Částečně oblačno Praha · 18°
19. 10. · Michaela Změnit

Na Jupiterově měsíci Europa je nejspíš voda, NASA přišla s novým důkazem

Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) pravděpodobně objevil nový důkaz o tom, že na Jupiterově měsíci Europa se nachází voda. Záběry zachycené Hubbleovým teleskopem odkryly možné vodní gejzíry. O informaci referovala NASA na svých webových stránkách.

Mohlo by vás zajímat

Podle NASA teleskop zjistil příslušný jev na jižním pólu Europy, kde podle přesvědčení vědců pod ledovou vrstvou existuje celý oceán. V roce 2012 Hubbleův teleskop ve stejné oblasti zjistil přítomnost páry.

YouTube/NASA Goddard

Pokud se informace potvrdí, šlo by již o druhý měsíc ve sluneční soustavě, kde byly zjištěny stopy vody. Kosmická sonda Cassini již dříve zaznamenala vodu tryskající na povrch Saturnova měsíce Enceladus.

Podle výzkumníků se tak zvyšuje pravděpodobnost, že případná mise na Europu by umožnila nasbírat vzorky vody z prasklin v ledu, místo aby bylo nutné se celou krustou pracně provrtávat, jak se doposud myslelo.

„Oceán Europy je považován za jedno z nejslibnějších míst ve sluneční soustavě, které by mohly obsahovat život,“ řekl Geoff Yoder z NASA. „Tyto gejzíry mohou, v případě že skutečně existují, nabídnout jiný způsob podpovrchového průzkumu Europy,“ dodal.

Vědci odhadují, že mohutné gejzíry chrlí vodu do výšky až 200 kilometrů.

Podle odhadů výzkumníků Europa má dvakrát více vody než je v oceánech na zeměkouli. Zatím netuší pod jak tlustou ledovou krustou se masy vody vyskytují.

Zdroj: ČTK