Skoro zataženo Praha · 6°
23. 01. · Zdeněk Změnit

reklama

Jak cestuje americký prezident aneb vývoj Air Force One

Air Force One není označení pro konkrétní letadlo. Jde o stroj, na jehož palubě cestuje úřadující prezident Spojených států. Poprvé se označení Air Force One začalo používat až v roce 1953 za vlády prezidenta Dwighta D. Eisenhowera. Podívejte se v souvislosti s dnešními americkými volbami na historii těchto letadel.

Mohlo by vás zajímat

Rok 1953 znamenal historický milník pro kultovní označení letadla prezidenta Spojených států. Ve stejné chvíli, co se do vzduchu chystalo letadlo s nejvyšším americkým státníkem, vzlétal rovněž komerční let Easter Airlines 8610. Let s Dwightem D. Eisenhowerem měl obdobné označení (Air Force 8610) jako jeho komerční protějšek. Aby se zabránilo případné záměně letadel, tak letectvo podle serveru Popular Mechanics zavedlo pro řízení letového provozu jedinečné označení „Air Force One“.

K prvnímu oficiálnímu letu Air Force One došlo v roce 1959 s prezidentem Eisenhowerem na palubě. To ještě létal s vrtulovými letadly Lockheed Constellation C-121 přezdívanými jako Columbine II. a III. a dvěma letadly Aero Commander. (Pozn redakce: Šlo o menší letadla používaná pro přepravu americké hlavy státu)

Zdroj: Wikimedia Commons: Lockheed Constellation C-121

Na konci Eisenhowerova prezidentského období letectvo rozhodlo, že na dobro vyřadí z provozu vrtulová letadla. Air Force One se tak stala s plnou platností proudová letadla. Konkrétně šlo o stroj Boeing 707 (SAM 970), který nahradil Eisenhowerův letoun C-121. V letce amerického prezidenta se později objevily další modely Boeingu 707 (SAM 971 a 972).

Prezidenta Eisenhowera v roce 1959 přepravil Boeing 707 se speciálním komunikačním zařízením nazývaným jako VC-137 k takzvanému „Letu míru“. V rámci něj navštívil během 19 dnů 11 asijských států. Boeing uletěl 35 406 kilometrů a zvládl to oproti vrtulovému letadlu Columbine v polovičním čase.

Zdroj: Wikipedia: Boeing 707 (SAM 970)

John F. Kennedy využil pro více příležitostí letadla SAM 970, 971 a 972. V říjnu roku 1962 ovšem americké vzdušné síly koupily letadlo s dlouhým doletem Boeing C-137 Stratoliner. Americký prezident tak poprvé použil dopravní letadlo pod označením SAM 26000. Kennedy jako první zavedl méně okázalejší design letounů. Letadlo začalo používat modro bílé barvy. Od té doby se tento vzhled stal tradičním

Nejznámější chvílí na palubě SAM 26000 je složení přísahy prezidenta Lyndona B. Johnsona. K této události došlo po atentátu na prezidenta Kennedyho.

Zdroj: Wikipedia: Boeing C-137 Stratoliner (SAM 26000)

Prezident Johnson použil letadlo v rámci své cesty do jižního Vietnamu během války. Hlava státu Richard Nixon zase absolvoval cestu na palubě SAM 26000 během své historické cesty do Číny v roce 1972. Stalo se tak vůbec poprvé, co americký prezident navštívil Čínu. Sam 26000 zůstal ve službě až do administrativy Billa Clintona. Ještě za služby Nixona jej doplnilo letadlo Boeing VC-137 (SAM 27000).

Zdroj: Wikipedia: Richard Nixon vystupuje z letadla v rámci historické návštěvy Číny

Svůj poslední let absolvoval SAM 2700 společně s Georgem W. Bushem ze San Antonia do Waco v Texasu. Podle Popular Mechanics se tak stalo 29. srpna 2001.

Zdroj: Wikimedia Commons: Boeing 747 (SAM 27000)

Letectvo Spojených států amerických dospělo k názoru, že je zapotřebí omladit letku zastaralých Boeingů 707 během Reaganova funkčního období. Dvojice Boeingu 747, která nahradila SAM 26000 a 27000, byla připravena k provozu poté, co nastoupil do úřadu George H. W. Bush. Boeing 747-200B již byl schopen vzdorovat útokům zbraní založených na elektromagnetickém pulsu (EMP) pocházejícího z jaderného výbuchu nebo přímého útoku směřujícího na elektroniku letadla.

Zdroj: Wikipedia: Boeing VC-25

Druhý model Boeing VC-25s-747s upravený pro vojenské účely obsahuje bezpečné telefonní a počítačové komunikační systémy. Prezident tak může během letu provádět operace. V letounu rovněž nechybí prezidentova kancelář, konferenční místnosti a soukromé pokoje určené pro hlavu státu a první dámu.

Zdroj: Wikimedia Commons

Letectvo Spojených států amerických letos v lednu oznámilo, že novým dopravním prostředkem pro hlavu států se stane Boeing 747-8. Součástí nového letadla bude obranný systém proti elektromagnetickým pulsům. Ve vzduchu bude rovněž možné dotankovat palivo. Letadlo bude podle serveru Popular Mechanics disponovat sofistikovaným palubním systém protiraketové obrany. Své uplatnění si ale stále najde i letoun Boeing VC-25s-747s. 

 

 

Zdroj: Popular Mechanics, Zet

Jak cestuje americký prezident aneb vývoj Air Force One Foto: Wikipedia.org

reklama

Další články

  1. Sedm trendů v online marketingu pro rok 2016

    Byznys ·

    Oblast online marketingu je složitá a nestálá. Každý rok dochází ke změnám, které přicházejí ruku v ruce s novým hardwarem, softwarem nebo příchodem inovativní společn…

  2. Rusko zablokuje stránky LinkedIn

    Byznys ·

    Ruský soud ve čtvrtek potvrdil rozhodnutí o zablokování sociální sítě LinkedIn v zemi kvůli porušování zákona o uchování dat. Informaci oznámila ruská tisková agentura…