Zataženo Praha · 11°
23. 10. · Teodor Změnit

reklama

AutoZet: Test VW Beetle Dune 1.4 TSI, Opel Insignia Grand Sport, podpora nákupu eko aut

V nejnovějším vydání AutoZet na vás čeká celá řada novinek. Dozvíte se, jaké skvosty připravuje Aston Martin, jaké motory jsou v kurzu u ojetých aut i co chystá novela silničního zákona na ty, co bezdůvodně jezdí v levém pruhu. Otestujeme VW Beetle Dune s 1.4 TSI a v motorsportu odhalíme novinky v jezdeckých složeních pro příští sezónu WRC i DTM. 

Další díly pořadu

AKTUALITY

Opel odhalil první fotky modelu Insignia ve verzi Grand Sport. Pětidveřový liftback stojí na nové modulární platformě, která má velký podíl na mezigeneračním snížení hmotnosti o 175 kg. Interiér přebírá hodně prvků z nové Astry a nechybí například multifunkční displej namísto klasického analogového přístrojového štítu. Prozatím vrcholnou motorizací bude přeplňovaný zážehový dvoulitr o výkonu 250 koní, novinkou je pak 1.5 Turbo s přímým vstřikováním benzínu o výkonu 163 koní. Diesely by měly zastupovat čtyřválce o objemu 1,6 a 2,0 litru. Vzhledem k potřebě splnit předepsané průměrné emise, se dá počítat i s litrovým tříválcem. Standardně Insignia dostane pohon předních kol a šestistupňovou přímo řazenou převodovku. K vybraným motorům bude možné objednat pohon všech kol. S tím bude standardně párována nová osmistupňová samočinná převodovka. Verze s pohonem předních kol si budou muset prozatím vystačit se šestistupňovým automatem. Premiéru si nový Opel Insignia Grand Sport odbude na jarním autosalonu v Ženevě.

Už nějakou dobu se mluví o tom, že Kia chystá sportovní auto s pohonem zadních kol. Samotná automobilka je ale zatím skoupá na slovo a chystanou novinku poodhaluje postupně. Novou informací je fakt, že prý zvládne akceleraci z klidu na 100 km/h za 5,1 sekundy. Těšit se tak můžeme na zajímavou dynamiku a pokud Kia dostojí svým dřívějším prohlášením, mělo by tohle auto zaujmout také jízdními vlastnostmi. Kia totiž před časem oznámila, že chce nastavit nové standardy právě v oblasti jízdních vlastností a zábavného řízení. To nakonec potvrzují i její poslední modely, u kterých je obecně věnována velká pozornost pečlivému nastavení podvozku.

Nissan představil koncept Navara EnGuard, který kromě jiného dostal akumulátory z modelu Leaf. Ty jsou umístěny na korbě auta a každý obsahuje dvě 220V zásuvky a tři USB konektory. Součástí je také konektor pro připojení solárního panelu. Navara dobíjí baterie během jízdy tak, aby byly v případě potřeby plně nabité. Samozřejmě je ale možné baterie dobíjet i z klasické zásuvky. Použití je různé, v tomto případě se ale počítá s nasazením v krizových situacích. Navaru EnGuard by tak mohly používat například záchranné týmy. K pohonu slouží známý čtyřválcový diesel 2.3 dCi o výkonu 190 koní. Nissan ovšem výrazně přepracovala podvozek konceptu. Má o 5 cm větší světlou výšku, rozchod kol narostl vpředu o 80 mm a vzadu dokonce o 94 mm. Na místo klasických litých kol dostal 16“ ráfky s terénními pneumatikami a nový je také nastavitelný podvozek a posílené brzdy.

Ministerstvo životního prostředí chce podpořit nákup elektromobilů, hybridů a tzv. čistých aut částkou 100 milionů korun. Peníze však nemají být určeny pro běžné  občany, ale pouze pro obce a kraje. Ministerstvo tak chce samosprávy pobídnout k nákupu vozidel s ekologickým pohonem, k čemuž se stát sám před časem zavázal. Obce a kraje mohou žádat o příspěvek na elektromobily, plug-in hybridy a vozy s motory spalujícími CNG. Jde zatím o největší dotační program na vozy s alternativním pohonem, jejichž prodejům se v Česku příliš nedaří. Stát dá krajům a obcím na jeden elektromobil až 220 000 CZK, díky čemuž se cena výrazně sníží, nejlevnější začínají na ceně přes půl milionu korun. U hybridů bude příspěvek 200 000 CZK, u aut na CNG 50 000 CZK. Ministerstvo předpokládá, že většina peněz půjde na elektromobily a hybridy.

