reklama

Budoucnost mobility na moři: Vznikne další průplav a bude se stupňovat pirátství

V dnešní době globalizace bude nejdůležitější komunikační cestou oceán, myslí si politický geograf Michael Romancov. Měli bychom se podle něj připravit na rostoucí intenzitu v námořních uzlech. Je tak podle něj pravděpodobné, že se v příštích letech staneme svědky budování nového průplavu. V pravidelném pořadu Alter Eko ale Romancov upozornil i na rostoucí hrozbu pirátství.

Další díly pořadu

„Svět, ve kterém žijeme, který se díky Evropanům stal globálním, s největší pravděpodobností globálním zůstane. I nadále tím nejdůležitějším komunikačním médiem bude světový oceán,“ řekl Michael Romancov. Budeme tak svědky toho, že se bude měnit intenzita plavby a mohl by tak vzniknout podle politologa nový průplav. „Typicky Střední Amerika a alternativa vůči Panamě,“ odhaduje Romancov.

Aktuálně na moři vládnou Spojené státy americké. To se ale pokoušejí změnit Číňané svým projektem nové hedvábné stezky. Ta má totiž na rozdíl od té tradiční, zahrnovat síť pozemních, ale i námořních cest po celém světě. Proto na mnohých místech už Čína začala s výstavbou nových přístavů, například v Barmě nebo Pákistánu. Velkého soupeření mezi oběma státy se ale Romancov neobává. „Vidím paralely, jak svého času komunikovalo Britské impérium s tehdy se rodícími Spojenými státy…mnozí odborníci sázeli na nevyhnutelnost americko-britského fyzického konfliktu mimo jiné o výstavbu Panamského průplavu…nakonec jsme viděli, že k sobě dokázali najít jakýsi modus vivendi, který drží do současnosti. Pokud se něco takového podaří i Spojeným státům a Číně, tak k tomu střetu dojít nemusí,“ řekl.

Neznamená to ale, že ke střetům na moři nebude docházet vůbec. Romancov vidí hlavní problém v pirátech. „Myslím, že budeme svědky toho, že bude přibývat komplikací na všech frekventovaných námořních cestách, které lze shrnout pod termín pirátství…Tohle je věc, která bude stoupat,“ upozornil politolog.

Pokud ale mluvíme o konfliktech mezi státy, tak zde podle Romancova nahrává ke konfliktům jakákoliv špatná situace na pevnině mezi státy, které mají šanci mořskou dimenzi ovlivnit. „Bohužel se rýsuje jako možnost Rudé moře, Perský záliv, východní část Středozemního moře. Dalším adeptem je také Jihočínské moře,“ uvedl Romancov.

 

 

Alter Eko je pravidelný magazín rádia Zet, ve kterém osobnosti z byznysu a ekonomické sféry vedou rozhovory s úspěšnými lidmi z různých oborů. 

Nejnovější díl pořadu, ve kterém byl hostem politický geograf Michael Romancov, si můžete přehrát v playeru výše. Všechny ostatní díly jsou k dispozici ZDE.

  

Zdroj: Zet

 

 

reklama

Budoucnost mobility na moři: Vznikne další průplav a bude se stupňovat pirátství Foto: shutterstock.com - ilustrační foto

reklama

Další články