reklama

Otto Jelínek: „Nedívám se na sebe jako na politika. Tomu, o čem jsem mluvil, jsem věřil“

Muž mnoha profesí. Tak by se dal charakterizovat kanadský velvyslanec v České republice Otto Jelínek, který v sobě spojuje sport, byznys i politiku. Od držitele titulu mistra světa v krasobruslení se přes výrobce sportovních potřeb dostal až do vysoké kanadské politiky, kde působil jako ministr sportu nebo financí. Původně přitom být politikem ani nechtěl. O tom, co ho ke vstupu do politiky nakonec přimělo, mluvil na rádiu Zet v pořadu Myšlení první ligy s mentorem, koučem a bývalým prezidentem společnosti Microsoft pro Evropu Janem Mühlfeitem. 

Další díly pořadu

Začátek sportovní kariéry v Československu

Do Kanady přijel Otto Jelínek poprvé v roce 1948, když mu bylo 9 let. „My jsme přijeli do Toronta a mysleli si, že každý v Kanadě mluví anglicky i francouzsky. V Torontu se ale nemluví francouzsky a my jsme nemluvili anglicky,“ vzpomínal na svůj příjezd do Kanady pozdější mistr světa. 

Ačkoliv je Kanada královnou zimních sportů, Jelínkův talent ke krasobruslení byl objeven už v jeho raném mládí v Československu. „Když mi bylo 6 let, tak jsem musel hlídat svou sestru. Rodiče nás každý víkend posílali na zimní stadion na Štvanici. Tam si nás všiml jeden trenér, šel za mojí maminkou a řekl jí: ,Ti dva mají talent. Měli by se trénovat.ʻ“ Na krasobruslení oba sourozenci nezanevřeli ani v Kanadě, naopak. Jako junioři trénovali se sestrou pět až šest hodin denně.

První medaili, bronzovou, si z mistrovství světa sportovních dvojic odvezl Otto Jelínek se svou sestrou Marií v roce 1957. Na zlato pak dosáhli o pět let později, kdy se mistrovství světa konalo v Praze. „Lidi věděli, že jsme Češi... To bylo ohromné, jak nám fandili. Všichni Češi a Slováci věděli, že bruslíme za Kanadu, ale že jsme Češi. Srdcem jsme bruslili pro Československo,“ řekl Jelínek.

 

Od byznysu k politice

Po skončení sportovní kariéry Otto Jelínek zůstal jednou nohou u krasobruslení. Začal totiž vyrábět brusle značky Jelínek a jiné sportovní zboží. Často si jako byznysmen stěžoval na politiku. „Protože bylo moje jméno známé, tak se o tom psalo v novinách, rádiu a televizi. Oslovila mě pak konzervativní strana a řekla, že když to v obchodní komoře kritizuji, tak ať jdu do parlamentu,“ řekl na rádiu Zet Jelínek.

Za vlády premiéra Briana Mulroneyho pak Otto Jelínek vystřídal několik ministerských pozic, včetně postu ministra financí. „Jako ministr sportu jsem byl zodpovědný za olympiádu 1988 v Calgary, což byl velký úspěch i po finanční stránce a díky tomu mě náš premiér udělal ministrem financí,“ řekl. Sám na sebe se ale jako na politika nedívá a tvrdí, že jím nikdy ani být nechtěl. „Politikem jsem byl proto, že jsem věřil tomu, o čem jsem mluvil. Svým hodnotám.“

 

Disciplína, disciplína, disciplína

Co ale podle něj spojuje sport, byznys a politiku je disciplína. Ta jeho život ostatně provází celý život. Říká, že za ni vděčí svému otci. „Právě on nás naučil, že člověk musí mít disciplínu, musí chtít vyhrávat a chtít být nejlepší. To byla pro nás velká věc,“ řekl Jelínek.

 

 

Článek obsahuje pouze část rozhovoru s kanadským velvyslancem v České republice Ottou Jelínkem. Celý rozhovor si můžete poslechnout v playeru výše.

Pravidelné rozhovory s hosty rozvojového kouče, mentora a také bývalého prezidenta společnosti Microsoft pro Evropu Jana Mühlfeita na téma osobního rozvoje uvádíme v pořadu Myšlení první ligy na rádiu ZET každé pondělí po 10:45. 

 

Zdroj: Zet

Otto Jelínek: „Nedívám se na sebe jako na politika. Tomu, o čem jsem mluvil, jsem věřil“ Foto: Otto Jelínek a Jan Mühlfeit/ Zdroj: Zet

reklama

Další články

  1. Pravý úspěch pozná jen ten, kdo změní sám sebe

    Komerční sdělení ·

    Peníze nejsou potřeba (říkají ti, kteří pak 40 let dělají práci, která je nebaví a nedává jim smysl) . Nesouhlasíte? Pak právě pro vás je tu

    Írán bude potřebovat 600 nových letadel, důvodem je opětovné napojení na globální leteckou síť

    Byznys ·

    Írán bude v nejbližších letech potřebovat až 600 nových letadel. Důvodem je opětovné napojení země na globální leteckou síť po pádu sankcí. Po šestatřiceti letech se n…