Zataženo Praha · 1°
22. 01. · Slavomír Změnit

reklama

„Skvělý kreativní nápad může vzniknout kdekoli, není to otázka rozpočtu,“ říká René Jež

Marketingová soutěž pro kreativce Cannes Lions má ve světě velký ohlas a je dlouho očekávanou událostí. Mimo jiné je rovněž akcí, kde kreativci mohou hledat důležitou inspiraci. Zakladatel společnost Lionhearted, René Jež, v pořadu Marketing Zet říká, že skvělý kreativní nápad lze vytvořit nehledě na rozpočet. Soutěž v Cannes mu také pomohla v pochopení skutečnosti, že záleží pouze na samotných lidech a jejich nápadu.  

Další díly pořadu

Řadu let stojíte za oceněním Cannes Lions. Můžete nám příblížit trochu tuto soutěž, co konkrétně obnáší tato oborová záležitost?

Cannes Lions je festival kreativity. Dnes je to vlastně nejvýznamnější světový festival, který jde už do svého 63. ročníku a probíhá pravidelně v Cannes měsíc po filmovém festivalu. Toto ocenění je nejvyšší a nejvýznamnější ocenění, které může kreativec získat. Takže vlastně snem každého je mít lva, protože to znamená, že dosáhl něčeho velkého.

Do Cannes jezdíte pravidelně, jaký konkrétní dopad to mělo na vás a na vaši kreativitu?

Na mě to mělo takový dopad, že když jsem byl poprvé v Cannes, tak jsem se rozhodl opravdu plně věnovat tomu programu. Mám z toho pro sebe takové tři věci, které jsem si odnesl. Zaprvé jsem se domů vrátil s přesvědčením, že dokážu lépe dělat svoji práci, ať je to cokoli. Byl jsem totiž vystavený tolika úžasným nápadům, že to na mně prostě zanechalo nějaký vliv. Zadruhé jsem zjistil, že vlastně skvělý nápad může vzniknout úplně kdekoli. Není to otázka rozpočtu, není to otázka vyspělosti země. Je to otázka toho, že jsou lidé, kteří na to přijdou. Kreativní nápad není za třetí otázkou rozpočtu. Ve skutečnosti je na rozpočtu nezávislý. Rozpočet ovlivňuje exekuci.

Můžeme potvrdit, že tato oborová ocenění nebo i česká mají význam pro marketéry zejména v oblasti inspirace?

Když se budeme dívat především na reklamu, tak jsou soutěže, které se zabývají primárně kreativitou. Pak jsou soutěže zabývající se efektivitou. Mezi klasické soutěže v Česku patří bývalý Louskáček, cena Art Directors Clubu. Řekl bych, že díky tomu, že jsou soutěže rozdělené, tak si lidé mnohdy neuvědomují, že kreativní reklama je mnohdy i efektivní reklama. Spousta kampaní tak dokáže skórovat v obou typech soutěží.

To je také důvod, proč jste se rozhodli přivést canneské lvy sem k nám do České republiky. Chystáte 9. listopadu jeden z takových workshopů a promítání právě nejúspěšnějších reklam, které nejvíce uspěly v Cannes. Můžete nám tuto akci přiblížit?

Rozhodli jsme se, že díky tomu, že na festival do Cannes nejezdí z Česka příliš mnoho lidí, tak kus Cannes přivezeme do Prahy. V rámci aktivit, které nazýváme Cannes in Prague letos organizujeme dvě věci. Jedna je Creativity Booster Day, kde přivezeme šest porotců z různých kategorií, kteří vlastně připraví vítězné práce v jednotlivých kategoriích. To jaké jsou trendy, jaké mechaniky fungují a kam vlastně jednotlivá kategorie jde. Když hovořím o kategoriích, tak to jsou cyber, což jsou digitální média, mobile, PR, direct, promo activation a také rádia.

Jak vnímáte porovnání českých ocenění, ať už jde o Louskáčka nebo ocenění Flema v porovnání právě s Cannes Lions. Jaký z toho máte dojem, máme se ještě pořád čemu učit?

Ptáte se ve správný čas. České agentury byly letos v Cannes totiž historicky nejúspěšnější. Kdybychom se podívali kolik lvů česká reklama získala v Cannes v posledních šesti letech, tak to číslo bylo 0, 0, 1, 3, 5 a 9. Devět lvů bylo tedy letos a to ukazuje, že kvalita toho, co agentury posílají do Cannes, roste a může uspět i v celosvětovém srovnání. Je důležité si uvědomit, že v Cannes bylo letos 43 tisíc přihlášek a jenom 3,6 procenta z nich dostanou nějakého lva. Třeba na zlato si sáhne necelé jedno procento všech přihlášených prací. Právě Česku se podařilo letos jedno zlato získat a to agentuře McCan Erickson za práci pro Náš Grunt. Získali vlastně jeden bronz v kategorii direct. Pak sedm lvů získala agentura Young & Rubicam za dvě kampaně jednu pro Forbes a jednu pro úřad vysokého komisaře OSN pro uprchlíky. Byly to krásné kampaně, které byly hodně oceňované právě za řemeslo, za art direction nebo za fotografii. Řekl bych, že česká reklama se lepší a úspěchy na mezinárodních soutěžích to dokazují. Ono je složité porovnávat reklamy jinak, než těmi soutěžemi. Jinak se kreativita nedá srovnat. Musí se to dát na jedno místo a rozhodnout se, jaké jsou práce, které obor někam posouvají.

 

 

Článek obsahuje pouze úryvky z rozhovoru s Reném Ježem, zakladatel společnosti Lionhearted, který do ČR přiváží nový event Cannes in Prague. Celý rozhovor si můžete přehrát v playeru výše. 

 

Zdroj: Zet

„Skvělý kreativní nápad může vzniknout kdekoli, není to otázka rozpočtu,“ říká René Jež Foto: Shutterstock.com

reklama

Další články