reklama

Francouzský BlaBlaCar chce v Česku konkurovat konceptem spolujízdy hromadné dopravě

Francouzská společnost BlaBlaCar minulý týden oznámila akvizici české firmy Jízdomat.cz, která se zaměřuje na takzvanou spolujízdu. Řidiči si její pomocí mohou snížit náklady na cestu tím, že nabídnou volná místa v autě ostatním lidem prostřednictvím aplikace na chytrém telefonu. Řada lidí také spolujízdu využívá jako prostředek pro setkání se zajímavými lidmi a zpestření celé cesty. Na rozdíl od alternativních taxislužeb jako je Uber nebo Liftago, nemá spolujízda řidičům přinášet zisk. Jejím primárním úkolem je rozložit náklady na cestu mezi větší počet lidí. BlaBlaCar navíc klientům umožňuje vybrat si, s jak upovídaným člověkem pojedou. Na rádiu Zet koncept spolujízdy podrobněji představili country manažer společnosti BlaBlaCar Pavel Prouza a zakladatel Jízdomatu.cz Jan Mittner.  

Mohlo by vás zajímat

Jak jste na nápad spolujízdy přišli?

Jan Mittner: 

On to spíš byl nápad na vytvoření nějakého celorepublikového webového portálu, než nápad té spolujízdy jako takové. O tom, že existuje něco jako spolujízda, jsem totiž věděl už dříve. Nicméně důvod, proč jsme se rozhodli vytvořit Jízdomat, byl ten, že jsem v roce 2010 ještě dojížděl z Třebíče do Prahy na vysokou školu. Protože jsem jezdil autem a často jsem měl nějaká volná místa, tak nás prostě napadlo, že by se mohl udělat webový portál, který by dokázal spojit řidiče s těmi cestujícími.

 

Silnice v České republice nemají úplně ideální pověst, proč by tedy podle vašeho názoru měli lidé dávat přednost spolujízdě s cizím člověkem před využitím hromadné dopravy. Má to pro ně nějakou přidanou hodnotu?

Tady hodně záleží na tom, o jakou trasu se jedná. Spolujízda dává smysl u středních a delších tras zhruba od 60 kilometrů dál. Výhoda spolujízdy je například v porovnání s autobusem v tom, že auto je vždy rychlejší, komfortnější a pro cestující je i levnější. O něco jiné je to v konkurenci s vlaky. Tam už hodně záleží na tom, jestli je to nějaká trasa, která je už hodně obsazena kvalitními vlaky nebo ne. Tam už se může stát, že vlak má nějaké výhody. Hlavní výhoda spolujízdy je na těch trasách, které nejsou až tak dobře obsluhovány a kde ten autobus jede příliš dlouho za dost peněz.

 

Pane Prouzo, řekněte nám něco více o společnosti BlaBlaCar...

Pavel Prouza: 

BlaBlaCar je původně francouzská firma, která vznikla v roce 2006 a postupně expanduje jak napříč Evropou, tak v posledních letech i celosvětově. My jsme komunita, která zprostředkovává spolujízdu. BlaBlaCar funguje v zahraničí a vlastně už i v České republice a na Slovensku. Máme pokryto celkem 22 zemí. Je to například Brazílie, Turecko, Mexiko nebo Indie. Coby evropská firma máme pokrytou právě Evropu a to od západu až po východ. Z našeho regionu nechybí ani státy jako Německo, Polsko, Maďarsko a zároveň i populární destinace, kde se určitě užije spolujízda, řekněme na dovolenou, jako je třeba Chorvatsko.

 

Společnost BlaBlaCar bude mít minimálně pro začátek velkou výhodu v názvu, který pro české ucho zní poněkud netradičně. Můžete vysvětlit, jak takový název vznikl?

Náš název nezní, řekl bych ani netradičně, on zní legračně skoro pro všechny z těch pětadvaceti zemí, ve kterých jsme. On reflektuje jednu záležitost, která se týká našich uživatelských profilů, kde člověk například nastavuje, jaké má auto, jestli si za cesty rád pouští hudbu a podobně. Kromě toho určujete, jak moc jste během cesty upovídaní. Vybíráte tedy, jestli jste bla, blabla nebo blablabla. Vzhledem k tomu, že u spolujízdy jde i o ten společenský faktor, tak z našeho pohledu je hodně šikovné, že si můžete nastavit, jak si během jízdy popovídáte.

