Částečně oblačno Praha · 7°
11. 12. · Dana Změnit

reklama

Chinaski: Streaming hudby přináší kapelám málo příjmů, musejí víc koncertovat

Streaming hudby, který umožňuje poslouchat hudbu zdarma pomocí datového připojení, připravil skladatele a interprety populární hudby o velkou část příjmů z prodeje CD a desek. Kapely proto musejí více koncertovat. „Tlak na to, aby kapely koncertovaly, je ohromný. Abychom mohli zaplatit lidi, kteří se kolem toho pohybují, tak musíme pořád hrát,“ říká kytarista Chinaski František Táborský.

Mohlo by vás zajímat

Podle Táborského a producenta Chinaski Ladislava Vajdičky, kteří byli hosty Studia Zet, musí budoucnost přinést zásadní změnu v nastavení současného systému. Posluchači a fanoušci si budou muset zvyknout za streaming platit,  stejně jako tomu je v současnosti třeba v případě kabelové televize. Tak by mohl být systém férovější a přinesl by hudebníkům více peněz.

Táborský řekl, že v současnosti tvoří asi 80 procent příjmů kapely Chinaski honoráře za koncertování. Kapela ročně odehraje až 100 vystoupení. 

Sociální sítě, YouTube, Spotify...

Interpreti se v současnosti vyrovnávají nejen s ilegálním kopírováním hudby, ale i s rychle se rozvíjejícími platformami, které nové technologie přinášejí: s rozmachem sociálních sítí,  YouTube nebo se streamingem. Vsoučasnosti se většina zisků ze streamingu rozdělí mezi streamingovou společnost a hudební vydavatelství. Výdělek z prodeje desek tak už podle Táborského i Vajdičky dávno netvoří největší část z příjmu hudebních kapel a interpretů.

Podle Vajdičky je problém, že náklady na produkci hudby a marketing zůstaly stejné, ale příjmy se razantně snížily. V současnosti je podle něj ekonomický model, na kterém jsou postaveny streamingové aplikace jako Spotify, výhodný  pouze pro streamingovou společnost a velká vydavatelství. „Platí se méně za jedno přehrátí a tím trpí hlavně interpreti a skladatelé,“ řekl Vajdička. „Pokud se v budoucnosti lidé naučí platit za hudbu, jako se naučili platit za kabelovou televizi, tak se může vytvořit daleko větší balík peněz na přerozdělování mezi interprety, než je teď.“ Takova změna by mohla nastat podle Vajdičky už do pěti let.

Uživatelé za službu „zatím platit nechtějí, protože to můžou mít téměř kdekoliv zadarmo. Je to otázka let ty lidi přesvědčit, že je normální za to platit,“ dodává Táborský z Chinaski.

Nové technologie - příležitost pro začínající kapely

Rozvoj online platforem jako je YouTube a streaming představuje na druhou stranu výhody zejména pro mladé kapely. „Mají daleko více možností se prezentovat, nejsou závislé na tom, jestli se podepíše nějaká smlouva s major labelem, který do té doby měl jako jediný možnost dostat písničku do rádií, nebo do televize,“ řekl Vajdička.

Táborský působí v Chinaski od roku 1996 jako kytarista, textař a zpěvák. Vajdička je manažerem v indie vydavatelství a hudební agentuře BrainZone, která na česko-slovenském trhu působí od roku 2008 a spolupracuje nejen s Chinaski, ale také D. Kollerem, L. Vondráčkovou nebo P. Kolářem.

 

Rockfield

Chinaski působí pod současným názvem na české scéně od roku 1994. V letech 2005 a 2007 vyhrála skupina hudební cenu Anděl.  Skladby jako 1. signální a Klára se staly jedněmi z jejích nejhranějších hitů.

Po čtyřech letech odmlky vydali tento rok Chinaski své deváté album s názvem Rockfield. Na albu se díky spolupráci s BrainZone podílel britský producent Greg Haver a natáčelo se v britském studiu Rockfield v Walesu, kde vznikly v minulosti některé legendární nahrávky britské scény, například kapel jako Queen, Oasis, Coldplay a dalších. 

 

Zdroj: ZET, chinaski.cz

Chinaski: Streaming hudby přináší kapelám málo příjmů, musejí víc koncertovat Foto: F. Táborský, kytara, zpěv, texty. Zdroj: chinaski.cz

reklama

Další články