Zataženo Praha · 11°
23. 10. · Teodor Změnit

reklama

AutoZet: Test Audi A5 2.0 TFSI quattro, Světové auto roku 2017, Jaguar F-Type se čtyřválcem

V novém vydání AutoZet si řekneme, které auto se může honosit titulem Světové auto roku 2017, představíme si novou Suzuki Ignis včetně dojmů z krátkého svezení, otestujeme elegantní kupé Audi A5 se zážehovým čtyřválcem 2.0 TFSI, řeč bude i o dalších novinkách, dozvíte se jaké barvy jsou dnes na autech nejoblíbenější, jak jsou Češi zodpovědní při přezouvání pneumatik a nakonec zabrousím do světa motorsportu.   

Další díly pořadu

AKTUALITY

V rámci autosalonu v New Yorku proběhlo vyhlášení ankety Světové auto roku 2017. Už dopředu bylo jasné, že zvítězí vůz kategorie SUV, protože do finálové trojice se dostaly Jaguar F-Pace, Audi Q5 a Volkswagen Tiguan. Celkovým vítězem se nakonec stal Jaguar F-Pace a prvenství bral i v kategorii nejlepšího designu. Světovým ekologickým autem roku byla zvolena Toyota Prius Plug-in Hybrid. V této kategorii bylo zařazeno celkem 12 aut, přičemž porotci hodnotili především emise ve výfukových plynech, spotřebu paliva a využívání všech nejmodernějších technologií pohonu zaměřených speciálně na zlepšování ekologických parametrů provozu.

Suzuki uvedla na český trh novou generaci svého malého crossoveru Ignis. Ten je postaven na nové pevné, ale lehké platformě, takže na váze ukáže pouze 885 kg. Díky tomu si Suzuki mohla dovolit použít relativně skromný atmosférický zážehový čtyřválec 1.2 Dualjet s parametry 90 koní a 120 N.m, což Ignisu zaručuje akceleraci z klidu na 100 km/h za 12,0 sekundy a maximální rychlost 170 km/h. Tak jako je jen jeden motor, je jen jedna převodovka – pětistupňový manuál. Zákazníci tak mohou vybírat, zda chtějí pohon pouze předních nebo všech kol AllGrip. Kola v rozích karoserie vytváří celkem prostorný interiér a i v autě o celkové délce 3,7 metru se vzadu pohodlně posadí i dospělý, přičemž zadní sedadla se dají posouvat. Základní objem kufru je 267 litrů, u verze s pohonem všech kol o 40 litrů menší. Krátké svezení ukázalo několik věcí: Jednak má Ignis schopný podvozek, který i na českých rozbitých silnicích i lehkém terénu je pěkně odhlučněn a je moc pěkně nastaven. Jednak i malý motor je na běžné ježdění dostačující. A jednak, že Ignis se svou bohatou výbavou představuje zajímavou alternativu k zavedeným městským supermini, jako jsou Škoda Citigo, Hyundai i10 nebo Citroen C1. Ignis s pohonem předních kol a ve výbavě Comfort začíná na ceně 240 900 CZK, verze s pohonem všech kol startuje na výbavě Premium a má základní cenu 318 900 CZK, což proti stejně vybavené předokolce znamená příplatek 56 000 CZK.

Opel oznámil ceny, za něž bude u nás prodávat nové malé SUV Crossland X. Podobně jako u ostatních modelů Opelu je nabídka rozdělena do výbav Selection, Enjoy a Innovation. Nejlevnější Crossland X Selection startuje na částce 309 900 CZK, pohánět jej bude zážehová 1.2 s výkonem 82 koní spojená výhradně s pětistupňovou přímo řazenou převodovkou. Prostřední výbava Enjoy se stejným motorem začíná 339 900 CZK, s přeplňovanou 1.2 o výkonu 110 koní bude o 30 000 CZK dražší a tento motor je možné kombinovat i s automatem. Auto v nejvyšší výbavě Innovation pořídíte od 374 900 CZK, přičemž nabídka motorů opět zahrnuje atmosférickou a přeplňovanou verzi zážehového motoru o objemu 1,2 litru.