Na Slovensku rovněž chystají dotační program pro nákup elektromobilů a hybridních aut. Na rozdíl od České republiky je ale určen pro všechny. Zažádat si mohou podnikatelé, občané, města i obce. Stát a slovenský Svaz automobilového průmyslu pro tento účel vyčlenily dohromady více než 5 200 000 EUR, tedy v přepočtu přes 140 milionů CZK. Dotace na nové auto s čistě elektrickým pohonem dosáhne až 5000 EUR, tedy asi 135 000 CZK, u hybridů to bude 3000 EUR, tedy asi 81 000 CZK. Přímo při koupi dostane zájemce jen část příspěvku, zbytek mu bude vyplacen v průběhu dalších dvou let od registrace vozu. Základní podmínkou získání dotace bude, aby zájemce koupil nové auto prodávané na Slovensku ve verzi plug-in, tedy s možností dobíjet baterii ze zásuvky. O příspěvek bude možné požádat přímo u prodejce. Projekt se týká osobních a malých nákladních aut.

  

TEST – VW Beetle Dune 1.4 TSI

Aktuální generace reinkarnovaného VW Beetle se prodává už čtyři roky a Volkswagen se rozhodl řadu oživit verzí Dune, která se tváří jako populární buggy určené k jízdě po plážích se 60. a 70. let. V testu jsem měl provedení s přeplňovaným zážehovým čtyřválcem 1.4 TSI.

Volkswagen verzi Dune nejprve představil jako koncept ve verzi bez střechy, která odkaz na svůj vzor ještě umocňovala. Sériová podoba ale má střechu plechovou a k tomu specifický design 18“ kol, o zanedbatelných 10 mm zvýšený podvozek, nárazníky budící outdoorovější dojem a černé lemy blatníků. Pod zadním oknem je velký spojler, prostě atraktivní vizáž se Beetlu Dune upřít nedá. Přesto bych se s ním moc mimo silnice nebo dokonce na zmiňované pláže nepouštěl, na rozdíl od původních „dunovek“ s motorem vzadu a pohonem zadních kol je v případě Beetlu Dune vše vpředu a asi byste daleko nedojeli.

Interiér Beetlu Dune byl u testovaného auta laděn do barev karoserie, v našem případě tedy do zlaté. To znamená velkou lakovanou plochu v celé šířce interiéru, horní hrany dveří nebo paspulky ve švech standardně dodávaných sportovních sedadel, které ovšem postrádají výrazné boční vedení. Nechybí ani sportovní, dole zploštělý volant a za příplatek 3800 CZK si můžete pořídit doplňkovou kapličku na palubní desce s ukazatelem teploty oleje, tlaku turbodmychadla a stopkami. Ta atmosféru jen podtrhuje. Z pohledu ergonomie není Beetlu Dune co vytýkat, je to takový mix typického VW s prvky typickými pro starého Brouka a vypadá to i funguje pěkně. Zmínil bych i moc hezky hrající audioaparaturu Fender s desetikanálovým zesilovačem. Sice se za ni připlácí 16 300 CZK, ale hraje moc pěkně a když stylové auto, tak s pořádnou muzikou.

Testovaný VW Beetle Dune byl osazen větším ze dvou u nás nabízených zážehových motorů. 1.4 TSI disponuje výkonem 150 koní a točivým momentem 250 N.m v rozmezí 1500-3500 min-1 a jak už mne přesvědčila před časem v Beetlu Cabriolet, svými parametry dostačuje na pěkné svezení. Nakonec zrychlení z klidu na 100 km/h za 8,8 sekundy a maximální rychlost 200 km/h nejsou vůbec špatné hodnoty. Navíc je motor kultivovaný, jemný a pružný, takže jako už po několikáté si myslím, že 1.4 TSI je mnohem lepší volbou než diesel 2.0 TDI.

V testovaném autě byl motor párován se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG a podobně jako u na konci léta testovaného Beetlu Cabriolet se projevovala jakýmsi hurá stylem při rozjezdu, kdy se po sešlápnutí plynového pedálu chvíli nic neděje a následně jako by se to auto snažilo všechno dohnat, vystřelí jako splašené a vám se pod přídělem točivého momentu začnou protáčet přední kola, aniž byste vůbec něco takového chtěli a vypadáte jako nabuzený puberťák. Pak už převodovka řadí v pohodě, ale rozjezdy jí úplně nejdou. Naprogramována je tak, že pokud není třeba vysokého výkonu, řadí brzy a drží otáčky motoru hodně dole. Na oplátku si pak motor vystačí se spotřebou okolo 7 l/100 km.

