Zataženo Praha · 6°
23. 01. · Zdeněk Změnit

reklama

AutoZet: Novinky autosalonu v Ženevě, test BMW 330i, nejrychlejší auto na Nürburgringu

Dlouhé čekání je u konce, v týdnu se otevřely brány ženevského výstaviště Palexpo a začal první velký evropský autosalon letošního roku. I proto bude velká část Auto Zet patřit novinkám tam představeným. Otestujeme BMW 330i, dozvíte se, které auto je údajně nejrychlejší na Severní smyčce Nürburgringu nebo jak chce Norsko docílit nulových prodejů aut se spalovacími motory. Nakonec přijdou na řadu novinky z motorsportu.     

Další díly pořadu

AKTUALITY

Na český trh vstupuje nová generace Audi A5 a S5 v provedení Cabrio se stahovací látkovou střechou. Základní provedení s přeplňovaným zážehovým čtyřválcem 2.0 TFSI o výkonu 190 koní a s přímo řazenou převodovkou přijde minimálně na 1 264 900 CZK. Za to ale Audi nabízí už poměrně bohatou výbavu. V základu jsou xenonové světlomety, systém Audi drive select, sedadla částečně čalouněná kůží nebo multimediální systém Audi MMI. Vrcholné provedení Audi S5 Cabrio s přeplňovaným šestiválcem 3.0 TFSI a pohonem všech kol začíná na částce 1 957 900 CZK. Výkon V6 je 354 koní a točivý moment vrcholí hodnotou 500 N.m. Standardně je S5 dodávána s osmistupňovou samočinnou převodovkou.

Volkswagen v předvečer ženevského autosalonu představil koncept, který jezdí zcela bez asistence řidiče a nemá ani volant. První plně autonomní vůz Volkswagenu se jmenuje Sedric a některé jeho technologie by se měly v příštích letech objevit u jednotlivých značek koncernu. Vůz se přivolá prostřednictvím jediného tlačítka na dálkovém ovládání, rozpozná uživatele a řídí se jeho hlasovými povely. Po dosažení cílové destinace sám odjede na parkoviště nebo k dalšímu uživateli. Elektrický VW Sedric se na silnici orientuje prostřednictvím laserových senzorů, kamer a velice přesných mapových podkladů.

Další z novinek autosalonu v Ženevě je hybridní crossover DS 7 Crossback. Ten vedle nové hybridní pohonné jednotky nabídne komfortní podvozek, pokročilé asistenční systémy, adaptivní LED světlomety nebo výrazně tvarované ráfky. Interiér je čalouněn Alcantarou a obložen dřevem. Na místě klasického přístrojového štítu je rozměrný displej, druhý rozměrný displej pak obsadil střední část palubní desky. DS 7 Crossback dorazí jako hybrid, jehož základem je přeplňovaná zážehová 1.6 disponující výkonem 200 koní doplněná dvojicí elektromotorů. Každý má výkon 109 koní, přičemž jeden pohání přední a jeden zadní kola. Mezi spalovacím motorem a elektromotorem je umístěna osmistupňová samočinná převodovka. Dále budou v nabídce tři zážehové motory – tříválcová 1.2 PureTech o výkonu 130 koní spojená se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou a 1.6 THP s výkonem 180 nebo 225 koní vždy kombinovaná s novou osmistupňovou samočinnou převodovkou Aisin. Diesely jsou dva – 1.6 BlueHDi s výkonem 130 koní, kterou je možné kombinovat s manuálem i automatem, a 2.0 BlueHDi s výkonem 180 koní a osmistupňovou samočinnou převodovkou.

