reklama

Kluby mají fanouškům zajistit zábavu přesahující sportovní produkt

Češi se o sport zajímají, jde ale spíše o pasivní zábavu u televize nebo o sledování statistik na internetu. Kluby by do marketingu měly investovat více peněz a vymyslet zábavu, která by lidem nabídla něco, co přesáhne pouhý sportovní produkt. Řekl na rádiu Zet organizátor panelových diskusí SportBiz Tomáš Janča. Důležité je také dostat na stadiony rodiny a ve spojitosti s tím zajistit hlídání a program pro jejich děti. Tímto směrem se již například vydal hokejový klub HC Bílý Tygři Liberec.

Mohlo by vás zajímat

Mají Češi zájem o tuzemský sport?

Situace v Česku je oproti jiným zemím obtížnější. Důvodu je víc. Jednak je to velikost trhu spojená s kupní silou. Druhou věcí bude přetržená nit fanouškovské kultury. Není to tak, že by v Česku fanouškovská kultura nebyla. Nemůžeme to porovnávat se Spojenými státy, kde je to prostě součást identity celého národa. U nás víme, že se lidé o sport zajímají. Je to ale spíš takový lehce pasivnější zájem. To znamená, že si přečtou nějaké výsledky na internetu nebo se podívají na televizi. Ten aktivnější zájem spočívá v tom, že jdou přímo někam, kde se koná nějaká sportovní akce. Když cítíme, že je nějaký příběh a šance na úspěch, tak tam jdeme. Vidíme, co s Českem dělá biatlon, známe, co dělá hokej, když bývá mistrovství světa.

Jaká je potom role marketingu?

Samozřejmě je potřeba nabídnout fanouškům něco, co přesáhne ten sportovní produkt v nejužším slova smyslu. To znamená produkt ve smyslu, co se děje na hřišti mezi brankami. Musíme přiznat, že spotřebitelé jsou dnes obecně zhýčkaní z internetu a mobilních technologií. Jde i o to, že prostě žijeme v dobré době, máme všeho dostatek, máme spoustu možností, jak trávit volný čas a sport na to musí zareagovat. Zareagovat tím, že se budou snažit zpříjemnit zážitek člověku na tribuně a v hale. Musí udělat vše pro to, aby se pro člověka návštěva sportu stala nějakým příjemným rituálem, příjemně strávenou chvílí.

Otázkou je, jestli je pravdivé tvrzení některých klubů, že marketing si musí na sebe sám vydělat. To znamená, že první musím vytvořit nějaké zdroje, které poté budu investovat. Myslím si, že to má být naopak. Pokud chci někde získat nějaký efekt, tak nejdříve musím investovat.

Sám jste zmínil, že sportovní kluby nerady slyší o investicích do marketingu. Současně jste zmínil, že Češi se zajímají spíše o reprezentaci. Má tedy pro sportovní kluby cenu investovat peníze pro rozvinutí klubového fanouškovství?

Fanouškovská kultura u nás samozřejmě je, jenomže není tak intenzivní, jako třeba bývala. Známe fotky plných tribun ze 20. a 30. let, známe fotky plných tribun i z 90. let. Víme, že po Česku jsou stále nějaká sportovní epicentra, kdy lidi na ten klubový sport chodí. Není to tedy tak, že by to český fanoušek v sobě neměl, jen je řada subjektivních důvodů, které to pouto lehce narušují. Ty kluby se s tím musí pokusit něco udělat Je důležité se na ten zážitek podívat z pohledu rodiny. Víme, že už jsou kluby, které nám nabízejí hlídání přímo na stadionu. Jde například o klub Bílí tygři Liberec. Spousta klubů si to už začíná uvědomovat a nyní prostě krok po kroku skládají tu stavebnici, která dá ve finále to, že se rodina bude cítit příjemně ,a že děti tam budou chtít chodit.

 

 

Článek obsahuje pouze úryvky z rozhovoru s organizátorem diskusí a kreativním marketingovým ředitelem sportovní agentury 2Score Tomášem Jančou. Celý rozhovor si můžete přehrát v playeru výše.

 

Zdroj: Zet

Kluby mají fanouškům zajistit zábavu přesahující sportovní produkt Foto: Shutterstock.com

reklama

Další články