reklama

„Liberalizace íránského vzdušného prostoru by zničila tamní letecké společnosti,“ říká J. Žežula

Írán si zachovává svůj restriktivní typ dohod pro mezinárodní letecké společnosti, který používal v době ekonomických sankcí, uvalených Západem kvůli svému jadernému programu. Přístup na íránský trh tak musí výslovně povolit tamní autority. Na rádiu Zet to řekl letecký publicista Jiří Žežula. Írán tento model zachovává kvůli zastaralému parku s dopravními letadly. Pokud by došlo k úplné liberalizaci, tak by světové společnosti nemodernizované íránské aerolinie naprosto zlikvidovaly.

Mohlo by vás zajímat

„Předmětem regulace jsou počty frekvencí, kapacity letadel nebo případně i tarifní politika. V tuto chvíli platí tyto restriktivní letecké dohody, zatímco ve zbytku světa je trendem úplná liberalizace. Trendem je takzvané open sky. V rámci něj lze létat bez žádosti o nějaká povolení, kdy to podléhá pouze oznamovací povinnosti a podobně,“ řekl Žežula.

Žežulá říká, že se Írán cestou liberalizace v budoucnu také vydá. Kdyby k tomuto kroku ale přistoupil v současné době, tak by vzhledem ke konci tamního letadlového parku, letecké společnosti poslal do záhuby. Neobvykle stará letadla musel Írán používat kvůli sankcím uvaleným ze strany Západu. Ty přitom platí někdy od 70. let. Nejvíce letadel mají k dispozici tamní aerolinie Iran Air (49 letadel) a Mahan Air (mírně přes 50 letadel).

„Je zajímavé, že společnost Mahan Air v současnosti používá dva Airbusy A310, které původně pořídily České aerolinie. Nejmladší letadla, která se v íránském letadlovém parku vyskytují pocházejí z počátku 90. let. To znamená, že jsou skutečně přes dvacet let stará. Vedle amerických a evropských letadel Írán používá i letadla ruské výroby. Ten technický stav a stáří ale není o nic lepší, než u těch předchozích letadel,“ uvedl pro rádio Zet Žežula.

Írán má ve svém inventáři i takřka letadla hodná muzea ze 70. let. I kvůli tomu došlo na území Íránu v uplynulé době k několika leteckým katastrofám. Jejich příčinou byl i omezený přístup k náhradním dílům, jejichž nedostatek zapříčinily taktéž uvalené sankce.

Írán díky současnému uvolnění sankcí plánuje investovat do obnovení letového parku horentní sumy. Potřebuje nahradit minimálně 250 zastaralých letadel. V souvislosti s tím se hovoří o koupi 400 až 600 nových dopravních letadel, jež by se mohla zasloužit i o liberalizaci íránského vzdušného prostoru společně s uvolněním vstupu pro mezinárodní aerolinie.

 

 

Celý článek obsahuje pouze úryvky z rozhovoru s leteckým publicistou Jiřím Žežulou. Celý rozhovor si můžete přehrát v playeru výše.

 

Zdroj: Zet

„Liberalizace íránského vzdušného prostoru by zničila tamní letecké společnosti,“ říká J. Žežula Foto: Vytautas Kielaitis / Shutterstock.com

reklama

Další články

  1. Na summitu EU hrozí střet mezi Merkelovou a V4

    Společnost ·

    Na nadcházejícím summitu EU hrozí otevřený střet mezi německou kancléřkou Angelou Merkelovou a zeměmi, které odmítají její plán na řešení uprchlické krize ve spoluprác…