polojasno Praha · 18°
24. 05. · Jana Změnit

reklama

RegioJet ukončí provoz vlaků mezi Bratislavou a Košicemi

Soukromý železniční dopravce RegioJet na konci ledna ukončí po více než dvou letech provoz svých dálkových vlaků mezi Bratislavou a Košicemi. Své rozhodnutí zdůvodnil státními zásahy do vlakové dopravy na Slovensku. Slovenské ministerstvo dopravy v reakci uvedlo, že je připraveno s firmou jednat. RegioJet, který spadá pod skupinu Student Agency, také sdělil, že své ostatní aktivity v dopravě na Slovensku hodlá posílit.

Mohlo by vás zajímat

Odchod z nejdůležitější slovenské železniční tratě RegioJet oznámil necelý měsíc poté, co na lince mezi zmiňovanými dvěma největšími městy v zemi obnovil provoz vlaků vyšší kategorie InterCity (IC) státní slovenský dopravce Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK).

„Po politickém rozhodnutí opět zavést IC vlaky ZSSK, žel, není na trhu kvůli jízdnému zdarma v dotovaných rychlících dostatek platících cestujících na to, aby se komerční nedotované vlaky ve vnitrostátní dopravě na Slovensku dokázaly uživit,“ uvedl RegioJet, podle kterého trh vzhledem ke státním zásahům nefunguje standardně.

ZSSK obnovila provoz IC vlaků, který byl v minulosti ztrátový, loni v prosinci po necelém roce od jejich zrušení. Návrat IC vlaků na 445 kilometrů dlouhou trať ze slovenské metropole do Košic prosazoval nynější šéf parlamentu a nacionalistické Slovenské národní strany Andrej Danko.

Danko se před loňskými parlamentními volbami na Slovensku nechal slyšet, že nesnáší žluté vlaky a žluté autobusy, protože nejsou slovenské a že žluté vlaky a autobusy musejí pryč. Vlaky a autobusy žluté barvy na Slovensku provozuje právě RegioJet podnikatele Radima Jančury.

Dálkové vlaky mezi Bratislavou a Košicemi začal RegioJet na vlastní komerční riziko provozovat v prosinci roku 2014. Stalo se tak zhruba měsíc poté, co předchozí jednobarevná vláda premiéra Roberta Fica umožnila dětem, studentům a seniorům cestovat ve státem dotovaných vlacích na Slovensku zdarma. Jízda ve státem dotovaných rychlících mezi Bratislavou a Košicemi trvá déle než dálkovými vlaky RegioJetu nebo IC vlaky ZSSK, které stát naopak nedotuje.

RegioJet uvedl, že původně očekával smazaní ztráty z provozu svých dálkových vlaků na zmiňované trase v letošním roce, pokud by nedošlo k návratu konkurenčních IC vlaků. Své rozhodnutí ohledně odchodu z tratě by soukromý dopravce přehodnotil v případě, že by stát částečně přispíval i na přepravu cestujících v komerčních vlakových spojích.

Většině ze zhruba stovky zaměstnanců, kteří se nyní podílejí na provozu vlaků RegioJetu na trase Bratislava-Košice, chce dopravce nabídnout zaměstnání v rámci své skupiny.

Soukromý dopravce také oznámil, že hodlá posílit své další aktivity na Slovensku. Plánuje další rozvoj vlakových spojů z východního Slovenska přes Ostravu do Prahy, jakož i na nové lince z Bratislavy přes Brno do české metropole. Posílit hodlá i autobusové linky na Slovensku, kde také provozuje státem dotované osobní vlaky na regionální trati z Bratislavy do Komárna.

 

 

Zdroj: ČTK

RegioJet ukončí provoz vlaků mezi Bratislavou a Košicemi Foto: ČTK/Kalousek Rostislav

reklama

Další články

  1. Metro D by mohlo jezdit až do Jesenice

    Společnost ·

    Do Jesenice u Prahy by mohlo být protaženo pražské metro, které by v tomto úseku jezdilo po povrchu. Středočeský kraj i Praha počítají se vznikem pracovní skupiny, kte…

  2. Patnáct nadějných startupů pro rok 2017

    Byznys ·

    Nový rok 2017 je tady a s ním je potřebné předpovědět, jaké startupy vezmou technologickou oblast útokem. Internetový magazín Business Insider oslovil experty na rizik…

  3. Ohlédnutí za světovými událostmi roku 2016

    Společnost ·

    První pracovní den roku 2017 je už skoro za námi, na malou chvilku ale ještě zavítáme do roku předešlého. Pamatujete ještě, co ve světě přinesl rok 2016? Měsíc po měsí…