Škoda představila facelift modelu Rapid. Hlavní světlomety dostaly diodové denní svícení a dosavadní vrchol v podobě xenonových světlometů nahrazují bixenony s automatickým přepínáním dálkového a potkávacího režimu. Lehce pozměněn je i tvar spodní části předního nárazníku. Uvnitř byla přepracována horizontální lišta táhnoucí se po celé šířce palubní desky, jiné jsou středové výdechy ventilace a ukazatele v kapličce přístrojů dostaly bílé obroučky. Základním motorem je litrový tříválec naladěný buď na 95 nebo 110 koní. Nabídku zážehových motorů doplňuje 1.4 TSI o výkonu 125 koní. Zájemci o diesel mají na výběr mezi tříválcovou 1.4 TDI o výkonu 90 koní a 1.6 TDI s výkonem 115 koní. Škoda se zaměřila také na chytrá řešení, která nově doplňuje dvojice USB vstupů v zadní části vozu, myšleno bylo také na spojení s virtuálním světem. Na přepracovaný multimediální systém Amundsen s navigací se váže wi-fi hot spot pro připojení externích zařízení a nechybí ani služby Care Connect. Modernizovanou Škodu Rapid a Rapid Spaceback u nás bude možné objednávat od dubna, první vozy k zákazníkům dorazí v průběhu června.

To, o čem se zatím spekulovalo, je oficiálně potvrzeno– francouzský koncern PSA Peugeot Citroën kupuje za částku 2,2 miliardy eur evropskou divizi amerického koncernu General Motors. Spojením PSA s Opelem a jeho sesterskou značkou Vauxhall vznikne skupina se zhruba 16% podílem na evropském automobilovém trhu a vystřídá tak na pozici druhé největší evropské automobilky francouzský Renault a zařadí se za vedoucí Volkswagen. Ten má na evropském trhu podíl 24 %. 

 

TEST – BMW 330i

Aktuální generace BMW řady 3 se před časem přehoupla do druhé poloviny svého životního cyklu a BMW ji pro boj s konkurencí vylepšilo. V čem všem a jak se s modernizovanou „trojkou“ jezdí jsem vyzkoušel na verzi 330i.

Na zevnějšku modernizované BMW řady 3 poznáte podle různých detailů. Obecně řečeno došlo k decentnímu uhlazení linií karoserie a do vnějšího osvětlení auta byly ještě více implementovány diody, nově se nastěhovaly do hlavních světlometů, naopak vzadu zůstává typický světelný podpis. Testované auto s M paketem, na jednoduchých pětipaprskových 18“ kolech a s modrou metalízou převzatou z verze M3 vypadalo zajímavě. Bylo nápadné, design vypadal jednoduše a přímočaře. Jako by chtělo naznačit svůj potenciál.

V podobném duchu proběhla modernizace interiéru. Přibyl v něm například wi-fi hot spot, možnost indukčního nabíjení telefonu a multimediální systém iDrive dostal novou grafiku a logiku ovládání, kdy vám systém napovídá, co se skrývá pod rozkliknutím daného menu. Základní uspořádání interiéru ale zůstalo stejné a protože testované auto měl M paket, sedělo se ve výborných sportovních sedadlech a v rukou jste drželi tak akorát velký volant s příjemně tlustým věncem. Navíc měl volant velký rozsah nastavení a mně osobně se v „trojkovém“ BMW sedí skvěle, přesně tak, jak to mám rád. V tomhle se BMW může rovnat málokterý z konkurentů.

V nabídce BMW už dnes nenajdete atmosférický motor a proto už také nějakou dobu není žádná přímá spojitost mezi označením verze a motorem pod kapotou. Modernizace přinesla do „trojkového“ BMW novou generaci přeplňovaného dvoulitrového čtyřválce, který si svou premiéru odbyl při uvedení aktuální generace MINI. Verze 330i nahrazuje 328i, která byla v nabídce před modernizací, disponuje parametry 252 koní a 350 N.m, což plus mínus odpovídá parametrům atmosférického šestiválcového třílitru, který se pod označením 330i skrýval v minulosti. V testovaném autě byl motor kombinován s osmistupňovou samočinnou převodovkou a v téhle konfiguraci umí BMW 330i akcelerovat na 100 km/h za 5,8 sekundy a dosahuje maximální rychlosti 250 km/h.

