oblačno, místy bouřky Praha · 26°
23. 07. · Libor Změnit

reklama

Neformální komunikace výrazně ovlivňuje chod firmy, je důležité ji vnímat

Formální komunikaci uvnitř firmy může každý manažer sledovat a do jisté míry i ovlivňovat. To už ale neplatí o té neformální, která si firmě žije svým vlastním životem, a je mnohdy důležitější než formální komunikace. Společnost, která zanedbává kontrolu nad svou neformální interní komunikací, může podle ředitele Marketingového institutu Tomáše Pouchy přijít i o velké sumy peněz.

Další díly pořadu

Představme si velkou firmu, která má samozřejmě formálně danou strukturu. Víme, kdo v ní velí a kdo má naopak poslouchat. Podle toho se sebou také zaměstnanci firmy komunikují. Ve chvíli, kdy se sejdou kolegové v kuřárně nebo kuchyňce, už je situace jiná. „V neformální komunikaci se nám objevují úplně jiní vůdcové a jiné hodnoty. Jsou lidé, kteří umí ovlivnit přemýšlení ve firmě a nemusí to být top management,“ říká Poucha v pořadu Show me the money.

V takové chvíli je pak podle Pouchy nebezpečné, pokud mají tito lidé špatné nebo polovičaté informace, popřípadě je chtějí záměrně překroutit. Špatná neformální komunikace pak může stát firmu i velké peníze. „Hezkým příkladem může být aktuální téma OKD. OKD v dobách, kdy se začalo řešit, že velice výrazně klesaly ceny uhlí a začalo se řešit, že firma může mít jisté problémy, tak kdo na tom reálně nejvíc prodělal, byli zaměstnanci, kteří řešili v pracovní době tyto věci. Velice razantně se zvedla úrazovost, produkce a produktivita práce. V celé řadě těchto indikátorů se to pak promítlo velice výrazně i do peněz, které firma mohla generovat,“ vysvětloval Poucha.

Přestože může neformální komunikace stát firmu spoustu problému a peněz, tak je podle ředitele Marketingového institutu pro firmu i nesmírně důležitá. Je proto důležité se o ní zajímat a své zaměstnance pravidelně o dění ve firmě informovat. „Reálně pokud zaměstnanci nedám dostatečné množství informací, tak si je domyslí. Musíme na to doopravdy dávat velký pozor, abychom říkali správné informace, co možná nejvíc úplné,“ řekl Poucha.

Ten nejdůležitější bod, jak mohou firmy předejít špatné neformální komunikaci, tkví zejména ve zpětné vazbě. Zaměstnanci podle Pouchy musí mít prostor a možnost zeptat se a sdělit své připomínky. „Společnost, která se věnuje interní komunikaci si může o 20 až 30 procent zvednout ziskovost. Vedle toho, je tam celá řada dalších indikátorů, která přináší to, že je komunikace efektivní. Spokojení zaměstnanci...Skoro 40 procent nižší absence, pokud je komunikace otevřená. Fluktuace je u velkých firem o třetinu menší, u malých firem, kde je rodinnost důležitá, je to 65 procent. O 40 procent méně vad v práci. To vše jsou věci, které se na peníze dají velmi snadno přepočítat,“ uvedl.

 

V pořadu Show me the money radí ředitel Marketingového institutu Tomáš Poucha se správným fungováním firmy a jejího byznysu.

Aktuální díl si můžete poslechnout v playeru výše.

 

Zdroj: Zet

 

Neformální komunikace výrazně ovlivňuje chod firmy, je důležité ji vnímat Foto: shutterstock.com - ilustrační foto

reklama

Další články

  1. Británie zažívá po brexitu turistický boom

    Byznys ·

    Velká Británie zažívá díky poklesu libry po červnovém referendu o vystoupení země z Evropské unie příliv zahraničních turistů. Podle agentury Tourism Alliance se v čer…

  2. Čtrnáct zemí s nejlepší reputací na světě

    Společnost ·

    Výzkumná a poradenská společnost Reputation Institute vyhlásila žebříček zemí s nejlepší pověstí. Klíčové faktory, které v něm zohlednila se týkaly zejména kvality exp…