Ford sedmou generaci modelu Fiesta na český trh uvede na přelomu června a července, ale už nyní prozradil za jaké ceny. Ze začátku budou k dostání dvě výbavy – Trend a Titanium. Později přijde luxusní Vignale a sportovně střižená ST-Line. Fiestu u nás budete moci pořídit se čtyřmi motory – třemi zážehovými včetně oceněními ověnčeným tříválcem 1.0 EcoBoost o výkonu 100 koní a s možností volby mezi šestistupňovou přímo řazenou a samočinnou převodovkou, a dieselem 1.5 TDCi o výkonu 85 koní. Ceny nové Fiesty začínají na 304 990 CZK za verzi ve výbavě Trend, s třídveřovou karoserií a motorem o objemu 1,1 litru o výkonu 70 koní. Za vyšší výbavu Titanium v kombinaci s litrovým motorem EcoBoost o výkonu 100 koní a s pětidveřovou karoserií zaplatíte minimálně 355 990 CZK. Další výbavové pakety Ford představí později.

Hyundai otestuje svou sportovně raženou novinku i30 N ve 24h na Nürburgringu. Ostré nasazení předsériového auta má podle automobilky prověřit důležité komponenty, jejich výdrž a konzistentní výkony. Hyundai se snaží specifikaci závodní i30 N udržet co možná nejblíže sériovému autu, ačkoli pro závody musí auto mít povinnou bezpečnostní výbavu. Jen připomenu, že pod kapotou Hyundaie i30 N je přeplňovaný dvoulitr spojený se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou.

 

TEST – Audi A5 2.0 TFSI

V AutoZet jsme na začátku roku testovali vrcholné provedení kupé „á-pětkové“ řady Audi – Audi S5. Ne každý ale chce vrcholnou variantu, hodně zákazníků Audi A5 volí dvoulitrový diesel a tak trochu odstrkovanou Popelkou je verze s přeplňovaným zážehovým čtyřválcem 2.0 TFSI. Jak jsem při testu zjistil, tak zcela neprávem.

Ačkoli je aktuální Audi A5 zbrusu nové auto, změny na designu jsou jen velice decentní a jedná se tak spíše o evoluci známých tvarů. Audi samo uvádí, že předchozí generaci A5 si celých 60 % zákazníků pořídilo kvůli jejímu vzhledu. Proto je, zjednodušeně řečeno, nová A5 kombinací nových prvků z aktuální generace A4 a siluety původního kupé. A upřímně, chápu, že se líbí. Z pohledu techniky je A5 postavena na platformě MLB a je o nějakých 60 kg lehčí než předchozí generace.

Základní architektura interiéru je v Audi A5 stejná jako u A4, k dispozici je proto velký displej místo přístrojů, pečlivě navržené jednotlivé ovladače i spínače, stejně jako různé materiály, dokonale zkombinované do perfektního celku. Nabídka příplatkové výbavy vám pak dovolí doladit si interiér podle vašich tužeb, včetně nejrůznějších atraktivních barev čalounění a podobně. Z pohledu prostoru je na tom A5 vpředu stejně jako A4, vzadu je ale místa o trochu méně, třeba už jen proto, že rozvor A5 je o 60 mm kratší.

Testované Audi A5 mělo povedený přeplňovaný zážehový čtyřválec 2.0 TFSI, který je vlastně základní motorizací. V daném případě má 252 koní a 370 N.m, což v kombinaci se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou S tronic a pohonem všech kol quattro A5 stačí ke zrychlení z klidu na 100 km/h za 5,8 sekundy a na elektronicky omezenou maximální rychlost 250 km/h.

A5 2.0 TFSI není sice tak rychlá jako S5 s přeplňovaným šestiválcem, ale zároveň ale není pomalá. To nakonec ukazuje čas zrychlení. A když uvážíte, že A5 s dvoulitrem je o 150 kg lehčí než šestiválcová S5 a že úbytek hmotnosti se odehrál především nad přední nápravou, vyjde vám z toho, že s touto A5 nemůže být špatné svezení. Z jízdy je celkově cítit lehkost, poznáte i snahu co nejvíce eliminovat pasivní odpory, tedy takový ten pocit, kdy uberete plyn, ale auto jen minimálně zpomaluje. To se pochopitelně projevuje i na spotřebě. Dá se jezdit kolem 8 l/100 km. Motor je přitom kultivovaný, tichý a po většinu času o něm vlastně vůbec nevíte. Do interiéru jeho zvuk neproniká a necítíte ani žádné vibrace a další průvodní jevy čtyřválcového dieselu, takže za mne je tento motor jednoznačně lepší volbou než diesel.

