Raiffeisen Bank

reklama

Od února začnou platit nová pravidla pro reklamaci zboží, mají posílit práva spotřebitele

Čeští spotřebitelé budou mít od prvního února možnost bojovat proti zamítnuté reklamaci vadného zboží také mimosoudně. Začnou totiž platit nová pravidla, která mají za cíl posílit spotřebitelská práva. Nespokojení zákazníci se tak budou moci nově obrátit se stížností na Českou obchodní inspekci (ČOI), která vydá doporučení, jak by situace měla být vyřešena. Doporučení bude ale nezávazné.

Mohlo by vás zajímat

V současnosti spotřebitelům nezbývá při zamítnutí reklamace prodejcem nic jiného, než se se situací smířit nebo zvolit cestu soudního sporu, která bývá mnohdy nákladná. Od února budou mít ale zákazníci možnost zdarma oslovit ČOI, která spor mezi zákazníkem a firmou posoudí.

Podle tiskového mluvčího České obchodní inspekce Jiřího Fröhlicha bude vše v praxi fungovat tak, že dotyčný spotřebitel vyplní žádost, ve které podrobně popíše problém a přiloží potřebné dokumenty. „ČOI následně vyzve obě strany, tedy prodejce a konkrétního spotřebitele, sjedná si s nimi schůzku a navrhne určité řešení. To řešení nebude nijak závazné, nicméně bude mít za cíl dospět k určitému výsledku, kterého se obě strany mohou nebo nemusí držet,“ vysvětlil na rádiu Zet Fröhlich.

Pokud tedy prodejce s navrhovaným východiskem nebude souhlasit, zákazníkovi opět nezbude, než se se situací smířit nebo zvolit soudní cestu. Prodejce podle Fröhlicha ale nesmí výzvu ke schůzce ignorovat. „Legislativa bude jasně říkat, že obchodník musí na výzvu ČOI reagovat, musí dojít k té schůzce a ke snaze dojít k řešení. Pokud se zástupce obchodníka vůbec nedostaví na sjednanou schůzku, nebude reagovat na výzvy a nebude ve svých obchodních podmínkách nebo na stránkách e-shopu informovat o možnosti obrátit se na ČOI, hrozí mu poměrně vysoké sankce,“ upozornil Fröhlich.

Termín, do kterého mohou zákazníci požádat ČOI o toto přezkoumání, je jeden rok od podání první reklamace. „Tento limit vychází z doporučení Evropské unie.“ Řešení konkrétního případu by pak nemělo zabrat více než 30 dní. „V případě minimálně náběhu toho systému bude velmi záležet, jak moc bude ČOI vytížena, ne-li přetížena,“ uzavřel Fröhlich.

 

Celý rozhovor o nových pravidlech pro reklamace zboží si můžete poslechnout v playeru výše.

 

Zdroj: Zet

 

 

reklama

Od února začnou platit nová pravidla pro reklamaci zboží, mají posílit práva spotřebitele Foto: Profimedia.cz

reklama

Další články