oblačno, místy bouřky Praha · 26°
23. 07. · Libor Změnit

reklama

Poucha: „Společenská odpovědnost firem musí vycházet z firemní kultury“

Společenská zodpovědnost firem (CSR) ve smyslu dodržování práva, placení daní a etického jednání by měla být pro české firmy už samozřejmostí. Pravé CSR by nicméně podle ředitele Marketingového institutu Tomáše Pouchy mělo snažit posouvat celou společnost kupředu. Tato otisk zanechávající oblast by pak měla vycházet přímo z firemní kultury, aby měla smysl. Jedině poté se může firmě i vyplatit.

Další díly pořadu

Na společenskou zodpovědnost firem se lze dívat z několika úrovní, liší se co do velikostí firem, zapojení i tím, co určité firmy vůbec jako CSR vnímají. A přístupů je doopravdy podle Tomáše Pouchy celá řada. Tím základním levelem je již zmíněné placení daní, etické jednání a dodržování práva. „Osobně bych to nenazýval CSR v pravém slova smyslu. Je to takový základ. Tam už jsme, už určitě nejsme žádná banánová republika,“ řekl na rádiu Zet. „Druhý level je o minimalizování negativních efektů. Tedy to, že se mi daří neznamená, že někdo jiný na to doplácí. O třetím levelu bych i rád uvažoval jako o opravdovém CSR, je moment, kdy si sám sebe si uvědomuji, že společnost ovlivňuji, můžu ji něco přinést a kromě toho, že za sebou nenechávat nic špatného, tak se snažím i společnost někam posunout,“ dodal.

I když by se byznys měl primárně zajímat o vytváření zisku, i tento třetí level je důležitý. Vždy v tom musí být určitá rovnováha a podle Pouchy je také pravdou, že tento přístup může mít celou řadu přínosů pro firmu. „Vytváří to image, reputaci, může to být zajímavé pro investory, může to pomáhat i zaměstnancům, kteří mohou mít lepší propojení s tou společností. Umí to také napravovat chyby a problémy způsobené tím podnikání a dá se na tom i vydělat,“ uvedl ředitel Marketingového institutu. Rozhodně to ale podle něj nebude fungovat, pokud si tím firma chce lidově řečeno „přeleštit logo“.

Musí to mít systém a řád, který souvisí s firmou samotnou. Jednoduše řečeno by měla společenská zodpovědnost firem vždy vycházet z její firemní kultury. „Pokud firma má nějaký směr a vizi, tak CSR s tím musí být neoddiskutovatelně spojené, jinak tomu lidi nebudou věřit a nemá to smysl,“ řekl Poucha. Musíme tedy vědět, jak firma chce působit a na to musí navázat. Jedině tak bude jasno, co to bude znamenat a co pro se pro to musí udělat. Poucha proto radí CSR plánovat, sledovat, vyhodnocovat - jednoduše to řešit jako byznys. Jinak to nemá smysl.

 

V pořadu Show me the money radí ředitel Marketingového institutu Tomáš Poucha se správným fungováním firmy a jejího byznysu.

Aktuální díl si můžete poslechnout v playeru výše.

 

Zdroj: Zet

 

Poucha: „Společenská odpovědnost firem musí vycházet z firemní kultury“ Foto: shutterstock.com - ilustrační foto

reklama

Další články