Všechna Audi A5 jsou standardně vybavena funkcí Drive Select, která dovoluje měnit nastavení motoru, převodovky, aktivního řízení, aktivních tlumičů, zvuku motoru, citlivosti adaptivního tempomatu nebo natáčecích světlometů – podle toho, co má daný vůz ve výbavě. Chvíli si s tím budete hrát, zkoušet různé režimy a ve finále nejspíše skončíte s motorem a převodovkou v nastavení Dynamic a tlumiče necháte v režimu Auto, v něm totiž fungují optimálně. Ona lehkost, která je z auta cítit v přímce, se přenáší i do zatáček. Lehký předek ochotně plní povely volantem bez náznaku nedotáčivosti, díky pohonu všech kol, je trakce více než slušná a auto je takové jemné na řízení a hezky vyvážené. Až vás často napadne, jestli tohle není lepší než svezení v S5.

Audi A5 2.0 TFSI quattro je neprávem opomíjená verze tohoto elegantního kupé. Základní cena se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou a pohonem všech kol quattro je 1 256 900 CZK, což znamená, že jste na úrovni stejně vybavené verze s dvoulitrovým dieselem, který má ale o citelných 62 koní méně a je o znatelných 65 kg těžší. Lehkostí jízdního projevu ani kultivovaností se zážehovému motoru diesel rovnat nemůže a v reálu o nějaké 2 l/100 km vyšší spotřeba zážehového motoru za to svezení prostě stojí. Zážehový motor podtrhne eleganci A5, diesel v takovém autě je jako byste šli do divadla v umaštěných montérkách.

 

ZAJÍMAVOSTI

Průzkum společnosti STEM/MARK, který si nechal udělat výrobce pneumatik Barum, ukázal, že v přezouvání na letní pneumatiky jsou Češi poměrně disciplinovaní. Na zimních pneumatikách podle něj v létě jezdí jen 1,4 % lidí. Na rozdíl od jiných zemí česká legislativa pevně neupravuje použití zimních pneumatik. Celoplošně jsou od 1. listopadu do 31. března povinné jen v případě, že na silnici leží sníh, led či námraza nebo se to dá očekávat. A Češi toho využívají. 37,1 % řidičů proto přezouvá s příchodem hezkého počasí již v březnu, na první duben jich počká dalších 39,8 % a necelých 20 % respondentů se nechce tlačit v pneuservisech a pneumatiky mění později. Podle průzkumu pak Češi při výběru pneumatik koukají hlavně na cenu, až po té na vlastní zkušenost a výsledky nezávislých testů. Horší už je to s pravidelnou výměnou sjetých pneumatik. Téměř 10 % dotazovaných nevědělo, jaká je minimální dovolená hloubka dezénu.

Společnost BASF Coatings sestavila žebříček nejoblíbenějších barev ve světě aut. Podle něj téměř 80 % automobilových barev za rok 2016 spadá do té tradičnější barevné škály. To znamená, že nejoblíbenější nadále zůstává bílá s 29 %, za ní následuje černá s 19 % a šedá s 18 %. Mezi výraznějšími barvami se největšímu zájmu těší modrá s 10 %, dále pak červená a hnědá. V množství barevných odstínů vede modrá s více než 100 variant, šedá je nabízena v přibližně 90 různých odstínech. Jisté rozdíly lze sledovat i mezi jednotlivými segmenty aut. Zatímco majitelé malých aut upřednostňují bílou či naopak výrazné barvy, u SUV převažuje šedá. Ačkoliv se zastoupení jednotlivých barev v roce 2016 téměř nezměnilo, byl zaznamenán nárůst v různorodosti odstínů. Stále také přibývá těch, kteří se nebojí odvážných barev či kombinací. Projevuje se to například doplňováním stávajících barev různými příměsemi, což má za výsledek perleťový či metalický lesk.

Audi a Porsche spojily síly a budou spolupracovat na vývoji nové platformy. Na té by měly stát chystané elektromobily a autonomní vozy, které obě značky připravují. Díky spojení sil by kromě rychlejšího vývoje mělo dojít i ke snížení nákladů, což by mohli ve výsledku ocenit hlavně zákazníci. První výsledky této kooperace lze očekávat přibližně mezi lety 2020-2025.

