Zataženo Praha · 1°
22. 01. · Slavomír Změnit

reklama

AutoZet: Test Audi Q5 2.0 TDI, rekord Porsche 911 GT3, další následky aféry Dieselgate

Uplynulý týden byl celkem bohatý na novinky a my se jim samozřejmě budeme v novém vydání AutoZet věnovat. Otestujeme nové Audi Q5 s dvoulitrovým dieselem, dozvíte se o kolik je vylepšené Porsche 911 GT3 rychlejší než to předchozí, jak rychle umí jet nejrychlejší SUV i jaké další dopady může mít na VW aféra Dieselgate. Nakonec přijdou na řadu novinky z motorsportu.   

Další díly pořadu

AKTUALITY

Peugeot oficiálně představil modernizovanou 308, kterou trochu nadneseně označuje za zcela novou generaci. Změny vzhledu zahrnují upravenou kapotu, přepracovaný přední nárazník a jiné jsou i koncové svítilny. V interiéru se nachází nový multimediální systém umožňující připojit chytrý telefon přes Mirrorlink, Android Auto nebo Apple Carplay, vylepšená navigace nebo hlasové ovládání. Největší změny se ale týkají techniky. Peugeot 308 GT s dieselem, který byl dosud dostupný pouze s šestistupňovým automatem, bude nově spolupracovat s osmistupňovou samočinnou převodovkou značky Aisin. Zážehový tříválec 1.2 PureTech o výkonu 130 koní prošel úpravami, které mají za cíl nižší spotřebu, a navíc bude spolupracovat s novou šestistupňovou přímo řazenou převodovkou. Modernizace přinesla také nový diesel BlueHDi 130, přičemž 308 má být první model koncernu PSA, který tento motor dostane.

Na český trh dorazil nový Renault Koleos. K dispozici je ve verzi s pohonem předních nebo všech kol, vybírat můžete ze šestistupňové přímo řazené nebo bezestupňové převodovky X-Tronic a v nabídce jsou diesely o objemu 1,6 i 2,0 litru. Výbavy jsou tři – základní Zen začíná na částce 699 900 CZK, je spřažena pouze s pohonem předních kol a slabším dieselem o výkonu 130 koní. Druhý stupeň Intense nabídne možnost sáhnout po dvoulitrovém dieselu s výkonem 175 koní. S přímo řazenou převodovkou vyjde minimálně na 849 900 CZK, za bezestupňovou převodovku X-Tronic se připlácí 50 000 CZK. Pohon všech kol je u výbavy Intense standardem. Nejvyšší stupeň výbavy Initiale Paris za 979 900 CZK nabídne černé nebo šedé kožené čalounění, audio systém Bose, 19“ kola a černý lak Améthyste. Standardem jsou i ventilovaná a vyhřívaná přední sedadla, celou řadu dalších prvků najdete v seznamu příplatkové výbavy.

SEAT již brzy zařadí do nabídky Atecu ve sportovnějším provedení FR. Ona sportovnost bude vyjádřena především vizuálně, Ateca FR bude mít přepracovaný přední nárazník, černé lišty kolem oken, případně stříbrné lišty na dveřích. Standardem budou 18“ kola, za příplatek mohou být i 19“, uvnitř pak sportovně tvarovaná sedadla čalouněná Alcantarou. Výbavou Ateca FR vychází z dosud vrcholné verze Xcellence a vybírat do ní můžete motory o výkonu 150 koní a vyšším. Mezinárodní premiéru si SEATu Ateca FR právě odbývá na autosalonu v Barceloně a automobilka už přijímá objednávky.

Škoda vyrobila 1,5 milionu Octavií třetí generace. Octavia se na trhu objevila poprvé v roce 1996. První generace vydržela ve výrobě až do listopadu 2010, přičemž bylo dohromady vyrobeno 1 400 000 vozů. Druhá generace dorazila v roce 2004 a do roku 2013 Škoda dodala zákazníkům 2,5 milionu aut. Aktuální vydání mladoboleslavského bestselleru slavilo milion vyrobených kusů už v březnu minulého roku. Na dalších 500 000 kusů tak současná Octavia potřebovala jen něco málo přes rok. Celková produkce Octavií od roku 1996 již překročila pět milionů exemplářů. Důvodem tak velkých čísel je kromě jiného fakt, že je Octavia vyráběna na více místech. Kromě České republiky také v Číně, Rusku, Indii, Kazachstánu nebo na Ukrajině.

