Sníh Praha · 8°
18. 01. · Vladislav Změnit

reklama

„Při předání rodinné firmy je nutné předat víc než klíče od trezoru a vstupní kartu,“ říká Poucha

Předání rodinné firmy si zaslouží stejnou pozornost jako akvizice nové. Myslí si to alespoň ředitel Marketingového institutu Tomáš Poucha. Většina rodinných firem nástup druhé generace nepřežije. Síla tkvící v opravdovosti rodinných podniků je přitom veliká. Co vše je nutné při takovém předání zajistit, aby společnost mohla dále růst, prozradil Poucha v pořadu Show me the money.

Další díly pořadu

Podle evropské studie přežije předání druhé generaci jen asi třicet procent rodinných firem. Na tom, že předání podniku je jednou z nejtěžších fází v životě podnikatele, se shodují ti, kteří si procesem prošli nebo procházejí. Příkladem může být majitel firmy na výrobu psacích a výtvarných potřeb Koh-i-noor a zároveň Podnikatel roku 2015 Vlastislav Bříza. „Kdybyste se mě zeptal, co je těžší, jestli vybudovat firmu, nebo předat firmu, tak vám určitě řeknu, že předat firmu,“ řekl v minulosti v rozhovoru na rádiu Zet. Za pravdu mu dává i místopředseda Asociace malých a středních podniků a podnikatel Jiří Belinger, který ještě v čele své firmy dbal na to, aby junior poznal rodinnou firmu od těch nejnižších pozic.

Na důležitost vlivu rodičů upozorňuje i Tomáš Poucha. „Velmi důležité je finanční vzdělání, které můžete dostat na nějaké škole, ale je to i o principech a hodnotách. Nevzdělává tedy jen škola, ale i rodiče,“ řekl na rádiu Zet. Důkazem, že tento přístup dává smysl je pak několik úspěšných podniků jako je v českém prostředí obuvnická firma Baťa nebo největší japonská automobilka Mitsubishi. Podle Pouchy není zrovna rozumné, aby majitel firmy předpokládal, že potomek hodnoty a podstatu firmy sám od sebe odkoukal. Důležité je mít plán, který se týká i vytipování vhodného rodinného nástupce (nemusí to být nutně syn nebo dcera).

„Je potřeba předávat něco víc, než jen klíče od trezoru a vstupní kartu. Je nutné předat vizi, hodnoty, směr a ten přebírající musí jasně chápat, o co jde, kam to směřuje a cítit, co je tou podstatou, proč se firmě daří,“ řekl Poucha. Zároveň ale podle něj není správné očekávat, že to někdo bude nástupce dělat úplně stejně, jako to dělal jeho předchůdce. Je nutné sice zachování „prapodstaty“ toho, proč firma existuje (tedy aby například z Bati nevznikl výrobce mobilních telefonů), stejně tak se ale nebát změn, které firmu budou posouvat dál. „Jsem přesvědčen o tom, že vize a směr, kam má firma jít, je nutné mít. Nemyslím si, že je špatné, pokud tu vizi přetransformuje nástupce. To je v pořádku. Každý je něčím jiný a mění se i svět,“ dodal Poucha.

 

V pořadu Show me the money radí ředitel Marketingového institutu Tomáš Poucha se správným fungováním firmy a jejího byznysu.

Aktuální díl si můžete poslechnout v playeru výše.

 

Zdroj: Zet

 

„Při předání rodinné firmy je nutné předat víc než klíče od trezoru a vstupní kartu,“ říká Poucha Foto: shutterstock.com - ilustrační foto

reklama

Další články