Sníh Praha · 8°
18. 01. · Vladislav Změnit

reklama

Poucha: Společnost musí při vstupu na cizí trh zohlednit veškeré kulturní odlišnosti

Zmenšování světa společně s přibližováním rozdílných kultur přináší vznik nových slov a termínů. Jedním z nich je glokalizace. Jde o kombinaci slov globalizace a lokalizace. V novém díle pořadu Show me the money o tom hovořil ředitel Marketingového institutu Tomáš Poucha. Podle jeho slov by firma vstupující do jiného kulturního prostředí měla zajistit, aby místní obyvatelé pochopili jejich produkt. Lidem se pak totiž nemusí zalíbit i dobře myšlený výrobek nebo služba. Firmě poté logicky klesnou příjmy z prodeje. 

Další díly pořadu

„Záleží na tom, co prodáváme a jakým způsobem to vysvětlíme. Jestli chci vysvětlovat, jakým způsobem se jí sushi, tak samozřejmě nebudu dělat sushi z knedlíků,“ řekl Poucha na rádiu Zet.

Glokalizace spočívá především v přizpůsobení produktů danému trhu. Společnosti při vstupu do jiné země musí zohlednit veškeré sociální, antropologické a geografické odlišnosti. Díky tomu mohou lépe prodat své služby nebo výrobky.

„McDonald's je v Americe pořád velikánský, ale přes 166 procent svého obratu vytváří za mořem. U IBM je to 64 procent. U General Electric, které je hodně americké, vytváří víc než polovinu v zámoří. Aby mohly prodávat, tak je zapotřebí se tomu nějakým způsobem přizpůsobit a pracovat s tím,“ sdělil Poucha.

Pokud se na tuto problematiku zaměříme detailněji, tak McDonald's v Česku nabízí například svým zákazníkům pivo. Jde přitom o ojedinělou nabídku, která jinde ve světě není běžná. V Japonsku podle Pouchy zase McDonald´s prodává housku s mletým masem a krevetami. Jednoduše se snaží najít co nejefektivněji cestu k lokálnímu trhu a tamním zvyklostem.

Základním principem glokalizace je podle Pouchy přidaná hodnota. Ta musí být pro klienta maximální a musí mu dávat smysl. Jídlo je názorným příkladem toho, že je zapotřebí jej přizpůsobit potřebám dané kultury. Vepřové není například možné dodávat na Blízký východ. 

V pořadu Show me the money radí ředitel Marketingového institutu Tomáš Poucha se správným fungováním firmy a jejího byznysu.

Aktuální díl si můžete poslechnout v playeru výše.

 

Zdroj: Zet

Poucha: Společnost musí při vstupu na cizí trh zohlednit veškeré kulturní odlišnosti Foto: Takashi Images / Shutterstock.com

reklama

Další články