Částečně oblačno Praha · 5°
18. 11. · Romana Změnit

reklama

Volební spoty 2017: Strach, populismus, pomlouvání, ale i dobrá myšlenka

Parlamentní volby jsou za dveřmi a s volebními spoty se jako vždy roztrhl pytel. Nyní vám přinášíme videa vybraných politických stran. Podívejte se na některé z videí, kterými se politici prezentují. 

Mohlo by vás zajímat

ČSSD

Sociální demokraté sází ve svých předvolebních spotech na svého lídra Lubomíra Zaorálka. Bezesporu jde o silnou a energickou osobu. To se strana snaží podtrhnout i sdělením, které samotný současný ministr zahraničí říká. Někomu může přijít, že se strana věnuje více Zaorálkovi, než sobě samotné. V prvním spotu to tomu skutečně napovídá. Problémem může být i skutečnost, že se socialisté až příliš zabývají svým ústředním konkurentem hnutí ANO. V prvním spotu říkají, že stát nelze řídit jako firmu. To naopak Andrej Babiš dlouhodobě vyzdvihuje. Voličům říká, že chce Česko vést právě tímto způsobem. Video na druhou stranu cílí na běžné lidi, kvalitu a penze. Mottem tohoto videa je slovní spojení: „Na každém z nás záleží“. 

 Zdroj: YouTube / Katedra politologie FSS MU

Druhý spot je mnohem kreativnější. Inspiraci si bere z kultovního filmu Roberta Zemeckise Forrest Gump. Takřka doslovně s drobnou úpravou používá totožný slogan: „Život je prý jako bonboniéra. Nikdy nevíš, co si vytáhnes“. Originální znění tohoto legendárního citátu zcela jistě znáte. Ve videu je ústřední postavou opět Lubomír Zaorálek. Tentokrát se akorát objeví pouze na konci. Věnuje se volebním tématům a zasahuje některé profese od učitele až po stavaře. Klíčové sdělení opět přichází ale na konci volebního spotu a trefuje se opět do hnutí ANO. Vedle Zaorálka si sedne mladý hoch a chystá se sníst koblihu. Před tím na něj promluví ovšem současný ministr zahraničí a varuje jej před tím, aby nešlo o podvod. Měl pravdu! Kobliha v pytlíčku s nápisem „Babišova kobliha“ postrádala marmeládu. Socialisté by se měli zaměřit spíše sami na sebe. Trefování do ostatních stran tak trochu bere vlastní kampani kredibilitu.

  Zdroj: YouTube / Katedra politologie FSS MU

 

ANO

Marketingový tým hnutí ANO v čele s Markem Prchalem je známý marketingový guru. Jde o člověka, jenž koordinuje veškeré dětí kolem propagace točící se právě okolo vlivného českého podnikatele a politika Andreje Babiše. V minulosti se Prchal podílel na veleúspěšných virálních kampaní. V minulosti například stál za virální politickou kampaní Přemluv bábu s Martou Issovou a Jiřím Mádlem, která měla také značný zásah. Ale pojďme rychle od samotného Prchala. Podstatný je volební spot hnutí ANO. Jde o dynamický, čistý a jednoduše minimalistický spot. Bílá barva nikdy nic nezkazí. Předseda hnutí na něm vypadá uvolněně a zaměřuje se na naprosto jednoduchou problematiku. Chce vyvolat ve voličích pocit, že poslanci nic nedělají a prostě a jednoduše blábolí. To má změnit samotný Babiš.  „Makat a ne blábolit“ je ze širšího pohledu dosti populistickou a prázdnou frází. V čele s politikem, který má místo hlavy smajlíka vypadá dosti bizarně.

 Zdroj: YouTube / Katedra politologie FSS MU

 

TOP 09

TOP 09 si pro svoji volební kampaň vybrala osobu komika Petra Čtvrtníčka. Dost možná půjde o vkus samotného voliče. Pokud nejde o člověka, který se doslovně nezajímá o politický svět a Čtvrtníček je jeho oblíbeným hercem, tak může jít o faktor, který dokáže ovlivnit. Videa totiž doprovází vtip a kvalita. První místopředseda TOP 09 Marek Ženíšek v jednom „šotu“ společně s Čtvrtníčkem se věnuje důležitému tématu, které se pojí k důležitosti Severoatlantické aliance (NATO) pro Českou republiku.

 YouTube / Katedra politologie FSS MU

 

V dalším klipu vyzývá Miroslav Kalousek Čechy, aby šli k volbám a nutno dodat, že se Čtvrtníčkem může fungovat.

 YouTube / Katedra politologie FSS MU

Na posledním spotu vystupuje lídr za Prahu Karel Schwarzenberg. Zmiňuje důležitost právního státu. Tak trochu to vypadá, že strana pasuje Schwarzenberga k odkazu Tomáše Garrigua Masaryka. Všechny volební spoty doprovází fráze „Neuhneme“. Otázkou je, zdali před vhozením hlasu do urny neuhnou potenciální voliči.  

 Zdroj: YouTube / Katedra politologie FSS MU

 

KSČM

Na předvolebních klipech Komunistické strany Čech a Moravy (KSČM) lze vyzdvihnout pouze originální text, který je složen z obličejů samotných členů strany. Dále video nepřináší nic převratného, čím by mohlo oslovit potenciální voliče. Snaží se zahrát na city, když bezpochyby učinilo záslužnou věc. Namísto kvalitnější předvolební prezentace podle svých slov komunisté darovali 100 tisíc Nemocnici na Bulovce. Dalších 100 tisíc korun pak poskytla Mobilnímu hospicu. Oproti tomu jaké peníze KSČM investuje do své volební kampaně jde ovšem o kapku v moři. 

