Částečně oblačno Praha · 6°
14. 12. · Lýdie Změnit

reklama

„Nezáleží, jestli dostanete polévku zprava nebo zleva, důležitý je přístup číšníka,“ říká Nešpůrek

V současnosti už nezáleží na tom, jestli host v restauraci dostane polévku zprava nebo zleva. Záleží ovšem na přístupu samotného číšníka. V rozhovoru s koučem, mentorem a bývalým prezidentem Microsoftu pro Evropu Janem Mühlfeitem to řekl ředitel hotelu NH Prague Petr Nešpůrek.

Další díly pořadu

Jaké jste měl dětské vzory?

Vzory asi byly dva hlavní. Oba dva pocházejí z mé rodiny. Ten první je můj pradědeček. U něho je důvod, proč byl mým dětským vzorem asi úplně prozaický. Už od mala mně bylo vštěpováno mojí babičkou a mými rodiči, že jsme mívali za první republiky vyhlášený hotel. Pradědeček byl hoteliér a on hotel vlastně otevřel, byl velmi známý a populární. V roce 1949 za ním přišli komunisté s cárem papíru, že mu hotel berou. Druhým vzorem byl a je můj tatínek. Manažersky vedl velký kolektiv lidí. Byl výrobním manažerem Avia Ivančice. Tenkrát šlo o jednu z největších firem v regionu a kdykoli jsem měl štěstí se potkat s jeho kolegy a známými, tak vždy k němu chovali velkou úctu, jak je vedl, jak za nimi stál a jak s nimi komunikoval. Z tohoto pohledu toto byly mé dva vzory.

Jak se stane čtyřiadvacetiletý člověk ředitelem hotelu?

Velká část záleží na houževnatosti, protože jsem šel za svým cílem a tahem na branku. Ten je velmi důležitý. Ve čtrnácti letech jsem věděl, že chci být ředitelem hotelu a dělal jsem pro to maximum.

Co jste pak studoval? Studoval jste hotelovou školu?

Studoval jsem Obchodní hotelovou školu v Brně, z které jsem graduoval v roce 1999 a potom co dál? Věděl jsem, že v té době hotelnictví v České republice nebylo na tak velké úrovni. Odešel jsem tak do Itálie. Tam jsem nějakou dobu pracoval. V roce 2000 jsem získal stipendium na Bond University, což byla v té době a je i dnes jedna z nejprestižnějších univerzit v Austrálii.

Co je podle vás pro manažera velkého mezinárodního hotelu nejdůležitější?

Velký rozdíl si myslím, že je v tom, jestli řídíte velký hotel nebo hotel středně velký nebo potažmo malý hotel. V menších hotelech si můžete všechno obstarat sám. Od salesu až po ten provoz. Když řídíte velký hotel, tak nejdůležitější pro vás je, mít kolem sebe lidi, kteří jsou profesionální, kteří tomu rozumí a kteří za vámi stojí.

Co se týče osobního rozvoje vašich zaměstnanců? Máte nějaký program?

Vzhledem k tomu, že jsme součástí mezinárodního hotelového řetězce, tak máme program, který se jmenuje NH University. V rámci něho dbám na to, aby každý ze zaměstnanců, ať už je to člen managementu nebo normální zaměstnanec, číšník nebo kuchař, si udělal minimálně jednou do roka dva kurzy. Samozřejmě je to rozdíl pozice od pozice. Při ročním hodnocení, které probíhá pravidelně, vždy vyhodnocujeme development jednotlivého zaměstnance. Co se týká dalšího vzdělávání, tak na to kladu obrovský důraz, protože díky němu jsem se dostal tam, kde jsem.

Hodně se všude vykládá o mladých a talentovaných lidech. Pojďme si říct, jak kvalitní a mladí lidé k vám přicházejí poté škole. Ze statistik a mezinárodních porovnání je totiž vidět, že kvalita středního školství obecně stagnuje nebo klesá.

