Částečně oblačno Praha · 17°
18. 10. · Lukáš Změnit

reklama

Proruská média se zaměřila na situaci v Katalánsku, srovnávají ji s Krymem

Proruská média si začala všímat Katalánska. Informuje o tom alespoň deník El País. Krizi pojící se k referendu o nezávislosti tohoto španělského regionu média srovnávají se situací na Krymu v roce 2014 nebo aktuálního referenda o nezávislost kurdské menšiny v Iráku, píše španělský list. Analytik Brett Schaffer uvedl, že Rusko má v úmyslu zasít svár a oslabit evropskou demokracii. Moskva s jakoukoli účastí nesouhlasí.

Mohlo by vás zajímat

Analýza proruských médií podle El País ukazuje, že jejich pokrývání nynějšího dění v Katalánsku ve španělštině, angličtině, němčině a ruštině výrazně vzrostlo. Všechna sledovaná média španělskou vládu a justici viní z násilného utlačování tohoto regionu na severovýchodě země. Madrid podle těchto zpravodajských organizací vyslal do Barcelony polovojenské jednotky, hrozí občanská válka a EU pasivně přihlíží.

Ruská média přirovnávají krizi spojenou s katalánským referendem o nezávislosti k ruské anexi Krymu v roce 2014 a ke kurdskému referendu o nezávislosti, které v Iráku proběhlo v pondělí. Prokremelský list Vzgljad například uvedl, že „Španělsko násilně potlačuje katalánské jaro“.

„Nejedná se o propagandu sovětského typu či něco podobného. Nejsou to ani všechno falešné zprávy,“ říká německý analytik Brett Schaffer ze Sdružení pro zajištění demokracie (ASD). „Ve své podstatě se Rusko snaží vyvolat svár, aby mohlo pomalu oslabovat evropskou demokracii a instituce,“ dodává.

Podle El País televize RT, zpravodajská síť, kterou jako svůj propagandistický orgán financuje Kreml, užívá svého španělskojazyčného portálu k šíření zpráv o dění v Katalánsku, v nichž zpochybňuje španělskou ústavu. Od sklonku srpna vydala RT na tomto portálu 42 článků o krizi v Katalánsku se zavádějícími titulky, například „EU bude respektovat nezávislost Katalánska, ale to bude muset absolvovat přijímací proces“.

Na RT vedle informací, jež vychází z postojů ruské vlády, obvykle nalézají odezvu i zprávy aktivistů, jako je Julian Assange, který se linii Kremlu názorově blíží, napsal dále deník El País.

Deník dále poukazuje na armádu internetových robotů, které přispívají k šíření určitých zpráv. Příkladem může být Assangeův tweet z 15. září, v němž vyzval k podpoře katalánského práva na sebeurčení a dále uvedl, že se nesmí dovolit, aby se španělské potlačování referenda stalo běžnou praktikou. Tato zpráva byla sdílena více než 12 000krát a líbila se 16 000 uživatelů. Z analýzy 5000 příznivců Assangeova účtu prostřednictvím webové stránky TwitterAudit vyplynulo, že 59 procent těchto profilů je falešných.

Oficiálně Kreml v otázce nezávislosti Katalánska zastává stanovisko, že se jedná o vnitřní záležitost Španělska. „Jedná se o interní problém Španělska a v žádném případě se v této záležitosti nijak nebudeme angažovat,“ řekl agentuře EFE mluvčí Kremlu Dmitrij Peskov.

 

 

Zdroj: ČTK

Proruská média se zaměřila na situaci v Katalánsku, srovnávají ji s Krymem Foto: Natursports / Shutterstock.com

reklama

Další články

  1. V Dubaji došlo k testování létajícího taxi

    Tech ·

    V Dubaji došlo v pondělí k testovacímu letu bezpilotního letounu, který by v brzké době měl zastávat funkcí létajícího taxíku. Informaci uvedla agentura Reuters. Dron …

  2. Ceny ropy se vyšplhaly na dvouleté maximum

    Byznys ·

    Ceny ropy se v pondělí vyšplhaly na nejvyšší úroveň od července 2015. Způsobila to hrozba Turecka o zavření ropovodu z iráckého Kurdistánu do jeho přístavů. Důvodem by…

  3. Euro po volbách v Německu oslabilo

    Byznys ·

    Evropská měna zahájila nový týden poklesem. Mohou za to nejasné výsledky voleb v Německu. Americké měně k růstu pomohly také volby na Novém Zélandu. …