skoro zataženo Praha · 21°
28. 07. · Viktor Změnit

reklama

„Finanční gramotnost je jedna věc, lidé jsou ale dnes hodně manipulováni,“ říká M. Hrubošová

V názoru o míře finanční gramotnosti Čechů panují spíše rozpory. Podle průzkumů z minulého roku finanční gramotnost v České republice je špatná a stagnuje, někteří odborníci zase tvrdí, že odpovídá průměru a roste. Podle mentorky a majitelky společnosti Finance pro radost Marcely Hrubošové jsou dnes lidé ve finanční oblasti vystavováni různým podprahovým reklamám a manipulacím, což vidí v této otázce jako hlavní problém. 

Další díly pořadu

Marcela Hrubošová původně stála na opačné straně barikády a dluhy vymáhala. Pracovala v pojišťovnách, bankovních domech i inkasní společnosti. Své nabyté zkušenosti se ale rozhodla uplatnit v poradensko-konzultační sféře, v oblasti podnikání a vzdělávacích činností na poli finanční gramotnosti. O tom, proč se rozhodla pro tuto změnu a od kdy je třeba učit finanční gramotnost, hovořila s mentorem, koučem a bývalým prezidentem společnosti Microsoft pro Evropu Janem Mühlfeitem v pořadu Myšlení první ligy.

 

Myslíte si, že jsou Češi spíše rozhazovační nebo šetřiví?

My šetříme, ale pak nesprávným způsobem ty našetřené peníze používáme. To je jedna věc. Druhá věc, co hodně vidím, je hlad po věcech. Jak jsme byli hodně dlouho blokovaní před tím zbožím, před těmi možnostmi, tak teď je strašně jednoduché ty peníze získat. Stačí někde něco podepsat, ani to nemusím číst. Tím se upíšu k nějakým půjčkám, spotřebitelským úvěrům, kontokorentům, kreditním kartám a nakupuji strašně levně, ale na dluh. Člověk se už pak nedívá na to, že si kupuje celý život na dluh, a že to někdy bude muset splatit.

Co Vás dovedlo k tomu, že jste se po dvaceti letech v té sféře korporátních firem rozhodla učit finanční gramotnost?

Že jsou lidé finančně negramotní je jedna věc, lidé jsou ale dnes hodně manipulovaní. Jsou tady různé podprahové reklamy, je tady obrovská manipulace ze strany obchodních partnerů těch finančních institucí. Školení obchodníků je už více směřované na psychologii prodeje, zvládání námitek zákazníka, obchodní dovednosti a třeba jen 20 procent je produktová záležitost, co skutečně ten produkt umí. Tam jsem cítila, že už nemůžu podporovat finanční sektor, že musím podporovat tu příčinu toho a jít těm lidem pomoci. Ať už radou, konzultacemi, mentoringem nebo dělat učebnice pro děti a knihy pro dospělé.

Vám úplně svítí oči. Je vidět, že Vás to baví. Myslíte si, že jste následovala hlas srdce, když jste opustila finanční sféru?

Myslím, že to byl hlavně hlas srdce. Když jsem pracovala jako ředitelka vymáhání v bance, tak můj úkol byl vybudovat celý úsek vymáhání, postavit procesy, zabezpečit partnery, najít lidi vhodné pro to vymáhání. Já jsem tvůrce, nejsem udržovací typ. Po třech letech to už bylo jen to udržování provozu a já jsem viděla tisíce zadlužených lidí a to, že já tam ležím ladem. Ano, mám krásný statisícový plat, ale k čemu mi to je? Člověk už v určitém věku, který mám, si ty svoje sny a přání uskutečnil.

Takže to volání srdce bylo: Ano, já chci být něčím užitečná těm lidem, té společnosti. Když vidím, že tady klesá životní úroveň, že odchází kvalitní zboží, že tu není kupní síla, tak je to pro mě zkáza. Stejně tak, jak jsem naplněná, šťastná a žiji i finančně zabezpečený život, tak to chci naučit i ostatní.

Od jakého věku se může ta finanční gramotnost budovat?

Já učím už předškoláčky. Když se v mateřských školách setkávám s pětiletými, šestiletými dětmi, tak už peníze dostávají. Dostávají od rodičů kapesné, od babiček různé peníze, takže než nakoupí od rodičů takové ty informace typu „Spoř si! Neutrácej za blbosti!“, to s čím si ten dospělý člověk vlastně už neumí poradit, tak tam si myslím, že už musím být a ty děti učit.

Co byste poradila čtenářům, co se týče investic do roku 2016?

Poradila bych všem lidem, ať neinvestují do toho, čemu nerozumí. Nikdy nedokáží změřit riziko, které je s tou investicí spojené. Takže pak hrají loterii se svými prostředky. To hlavní, kam by měli ze začátku zainvestovat, je do kvalitního finančního vzdělání.

 

 

Celý rozhovor Jana Mühlfeita s Marcelou Hrubošovou si můžete poslechnout v playeru výše.

Pravidelné rozhovory s hosty rozvojového kouče, mentora a také bývalého prezidenta společnosti Microsoft pro Evropu Jana Mühlfeita na téma osobního rozvoje uvádíme v pořadu Myšlení první ligy na rádiu ZET každé pondělí po 10:45. 

 

Zdroj: Zet

 

 

„Finanční gramotnost je jedna věc, lidé jsou ale dnes hodně manipulováni,“ říká M. Hrubošová Foto: M. HRUBOŠOVÁ a J. MÜHLFEIT/ Zdroj: Zet

reklama

Další články