Podvozkově Beetle Dune vychází ze 6. generace Golfu, jenže opět přichází na řadu různé zadní nápravy podle výkonu. Od 150 koní nahoru je víceprvkové zavěšení, do 150 koní dostanete jednoduchou pevnou nápravu s nápravnicí a mimo základní výbavy i tužší sportovní tlumiče. Když si to celé dáte dohromady s 18“ nízkoprofilovými pneumatikami, zjistíte, že Beetle Dune se sice v rychleji projížděných zatáčkách naklání jen minimálně a o 10 mm vyšší podvozek se nijak negativně neprojevuje, ale vyžaduje dobrý asfalt, protože pro ten méně kvalitní je podvozek jednoduše moc tvrdý. Na druhou stranu je ale i přes svoji tuhost na dlouhých nerovnostech celkem uhoupaný. A pak si vyberte... a to mělo testované auto víceprvkové zadní zavěšení!

VW Beetle Dune je tak spíše jen reminiscencí slavných „dunovek“, než že byl jejich nástupcem. Už tak stylovému Beetlu dodává něco navíc, ale musíte být připraveni i za to zaplatit. Za verzi s 1.4 TSI a příplatkovou DSG převodovkou dáte minimálně 622 900 CZK a to není zrovna málo. Dostanete za to styl, povedený motor a ve srovnání s podobně stylovým MINI více prostoru. Na druhou stranu to nemusí být cena konečná, seznam příplatkové výbavy je pěkně dlouhý a cena může jít hodně nahoru. Otázkou je, zda si připlácet za podivně se chovající převodovku DSG.

  

ZAJÍMAVOSTI

Aston Martin nově vyrobí 25 kusů modelu DB4 GT z let 1959 až 1963. Naváže tak na sérii 75 původně vyrobených exemplářů, přičemž čísla karoserií budou pokračovat tam, kde v 60. letech skončila. První hotové kusy Astonu Martin DB4 GT Continuation, jak se tato rarita jmenuje, budou dodány zákazníkům ve třetím čtvrtletí příštího roku. Cenu automobilka zatím neoznámila a budoucí majitelé musí počítat s faktem, že v plánu není homologace aut pro běžný provoz. Všech 25 vyrobených exemplářů budou závodní speciály. Aston Martin proto připravil dvouletý program, v rámci něhož se budou moci majitelé svézt na slavných závodních okruzích.

Ze statistik autobazarů AutoPoint patřících do skupiny Auto Palace vyplývá, že zákazníci při nákupu malých aut volí převážně zážehové motory. Diesely v celkových prodejích ojetin v tomto segmentu tvoří pouze 10 %. Naopak u ojetin střední třídy a vyšších pak jednoznačně vítězí diesely před zážehovými motory. Ve srovnání tříd to pak v detailu vypadá tak, že 9 z 10 aut ze segmentu malých vozů jsou se zážehovým motorem, naopak 4 z 5 vozů spadajících do vyšší kategorie je osazeno dieselem.

Chystaná novela silničního zákona, která bude příští rok předložená ke chválení, myslí i na řidiče, kteří mimo obec bezdůvodně využívají levý pruh silnice. I dnes je takové počínání přestupkem, za které hrozí pokuta až 2500 CZK a odebrání dvou bodů. Policisté jsou ale k takovým řidičům celkem benevolentní a věc případně řeší domluvou, nebo nízkou pokutou. To se ale změní. Nově bude přestupek oceněn jednotnou částkou 1500 CZK, přičemž bodové ohodnocení zůstane beze změny. Policisté budou bezdůvodnou jízdu v levém pruhu hlídat převážně na dálnici D1 a případným hříšníkům hodlají nekompromisně rozdávat pokuty. Změna přišla z důvodu, že jen za poslední měsíc policisté například jen v Moravskoslezském kraji při tomto jednání přistihli 257 řidičů. A toto číslo stále roste. S novou sazbou pokuty by měl být na D1 zároveň rozšířen seznam úseků, na kterých bude platit zákaz předjíždění kamionů. I na to bude prý Policie bedlivě dohlížet.