 Zdroj: YouTube / Katedra politologie FSS MU

 

ODS

Hlavní bod celého videa představuje fráze: „Můžete se spolehnout“. Jde o slovní spojení, které předseda ODS Petr Fiala zmiňuje frekventovaně a je doslova jako zaseknutá gramofonová deska. Důležité je zaměřit se na samotná slova. ODS slibuje především to, že strana bude představovat silný hlas v silné Evropě. Video ničím neurazí, je ale konzervativní a rozhodně necílí na mladé voliče. Cílová skupina ODS je zde patrná. Jde o věkovou skupinu nad 35 let. Strana tímto spotem rozhodně nic nepokazí, ale díru do světa s ním rozhodně také neudělá. 

 Zdroj: YouTube / Katedra politologie FSS MU

 

Česká pirátská strana

Jestliže ODS zvolila správně svoji cílovou skupinu, tak Piráti to udělali ještě dokonaleji. Natočili profesionální hudební spoty, jež doprovází chytlavá melodie a slova, která především cílí na mladší voliče. Hlavní tváří celého videa je poté předseda strany Ivan Bartoš. První spot se zaměřuje na velké byrokratické zatížení ze strany českých úřadů. Slova jsou jednoduchá a člověk tak bez problémů pochopí, o co straně jde. Toto se Pirátům skutečně podařilo. 

 Zdroj: YouTube / CeskaPiratskaStrana

Druhý spot je vedený v podobném duchu. Akorát je o trochu více populistický. Zaměřuje se totiž na ostatní politiky jako na zloděje. Nicméně písnička je opětovně chytlavá a volební spot velice povedený. 

Na samotném konci tomu Piráti ale dodali třešničku. Stejně jako ČSSD se trefili do šéfa hnutí ANO Andreje Babiše konkrétně ve spojitosti s kauzou Čapí hnízdo a dotaci od Evropské Unie. 

Jako celek obě dvě videa fungují jako dobře promazaný stroj. Na byrokratické zatížení České republiky mohou voliči slyšet. Ruku v ruce s druhým populistickým videem mohou Piráti a silná Bartošova osobnost získat vyšší pozornost. Nejlepší je zaměřovat se ale sami na sebe. 

 Zdroj: YouTube / CeskaPiratskaStrana

 

 

KDÚ-ČSL

Video KDÚ-ČSL je popsané heslem „Volte zodpovědně“. Hlavní tváří je předseda strany Pavel Bělobrádek, který se společně s lidovci zaměřuje  pouze o Českou republiku a jak by měla vypadat. Jak je známo politické strany hrají na city, a tak je to patrné i u tohoto videa. Bělobrádek vykresluje budoucí Česko za hudby chytající právě za emoce člověka. Do toho se střídají záběry šťastných rodin, zaměstnanců a fotografie z dronu vykreslující krásnou českou krajinu. Na pozadí Bělobrádek popisuje, jaké Česko voliči získají, když si zvolí právě lidovce. Rozhodně jde o neutrální volební spot, který i třeba některé voliče zahřeje na srdci. Nic nového a závratného ale v zásadě nepřináší. 

Zdroj: YouTube / Katedra politologie FSS MU

 

Zelení

Zaměřte se na první větu, kterou předseda Zelených Matěj Stropnický vyslovil. „V těhlech volbách není jedno, komu to hodíte“. Poté ji ještě na konci jednou zopakuje. Nejde sice o důležitý programový bod,jde ale o nosný pilíř celého sdělení. Zeleným totiž mohou pomoci mladí a nerozhodní voliči a z tohoto pohledu se snaží strana oslovit právě je. Titulek u videa je následující: „Čistá příroda, moderní stát, jistoty a bezpečí. To teď letí“. Vykresluje rovněž sdělení, které se Stropnický snaží předat. 

 Zdroj: YouTube / Katedra politologie FSS MU

 

SPD

K volebnímu spotu Politické strany Svoboda a přímá demokracie – Tomia Okamury není třeba sáhodlouhý rozbor. Již na začátku či člověk připadá jako za mobilizace. Dramatické záběry spojené s prudkým střihem doprovázeným o dramatické titulky, podkreslené charismatickým moderátorem, dokáží vyvolat strach a obavy. O to Okamurovi jde. Hrát na emoce lidí může být ta nejnebezpečnější zbraň a SPD ji používá v plné síle. Tento „šot“ lze zařadit do kategorie bizarních politických videí, které mají za úkol jediný. Tím je vystrašit potenciální voliče a donutit je k akci. Ke druhému videu není třeba dalších slov.

Zdroj: YouTube / Katedra politologie FSS MU

 Zdroj: YouTube / Tomio Okamura

 

Blok proti islamizaci

K poslednímu volebnímu spotu není opravdu třeba slov. Jde o jednoznačné vyvolávání strachu a dokonalý volební bizár. 

Zdroj: YouTube / Katedra politologie FSS MU

 

Zdroj: Zet

 

 

 

 

 

 

 

Volební spoty 2017: Strach, populismus, pomlouvání, ale i dobrá myšlenka Foto: ZET / Michal Kvapil

reklama

Další články

  1. Islámský stát přišel o syrskou Rakku

    Byznys ·

    Arabsko-kurdské milice SDF dobyly z rukou bojovníků teroristické organizace Islámský stát (IS) město Rakka. To v minulosti představovalo hlavní baštu IS v Sýrii. S odk…

  2. Boje v Iráku zvyšují ceny ropy

    Byznys ·

    Ceny ropy na světovém trhu v pondělí zaznamenaly růst. Důvodem jsou boje v okolí severoiráckého města Kirkúk. Agentura Reuters uvedla, že způsobily krátkodobý výpadek …