reklama

„Českým inženýrům je vlastní neustálé zdokonalování výrobků,“ říká Ivan Jukl.

V českém prostředí jsou inženýři, kteří se neustále snaží zdokonalovat své výrobky. Jde především o oblast automobilového průmyslu, kde existuje lepší šance inovovat. Na rádiu Zet v pořadu Alter Eko to říká dlouholetý praktik české ekonomické diplomacie a zaměstnanec ministerstva zahraničních věcí Ivan Jukl. Ten také společně s Pavlem Hnátem z Fakulty mezinárodních vztahů z Vysoké školy ekonomické v Praze hovoří o globálních hodnotových řetězcích.

Další díly pořadu

Globální hodnotové řetězce a přidaná hodnota jsou čím dál více skloňovanějším tématem. Globální ekonomiky už vlastně úplně vytlačily takové to původní dodavatelské pojetí, kdy šlo hlavně o bezpečnost dodávek. V čem podle vás spočívá hodnota nebo podstata globálních hodnotových řetězců?

Když porovnáme zahraniční obchod před několika desítkami let s dnešní dobou, tak se tehdy zejména obchodovaly hotové výrobky. Zatímco dnes vstoupily do hry globální hodnotové řetězce. Stalo se tak poté, co se začaly různé části výroby specializovat a společně s tím se začaly daleko více prosazovat  takzvané meziprodukty. Dnes v zahraničním obchodě dominuje právě obchod s meziprodukty. Kdybych to měl vysvětlit trochu lidštěji, tak dříve byl produkt oddělen jasně od návrhu. Byl vlastně oddělen od odbytu. Dnes se hranice mezi výrobou a odbytem smazávají i v rámci jedné firmy. Vyvážet stavební materiály dále než 500 kilometrů od místa výroby, je v současnosti nesmysl. Výrobci materiálů si zakládají své pobočky, výrobny a přibližují tak výrobu spotřebiteli. Segmentace výroby je vlastně takovým fenoménem, který vede k tomu, že stále více mluvíme o globálních hodnotových řetězcích.

Dokážeme vůbec ty hodnotové řetězce zachytit?

Jsem velmi rád, že Česká republika byla jednou z těch zemí, které tlačily na to, abychom dokázali zahraniční obchod sledovat právě z pohledu toho, co naší zemi přidá. Právě sledování zahraničního obchodu v přidané hodnotě je dnes velkým společným projektem Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj (OECD) a Světové obchodní organizace (WTO). Dává nám dnes daleko lepší obrázek o tom, nejen jak jsme na tom z hlediska toho, co těm výrobkům přidáme, ale kde ta přidaná hodnota vlastně ve světě končí.

Ono je to krásně vidět asi i na tom automobilovém průmyslu, kde často dovážíme hotové meziprodukty, ke kterým přidáváme spíš naši manuální práci nežli rozum. To je to, na čem si Česko vždy zakládalo. To znamená kreativní pracovní sílu, jak si tedy v tom automobilovém průmyslu vlastně stojíme?

Pravdou je, že když se podíváme na jednotlivé automobilky a budeme sledovat, jak se vyvíjí přidaná hodnota na jeden vyrobený kus, tak v tomto ohledu například za Německem zaostáváme. Svým způsobem ve velkých číslech musíme kompenzovat množství vyvezených automobilů. Na druhou stranu si myslím, že ta situace není přece jenom tak tragická v tom, že přece jenom není montovna jako montovna. Máte-li k výrobě vlastní vývoj nebo vlastní konstrukci, tak nebudete dělat takzvané průlomové inovace. To neustálé zdokonalování výrobků je něco, co je našim inženýrům vlastní.  Já jsem i v několika takových podnicích pracoval. Samozřejmě ne vždy se vyvarujete všech různých rizik na světových trzích, ale určitě si myslím, že tam kde se vyrábí, je šance i inovovat. V České republice je automobilový průmysl důležitý v tom, že nemáme dodavatele pouze prvního řádu, ale i druhého a třetího. Jde přitom o malé a střední podniky, které mají své inženýry a své konstruktéry. V tomto ohledu tady není ta situace tak špatná.

 

 

Alter Eko je pravidelný magazín rádia Zet, ve kterém osobnosti z byznysu a ekonomické sféry vedou rozhovory s úspěšnými lidmi z různých oborů. 

Nejnovější díl pořadu, ve kterém byl hostem dlouholetý praktik české ekonomické diplomacie a zaměstnanec ministerstva zahraničních věcí Ivan Jukl, si můžete přehrát v playeru výše. Všechny ostatní díly jsou k dispozici ZDE.

  

Zdroj: Zet

„Českým inženýrům je vlastní neustálé zdokonalování výrobků,“ říká Ivan Jukl. Foto: Shutterstock.com

reklama

Další články