 435 koní a točivý moment 900 N.m. Proslýchá se, že Audi Q8 dostane také pokročilejší systém autonomního řízení, stejně jako připravovaná nová generace A8.

Mercedes na konci roku rozšířil počet karosářských verzí třídy E a po sedanu, kombi a jeho outdoorovém provedení All-Terrain je aktuální „éčko“ nově k mání také jako dvoudveřové Coupé. V porovnání s předchozí generací je nepatrně větší a má i delší rozvor, i proto Mercedes slibuje po všech stránkách prostornější interiér. Ačkoli Mercedes již oficiálně oznámil návrat řadových šestiválců, prozatím byly pod kapotu E Coupé oznámeny pouze známé pohonné jednotky. Jednou z nich je nový dvoulitrový diesel, zážehové agregáty zastupuje dvoulitr s turbodmychadlem hned ve dvou výkonových variantách a prozatímním vrcholem je model E 400 4Matic s přeplňovaným vidlicovým šestiválcem a standardně dodávaným pohonem všech kol. Všechny zatím dostupné motory jsou standardně párovány s devítistupňovou samočinnou převodovkou. Do budoucna lze počítat hned s několika sportovními verzemi. Ta nejspíše označená E 50 má mít zmiňovaný řadový šestiválec s výkonem nejméně 400 koní a na vrchol se postaví verze E 63 se čtyřlitrovým V8 biturbo s výkony 571 a 612 koní.

 

MOTORSPORT

Britský výrobce sportovních vozů Ginetta oznámil, že pro sezonu 2018 postaví nový vůz pro privátní týmy závodící ve vytrvalostních závodech prototypů v kategorii LMP1. Velký trumfem je angažování známého konstruktéra Adriana Reynarda, který má na starosti vývoj aerodynamiky vozu. Reynard měl v minulosti svou vlastní firmu na vývoj a stavbu závodních vozů a z jeho dílen v letech 1973-2001 vyjela celá řada skvělých monopostů. Ginetta plánuje stavbu zhruba 10 vozů, které budou provozovat soukromé týmy a britský výrobce jim dá tovární podporu, nepůjde tedy o čistokrevný tovární tým. Kategorie LMP1 má jiná pravidla pro tovární týmy, které musí nasazovat vozy s hybridní pohonnou jednotkou, a privátní týmy, které tuto povinnost nemají. Po odchodu Audi a Rebellionu je kategorie LMP1 dost oslabená, kromě Ginetty se do LMP1 v roce 2018 chystá také ruský tým SMP Racing, který vyvíjí nový vůz ve spolupráci s italskou Dallarou.

Mads Ostberg bude v letošní sezóně WRC startovat s nejnovějším Fordem Fiesta, ovšem jako privátní jezdec. Ještě zajímavější je, že spojil síly s českým soutěžákem Martinem Prokopem a společně vytvoří tým pro letošní sezonu. Podle nových sportovních předpisů smějí vozy nové specifikace nasazovat pouze tovární týmy, takže formálně tým pojede pod hlavičkou M-Sportu, ale vozy bude připravovat jihlavský tým Martina Prokopa. Jak Ostberg, tak Prokop nestihnou start v úvodní soutěži sezony v Monte Carlu, poprvé se představí až ve Švédsku, kde Ostberg byl v posledních šesti letech pětkrát na stupních vítězů. Ostberg pak bude chybět i v Mexiku, neboť v té době očekává narození potomka.

Mistrovství světa v rallyekrosu letos nově zavítá k jednomu ze svých podniků na Silverstone, který se s organizátory dohodl na dvouleté smlouvě. Stává se tak dalším známým okruhem, který bude podnik mistrovství světa hostit. Letošní sezona odstartuje první dubnový víkend na okruhu v Barceloně a na začátku května pak světový rallyekros už tradičně zavítá na Hockenheim, kde bude součástí závodního víkendu DTM. V minulosti se britský podnik jezdil na Lydden Hill.

 

 

Zdroj: Zet

 

 

 

Subaru XV 2.0i · Zdroj: Subaru

Subaru XV 2.0i · Zdroj: Subaru

Subaru XV 2.0i · Zdroj: Subaru

Subaru XV 2.0i - interiér · Zdroj: Subaru

Subaru XV 2.0i · Zdroj: Subaru

Subaru XV 2.0i · Zdroj: Subaru

AutoZet: Test Subaru XV, novinky pro autosalon v Detroitu, hybrid s rekordně nízkou spotřebou Foto: Subaru XV

reklama

Další články

  1. Sold Out Biz: Jak se vypořádat s odmítnutím

    Byznys ·

    Odmítnutí klientem je pro obchodníka denním chlebem. I proto je nutností se s ním naučit pracovat. Obávané „ne“ totiž nemusí být konečné. Jak s odmítnutím pracovat, ab…