Citroen představil modernizovaný sedan C-Elysée. Ten má novou masku chladiče, jinak tvarované nárazníky a přepracované hlavní světlomety, stejně jako LED světlomety do mlhy. Uvnitř C-Elysée prý nabídne dostatek prostoru, nový 7“ displej multimediálního systému nebo přístrojový štít s výraznější a jasnější grafikou. Citroen vsadil na osvědčenou paletu motorů – zážehový tříválec PureTech 82 v kombinaci s přímo řazenou převodovkou a 1.6 VTi 115 s šestistupňovou přímo řazenou nebo samočinnou převodovkou. Diesely zastupují motory HDi 92 a BlueHDi 100. Vylepšený Citroën C-Elysée vyrábí továrna ve španělském Vigu a na trh bude uveden v druhém čtvrtletí 2017.

Nový Nissan Micra zná své české ceny. Vůz přichází se třemi motory – atmosférickým zážehovým litrem s výkonem 73 koní, s přeplňovaným zážehovým motorem o objemu 900 cm3 s výkonem 90 koní a s dieselem o objemu 1,5 litru s výkonem 90 koní. Standardem je pětistupňová přímo řazená převodovka. Na výběr je celkem pět výbav – Visia, Visia+, Acenta, N-Connecta a Tekna. V základní výbavě je 6 airbagů, ABS, ESP a brzdový asistent, inteligentní automatické nouzové brzdění, asistent rozjezdu do kopce, omezovač rychlosti nebo LED světla pro denní svícení. Ceny nové Micry začínají na částce 259 000 CZK. Na druhé straně ceníku je výbava Tekna, v níž byste našli 17" kola, bezklíčkové startování, audiosystém Bose Personal speciálně navržený pro novou Micru nebo couvací kameru. Za takový Nissan Micra zaplatíte 374 000 CZK. 

 

TEST – Audi Q5 2.0 TDI quattro

Aktuální generace Audi Q5 na český trh oficiálně dorazila letos v lednu. A protože minulá generace byla velice úspěšná, má ta aktuální na co navazovat. Po asi 1200 km za volantem Q5 musím konstatovat, že je to opravdu povedené auto.

Podobně, jako je tomu u modelů A4 nebo A5, ani nová Q5 se od té předchozí na první pohled příliš neliší a když si obě generace postavíte vedle sebe, zdá se, že rozdíly jsou jen v detailech. Jenže nová Q5 je úplně nové auto postavené na platformě MLB evo, má tedy motory uložené vpředu podél. Mezigeneračně Q5 zhubla až 90 kg, má nepatrně delší rozvor a velice dobrou aerodynamiku, když součinitel čelního odporu vzduchu má na SUV výbornou hodnotu 0,3 a to výrazně přispívá mimo jiné k nízké úrovni aerodynamickému hluku i ve vysokých rychlostech.

Po svezení v nových generacích Audi A4 a A5 je interiér důvěrně známým místem. Nechybí digitální přístrojový štít Virtual Cocpit, velký displej multimediálního systému vyčnívající z palubní desky, ovládání systému MMI s touchpadem a další prvky známé z ostatních současných Audi. V čem nová generace Q5 výrazně předčí tu minulou, to je jednak prostor na zadních sedadlech, jednak vynikajícím odhlučněním interiéru a jednak sedadly. V minulé generaci Q5 jste po nějakých dvou hodinách jízdy už nevěděli jak si sednout, protože jste z jejích sedadel byli celí dřevění. S novou Q5 jsme absolvoval dvě 1000 km dlouhé cesty na otočku na závody v Německu a na pohodlí sedadel si rozhodně nemůžu naříkat. Základní objem kufru je slušných 550 litrů, což je o 10 litrů více než u minulé generace.

Jednoznačně nejprodávanější motorizací v minulé generaci Audi Q5 byl dvoulitrový diesel kombinovaný s převodovkou S tronic a pohonem všech kol. Jinak tomu nejspíš nebude ani u nové generace a proto i testované auto bylo přesně v této konfiguraci. Čtyřválec 2.0 TDI disponuje parametry 190 koní a 400 N.m, přičemž maximum točivého momentu je k dispozici v rozmezí 1750-3000 min-1. Q5 s tímto motorem umí akcelerovat z klidu na 100 km/h za 7,9 sekundy a jede maximálně 218 km/h.