Ve srovnání s minulou generací přeplňovaného dvoulitrového čtyřválce je ten nový výrazně lepší. Má plynulejší tah a i nepatrně vyšší výkon. Také jeho projev ze trochu zlepšil, i když atmosférický šestiválec je úplně jiné kafe, zejména z pohledu kultivovanosti a zvuku. Plynulostí tahu je mu přeplňovaný čtyřválec celkem podobný, ale akusticky si pomáhá zvukem v reproduktorech a mému uchu to úplně nelahodí. A kdo někdy zažil sametovost řadového šestiválce, ví o čem mluvím. Osmistupňový automat je známý z celé řady jiných modelů, nejen od BMW, a funguje parádně. Z pohledu spotřeby není důvod se tohoto motoru bát, umí jezdit i za nějakých 7 l/100 km, standardně tak kolem 8,5- 9. Tabulková hodnota zní 5,8.

Co se mi ale na BMW 330i líbilo nejvíc, byl podvozek. V úvodu jsem zmiňoval 18“ kola, což na dnešní poměry není kdovíjak moc a z toho pramení i o něco vyšší profil pneumatiky, což se pozitivně projevuje na komfortu jízdy. Nijak to ovšem neubírá na agilitě, M paketový podvozek v kombinaci s 18“ koly mi přijde jako rozumný kompromis. Auto je pěkně pevné a reakce na pohyby volantem jsou přesné, na druhé straně ale z vás auto nevytřese duši. A líbí se mi také brzdy, které mají přesvědčivě silný, ale ne nepříjemně ostrý nástup a vytrvalý účinek.

Přiznávám, že po zkušenostech z verzí 328i před modernizací, jsem si pro BMW 330i šel s drobným despektem. Týden ježdění mne ale přesvědčil, že nový motor je opravdu o moc lepší a uživatelsky příjemnější. Šestiválci se nevyrovná, ale za chvíli už nebude moc lidí, kteří si tyhle staré motory budou pamatovat. Naopak z pohledu vizáže a jízdního projevu to zůstává stále to dobré BMW, zejména pak v M paketu bez zbytečného přikrášlování chromovanými cingrlátky. Základní cena sedanu BMW 330i je u nás stanovena na 1 059 500 CZK.

 

ZAJÍMAVOSTI

Novým králem Nurburgringu je Lamborghini Huracán Performante. Až dosud bylo na Nordschleife nejrychlejší Porsche 918 Spyder s časem 6:57. Marco Mapelli, testovací pilot Lamborghini, však zajel čas 6:52,01. Nutno říci, že od rekordu Porsche prošla trať velkými úpravami a podle provozovatele je v tuto chvíli nejen bezpečnější, ale především rychlejší. Lamborghini rekordní čas zajelo již loni v říjnu a jeho uveřejnění až nyní s představením Huracánu Performante na autosalonu v Ženevě vzbudilo pochybnosti, zda byl tak rychlý čas opravdu zajet. Na internetu je několik srovnání s on board záběry z rekordního pokusu Porsche a dost věcí na rekordní jízdě Lamborghini nesedí. Automobilka se ale zatím k tomuto nařčení nevyjádřila.

Norsko dělá všechno pro to, aby si už žádný z obyvatel této severské země v roce 2025 nekoupil auto s klasickým spalovacím motorem. Vláda hodlá zavést vysoké zdanění nejen podle emisí CO2, ale také podle emisí NOx. Čím vyšší emise bude auto mít, tím vyšší daň. Cílem norské vlády je vlastnictví a provoz auta se spalovacím motorem znepříjemnit a zdražit natolik, aby se ve srovnání s elektromobilem vůbec nevyplatilo. Norsko také plánuje zrušit systém dotací a pobídek pro nákup elektromobilů a místo něj zavede represivní systém trestající majitele aut se spalovacími motory. Výhody pro elektromobily, jako trajekty a zpoplatněné silnice zdarma či možnost jezdit ve vyhrazeném pruhu, zřejmě prozatím zůstanou. V současné době je v Norsku 1350 veřejných nabíječek, ale podle propočtů by bylo potřeba do roku 2025 zprovoznit 25 000 veřejných nabíjecích stanic. Letos má začít vládou podporovaná výstavba sítě nabíječek, která zaručí, že minimálně každých 50 km budou u hlavních silnic alespoň dvě rychlonabíjecí místa.

