jasno Praha · 26°
28. 05. · Vilém Změnit

reklama

Poucha: „Průzkum nemá říct, co máme udělat. Průzkum nám radí a věci zpřesní“

Až 98 procent dat, která firmy zjistí ze svých průzkumů, reálně vůbec nevyužijí. Často je tak dělají jen proto, že by prostě měly. Jak postavit průzkum tak, aby společnosti k něčemu byl? Jak postavit otázky a zda se hodí najmout si na vypracování průzkumu externí firmu, radil v pořadu Show me the money ředitel Marketingového institutu Tomáš Poucha. 

Další díly pořadu

„Z vlastní zkušenosti mám pocit, že si firmy s průzkumy často neví rady,“ řekl hned zkraje Poucha. Naprostá většina s nimi přesto pracuje. Chyby dělají nejčastěji v tom, že se ani sami sebe nezeptají, proč průzkum dělají a jaké reálné využití budou výsledná data mít. To je přitom první věc, kterou musí udělat ještě před tím, než začnou průzkum sestavovat.

Průzkum vám podle Pouchy také nemá říct, co máte udělat. Otázky typu: „Jak máme udělat nový produkt?“ by tak v něm neměly zaznít. „Otázky by měly vznikat z toho, co potřebuji v té firmě řešit. Samozřejmě, že se můžu ptát na spokojenost a loajalitu klientů, ale musím dát z něčeho vybrat, ptám se, co si o tom myslí a tak dále. K něčemu konkrétnímu to směřuji, hledám argumenty, ptám se, jak nás našli – takové ty černé skříňky, které nemůžu reálně jinak zjistit,“ uvedl Poucha. Průzkum by tak měl vždy potvrdit, nebo vyvrátit hypotézu, se kterou do průzkumu vstupuji. S nimi by přitom měl přijít většinou člověk „z nejvyšších míst firmy“, který by pak celý průzkum měl vést.

Najmout si na průzkum externí firmu může ale také podle Pouchy přinést určité výhody. „Je to pohled zvenku, takže oni vidí spoustu věcí, které nemusí být patrné na první pohled. Mají řadu zkušeností, umí věci zrychlit, zjednodušit a dokáží to postavit mnohem lépe,“ uvedl. Fungovat to ale bude jedině s dobrým zadáním, která musí vzejít od člověka, který firmu dobře zná a ví, kde je problém.

 

V pořadu Show me the money radí ředitel Marketingového institutu Tomáš Poucha se správným fungováním firmy a jejího byznysu.

Aktuální díl si můžete poslechnout v playeru výše.

 

Zdroj: Zet

Poucha: „Průzkum nemá říct, co máme udělat. Průzkum nám radí a věci zpřesní“ Foto: shutterstock.com - ilustrační foto

reklama

Další články