Q5 jsem mohl vyzkoušet i na německých dálnicích bez rychlostních limitů a tam se ukázalo především výborné odhlučnění interiéru, kdy i při vysokých rychlostech je úroveň rušivých zvuků hodně potlačena. Kabina je výborně izolována od veškerých projevů dieselu, žádné vibrace ani typický zvuk dieselu se v interiéru neprojevují. K čemu bych měl trochu výhrady, to je fungování dvouspojkové převodovky S tronic, která je při rozjezdech trochu laxní a i po prudkém sešlápnutí plynu musíte počítat s chvilkou letargie a ani pak není rozjezd kdovíjak rychlý. Nepříjemné je to především na křižovatkách nebo když se chcete zařadit z vedlejší silnice. A spotřeba? I při jízdě s vysokými rychlostními průměry se drží na rozumné úrovni a přes 8 l/100 km se prakticky nedostanete ani když dáte cihlu na plyn.

Dlouhé cesty ukázaly celkový komfort Q5, ale například také na SUV výbornou stabilitu ve vysokých rychlostech. Ani třeba poměrně zatáčkovitý úsek německé dálnice A6 z Norimberku na české hranice absolvovaný v rychlostech kolem 200 km/h Q5 nevyvede z klidu a auto se chová velice jistě. Z části je ona stabilita dána i hmotností bezmála 1800 kg. To na druhou stranu stojí za tím, že nad nějakých 100-120 km/h je dynamika dvoulitrového dieselu mdlá a ani podřazení nepomáhá.

Nové Audi Q5 je uživatelsky výrazně příjemnější než jeho minulá generace a i s dvoulitrovým dieselem nabízí velice pěkné svezení i na dlouhé vzdálenosti. Pokud máte ale rádi výkonovou rezervu, sáhněte po šestiválcovém dieselu, který dopřednému pohybu dodá více samozřejmosti, nadhledu a lehkosti. Jinak se ovšem na Audi Q5 hledají nějaké chyby celkem těžko. Základní cena Audi Q5 2.0 TDI S tronic quattro je ne právě malých 1 254 900 CZK a můžete ji o dost zvýšit příplatkovou výbavou – u testovaného auta to bylo až na 1 700 000 CZK, což je na úrovni verze SQ5, ale na to už jsme u Audi tak nějak zvyklí...

 

ZAJÍMAVOSTI

Modernizované Porsche 911 GT3 zajelo nový rekord na Nürburgringu, když svého předchůdce překonalo o 12,3 sekundy – časomíra se zastavila na čase 7:12,7. Při rekordním pokusu za volantem seděl testovací pilot Porsche Lars Kern a podle zástupců automobilky bylo rekordního času dosaženo díky optimalizaci nastavení podvozku. Jen pro připomenutí, 911 GT3 pohání atmosférický šestiválcový boxer o výkonu 500 koní, má řízení zadních kol, sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku PDK a pneumatiky Michelin Sport Cup 2 N1.

Toyota postavila nejrychlejší SUV světa, jehož základem je model Land Cruiser. Pod kapotou tohoto speciálu je standardní V8 o objemu 5,7 litru, dostal ovšem navíc dvě velká turbodmychadla. Aby motor přeplňování vydržel, dostal navíc několik speciálních kovaných dílů. Výsledný výkon činí neuvěřitelných 2000 koní. Aby byl Land Cruiser co nejrychlejší, zmizelo z interiéru vše, co tam být nemusí, naopak ale přibyl bezpečnostní rám. Auto řídil bývalý pilot NASCAR Carl Edwards a k překonání rychlostního rekordu měl k dispozici letištní dráhu dlouhou 4 kilometry. Nakonec dosáhl rychlosti 370 km/h, což je nový světový rychlostní rekord mezi SUV.

Přesně za čtyři týdny, o víkendu 10. a 11. června se v areálu Psychiatrické nemocnice v Praze Bohnicích uskuteční už čtvrtý ročník motoristické slavnosti Legendy. Ta loni přilákala do rozlehlého parku bohnické nemocnice přes 35 tisíc návštěvníků. Letos bude k vidění přes tisíc exponátů, hlavním tématem Legend bude italský design a návštěvníci se mohou těšit na prezentaci pěti hlavních italských designerských studií, dále bude oslavováno 70 let Ferrari a 50 let AMG, k vidění bude exotický supersport Pagani Huayra a spousta dalších lahůdek. Fanoušci si mohou zdarma stáhnout do svých chytrých telefonů aplikaci, která je jakýmsi textovým i obrazovým průvodcem letošními Legendami.

Volkswagen pravděpodobně v návaznosti na aféru Dieselgate bez náhrady zruší modely Beetle a Scirocco. Ty patří do skupiny tzv. emotivních vozidel, která zrovna neboří prodejní rekordy. Volkswagen už několikrát zvažoval, zda nová generace zmíněných modelů je finančně zajímavá a vypadá to, že zřejmě ne. Snaha Volkswagenu ušetřit je vidět na každém kroku. Už se mluví o prodeji MANu a Scanie. Volkswagen si také nechal vytvořit průzkum, jestli a za kolik by bylo možné prodat Ducati, tu přitom koupil teprve v roce 2012 za 935 miliónů USD.