Více než 150 zaměstnanců Škoda Auto dobrovolně pomáhalo vyčistit parky a lesy od černých skládek a odpadků v rámci akce Ukliďme svět, ukliďme Česko a v Mladé Boleslavi a Kvasinách posbírali dohromady 2,5 tuny odpadu. Automobilka úklidovou akci podpořila již potřetí a letos se navíc stala jedním z hlavních partnerů tohoto jarního úklidu. Hlavní část akce Ukliďme Česko byla symbolicky završena 22. dubna, kdy proběhl velký úklid Krkonošského národního parku, kterého se zúčastnili mimo jiné také zaměstnanci závodu Škodovky ve Vrchlabí.

 

NOVINKY

Jaguar rozšířil řadu F-Type o novou verzi. Ta dostala pod kapotu turbodmychadlem přeplňovaný zážehový čtyřválec Ingenium o objemu 2,0 litru s výkonem 300 koní. Zrychlení 0-100 km/h zvládne dvoulitrový F-Type za 5,7 sekundy a dosáhne maximální rychlosti 250 km/h, pomalý tedy není. Navíc je o 52 kg lehčí než verze se šestiválcem a úbytek hmotnosti nastal především nad přední nápravou, takže britská automobilka slibuje větší agilitu a lepší ovladatelnost. F-Type s dvoulitrem na první pohled poznáte podle specifické, uprostřed zadního nárazníku umístěné koncovky výfuku, která prý produkuje zvuk, který je hoden F-Typu. Jaguar pro modelový rok 2018 u F-Typu přepracoval nárazník společně s full LED světlomety a rozšířil škálu pokročilých jízdních asistenčních systémů opírajících se o nově použitou, vpřed směřující stereo kameru. Patří mezi ně autonomní nouzové brzdění, varování před opuštěním jízdního pruhu a asistent pro udržení v pruhu, čtení dopravních značek, adaptivní omezovač rychlosti a sledování stavu řidiče. Modernizovaný F-Type bude k dispozici od léta, ceny začínají na částce 1 562 715 CZK.

Jeep na autosalonu v New Yorku představil Grand Cherokee Trackhawk. Jak už jeho jméno napovídá, je určen spíše na okruhy než do terénu, k pohonu mu slouží kompresorem přeplňovaný V8 o objemu 6,2 litru s parametry 717 koní a 875 Nm. Přestože na váze ukáže notně nesportovních 2433 kg, umí Grand Cherokee Trackhawk zrychlit z klidu na 100 km/h za 3,5 sekundy, sprint na čtvrt míle zvládne za 11,9 sekundy a maximální rychlost je omezena na 290 km/h. Grand Cherokee Trackhawak disponuje pohonem všech kol se samosvorným diferenciálem vzadu a nastavitelným centrálním diferenciálem, který dovoluje měnit rozložení síly mezi nápravami. Jeep si své novinky cení 85 000 USD, tedy asi 2,1 milionu CZK. První vozy by měly k zákazníkům dorazit ještě do konce letošního roku.

Audi plánuje dva nové modely řady Q a už jim byly i vybrány výrobní závody. Prvním bude Audi Q8, s nímž Audi ve své podstatě zakládá nový segment a které už bylo k vidění na autosalonu v Detroitu i Ženevě jako koncept. Prémiové SUV ve stylu kupé nabídne dostatek prostoru v kombinaci s nejnovější technikou v oblastech asistenčních, informačních a zábavních systémů. Audi jej bude od roku 2018 vyrábět v Bratislavě. Druhým modelem bude v roce 2019 Audi Q4, jehož výrobu zajistí závod v maďarském v Györu. Audi s ním vstoupí do segmentu CUV. Audi Hungaria navíc od roku 2018 převezme výrobu kompaktního Audi Q3, které bude do té doby vyráběno ve španělském Martorellu.

