Částečně oblačno Praha · 18°
19. 10. · Michaela Změnit

reklama

Jan Libich: Kvalitní učitel na prvním stupni dokáže zvýšit mzdu svého žáka jako vysoká škola

O důležitosti kvalitního vzdělání se mluví stále častěji. Není to ale jen fráze? Jak se na téma dívají ekonomové? Jaká data mají k dispozici? A je v moci učitelů zvýšit budoucí mzdu svých žáků? Kritický pohled na české školství nabídl v pořadu Neuron Future ekonom Jan Libich.

Mohlo by vás zajímat

Vzdělání nejenže pozitivně ovlivňuje například délku dožití, zdraví či životní spokojenost, ale má významná materiální pozitiva. „Průměrný středoškolák bez maturity si v Česku v soukromé sféře vydělá asi 20 tisíc korun. U průměrného vysokoškoláka je to 37 000 tisíc, tedy skoro dvakrát tolik,“ uvedl téma docent Jan Libich, který od roku 2005 přednáší na La Trobe University v Melbourne.

Největší vliv má však kvalitní vzdělání na těch nižších úrovních. Jan Libich vysvětluje, že podle dat studijní výsledky na základní škole nejsou příliš ovlivněny například velikostí třídy nebo používáním moderních technologií. „Co ale víme s jistotou je to, že přidaná hodnota kvalitního učitele je astronomická,“ říká ekonom Libich, který se pokusil spočítat, na základě výzkumu amerických ekonomů Hanusheka a Chettyho, o kolik dokáže dobrý učitel zvýšit budoucí mzdu svých žáků: „Kvalitní učitel (90. percentil) dokáže, v porovnání s nekvalitním (10. percentil) průměrnou celoživotní mzdu svých žáků zvýšit o 10-25 %. Pokud by se například středoškolákovi s maturitou takto zvýšila, vydělá si za svůj život o přibližně o 2-3 miliony korun více.“ Český ekonom pak uvádí ještě další příklad: „Pokud bychom tyto platové přírůstky sečetli u všech žáků, velmi konzervativní odhad je, že kvalitní učitel, v jehož třídě je 20 studentů, dokáže zvýšit jejich celoživotní mzdu o 0,5-1 milion korun za každý odučený měsíc.“

České školství přitom faktor „kvality učitele“ v jejich ohodnocení nezohledňuje. „Platy učitelů se u nás liší v závislosti na délce jejich profesní kariéry, která ale nemá podle výzkumu na kvalitu výuky žádný vliv (s výjimkou prvních dvou let),“ říká Libich a upozorňuje, že situaci nevyřeší celoplošné navýšení učitelských platů: „Potřebujeme měřit přidanou hodnotu učitelů, a to pomocí nejrůznějších metod, abychom nastavili systém tak, aby přitáhl ty nejlepší učitele. A naopak aby ti špatní skončili.“

Libich získal v roce 2012 od Nadačního fondu Neuron jeden milion korun na svůj ekonomický výzkum, který ho přivedl zpátky do Česka, kde část každého roku působí na Ekonomické fakultě Vysoké škole báňské-Technické univerzitě Ostrava.

 

 

Neuron Future je pravidelný pořad rádia Zet, který vzniká ve spolupráci s Nadačním fondem Neuron na podporu vědy. Neuron každoročně finančně přispívá na vědecký výzkum, oceňuje špičkové vědce a popularizuje vědu.

 

Zdroj: Zet

 

 

Jan Libich: Kvalitní učitel na prvním stupni dokáže zvýšit mzdu svého žáka jako vysoká škola Foto: Dle ekonoma Jana Libicha dokáže kvalitní učitel v porovnání s nekvalitním zvýšit průměrnou celoživotní mzdu svých žáků o 10-25 %.

reklama

Další články

  1. Zemřel zpěvák George Michael, podlehl infarktu

    ·

    V neděli zemřel britský zpěvák George Michael. Popové hvězdě, která měla řadu celosvětových hitů v 80. letech se skupinou Wham! i při pozdější sólové dráze, bylo 53 le…

  2. 5 nejhodnotnějších klubů NHL

    Byznys ·

    Průměrná hodnota klubu v Národní hokejové lize (NHL) dosahuje na 517 milionů dolarů. Jejich cena oproti loňskému roku vzrostla o tři procenta. Jaké jsou ale vůbec nejb…