Podle Fordu je aktuálně nejoblíbenější barvou šedá. V loňském roce právě šedá vytlačila u evropských zákazníků z pozice nejžádanější barvy bílou. I proto automobilka aktuálně na evropském trhu nabízí osm různých odstínů šedé. Od začátku 90. let ale nabízela po celém světě dohromady více než 50 odstínů této pro někoho nudné barvy. K použití šedé se váže i dávná historie Fordu. Slavné je prohlášení samotného Henryho Forda o tom, že Model T lze objednat v jakékoli barvě, pokud to bude černá. Při uvedení vozu na trh v roce 1908 však byla v nabídce i šedá. Možná i proto, že podle odborníků je šedá barvou rozumu, a navíc podtrhuje elegantní styl.

Společnost Cebia si nechala zpracovat statistický souhrn trhu s ojetými vozidly za první čtvrtletí letošního roku. To bylo ve znamení pokračujícího růstu počtu dovážených ojetých vozidel. Zatímco v prvním čtvrtletí roku 2015 se jednalo o skokový nárůst 24 %, v roce 2016 už to bylo jen o 8 % a letos ve stejném období objem dovozů rostl o 4 %. Průměrný stav počítadla kilometrů udávaný při prodeji byl ve sledovaném období 164 000 kilometrů. Prodejci u 86 % letos prodaných ojetin udávali stav perfektní nebo velmi dobrý, což lze chápat spíše jako údaj, jehož cílem je zvýšit šance prodeje. Průměrná cena ojetých vozidel prodaných v období ledna až března byla 189 200 CZK. Nejoblíbenější barvou byla s 20 % bílá. Pravděpodobně vlivem letošní zimy došlo k prodloužení doby prodeje z loňských 60 na 68 dní. Z pohledu prodávaných značek pak převažuje zájem o vozy značky Škoda.

 

NOVINKY

BMW představilo novou „pětku“ v provedení M550d. Pod kapotou má šestiválcový diesel o objemu 3,0 litru osazený čtyřmi turbodmychadly, který nahradil starší verzi s trojicí turbodmychadel. BMW M550d disponuje výkonem 400 koní a točivým momentem 760 Nm, což z něj mimochodem dělá aktuálně nejsilnější šestiválcový diesel na trhu. Sedan M550d umí akcelerovat z nuly na 100 km/h za 4,4 sekundy, kombi potřebuje o 0,2 sekundy víc. Maximální rychlost je omezena na 250 km/h. Motor spolupracuje s osmistupňovou samočinnou převodovkou a standardem je pohon všech kol xDrive. Zájemci se mohou těšit na decentní úpravy vzhledu, o 10 mm snížený sportovní podvozek nebo na sportovní sedadla a sportovní volant. Nové BMW M550d půjde do prodeje v červenci, verze Touring dorazí až koncem roku.

Mercedes připravil dvě nové edice třídy G. První se jmenuje Manufaktur Edition a pořídit si ji můžete ve verzi G 350 d nebo G 500. Dostanete vůz v jednom z trojice exkluzivních laků Magma Red, Mystic White nebo Obsidian Black. Součástí výbavy jsou 19“ kola a černě lakované detaily, jako je maska chladiče nebo kryt rezervního kola na zádi. Interiér je čalouněn kůží, přičemž na výběr je řada různých barev, sportovní dvoubarevný volant a přirozeně nechybí plaketa oznamující příslušnost k dané edici. Dražší alternativou je Exclusive Edition, která je dostupná pouze ve verzích AMG G 63 nebo AMG G 65. Má navíc například efektní ochranu podvozku vyrobenou z nerezové oceli, což je paradox, protože další součástí výbavy jsou i 21“ kola s nízkoprofilovými pneumatikami, kterým jízda v terénu rozhodně dobře nedělá. Kromě jiných detailů je pak tím nejvýraznějším prvkem matně šedý lak karoserie určený právě pro Exclusive Edition. Mercedes už na obě nové edice přijímá objednávky, první auta k zákazníkům dorazí v září.

