Raiffeisen Bank

reklama

„Produkty Škody Auto jsou přidanou hodnotou Německa, nikoli České republiky,“ říká H. Kejhová

Česká republika dodává ruce a nízkou kvalifikovanou práci. To na čem se dá nejvíce vydělat, což jsou znalosti a přidaná hodnota, ale zůstává v zemích, jako je Německo, říká redaktorka magazínu Moderní řízení Hana Kejhová. „Když se chlubíme tím, co vyprodukuje Škoda Auto, tak se chlubíme hodnotou, která patří Volkswagenu,“ řekla Kejhová na rádiu Zet. 

Mohlo by vás zajímat

Podíl zahraničního kapitálu v České republice dosahuje padesáti procent. To je nejvíce v celé střední Evropě. V České republice tak působí celé dodavatelské řetězce, které české ekonomice pomáhají pouze vytvářet nová pracovní místa.

„Když se podíváte i na naše velké firmy, jako je třeba Škoda Auto, která patří Volkswagenu, tak odborníci, jako je například profesor Milan Zelený, upozorňují, že nejde pouze o to, co se vyrobí, ale jaká hodnota zůstane v té zemi. Ukazuje se, že marže a dobré obchody stojí za majiteli, kteří jsou vně našich hranic,“ řekla Kejhová na rádiu Zet.

Podle některých ekonomů je česká ekonomika do velké míry outsourcovaná. To podle Kejhové znamená, že Česká republika není malou proexportní zemí, jak se o ní často říká. Řadí se spíše mezi dodavatele, kteří poskytují své ruce a méně kvalifikovanou práci. Znalostní ekonomika a samotná přidaná hodnota pak zůstává v zemích, jako je Německo, Rakousko a další. 

Kejhová dále uvedla, že počet skutečných lídrů v zemi závisí na tom, jakou mají rozhodovací pravomoc. Dostupné údaje podle ní ukazují, že v České republice jsou firmy často jen subdodavateli a ve velké míře patří navíc pod zahraniční společnost. Rozhodovací pravomoc manažerů je pak omezená.

„Koho já vnímám jako lídra, je někdo, kdo se ve vztahu chová 'já pán, ty pán'. Je to někdo, kdo bytostně potřebuje svobodu, ale s tou svobodou se pojí odpovědnost a to nejenom za to samotné podnikání, ale často i za širší komunitu, region nebo zemi, ve které ten manažer působí,“ vysvětlila Kejhová na rádiu Zet.

 

Záznam celého rozhovoru s redaktorkou odborného magazínu Moderní řízení Hanou Kejhovou, si můžete poslechnout v playeru výše. O tématu se podrobněji dočtete také v aktuálním vydání měsíčníku Moderní řízení.

 

Zdroj: Zet

reklama

„Produkty Škody Auto jsou přidanou hodnotou Německa, nikoli České republiky,“ říká H. Kejhová Foto: Jiří Koťátko

reklama

Další články