reklama

„Je třeba investovat do lidí, nikoliv do nápadů,“ říká Dana Bérová

Jestliže má sebelepší byznysový nápad špatného nositele, nemá šanci zafungovat. Investovat by se proto mělo do těch správných lidí, myslí si exministryně informatiky, manažerka a podnikatelka Dana Bérová. K tomuto názoru došla z vlastních zkušeností, které nabyla během své rozličné kariéry. Právě o ní mluvila na rádiu Zet v pořadu Myšlení první ligy s mentorem, koučem a bývalým prezidentem společnosti Microsoft pro Evropu Janem Mühlfeitem. 

Další díly pořadu

Byla jste novinářkou, spravovala jste majetek Karla Schwarzenberga a vyzkoušela si i post ministryně informatiky. V současné době jste manažerkou a podnikatelkou. Co jste se v každé z těch profesí naučila?

Na každé té věci jsem se musela hodně učit. Čím později se člověk pouští do něčeho nového, tím je to složitější. Naučila jsem se vycházet s lidmi. Je něco jiného, když vycházíte s lidmi v televizi, v médiu a musíte se domluvit s těmi respondenty. Potom bylo něco jiného vycházet s lidmi kolem správy majetku, úplně jinak se pak komunikuje v té veřejné správě, protože tam jsou lidé jinak motivováni. Trochu jinak musíte vycházet s lidmi v byznysu, takže jsem se učila průběžně a učím se pořád.

Prosadila jste se v byznysu i ve veřejném sektoru. V čem je to kromě té komunikace jiné. A v čem naopak stejné?

Stejné je to v tom, že když chce člověk něčeho dosáhnout, tak je to hodně práce. Jiné jsou motivace. V byznysu je to někdy jednoduší, protože tam se ty věci dají lépe spočítat, lépe kvantifikovat. V těch velkých korporacích se to ale často blíží politice, protože se tam ztrácí ten zdravý rozum a začíná to být o schopnosti prosadit sám sebe a svůj názor.

V politice jsou ty motivace jiné. Tam pro sebe potřebuje politik takzvaný fotitelný výsledek. To může být jakýkoliv úspěch, který se dá prezentovat veřejnosti. Něco, o čem se dá mluvit. Často v té politice děláte věci, které jsou mnohem důležitější, ale hrozně těžko se prezentují veřejnosti, tím pádem se na nich těžko získávají ty politické body. V tom je určitá rozpolcenost. A pak je druhý problém. Většinou je motivací úředníků neudělat chybu. To není nic zlého. Oni jsou tak nastavení v tom systému, který funguje a který jim říká: „Hlavně neudělej něco špatně!“ To je samozřejmě pro člověka z byznysu, který je zvyklý na to, že rozhoduje věci s jistým rizikem a počítá s tím, že se něco nepovede, velký kulturní šok.

Věnujete se také podpoře startupů. O tom byl mimochodem také pořad Den D, ve kterém jste vystupovala. Jak na to vzpomínáte?

Vzpomínám na to moc ráda, protože to byla zajímavá zkušenost. Samozřejmě to byla trošku hra, na druhou stranu jsem se tam ale hodně naučila o tom začínajícím byznysu. Sice jsem měla praktické zkušenosti, ale už docela staré. Bylo hrozně zajímavé pozorovat, jak se vyvíjeli ty jednotlivé firmy, do kterých jsem investovala já a moji kolegové. Byla z toho také jedna podstatná zkušenost, že je potřeba investovat do lidí, nikoliv do nápadů. Sebelepší nápad se špatným nositelem nezafunguje. Horší nápad s lepším nositelem se dá buď modifikovat, nebo se dá ten nositel použít na něco úplně jiného. To byla zkušenost, kterou jsem před tím teoreticky věděla, ale tam jsem si to vyzkoušela takzvaně za vlastní peníze.

 

 

Článek obsahuje pouze část rozhovoru s Danou Bérovou. Celý rozhovor si můžete poslechnout v playeru výše.

Pravidelné rozhovory s hosty rozvojového kouče, mentora a také bývalého prezidenta společnosti Microsoft pro Evropu Jana Mühlfeita na téma osobního rozvoje uvádíme v pořadu Myšlení první ligy na rádiu ZET každé pondělí po 10:45. 

 

Zdroj: Zet

 

 

„Je třeba investovat do lidí, nikoliv do nápadů,“ říká Dana Bérová Foto: Dana Bérová a Jan Mühlfeit/ Zdroj: Zet

reklama

Další články