 

NOVINKY

Rolls-Royce přivezl do Ženevy novou definici slov exkluzivita a luxus. Na přání movitého zákazníka vytvořil nový speciální lak karoserie, do kterého bylo přidáno na tisíc rozdrcených diamantů. Příprava laku trvala 2 měsíce, přičemž specialisté Rolls-Roycu museli detailně zkoumat tvar i velikost jednotlivých diamantových částic, které po nanesení na karoserii musely silně zářit, ale zároveň nesměly nijak narušit celistvost laku. Modelu Ghost s prodlouženým rozvorem, na který byl lak nanesen, byla následně přidána ručně malovaná červená a černá linka, které se táhnou po bocích auta. Celek pak doplňují 21“ kola a speciální podsvícení sošky Spirit of Ecstasy. Cenu automobilka samozřejmě neprozradila, ale nevyloučila, že podobné zapracování drahých kamenů do laku v budoucnu zařadí do své nabídky.

Bentley na autosalonu v Ženevě představilo speciální „paket“ Mulliner, který posune dojem z kvality, hodnoty a luxusu interiéru nového SUV Bentayga na úplně jinou úroveň. Dostanete exkluzivní čalounění sedadel a dekory interiéru prakticky z jakéhokoli materiálu. Stačí si jen vybrat barvu. Když už jsme u barev, v nabídce je i dvoubarevné provedení karoserie a Bentayga Mulliner má rovněž nová 22" kola. Exkluzivní chladničku na nápoje včetně originálních sklenic lze brát u takového vozu jako samozřejmost a pokud budete mít pocit, že by to chtělo už tak dlouhý seznam jedinečných individuálních příplatků ještě něčím natáhnout, můžete si přiobjednat palubní hodinky Breitling, které jsou vyrobeny ze zlata. A ne jen, že mají zlatý rámeček, ale i zlatý je i vnitřní mechanismus. Pod kapotou je dvanáctiválec o výkonu 608 koní a točivém momentu 900 N.m. A to tomuto luxusnímu SUV stačí k maximální rychlosti 301 km/h.

Porsche odhalilo další karosářskou verzi Panamery s přízviskem Sport Turismo. Na délku má tento shooting brake lehce přes 5 metrů a 2950 mm dlouhý rozvor. V základním provedení se do kufru Panamery Sport Turismo vejde 520 litrů zavazadel, ale po sklopení zadních sedaček lze objem zvětšit až na 1390 litrů. Novinka přijíždí na 21“ kolech a na výběr jsou stejné motory, které najdete ve standardní limuzíně. Zajímavostí je zadní spoiler, který se vysouvá při rychlosti přes 170 km/h. Ve sportovním režimu se ale vysune už při 90 km/h a může být skloněn až pod úhlem 26°. Spoiler se rovněž vysune při otevření střešního okna, aby snižoval turbulence a hluk.

Land Rover představil čtvrtý model řady Range Rover jménem Velar, který vyplňuje mezeru mezi Evoquem a Range Roverem Sport. Velar využívá technické prvky Jaguaru F-Type a je to první Range Rover, který je primárně zaměřen na silnice. I tak má ale udávanou brodivost 650 mm, což je hodně a pochybuji, že ji budou potenciální klienti vůbec někdy potřebovat. Velar si od Jaguaru půjčil i zajímavý detail v podobě vysouvacích klik dveří. Uvnitř je to klasický Land Rover, ale novinkou je systém s dotykovými displeji Touch Pro Duo. Mechanických tlačítek je tu už naprosté minimum. Range Rover Velar dostal nové motory řady Ingenium, prozatím jde o několik výkonových verzí zážehového i vznětového čtyřválce o objemu 2,0 litru. Základní motorizace disponuje výkonem 180 koní, prozatím vrcholný V6 z Jaguaru F-Pace má výkon 380 koní. Ačkoli má Range Rover Velar standardně pohon všech kol a automat, primárně pohání zadní kola a ta přední se připojují až podle potřeby. Za příplatek lze mít pneumatické odpružení propůjčující vozu světlou výšku 251 mm, které bude u šestiválců standardem. Novinkou nabídky jsou příplatkové laserové světlomety s dosvitem až 550 metrů.

