Skoro zataženo Praha · 6°
23. 01. · Zdeněk Změnit

reklama

Vodíkový pohon není efektivní. Energii z jeho výroby lze lépe využít u elektromobilů, říká Horčík

Vozy na vodíkový pohon jsou aktuálně velmi málo rozšířené. Jak Spojené státy, tak i Evropa mají nedostatečnou infrastrukturu vodíkových čerpacích stanic. Šéfredaktor magazínu Hybrid.cz Jan Horčík na rádiu Zet říká, že vodíkový pohon je energeticky neefektivní. Stejně jako v případě nafty nebo benzínu se vodík musí nejprve vyrobit, uskladnit a přepravit do čerpacích stanic. To vše spotřebovává energii, kterou lze efektivněji využít u elektromobilů. 

Mohlo by vás zajímat

Automobilka Toyota se těmito slovy neřídí a kráčí vlastní cestou. Nedávno představila pětimístný model FCV sedan s vodíkovým pohonem. Tento vůz ujede s plnou nádrží 585 kilometrů, což je o 80 kilometrů více, než dojede na jedno nabití nejvýkonnější elektromobil Tesla. Uvolnila rovněž patenty určené k výrobě vodíkových vozů. „Počty vodíkových čerpacích stanic jsou zatím skutečně velice nízké. To, že Toyota uvolnila patenty, by mohlo být kvůli tomu, aby se do toho vývoje vodíkových aut a jeho prodeje pustilo více společností,“ řekl Horčík.

Je to však správná cesta? Horčík na rádiu Zet upozorňuje na nevýhody vodíkových aut spojené s jeho energetickou neefektivností, ale i se samotným tankováním. „U vodíkových aut je zrádné to, že záleží na tom, jakým tlakem čerpací stanice plní nádrže. Záleží na tom, jaký tlak daná stanice zvládá. Na základě toho se pak do nádrže uloží konkrétní množství vodíku. Automobilky uvádějí dojezd při využití maximálního plnícího tlaku. Řidič, který bude jezdit vodíkovým vozem, nemá nikdy zaručeno, že přijede ke stanici, která je schopná využít maximálního plnícího tlaku. Může se stát, že do vodíkové nádrže si natankuje méně vodíku a pak ujede i menší vzdálenost,“ uvedl.

Vozy na vodík ale disponují oproti elektromobilům i některými výhodámi. Lze je například rychleji dotankovat podobně, jako je tomu u aut na LPG nebo CNG. Tankování trvá pak maximálně několik jednotek minut. S plnou nádrží lze dojet maximálně 600 kilometrů.

Honda za svůj nový vůz sériové výroby chce 60 tisíc dolarů (1,5 milionu korun). Japonská automobilka uvádí, že náklady na provoz lze srovnat s benzínovým automobilem. Realita může být ale jiná. Ceny vodíku v návaznosti na nedostatek čerpacích stanic totiž do značné míry kolísají dolů a nahoru.

 

 

Článek obsahuje pouze úryvky z rozhovoru šéfredaktorem magazínu Hybrid.cz Janem Horčíkem. Celý rozhovor si můžete přehrát v playeru výše.

 

Zdroj: Zet

Vodíkový pohon není efektivní. Energii z jeho výroby lze lépe využít u elektromobilů, říká Horčík Foto: Shutterstock.com

reklama

Další články

  1. Rusko zablokuje stránky LinkedIn

    Byznys ·

    Ruský soud ve čtvrtek potvrdil rozhodnutí o zablokování sociální sítě LinkedIn v zemi kvůli porušování zákona o uchování dat. Informaci oznámila ruská tisková agentura…