skoro zataženo Praha · 21°
28. 07. · Viktor Změnit

reklama

„Dobrý kuchař je pouze 20 % úspěchu, restaurace potřebuje i jiné věci,“ říká Vargaeštok

V oblasti gastronomie je pouze malé procento úspěšných lidí. Myslí si to alespoň zakladatel konceptu Chefstarter Marcel Vargaeštok. Podle něj pouze kvalitní kuchař nestačí k vytvoření prosperujícího podniku. Záleží i na dobrém byznys plánu, marketingu, ale i food stylingu. Právě s tím má začínajícím gastropodnikatelům pomoci projekt Chefstarter.

Mohlo by vás zajímat

Lidí, kteří si o sobě myslí, že umí vařit nebo péct, je hodně. Kolik z nich je podle vás úspěšných?

Nemáme na to přesné statistiky, ale velmi málo lidí je úspěšných. Může jich být ale výrazně víc. Právě z toho důvodu to chceme rozjet, abychom jim pomohli zvýšit procento toho úspěchu. To je náš cíl. Buď jim pomůžeme uspět, nebo když jde o neúspěšný záměr, tak chceme zajistit, aby je to nezničilo.

 

Mluvil jste o tom, že těch lidí, kteří jsou v této oblasti úspěšní, je málo. Proč? Kde dělají chyby?

V gastropodnikání koluje celá řada mýtů, které stále přetrvávají. Jedním z nich je skutečnost, že někdo si říká, že umí vařit a z toho důvodu bude také úspěšný v podnikání. Vaření je ovšem pouze 20 procent úspěchu. Je ještě velké množství jiných věcí, které restauraci dovedou k úspěchu a jež nemají vůbec souvislost s vařením. Ty nedostatky lidi zjistí až během provozu.

 

Kaváren nebo restaurací je hodně. Nemají přece všichni úplně šanci uživit se. Mají nějaké potenciální úspěchy k tomu, aby se na trhu práce uplatnili, pokud přemýšlejí nad tím, že by právě chtěli zkusit začít podnikat v gastronomickém odvětví.

Ano, je velké množství kaváren a restaurací, ale to není důvod nezačít. Tak či tak 20 procent podniků krachuje. Otázka je, proč bych to měl být právě já. Udělám všechno proto, abych patřil mezi nejlepší. Výhodou může být i to, že se mohou poučit z toho, co už na trhu je. Je potřeba si uvědomit, že člověk nepotřebuje nějaký super výjimečný koncept na to, aby uspěl. Důležité je udělat všechno dobře. Vůbec bych neviděl překážku v tom, že trh je plný kaváren. Určitě je tu stále velký prostor pro jedince, kteří to udělají správně.

 

Jak vaše kurzy probíhají?

Mámě několik programů. Prvním jsou jednotlivé workshopy, na kterých se naučíte hygienické předpisy, grafiku, práci se sociálními sítěmi, food styling, marketing, zaměření stále na jednotlivé oblasti. Poté organizujeme konference, kteří si gastronomií už prošli a lidé se mohou poučit z jejich příběhů. Jsou tam také workshopy na finance, marketing a další různé věci. Poté tam jsou investoři, kterým můžete odprezentovat svůj nápad a ti vám poté mohou pomoci. Třetí věcí je Food Startup Academy, která trvá osm víkendů. Začnete od toho, jak si vytvořit byznys plán, jaké předpisy budete potřebovat, jak nastavit marketing, jak nabírat lidi a jak si to všechno spočítat. Po osmi týdnech pak skončíte s jasným a ověřeným plánem, který vám výrazně ulehčí start podnikání. Zúčastní se jej lidi, kteří chtějí podnikat, poté lidi, kteří podnikají, ale nedaří se jim to nebo lidé, kteří jsou na vysoké škole, ale už tuší, že vysoká škola je prakticky na podnikání nepřipraví. 

 

 

Článek obsahuje pouze úryvky z rozhovoru se zakladatelem konceptu Chefstarter Marcelem Vargaeštokem. Celý článek si můžete přehrát v playeru výše. 

 

Zdroj: Zet

„Dobrý kuchař je pouze 20 % úspěchu, restaurace potřebuje i jiné věci,“ říká Vargaeštok Foto: Marcel VARGAEŠTOK /Zdroj: Facebook Chefparade.cz

reklama

Další články