Server Sauto.cz ve spolupráci se společností JiTiS zjistil, že rozdíl v provozních nákladech mezi dvěma typově podobnými ojetými vozy může za 6 let dosáhnout až 200 000 CZK. Hlavní riziko na peněženky číhá v opravách. A to nejen v těch, které se dají očekávat, ale také ve věcech, které zanedbal předchozí majitel. Jde hlavně o servis, který měl v závislosti na stáří vozu a najetých kilometrech již opravit a zaplatit předchozí majitel. Pokud něco z toho odložil, je potřeba počítat s tím, že sáhnete hlouběji do kapsy. I z toho důvodu je důležité požadovat od minulého majitele jasný přehled provedených oprav a zkusit si vymínit finanční kompenzaci v případě nepravdivých údajů. Z výpočtů provozních nákladů pro vybrané dvojice aut také vyplývá, že prémiové vozy nejsou vždy na provoz výrazně dražší. Naopak někdy nepříjemně překvapí i vůz běžné značky. Například rozdíl mezi BMW řady 1 a Opelem Astra je po šesti letech jen 45 000 CZK. Provoz Audi A3 ve srovnání s Fordem Focus dokonce vyjde o 8000 CZK levněji. Prémiová značka byla výrazně nákladnější jen v případě malých SUV, kde provoz BMW X3 stojí ve srovnání s Hyundai ix35 o 121 000 CZK více. Podrobné výpočty pro více než 20 000 modelů osobních aut jsou interaktivní a přístupné na webových stránkách www.jitis.eu.

Hyundai přetáhl Volkswagenu designéra Bugatti Chiron. Alexander Selipanov, tvůrce designu hypersportu Bugatti Chiron, který se podílel i na vzhledu Lamborghini Huracán, bude nově navrhovat vzhled luxusních modelů značky Genesis. Od ledna příštího roku bude šéfovat nově vznikajícímu evropskému designerskému centru. Pro Hyundai už půl roku pracuje také bývalý šéfdesigner Bentley, Lee SangYup. Všichni jsou tedy v očekávání, jak se tato dvojice na luxusní značce Hyundaie podepíše.

Britské společnosti Augmented Optics a Supercapacitor Materials přišly s přelomovým objevem. Podařilo se jim vyvinout novou generaci superkondenzátoru, který je více než tisíckrát výkonnější než běžné akumulátory. Především ho lze velice rychle nabíjet. Superkondenzátor se totiž nabije na plnou kapacitu za několik sekund. Vydrží mnohanásobně více nabíjecích cyklů a je energeticky méně náročný na výrobu, nespoléhá se na vzácné a drahé materiály a celkově má jeho výroba a recyklace výrazně menší dopad na životní prostředí než současné akumulátory. Obě společnosti nyní hledají strategického partnera, který by dále pomáhal s vývojem a především testováním. Funkční prototyp elektrického auta s tímto superkapacitorem chtějí dostat na silnice už na jaře příštího roku.

Innogy díky masivním investicím rychlým tempem postupuje v rozšiřování sítě CNG plniček. V letošním roce do nových plnicích stanic Innogy investovalo už více než 80 milionů CZK a síť se díky tomu za jediný rok téměř zdvojnásobila. Celkem do konce letošního roku přibude 8 plniček a celkový počet bude 21 stanic. V pořadí 20. plničku Innogy otevřeli tento týden ve Vsetíně. Dosud mohli řidiči z Valašska doplňovat CNG nejblíže v Rožnově pod Radhoštěm, Valašském Meziříčí nebo až ve Zlíně. Lidem ze Vsetína a okolí se tak nyní výrazně zkrátí cesty k nejbližšímu plnicímu stojanu. Innogy bude v rozšiřování CNG sítě pokračovat podobným tempem i v příštím roce. Výstavba nových stanic probíhá v Liberci, Třeboni a Havlíčkově Brodě, na začátku je výstavba v Klatovech a ve Znojmě.