 

Proč jste se rozhodli vstoupit na český trh v tom větším měřítku, tedy akvizicí Jízdomatu.cz?

Vstup metodou nákupu nějaké lokální značky je u nás už téměř tradiční, protože tímto způsobem se snažíme usnadnit a zrychlit náš celosvětový růst. Mezi Jízdomatem.cz a BlaBlaCarem se vedla diskuze už poměrně velkou dobu, o tom jestli má smysl, aby obě značky spojily síly. Je tam vlastně stejná vize, která spočívá ve zprostředkování spolujízdy pro širokou veřejnost a podobným způsobem jsme vstupovali v nedávné době například i na maďarský trh, kde jsme učinili akvizici místní značky AutoHop.hu v květnu roku 2015.

Očekávate tedy, že vaše klientela se bude rekrutovat ze současných uživatelů Jízdomatu? Máte představu, o jakou základnu jde?

My předpokládáme a doufáme, že většinu členů Jízdomatu, kde ta uživatelská báze vznikala po dobu pěti let, přebereme k nám na BlaBlaCar. Počítáme s tím, že se nám během letošního roku tímto způsobem podaří získat alespoň nějaké desetitisíce uživatelů, ale kromě toho je naším cílem rozšířit povědomí o spolujízdě mezi širší veřejnost. Jízdomat se orientoval především na studenty, náš záběr je trochu širší. Celosvětově je téměř polovina našich uživatelů starší třiceti let. To zároveň osvětluje, jakou budeme mít strategii pro český a slovenský trh.

 

Aplikaci BlaBlaCar bylo možné v České republice využívat už dříve, ale ceny pro českého cestujícího nebyly úplně výhodné. Proč tomu tak bylo?

Ta situace, kdy jízdy vypsané v minulosti nebyly pro českého nebo slovenského zákazníka výhodné, je daná tím, že každá země funguje na bázi toho, že my doporučujeme cenu na konkrétní trasu. Ta je odvozena od běžné ceny za kilometr. Pro každou zemi se vlastně reflektuje řada faktorů, jako je třeba konkurenceschopnost na trhu a především cena pohonných hmot. Když cestu z Prahy do Berlína bude vypisovat náš zákazník přes německou stránku, tak ta cena bude logicky o něco vyšší. My v zásadě předpokládáme, že v horizontu několika málo dní až několika týdnů, bude valná většina nabídek na českém a slovenském BlaBlaCaru pocházet od místních uživatelů, čímž se samozřejmě ty ceny velice rychle pohnou na lokální úroveň.

 

V pravidlech dřívějšího provozovatele stálo, že řidič na spolujízdě nesmí vydělávat. To se teď změní nebo na čem bude vlastně BlaBlaCar vydělávat?

Řidič jako takový by neměl ze služby mít zisk, což platí i u nás. To je princip spolujízdy. Jde pouze o sdílení nákladů na cestu a to platí i pro naše řidiče. Pro ně to není výdělečná záležitost. Tím pádem nejde o totéž, jako jsou například služby alternativní taxislužby Uber. 

 

 

Článek obsahuje pouze část rozhovoru se zakladatelem Jízdomatu.cz Janem Mittnerem a country manažerem společnosti BlaBlaCar Pavlem Prouzou. Celý rozhovor si můžete přehrát v playeru výše. 

 

Zdroj: Zet

 

Francouzský BlaBlaCar chce v Česku konkurovat konceptem spolujízdy hromadné dopravě Foto: g0d4ather / Shutterstock.com

reklama

Další články

  1. Hračky s tematikou Star Wars vynášejí miliardy

    Byznys ·

    Tržby z prodeje hraček s tematikou Hvězdných válek dosáhly loni ve Spojených státech více než 700 milionů dolarů (17,4 miliardy korun). Staly se tak nejoblíbenějším zb…