Velká odborová stávka může ohrozit výrobu Tesly Model 3. Tesla chce rozjet výrobu tohoto vozu už v červenci letošního roku, jakkoli se řada expertů domnívá, že se to nepovede a celý projekt nabere zpoždění. A vypadá to, že mají pravdu. Tesla vloni založila firmu Tesla Advanced Automation Germany s cílem, co nejvíce urychlit vývoj a zahájení výroby Modelu 3. Jenomže zaměstnanci této společnosti požadují zvýšení mezd a vyjednávání naplánovali tak, aby bylo případně v ohrožení zahájení výroby. Pokud jim nebude vyhověno, vstoupí do stávky. Podle tvrzení zaměstnanců mají v Tesle o 30 % nižší mzdy, než požadují německé odbory. Stávka hrozí, pokud nedostanou přidáno až o 400 EUR měsíčně. Elon Musk ale navrhuje zvýšení pouze o zhruba 150 EUR měsíčně, což zaměstnanci i odbory odmítají.

 

MOTORSPORT

Zdá se, že Fernando Alonso se rozhlíží, kde by jej bavilo závodit. Závodění v F1 si ani trochu neužívá, i proto dal před startem v Grand Prix Monaka přednost premiérové účasti ve slavném zámořském závodě Indy 500. Jak jsem vás informoval v minulém vydání AutoZet, Alonso úspěšně absolvoval nováčkovský test. Nyní se objevují zprávy o tom, že by si bývalý dvojnásobný mistr světa F1 rád zkusil 24h v Le Mans. Alonso byl kousek od toho, aby v Le Mans startoval v roce 2015 ve třetím autě Porsche. Nyní však ani šéf týmu Porsche Andreas Seidl, ani šéf týmu Toyoty Rob Leupen nevidí pro Alonsa místo a oba shodně prohlašují, že je důležitá vyváženost jezdeckého složení, nikoli velká jména.

Kalendář mistrovství světa v rallye bude příští rok rozšířen o jeden podnik na celkových 14 soutěží. Nová rallye se pojede buď na Novém Zélandu nebo v Chorvatsku. Pro Nový Zéland by to byl návrat do kalendáře WRC, naposledy se tam jelo v roce 2012 a do karet tomuto podniku hraje i fakt, že továrním pilotem Hyundaie je Novozélanďan Hayden Paddon. Na Novém Zélandu by se jelo nejspíše v září. Ve stejném termínu se letos pojede v Chorvatsku kandidátský podnik a Chorvatsko je jedinou alternativou k Novému Zélandu a hraje pro něj hned několik aspektů – má dobrou infrastrukturu, je snadno přístupné pro diváky i týmy, mohla by se tam jet kombinovaná soutěž s jedním dnem na šotolině a dvěma na asfaltu atd. Proti je naopak fakt, že FIA se snaží nezvyšovat počet evropských soutěží. Promotér WRC stále sleduje situaci v Turecku, ale jeho naděje na návrat do WRC nebudou naplněny dříve než v roce 2019. Naopak hodně vybledly šance Číny. Cílem je mít v kalendáři WRC do roku 2022 šestnáct soutěží.

Pilot Audi v mistrovství světa vytrvalostních závodů Marcel Fässler po odchodu automobilky ze šampionátu odmítl nabídku Toyoty a dal přednost účasti v Blancpain GT Series s týmem Audi WRT. Souběžně s tím ale závodí v zámořské sérii IMSA s Corvettou a pro letošek bude i členem jezdecké sestavy americké automobilky ve 24h v Le Mans. Fässler je už trojnásobným vítězem slavné čtyřiadvacetihodinovky v kategorii prototypů, letos pojede s Corvetou #64 v kategorii GTE Pro společně s Oliverem Gavinem a Tommym Milnerem.

 

 

Zdroj: Zet

 

 

 

Audi Q5 2.0 TDI · Zdroj: Audi

Audi Q5 2.0 TDI · Zdroj: Audi

Audi Q5 2.0 TDI · Zdroj: Audi

Audi Q5 2.0 TDI · Zdroj: Audi

Audi Q5 2.0 TDI · Zdroj: Audi

Audi Q5 2.0 TDI · Zdroj: Audi

AutoZet: Test Audi Q5 2.0 TDI, rekord Porsche 911 GT3, další následky aféry Dieselgate Foto: Audi Q5 2.0 TDI

reklama

Další články

  1. Microsoft už nebojuje proti Linuxu, jde mu naproti

    Tech ·

    Softwarová firma Microsoft oznámila, že tři verze svobodného a otevřeného počítačového operačního systému Linux - Ubtuntu, Suse a Fedora - budou k mání na Windows Stor…

  2. Kajínek dostane od Zemana milost

    Společnost ·

    Doživotně odsouzený dvojnásobný vrah Jiří Kajínek dostane od prezidenta Miloše Zemana ve druhé polovině května milost. Rozhodnutí o udělení milosti je připraveno, prez…