 

MOTORSPORT

Čtyřnásobný mistr světa cestovních vozů Yvan Muller sice na konci loňské sezóny oznámil ukončení své bohaté a úspěšné kariéry, ale závodní volant na hřebík tak úplně nepověsil. Volvo totiž oznámilo, že využije jeho služeb a pasovalo jej do role vývojového pilota a poradce týmu Cyan Racing v WTCC. Muller se švédskou automobilkou na spolupráci dohodl už od 1. ledna letošního roku a zúčastnil se všech letošních testování týmu a bude za volantem Volva S60 TC1 i při oficiálním testování na Monze. Jen připomenu, že Volvo pro letošní sezónu tým rozšířilo na tři vozy a za jejich volanty se posadí Thed Björk, Nicky Catsburg a Néstor Girolami.

Audi využilo ženevského autosalonu nejen k představení sériového provedení nové generace RS 5, ale rovnou ukázalo i RS 5 DTM pro letošní sezónu. Audi prohlašuje, že dokonce vyvíjelo auta souběžně. Nové technické předpisy dovolily inženýrům objevit nová řešení, především v oblasti přídě a podběhů zadních kol. Nové je také zadní dvouprvkové křídlo, které se nyní při aktivaci systému DRS nebude celé sklápět, ale pouze se sklopí vrchní prvek křídla. Celkově však nové vozy DTM mají o něco menší přítlak než ty minulé, za tím je třeba hledat změnu profilu předního spojleru, změnu proudění vzduchu pod autem, nový zadní difuzor a větší světlou výšku. Nové pneumatiky budou měkčí a budou rychleji ztrácet svou výkonnost, naopak výkon atmosférického čtyřlitrového V8 povyrostl nad 500 koní, musí ale vydržet celou sezónu. Nová pravidla také určují, že vozy všech značek účastnících se DTM mají stejné zavěšení. První závod sezóny se pojede na Hockenheimu první květnový víkend.

Toyota by mohla na konci letošní sezóny ukončit své působení v mistrovství světa vytrvalostních závodů. Jednak se ukázalo, že na nasazení třetího vozu při závodě ve Spa-Francorchamps a ve 24h v Le Mans nemá peníze v budgetu a je to pro ni velký finanční risk. Druhým faktorem jsou technické předpisy, které byly po loňském odchodu Audi kvůli snížení nákladů zmrazeny. Ohledně budoucnosti se zprávy rozcházejí. Na jedné straně se mluví o tom, že kvůli nákladům bude snížen počet systémů rekuperace ze dvou na jeden, sníženo množství rekuperované energie využitelné během každého kola a zvýšeno množství paliva, které je možné každé kolo využít. Na straně druhé se mluví o tom, že od příští sezóny budou povoleny tři systémy rekuperace a přibude ještě jedna kategorie na množství rekuperované energie. Toyota připomíná, že působí v mistrovství světa vytrvalostních závodů proto, aby mohla vyvíjet systémy pro rekuperaci a uchovávání energie. Na druhé straně se ale FIA snaží o snížení nákladů, protože Peugeot projevil zájem se do kategorie LMP1 vrátit, pokud náklady na vývoj a provoz vozů klesnou.

 

 

Zdroj: Zet

 

 

BMW 330i · Zdroj: BMW

BMW 330i · Zdroj: BMW

BMW 330i · Zdroj: BMW

AutoZet: Novinky autosalonu v Ženevě, test BMW 330i, nejrychlejší auto na Nürburgringu Foto: BMW 330i

reklama

Další články

  1. Zeman bude opětovně kandidovat na prezidenta

    Společnost ·

    Prezident Miloš Zeman v rámci páteční tiskové konference veřejně oznámí opětovnou kandidaturu na českého prezidenta. Jeho plán figurovat v prezidentských volbách řekl …

  2. Tusk zůstává v čele rady

    Společnost ·

    Země Evropské unie dnes na summitu v Bruselu rozhodly, že prodlouží mandát současnému předsedovi Evropské rady Donaldu Tuskovi. Na twitteru to uvedlo několik předsedů …