Sníh Praha · 8°
18. 01. · Vladislav Změnit

reklama

„Naprostou většinu úniků důvěrných informací z firem způsobují zaměstnanci,“ říká H. Kejhová

Únik obchodních informací není zdaleka spojený pouze s hackerskými útoky na firemní počítače. Za důvěrnou obchodní informaci totiž může být považováno i know-how, obchodní kontakty a další dokumentace. Podle redaktorky odborného magazínu Moderní řízení Hany Kejhové české firmy navíc často ve svých smlouvách přesně nedefinují, co považují za obchodní tajemství. Pokud pak dojde k úniku informací, nelze viníka na základě české legislativy potrestat

Mohlo by vás zajímat

„Obchodní informace mají vždy vztah k předmětu podnikání. Jsou to informace, které jsou nějakým způsobem zásadní, ke kterým se konkurence těžko dostane, které vám poskytují konkurenční výhodu a vytvářejí zisk,“ vysvětlila Kejhová na rádiu Zet. Nemusí se tak jednat pouze o data v počítači, ale jde o informace v jakékoliv podobě. 

Stát zásahy do obchodního tajemství sice postihuje, zároveň ale předpokládá, že vlastník zajistí primární ochranu tím, že definuje, v čem jeho obchodní tajemství vlastně spočívá. V tom je podle Kejhové u řady českých firem kámen úrazu. „Manažeři vlastně nevědí, co je to jejich zlato, co jim vytváří tu hodnotu. Nemají to nikde definované, nemají to právně ukotvené. Když se stane to, že jim zaměstnanci ukradnou například kontakty, obchodní CRM (řízení vztahů se zákazníky pozn. red.) nebo ediční plány, tak vlastně není koho postihnout, protože se žádný delikt z hlediska práva nestal,“ uvedla Kejhová

Firmy nejčastěji přicházejí o důvěrné obchodní informace právě prostřednictvím vlastních zaměstnanců. Podle Kejhové jde až o 90 procent všech deliktů v této oblasti. „Firmy si málokdy chrání obchodní informace před neoprávněným přístupem, před neoprávněným nakládáním a před vyzrazením. Důvody lidí, kteří to dělají, vyplývají z nízké právní kultury v Česku,“ myslí si Kejhová. Krádeže firemních informací podle ní v minulosti často děly například v oblasti pojišťovnictví, nyní jsou časté třeba v mediální sféře.

Nejdůležitější prevencí pro firmu je stanovit si, co je její obchodní tajemství, kdo má k takovým informacím přístup a jak s nimi může nakládat. „Stejně tak je dobré nějakými interními směrnicemi ošetřit to, jak se zaměstnanci mohou chovat, jak mohou nakládat se zařízením, na kterém pracují,“ řekla Kejhová.

 

 

Záznam celého rozhovoru s redaktorkou časopisu Moderní řízení Hanou Kejhovou o ochraně obchodních informací si můžete poslechnout v playeru výše. 

Podrobněji se o tématu dočtete také v aktuálním vydání odborného měsíčníku Moderní řízení.

 

Zdroj: Zet

 

„Naprostou většinu úniků důvěrných informací z firem způsobují zaměstnanci,“ říká H. Kejhová Foto: Hana KEJHOVÁ/ Zdroj: Jiří Koťátko

reklama

Další články

  1. Alter Eko: Vývoj měnové politiky v roce 2016

    Byznys ·

    Od krizového roku 2008 hraje měnová politika ve finanční světě velkou roli. Postupné oživování ekonomik ale vyvolává diskuzi o tom, zda je toto monetární inženýrství j…