 

MOTORSPORT

Jedna z nejčastěji pokládaných otázek z WRC dostala tento týden odpověď – Sebastien Ogier pojede příští sezónu s Fordem Fiesta v týmu M-Sport Malcolma Wilsona. Ten se netajil tím, že by rád čtyřnásobného mistra světa získal do svých služeb od první chvíle, kdy bylo oznámeno, že VW na konci letošní sezóny z WRC odejde. Týmovým kolegou mu bude Ott Tänak a třetí auto bude s největší pravděpodobností pilotovat Eric Camilli. Další Fiestu v barvách DMACKu by měl pilotovat Elfyn Evans. Složení svého týmu oznámila také Toyota, vedle už dříve ohlášeného Juhy Hänninena bude hlavní hvězdou Toyoty Jari-Matti Latvala a třetím do party je další bývalý tovární pilot Škodovky Esapekka Lappi. Vzhledem k tomu, že Hyundai i Citroen svá jezdecká složení oznámily už před časem, nevypadá to úplně dobře pro Andrease Mikkelsena. Stále ale ještě žije šance, že VW Polo GTI WRC nasadí privátní tým. Čas se ovšem rychle krátí. Každopádně souboje Meeka s Citroenem, Ogiera a Tänaka s Fordy a Latvaly s Toyotou by mohly být ozdobou příští sezóny.

Svá jezdecká složení pro příští sezónu oznámily také dvě ze tří značek působících v DTM. Ty se hned po skončení sezóny domluvily, že v sezóně 2017 nasadí každá 6 místo 8 vozů a protože BMW převelelo Martina Tomczyka do zámořské série IMSA a Antonia Felix da Costu do Formula E, bylo v podstatě jasno. V týmu RMG pojedou úřadující šampion Marco Wittmann, Timo Glock a Augusto Farfus, tým RBM se bude starat o Toma Blomqvista, Maxima Martina a Bruna Spenglera. Také Audi po sezóně přišlo o dva jezdce, Timu Scheiderovi neprodloužilo smlouvu a Edoardo Mortara odešel k Mercedesu, ale Audi do své sestavy sáhlo víc, smlouvu nedostali ani Miguel Molina a Adrien Tambay a místo nich se v Audi RS 5 DTM představí René Rast a Loic Duval, kteří doplní kvarteto Mattias Ekström, Jamie Green, Mike Rockenfeller a Nico Müller. Už zbývá jen oznámit šestici pilotů Mercedesu. Sezóna začne první květnový víkend na Hockenheimu, druhý závod se pojede o 14 dnů později na Lausitzringu. Žádné další termíny ale DTM zatím nepotvrdilo.

Hyundai při Monza Rally Show představil novou třídveřovou i20 Coupé WRC postavenou podle technických předpisů pro příští sezónu. Jedná se již o třetí i20 WRC od jejího debutu v roce 2014. Letošní sezóna byla pro Hyundai jeho nejúspěšnější a hodlá na ni příští rok navázat. Spoléhat bude na stejné trio jezdců – Thierry Neuville, Hayden Paddon a Dani Sordo. Prvním ostrým startem nového vozu bude lednová Rallye Monte Carlo.

Na řadu novinek se mohou těšit v příštím roce návštěvníci mosteckého autodromu. Atraktivní podívanou bude květnový závodní víkend historických aut. Nebudou mezi nimi chybět ani monoposty F1, jež se účastnily Velkých cen do roku 1965. Nově se začátkem října představí evropský pohár cestovních vozů a chybět pochopitelně nemůže tradiční Czech Truck Prix, tedy závod mistrovství Evropy tahačů, který má v Mostě dlouholetou tradici. Kalendář na příští rok s informacemi o jednotlivých závodech najdete na stránkách mosteckého autodromu.

 

 

Zdroj: Zet

 

 

 

Volkswagen Beetle Dune 1.4 TSI

Volkswagen Beetle Dune 1.4 TSI

Volkswagen Beetle Dune 1.4 TSI - interiér

Volkswagen Beetle Dune 1.4 TSI

Volkswagen Beetle Dune 1.4 TSI

Volkswagen Beetle Dune 1.4 TSI

AutoZet: Test VW Beetle Dune 1.4 TSI, Opel Insignia Grand Sport, podpora nákupu eko aut Foto: Volkswagen Beetle Dune 1.4 TSI

reklama

Další články

  1. Vila Tugendhat slaví 15 let v UNESCO

    ·

    Brněnská vila Tugendhat se přesně před 15 lety ocitla na seznamu světového dědictví UNESCO. Průměrná roční návštěvnost od té doby podle statistik Muzea města Brna stou…

  2. Sold Out Biz: Jak hledat nové obchodní klienty

    Byznys ·

    Pro obchodníka začátečníka je naprostou nutností sestavení databáze klientů. Jak vyhledávat nové klienty poradil v druhém díle pořadu Sold Out Biz key account manager …