Částečně s vámi souhlasím. Určitě je to ale obor od oboru. Nicméně i já se s tím osobně setkávám, že v posledních letech úroveň studentů a hotelových škol klesá. Na druhou stranu musím říct, že se rozevírají nůžky mezi jednotlivými studenty v daném ročníku a mezi absolventy v daném ročníku. Na jedné straně vidíme studenty, kteří tu školu dělají jen pro to, aby se třeba zavděčili rodičům a dostali nějaké razítko nebo maturitu. Na druhé straně máte ale studenty, kteří chtějí něčeho dosáhnout a něco se naučit. Takové studenty si vybíráme přímo, když dělají praxi u nás na hotelu. Poté se je snažíme oslovit, aby po absolvování studia dál pokračovali u nás na hotelu.

Myslíte si, že v tuto chvíli snesou české hotely srovnání s těmi nejlepšími v západní Evropě?

V danou chvíli určitě. Nebývalo to tak dřív, ale dnes je tomu tak určitě. Ba naopak si myslím, že některé zahraniční hotely se od nás mají co učit. Třeba, když se podíváte na hodnotící web na portálu Tripadvisor.com, tak vždy naše hotely, co se zvlášť servisu týče, jsou na velmi vysoké úrovni.

V hotelnictví hraje velkou roli lidská stránka a to, jak své zaměstnance učíte dál, jak s těmi zákazníky zacházet. Je tomu tak?

Přesně tak. Nejdůležitější je komunikace s hostem. V případě, že naši zaměstnanci a členové týmu vědí, že jsou stejně důležití, ať už je to ředitel nebo recepční, který komunikuje s tím hostem a všichni komunikují na stejné úrovni, tak ten host je vždy spokojený. Dnes už nezáleží na tom, jestli dostanete polévku zleva nebo zprava, ale jakým přístupem k vám číšník přistoupí a jak vám ji naservíruje.

 

 

Článek obsahuje pouze část rozhovoru. Celý rozhovor Jana Mühlfeita s ředitelem hotelu NH Prague Petrem Nešpůrkem si můžete poslechnout v playeru výše.

Pravidelné rozhovory s hosty rozvojového kouče, mentora a také bývalého prezidenta společnosti Microsoft pro Evropu Jana Mühlfeita na téma osobního rozvoje uvádíme v pořadu Myšlení první ligy na rádiu ZET každé pondělí po 10:45. 

 

Zdroj: Zet

 

 

„Nezáleží, jestli dostanete polévku zprava nebo zleva, důležitý je přístup číšníka,“ říká Nešpůrek Foto: Zet: Petr Nešpůrek a Jan Mühlfeit

reklama

Další články

  1. Mall.cz přišel o 750.000 hesel starších účtů

    Byznys ·

    Internetovému obchodu Mall.cz odcizili hackeři údaje až k 750.000 starších uživatelských účtů. Firma se proto rozhodla část hesel vymazat, aby zabránila jejich zneužit…

  2. Skončí Barcelona jako Benátky?

    Společnost ·

    Mnoho Španělů je čím dál víc frustrováno armádou turistů, kteří berou útokem centra měst, narušují život obyvatel a zatěžují místní zdroje. V roce 2016 navštívilo Špan…

  3. Harvey v Texasu způsobil smrt i rozsáhlé záplavy

    Společnost ·

    Americký stát Texas o víkendu zasáhl hurikán Harvey, který způsobil nejméně dvě úmrtí. Hurikán již během soboty zeslábl v pouhou tropickou bouři, Texas se ale nadále p…

  4. Harvey si vyžádal v Texasu už dvě oběti

    Společnost ·

    Hurikán Harvey, který se v sobotu už změnil v tropickou bouři, si v americkém státě Texas vyžádal nejméně dvě oběti a 14 osob bylo zraněno. Na 300.000 lidí se ocitlo b…