Zataženo Praha · 1°
22. 01. · Slavomír Změnit

reklama

„Za nedodržování bezpečné vzdálenosti mezi vozidly je neznalost,“ říká Farář z Besipu

Nedodržování bezpečné vzdálenosti mezi vozidly je druhou nejčastější příčinou dopravních nehod. Mezi roky 2011 až 2015 přibylo na silnicích kvůli tomuto chování řidičů skoro 1 800 nehod, což je nárůst o více jak 31 %. Za touto nepříznivou statistikou ale podle vedoucího Besipu Martina Faráře stojí zejména neznalost řidičů, nikoliv jejich agrese. 

Mohlo by vás zajímat

Liší se brzdná vzdálenost podle typu auta?

Určitě se liší brzdná dráha podle typu vozidla. Jinou brzdnou dráhu mají motocykly, jinou náklaďáky, jinou osobáky a samozřejmě také záleží na stáří a kvalitě brzd a brzdové kapalině. Řidič by tak měl pravidelně kontrolovat brzdové obložení a stav celkové brzdové soustavy.

Co stojí za nedodržováním bezpečné vzdálenosti?

Většinou je to neznalost. Když se zeptáte někoho na to, jestli dodržuje bezpečnou vzdálenost, tak vám na to odpoví: „To dobrzdím“. Když ale otestujete deset řidičů, tak jen jeden z nich dokáže zastavit na takové vzdálenosti, aby do vozidla před sebou nenarazil. V tu chvíli lidem dojde, že vlastně neznají bezpečnou vzdálenost a neumí ani brzdit.

Co říká zákon o bezpečné vzdálenosti?

Samozřejmě zákon 361 neboli Pravidla silničního provozu pamatuje na bezpečnou vzdálenost, ale nijak exaktně ji nestanovuje.

Jak se bezpečná vzdálenost měří v okolních státech?

Je to různé. Celá Evropa uznává pravidlo dvou vteřin nebo polovinu rychlosti.

V praxi se nebudu úplně dopočítávat dvou vteřin. Co byste poradil, když sedím za volantem, abych se příliš nepřiblížila autu přede mnou?

Správně bych měl dodržovat takový odstup, abych dokázal vždy zareagovat na to, že řidič přede mnou například náhle zabrzdí. Vzdálenost by tedy určitě neměla být menší než dvě až tři vozidla. Záleží také, jakou rychlostí jedeme. V obci je taková vzdálenost rovná třiceti metrům, jestliže jedu na dálnici, tak by se ta vzdálenost měla rozšířit až kolem 120 metrů, abych dokázal vždy bezpečně zastavit.

 

 

Celý rozhovor s vedoucím Besipu Martinem Farářem si můžete poslechnout v playeru výše.

Projekt Dopravní jednička je realizován za přispění finančních prostředků z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.

 

 

Zdroj: Zet

„Za nedodržování bezpečné vzdálenosti mezi vozidly je neznalost,“ říká Farář z Besipu Foto: shutterstock.com - ilustrační foto

reklama

Další články