Částečně oblačno Praha · 5°
18. 11. · Romana Změnit

reklama

Palata: Obávám se, aby nová Hedvábná stezka nebyla vůči Česku jednosměrná

Čínský prezident Si Ťin-pching slíbil celkem 124 miliard dolarů (asi tři biliony korun) na projekty spojené s vybudování novodobé Hedvábné stezky spojující Čínu s většinou Asie, Evropy a Afriky. Několik západních diplomatů však k má projektu výhrady. Považují to za pokus posilovat vliv Číny v globálním měřítku. Ke kritice se na rádiu Zet připojil i novinář a komentátor Luboš Palata. Podle něj chybí v projektu možnost férové soutěže. Do řady zemí, včetně České republiky, pak podle něj bude obchodní stezka působit jen jednosměrně.

Mohlo by vás zajímat

V neděli začala v Pekingu dvoudenní konference o nové Hedvábné stezce, na kterou se sjeli vysocí představitelé 29 zemí včetně českého prezidenta Miloše Zemana. Projekt byl oficiálně vyhlášen na podzim roku 2013 a čínská vláda už spustila výstavbu prvních dopravních úseků nové Hedvábné stezky v rámci koncepce One belt, one road. Ta počítá s vytvořením hlavního námořního uzlu s novými přístavy a pozemního uzlu s výstavbou silnic i železnic. „Projekt je postaven tak, že je to způsob čínského pronikání na evropský a asijský stavební trh. Je to v podstatě taková čínská technologická stavařská expanze,“ poznamenal Palata.

Řada diplomatů ale projekt novodobé Hedvábné stezky kritizuje.  Považují ho za pokus posilování vlivu Číny. Panují také nejasnosti o podmínkách účasti cizích firem v projektu. „Problém toho projektu je v tom, že Číňané jen velmi neradi do něj pouští jakéhokoliv jiného partnera. Že by tam byla možnost férové soutěže o to, kdo projekty postaví, tak to už ani náhodou. Další problém, který tam je, že zatím ten projekt jako celek příliš nefunguje. Jsou z něj drobné kousíčky,“ připojil se ke kritice Palata.

Tento na první pohled skvělý záměr se tak podle něj utápí v drobných a nepřehledných projektech, které poukazují na cestu z Číny do Evropy jen velmi vzdáleně. Jako příklad Palata uvedl modernizování železnice mezi Moskvou a Kazaní. „Je otázka, jestli něco takového může zásadně změnit tok zboží z Číny do Evropy pozemní cestou, což je hlavní důvod, proč se Hedvábná stezka staví,“ řekl.

Šance, že by z projektu měla velký prospěch Česká republika, je dále podle Palaty také velmi malá. Česko bude někde na konci dlouhé cesty přepravy čínského zboží do Evropy. Hrozí také, že pro nás bude tato stezka jednosměrná, tedy že čínské zboží bude proudit k nám, ale to české se do Číny nedostane. Jediný posun, který se zatím ve vztahu s Čínou podařil je podpora leteckého spojení. „To, co se podařilo a co se daří je, že do Prahy létá stále více čínských aerolinek. Máme stále více přímých spojení s Čínou, což je strašně důležité, pokud jde o turistický ruch,“ uvedl Palata.

 

 

Článek obsahuje pouze úryvky z aktuálního dílu pořadu Co noviny nepíšou. Své komentáře a názory v něm každé pondělí, středu a pátek říká novinář a komentátor Luboš Palata. Celý rozhovor si můžete poslechnout v playeru výše.

 

Zdroj: Zet

 

 

 

Palata: Obávám se, aby nová Hedvábná stezka nebyla vůči Česku jednosměrná Foto: cdrin / Shutterstock.com

reklama

Další články

  1. USA si stojí za svým, volný obchod si nepřejí

    Společnost ·

    Odsoudit protekcionismus a přihlásit se k volnému obchodu se ministrům financí a šéfům centrálních bank skupiny ekonomicky nejvyspělejších států G7 na dvoudenní schůzc…