Subaru si pro autosalon v New Yorku připravilo modernizaci modelu Outback. Na zevnějšku tak najdete například přepracovanou masku chladiče s širšími otvory, změny se dotkly také předního nárazníku a světlometů s LED denním svícením a nový design mají litá kola. Změny na přídi mají přinést také lepší ochranu auta při jízdě po nezpevněných cestách, pozměněný tvar vnějších zrcátek má přispět k lepší aerodynamice a nižší hlučnosti. Hlavním poznávacím znamením modernizovaného Outbacku ovšem bude přepracovaná středová konzola s dotykovým displejem systému Starlink s úhlopříčkou 8“.Subaru Outback modelového roku 2018 je pochopitelně vybaveno systémem EyeSight, hlídáním mrtvého úhlu, upozorněním na auta přijíždějící ze strany při couvání do ulice, přednárazovým systémem nebo systém Reverse Automatic Braking. Novinkou jsou ovšem natáčecí hlavní světlomety SRH. Do České republiky modernizovaný Outback dorazí na jaře příštího roku.

 

MOTORSPORT

Fanoušci WRC už netrpělivě očekávají další evropský podnik šampionátu, kterým bude v polovině května Portugalská rallye. Mají k tomu hned dva důvody – Toyota v Portugalsku totiž nasadí třetí Yaris WRC, do něhož se posadí loňský šampion WRC2 a bývalý tovární pilot Škodovky Esapekka Lappi, pro něhož to bude premiéra ve WRC. Druhým důvodem je Adreas Mikkelsen, který dotáhl své úsilí vrátit se do WRC a Hyundai pro něj postavil čtvrté auto. Mikkelsen vyhrál loni poslední soutěž sezóny v Austrálii, tehdy ještě s VW Polo WRC a letos v továrním týmu Škodovky přetavil dva starty ve dvě vítězství v Monte Carlu a na Korsice. Letošní sezóna WRC je zatím jedna z těch vůbec nejzajímavějších vůbec – v prvních čtyřech soutěžích zvítězili čtyři různí jezdci v barvách čtyř různých značek.

Zdá se, že kategorie GT4 určená především pro amatérské závodníky, získává stále více na popularitě. Svědčí o tom i zájem automobilek a fakt, že stále více z nich staví auta pro potenciální zákazníky. Posledním přírůstkem mezi nimi je Audi a jeho R8 LMS GT4. To vychází ze sériového kupé s atmosférickým V10 a sdílím s ním 60 % dílů! Předpisy GT4 zakazují pohon všech kol, proto má R8 LMS GT4 poháněna jen kola zadní a to přes sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku a samosvorný diferenciál. Výkon motoru je díky restriktorům sání o něco nižší než u sériového auta – 495 koní. Akcelerace 0-100 km/h trvá 1460 kg těžkému autu méně než 4 sekundy a maximální rychlost přesahuje 250 km/h. Audi R8 LMS GT4 se poprvé představí ve druhé polovině května při 24h na Nürburgringu a první zákazníci se jej dočkají ještě před koncem roku. V současnosti se s vozy kategorie GT4 závodí ve 13 sériích po celém světě a vzhledem ke stoupající popularitě se dá očekávat, že jejich počet poroste. Audi pak modelem R8 LMS GT4 rozšiřuje svou základnu zákaznického závodění a doplňuje již dříve představené R8 LMS GT3 a RS 3 LMS pro kategorii TCR.

 

 

Zdroj: Zet

 

 

Audi A5 2.0 TFSI · Zdroj: Audi

Audi A5 2.0 TFSI · Zdroj: Audi

Audi A5 2.0 TFSI · Zdroj: Audi

Audi A5 2.0 TFSI · Zdroj: Audi

Audi A5 2.0 TFSI · Zdroj: Audi

Audi A5 2.0 TFSI · Zdroj: Audi

Audi A5 2.0 TFSI · Zdroj: Audi

Audi A5 2.0 TFSI · Zdroj: Audi

Audi A5 2.0 TFSI · Zdroj: Audi

Audi A5 2.0 TFSI · Zdroj: Audi

AutoZet: Test Audi A5 2.0 TFSI quattro, Světové auto roku 2017, Jaguar F-Type se čtyřválcem Foto: Audi A5 2.0 TFSI

reklama

Další články

  1. Čína jako ohromná manufaktura na automobily

    Byznys ·

    Čína je vůdčí mocností v množství vyrobených automobilů. Velkou část těchto vozidel vyrábí rovněž velcí globální hráči včetně automobilového giganta Volkswagenu. Nejvě…